OS voor RPi4 met home assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ldemoor
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-12 14:14
Ik heb een RPi4 gekocht met 4 GB geheugen. Daarbij SD kaartjes van 64 GB, Sandisk Extreme voor beste snelheid. Ik wil mij RPi4 initieel gebruiken om home assistant op te draaien maar daarna ook voor andere zaken (nog niet duidelijk). Ik zou graag advies hebben over het te installeren OS, de te nemen stappen en hoe ik er best home assistant op zet.

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je zou kunnen overwegen de specifiek geschreven handleiding voor een RPi te volgen zoals hier te vinden: https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi/

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Weet je zeker dat je crashende sd kaartjes wilt gebruiken als basis voor home assistant?

(ik had je een odroid c4 willen adviseren met 64 gb emmc ivm betrouwbaarheid)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bij een RPi4 gaat het niet zozeer om snelheid maar betrouwbaarheid. Ik heb al een aantal van de Extreme SD kaartjes defect gehad in een RPi. Je kan beter industrial SD kaartje kopen. Iets langzamer, maar veel langere levensduur.

bijv. https://shop.sandisk.com/...crosd?sku=SDSDQAF3-064G-I

[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 13-12-2025 14:15 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ldemoor
@AUijtdehaag |@Microkid ik ga starten met die SD extreme kaartje; ik heb er 2 momenteel, waarvan 1 als backup moest het dus fout gaan met de eerste. Hoe kan ik best een backup maken eens ik er 1 klaargestoomd heb?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-12 17:28
sd kaartjes met home assistant is een kwestie van wachten voor ze defect gaan, advies is gewoon niet doen.
Neem gewoon een ssd in usb behuizing als je perse een rpi wilt gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
Home assistant is echt heeeeeeeeel veel makkelijker als je het als Home Assistant OS draait. Dus dedicated op de PI.

Addons (Die draaien als containers), en dat wil je al heel snel gebruiken (MQTT, Zigbee2MQTT, Node RED, Grafana, Matter server, OpenThread, InfluxDB worden veel gebruikt door forum leden, en dat is klik en klaar met Home assistant OS... en handmatig installatie en handmatig update werk als je iets anders kiest.

Ik heb HA eerst in container gedaan... nope, nonononononnoooooo.. Nooit weer die poespas met installatie en updates.... Dat is echt alles met de hand... en HA brengt 4x per maand een grote of kleine update uit...

En HA schrijft zich ziek naar de opslag, dus hang er gewoon een SSD in USB huis aan... Goedkoopste spul voldoet al snel.

* Ronald heeft 2 (en een halve) Pi. een 5, een 4 en ergens zwerft nog een 2 in een la.

De 4 draait HA.

Er zijn ook een hele bak Addons waarvan ik niet zo zie wat ze met HA van doen hebben, maar het biedt vaak functionaliteit die ik dan op de 5 draai.

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 13-12-2025 17:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ldemoor
ok, ik ben overtuigd van SSD. Een externe SSD over usb 3.0 werkt dus goed genoeg? Nog tips hieromtrent?

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ldemoor schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:54:
ok, ik ben overtuigd van SSD. Een externe SSD over usb 3.0 werkt dus goed genoeg? Nog tips hieromtrent?
Goedkoop is snel genoeg.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
categorie: HDD/SSD behuizingen

Pick your poison. Ik heb de sabrent met het recentere m.2 afdankertje en de andere pi draait op een ouder afdankertje sata/2,5” in geen idee meer case

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1