Rookgasafvoer vervangen of pas bij volgende ketel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:42
Het viel me laatst op dat het kapje van mijn rookgasafvoer naast de afvoer lag omdat het bevestigingsbeugeltje doorgerot is. Op zich niet direct een probleem daar ik begrijp dat eventueel regenwater gewoon de condensafvoer in loopt.

Na wat lezen begrijp ik ook dat er niet meerdere materialen en pvc gebruikt mogen worden wat bij mij wel het geval is. Nu heeft de Eneco servicemonteur daar twee jaar geleden (april 2024) bij het onderhoud niets over gezegd en hebben ze hem een onderhoudsbeurt daarvoor wel gebeugeld zonder verdere opmerkingen.

Verder is er ook geen storm/dakbeschotbeugel gemonteerd.

Ik heb ook het idee dat de rookgasfvoer nog van de vorige ketel is en hergebruikt is, maar dat weet ik niet zeker. De huidige Bosch ketel is 15 a 20 jaar oud en hing hier al. De rookgasafvoer is er een van nefit en volgens mij hing er voor deze ketel een nefit turbo, vandaar mijn vermoeden.

Gezien de issues vraag ik me af of het verstandig is om hem nu uit voorzorg in zijn geheel te vervangen. Of wachten tot de volgende ketelvervanging. Dat kan best nog even duren aangezien de ketel ondanks zijn leeftijd in goede staat is.

De ketel hangt overigens in de garage en er hangt een co meter naast. Hij heeft het ook niet zo druk meer na de plaatsing van een warmtepomp en maakt vooral warm water. Ik maak me ook niet echt zorgen om de veiligheid. Maar ik ben eerder bang dat het met het volgende onderhoud gedoe geeft aangezien ik begrijp dat dit strenger gecontroleerd wordt sinds de nieuwe wetgeving van kracht is.

Ik ben benieuwd of er tweakers zijn die hier ervaring mee hebben.

Hierbij ook wat foto's van de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vq12iUwnqfoOxgvJrsiCIOS06yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhqL9nFuVEK8bD4JgpvDKqYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDs6VubeLcDWdm_wcijSLvYSDME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnbaAx181h65l6a1ck2o2HgS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door shoof op 13-12-2025 13:26 ]

Alle reacties

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dat is inderdaad een oude dakdoorvoer en die zou vervangen moeten zijn met het vernieuwen van de cv ketel.
Dat het kapje er af is maakt op zich niet zo veel uit, regen verdwijnt via de condensafvoer, wel kunnen er bladeren e.d. in komen.
Je kan er tijdelijk een plastic bolrooster op zetten dan kan er niks in vallen. Vervangen van de rookgasafvoer kost een paar honderd en ben je weer veilig en klaar.
Off topic: weer een geval dat de gasketelwet niet werkt. De grote jongens keuren hun eigen vlees.

Please state the nature of the technical emergency

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11
@shoof
Volgens de wet moet bij vervanging van de ketel, ingeschat worden of het rookgaskanaal de levensduur van de ketel meegaat. Dat betekend nadenken, inschatten en risico nemen, dus de meeste monteurs zullen een nieuw kanaal installeren. Dit is ook omdat veel kanalen een levensduur hebben van circa 15/20 jaar, vergelijkbaar met een ketel.

Wil je zekerheid, nu alles vervangen, ook de ketel. Zonde om nu het kanaal te vervangen en mogelijk binnen 1 of 2 jaar de ketel.

Nog plannen voor een warmtepomp?

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-12 13:08
edsandje schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:05:
Dat is inderdaad een oude dakdoorvoer en die zou vervangen moeten zijn met het vernieuwen van de cv ketel.
Dat het kapje er af is maakt op zich niet zo veel uit, regen verdwijnt via de condensafvoer, wel kunnen er bladeren e.d. in komen.
Je kan er tijdelijk een plastic bolrooster op zetten dan kan er niks in vallen. Vervangen van de rookgasafvoer kost een paar honderd en ben je weer veilig en klaar.
Off topic: weer een geval dat de gasketelwet niet werkt. De grote jongens keuren hun eigen vlees.
We krijgen gewoon steekproeven hoor. Moet je dmv videobellen aantonen dat alles klopt en je krijgt een soort theorieexamen met allemaal vragen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
Er staat een Vaillant 55/6 in hybride bij TS.

(Stond me bij dat ik de naam recent gezien had in de WP topics, en klopt ook via recente Posts)

Ik denk dat TS daarmee het verstandig zou zijn om te kijken wat nodig is die CV te kunnen dumpen. Een 55/6 is een erg nette machine die echt veel kan.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 14-12-2025 10:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-12 20:34
Ik zou de rookgas dakdoorvoer vervangen met je eventuele nieuwe ketel.
Een dakdoorvoer moet mee worden vervangen met de ketel als deze ouder dan 5 jaar is. Dit omdat de levensduur niet kan worden gegarandeerd als er na 5 jaar een nieuwe ketel komt die wel 15 jaar blijft zitten.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Doesnotcompute schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:35:
[...]

We krijgen gewoon steekproeven hoor. Moet je dmv videobellen aantonen dat alles klopt en je krijgt een soort theorieexamen met allemaal vragen.
Wie zijn we?
Ik heb als zzp-er nog nooit een steekproef gehad.
Wel een telefoon met foto's van gekeurde ketels met gebreken en in de meeste gevallen grote jongens met techniek nederland achter zich.
Die hele wet is een gedrocht, controle is er dus nauwelijks en en veel zzp-ers zijn met ketels gestopt vanwege de rompslomp. En maar klagen dat er zo weinig installateurs zijn.
Krissiejj schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:43:
Ik zou de rookgas dakdoorvoer vervangen met je eventuele nieuwe ketel.
Een dakdoorvoer moet mee worden vervangen met de ketel als deze ouder dan 5 jaar is. Dit omdat de levensduur niet kan worden gegarandeerd als er na 5 jaar een nieuwe ketel komt die wel 15 jaar blijft zitten.
En ook dat kan de installateur zelf bepalen.
Als ik bij een klant kom om de ketel te vervangen en de rookgasafvoer is aantoonbaar jonger dan 5 jaar kan ik zelf bepalen om de ketel niet te vervangen omdat ik verantwoordelijk ben voor de installatie.
Dus ik vervang alles of niets.

[ Voor 34% gewijzigd door edsandje op 14-12-2025 10:52 ]

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-12 20:34
edsandje schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:48:
[...]

Wie zijn we?
Ik heb als zzp-er nog nooit een steekproef gehad.
Wel een telefoon met foto's van gekeurde ketels met gebreken en in de meeste gevallen grote jongens met techniek nederland achter zich.
Die hele wet is een gedrocht, controle is er dus nauwelijks en en veel zzp-ers zijn met ketels gestopt vanwege de rompslomp. En maar klagen dat er zo weinig installateurs zijn.

[...]

En ook dat kan de installateur zelf bepalen.
Als ik bij een klant kom om de ketel te vervangen en de rookgasafvoer is aantoonbaar jonger dan 5 jaar kan ik zelf bepalen om de ketel niet te vervangen omdat ik verantwoordelijk ben voor de installatie.
Dus ik vervang alles of niets.
Als deze aantoonbaar jonger is en de metingen goed zijn dan kan deze gewoon blijven zitten. dan hoef je een klant niet op onnodige kosten te jagen. Tuurlijk is alles meevervanger mooier, maar met een dakdoorvoer welke maar 2-3 jaar oud is kan mits goed geïnstalleerd maar weinig mis zijn.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• shoof
Klopt, ik heb een arotherm 55/6 warmtepomp, maar die kan het niet alleen. Dat was een keuze aangezien ik hem echt spotgoedkoop nieuw kon aanschaffen en ik niet zeker wist of ik het met m'n afgifte ga halen. Tot nu toe nog geen kuub gas verstookt voor verwarming overigens en de afgifte lijkt het prima te doen, maar echt koud is het nog niet geweest. Onze woning is een vrijstaande jaren 30. 10 jaar geleden heb ik hem gerenoveerd en nageisoleerd (standaard van toen, dat wel helaas). Echter met name de gevels blijven met ca. 4cm spouwisolatie veel warmte verliezen. Ik vermoed dat ik ergens tussen de 7,5 en 9kW warmteverlies heb bij -10. Vandaar dus nu nog de ketel en ik gebruik hem nog voor SWW.

Maar ik lees eigenlijk dat ik de rga misschien maar beter kan laten zitten en misschien even een kapje moet plaatsen voor het blad.

Alternatief kan ik hem ook zelf vervangen, ben ik voor 100 euro klaar (weet dat het niet mag....). Van de heren van Eneco die hem komen onderhouden heb ik overigens nogal verschillende indrukken, van heel professioneel tot ik kan het 100x beter zelf doen.

Of er nog een nieuwe ketel komt weet ik niet. Alternatief zou in de toekomst waarschijnlijk een wpb en arotherm 75/6 zijn (met opnieuw isde). Mogelijk moet ik dan nog twee jaga's plaatsen, maar de rest lijkt er klaar voor (even de winter aankijken). Haast heb ik zeker niet...

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

WPB kun je nu toch ook al plaatsen voor de ketel, als er warm water doorheen gaat boven de ingestelde temperatuur blijft ie gewoon uit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• shoof
Erasmo schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:44:
WPB kun je nu toch ook al plaatsen voor de ketel, als er warm water doorheen gaat boven de ingestelde temperatuur blijft ie gewoon uit.
Klopt, maar zo lang de ketel er hangt vind ik dat financieel eigenlijk niet de moeite. Zoveel levert dat me niet op, met het idee dat er dan ook weer een extra apparaat staat dat ook (minimaal) onderhoud nodig heeft en afschrijft.

• shoof
Net nog even gekeken, het aluminium dekseltje/kapje ligt nog op het dak. De bengeltjes kan ik losmaken. Ik denk dat ik voor nu dan even nieuwe beugeltjes buig uit een stukje aluminium en hem daarmee weer bevestig.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Krissiejj schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:58:
[...]

Als deze aantoonbaar jonger is en de metingen goed zijn dan kan deze gewoon blijven zitten. dan hoef je een klant niet op onnodige kosten te jagen. Tuurlijk is alles meevervanger mooier, maar met een dakdoorvoer welke maar 2-3 jaar oud is kan mits goed geïnstalleerd maar weinig mis zijn.
In theorie wel. In de praktijk niet.
Dan zit er merk x en ik gebruik altijd merk y, of er zit een aluminium doorvoer en ik gebruik alleen kunststof.
Parallel of concentrisch.

Ik heb 5 jaar geleden in een appartement een rookgasafvoer vervangen voor kunststof, 3 verdiepingen naar het dak door kokers heen. Nieuwe eigenaar wil nieuwe cv ketel, ik heb offerte gemaakt en was duurder dan 2 anderen. Ik heb uiteindelijk vorige maand de ketel vervangen omdat de andere 2 toch de rookgasafvoer vervangen wou hebben.
(De rookgasafvoer valt onder de VvE)
De VvE heeft toen bemiddeld en ik heb aangegeven dat ik de rookgasafvoer niet wil vervangen omdat deze 5 jaar oud is en ik deze zelf gemaakt heb.
Als het andersom zou zijn geweest had ik het ook niet gedaan.

• shoof
edsandje schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:05:
Off topic, eens, dit is door Eneco installatiebedrijven (weet niet of ze nog zo heten) geïnstalleerd en onderhouden. Volgens mij hadden ze ook de oude nefit turbo in onderhoud en naar ik aanneem (30 jaar geleden?) geïnstalleerd.

Ben wel benieuwd of de verplichting tot het vervangen van de rga al bestond 15 a 20 jaar geleden, bij de wissel naar deze ketel?

Een paar jaar geleden hebben ze wel de beugels gemonteerd bij onderhoud.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

shoof schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:28:
[...]

Ben wel benieuwd of de verplichting tot het vervangen van de rga al bestond 15 a 20 jaar geleden, bij de wissel naar deze ketel?
Verplicht niet geadviseerd wel.

[ Voor 35% gewijzigd door edsandje op 14-12-2025 21:34 ]

Pagina: 1