• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:54
De huidige tv is een bijna 10 jaar oude lcd panasonic dx900 van 58 inch. Voor een nieuwe tv kijk ik uit naar een oled maar zit nog te twijfelen tussen een 55 of 65 inch. De vrouw vindt een 65 te groot. We zitten op 2,65m van het scherm. Dus dan maar een 55? Ga ik dat niet klein uitvallen vinden, komende van een 58 inch? Ik dacht tussen een samsung model s95f of een bravia 8II maar de vrouw moet van samsung niets weten is meer uit ideologie. Probeer ik haar best toch te overhalen of is de sony toch ook zeker evengoe? Klopt het dat sony een betere kleurweergave heeft? Dus dat de kleuren meer met de werkelijkheid overeenkomen?.

[ Voor 9% gewijzigd door bartmaniac op 13-12-2025 01:32 ]

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:25
Uit eigen ervaring kan je zeggen: Ik heb afgelopen April een nieuwe televisie gekocht en ben toch blij dat ik een maatje groter heb gekozen. Ik had een 55-inch LG Full-HD OLED model 2015 (9.5 jaar in gebruik gehad). Ik zou enorm spijt hebben gehad als ik opnieuw voor 55-inch had gekozen. Uiteindelijk ben ik voor een LG OLED 65-inch B4 gegaan en hangt het hier. Ik had trouwens ook heel erg interesse in een LG OLED 77-inch B4 model dat in de aanbieding stond voor €1.799, en toen ik besloot om voor 77-inch te gaan, want mijn 65-inch televisie stond nog in bestelling en kon nog wijzigen. Opeens ging de 77-inch B4 naar €2.199,- (Mijn 65-inch was €1.199) en dat vond ik weer ontzettend duur met een verschil van €1.000.

Ik adviseer je een maatje groter. Je moet uiteindelijk zelf de keuze maken. Ik ben zelf heel blij met 65-inch maar achteraf als hier nu een 77-inch had gehangen had ik er ook geen problemen mee gehad. Mijn volgende televisie ga ik voor een 77-inch of groter :)

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

De kijkafstand is zeker belangrijk, maar met 4K is de scherpte zelfs op 1 meter van mijn 65" scherm prima, maar met 1k gaat het wel opvallen. Maar normaal zitten we op zo'n 3,5 m afstand. Bij < 3 m zou ik wellicht een 55" overwegen. De consumentenbond raadt 2,4 keer de diagonaal aan als kijkafstand, maar dat zou ik met een korreltje zout nemen, dan zou je op een 43 inch uitkomen...
https://www.consumentenbond.nl/tv/ideale-kijkafstand
Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/cb-media/image/upload/f_avif,w_auto:300:800,q_auto:eco:sensitive/cmsmedia/prod/binaries/content/gallery/cbhippowebsite/tests/tv/afbeeldingen/tv-kijkafstanden.png

[ Voor 19% gewijzigd door W1LL3M op 13-12-2025 01:56 ]

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:25
De heren die mijn televisie brachten en voor mij de installatie deden vonden dat mijn 65-inch te groot was voor in mijn woonkamer (Ik zit op ongeveer 3m). Maar ze vonden het ook niet slecht. Ik heb enorm moeten wennen aan het formaat, wat een verschil heb ik opgemerkt sinds de overstap van 55-inch Full-HD naar 65-inch 4K wat een verandering. Alleen went het weer vrij snel moet ik zeggen uit ervaring, en dan denk je had ik toch maar 65-inch i.p.v. 55-inch gekozen. Je kan beter een maatje te groot nemen dan een maatje te klein en dan later toch denken had ik toch maar een grotere maatje gekozen, en ik had nu een 77-inch gehad. Niet dat ik nu ontevreden ben met 65-inch totaal niet. Maar achteraf kan je niet meer wisselen, dus eenmaal in huis zit je er ook aan vast.

Sony's OLED komen vanuit LG vandaan met een beetje andere software erop en de aansturing. Maar ik wil ook niet zeggen dat Sony opeens beter is. Het OLED paneel is gewoon afkomstig van LG. Als voorbeeld: Het is net als bij een auto, Toyota, Citroen en Peugeot die hadden een overeenkomst samen, alle drie hadden dezelfde motor van Toyota bij de Aygo, 108 en de C1 alleen de interieur verschilde van elkaar.

[ Voor 46% gewijzigd door Van der Berg op 13-12-2025 02:23 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Bij Sony is de 'andere software en de aansturing' wel wat meer dan om alleen in die paar woorden te noemen in de praktijk. Naar mijn mening kan @Freshouttheoven daar alles altijd piekfijn over uitleggen. Qua formaat moet je het uiteraard zelf weten, ik zeg altijd: heb je ook gedacht aan zaken als updatebeleid, merken voorkeur, prijsverschillen hij winkels, welk besturingssysteem heeft de voorkeur of gebruik je een externe speler, hoe zit het met het geluid wat je wil, hoeveelheid aansluitingen en welke, wat voor externe apparatuur ga je aansluiten, voorkeur voor soort afstandsbediening...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:08
Neem ook vooral even mee wat voor content je wilt kijken op je TV. Zijn dat vooral films en series? Of worden er vooral TV shows, nieuws, praat en quizprogrammas gekeken?

Voor dat eerste is groter bijna altijd mooier binnen redelijkheid, het tweede hoeft het allemaal niet zo groot voor.
W1LL3M schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 01:52:
De consumentenbond raadt 2,4 keer de diagonaal aan als kijkafstand, maar dat zou ik met een korreltje zout nemen, dan zou je op een 43 inch uitkomen...
https://www.consumentenbond.nl/tv/ideale-kijkafstand
[Afbeelding]
De consumentenbond is in het HD-Ready tijdperk blijven plakken volgens mij :+

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien W1LL3M het ook heeft over 1K resolutie, wat minder is dan HD-ready, komt dat wel overeen idd :P

• F1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:13

F1k

Captain Obvious

Wij hebben recent twee televisies gekocht, 9 maanden terug een 65" voor in de woonkamer (ongeveer 3 meter kijkafstand) en vorige maand een 43" voor de slaapkamer (kijkafstand ongeveer 2 meter).
De QLED in de woonkamer is zo goed bevallen dat we dit ook in de slaapkamer hebben, als ik het goed heb begrepen heeft QLED geen last van inbranden, en met kinderen gebeurt het vaker dan we zouden willen dat de televisie de hele dag aan (en vaak uren verwaarloosd) aan staat. Met OLED hadden we daar veel alerter op moeten zijn.
In beide ruimtes hadden we eerst een 55" hangen, in de woonkamer waren we na een week gewend en in de slaapkamer komt de 43" gewoon een stuk beter uit.

[ Voor 12% gewijzigd door F1k op 13-12-2025 09:00 ]

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:39
Ik was op zoek naar een 65 inch OLED, maar kwam tijdens Black Friday uit op een 77 inch OLED. Ik ben nu echt blij met de extra schermgrootte. Ik zit op ongeveer 3,5 meter van de tv, wat voor mij perfect is.
Pagina: 1