Gevaarlijke draadloze toetsenborden?

Pagina: 1
Acties:

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:25
Ik vraag me af. Draadloze toetsenborden zie je steeds vaker. Ik heb de Keychron K10HE (super fijn toetsenbord), deze kan draadloos, maar ik sluit mijn toetsenborden toch het liefst bedraad aan.

Ik kwam dit tegen, een artikel over het brandgevaar van accu’s in toetsenborden: https://kbd.news/Built-in...w-to-avoid-fire-2701.html

Hoe realistisch is dit? Ik ken niemand die de accu uit zijn toetsenbord sloopt als deze bedraad is aangesloten. Ik heb ook niet het gevoel dat het in de media een item is. Is het toch verstandig om te doen, of gewoon negeren, omdat de kans op problemen extreem klein zijn. Ik neig naar het laatste tbh.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:13
Wanneer dit werkelijk een acuut probleem zou zijn dan heb ik zo'n vermoeden dat de redactie van Tweakers er allang een artikel aan gewijd zou hebben.
In het artikel zie ik ook een aantal toetsenborden die al heel lang niet meer te koop zijn.
In moderne toetsenborden zit een mini stukje elektronica wat het opladen van de batterij in de gaten zou moeten houden, waardoor het risico van ontploffen er eigenlijk niet is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• honey
Yaksa schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:44:
Wanneer dit werkelijk een acuut probleem zou zijn dan heb ik zo'n vermoeden dat de redactie van Tweakers er allang een artikel aan gewijd zou hebben.
Misschien sowieso wel een leuk idee om een artikel te maken? @willemdemoor

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 19:14

Dido

heforshe

Dat hele artikel haalt het niveau van de Telegraaf nog niet eens.
Iemand heeft een zooitje reddit-posts bij elkaar geraapt (lekker betrouwbare bron!) en er een lekker eng verhaal van in elkaar geflanst. Het werkt vast prima voor de clicks.

Dat iets succesvol is als clickbait maakt het nog geen waarheid.

Het enige wat op zich redelijk klopt in het hele verhaal is dat je enigszins voorzichtig moet mijn met Lithium-Ion batterijen. Dat weet iedereen die niet onder een steen leeft.

Hell, mijn Samnsung S21FE had na bijna twee jaar last van een opzellende batterij (netjes onder garantie vervangen, trouwens), waarchijnlijk mede omdat ik dat ding continue in een dicht hoesje aan de oplader had hangen. Moet ik nu bang worden om mijn telefoon in mijn zak te stoppen?

Relax, haal adem, en raak vooral niet in paniek door een of anders stukje riooljournalistiek.

Dat gezegd hebbende, het is wel zo dat het waarschijnlijk een goed idee is om je toetsenbord alleen aan de lader te hangen als dat ook echt nodig is - al is het maar om de batterij een langer leven te geven. Als je je toetsenbord sowieso liever niet draadloos gebruikt, rijst de vraag waarom je een toetsenbord hebt aangeschaft dat draadloos kan werken (en dus een batterij heeft) terwijl je dioe functionaliteit niet gebruikt...

Wat betekent mijn avatar?

• honey
Dido schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:14:
… Als je je toetsenbord sowieso liever niet draadloos gebruikt, rijst de vraag waarom je een toetsenbord hebt aangeschaft dat draadloos kan werken (en dus een batterij heeft) terwijl je dioe functionaliteit niet gebruikt...
Heb je de Keychron K10HE al opgezocht? Gekocht voor de looks van deze special edition én het type-genot. Een heerlijk toetsenbord en maakt ook niet te veel herrie, wel zo fijn voor anderen in de kamer. Voor de draadloze functionaliteit heb ik hem niet gekozen. Ik heb alle bedraad, omdat ik het betrouwbaarder inschat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je je zorgen maakt over de accu (zou ik alvast niet doen nav dit clickbaiterig stuk prut) en je het zeker niet draadloos wilt gebruiken kun je natuurlijk kijken of je het open kunt schroeven en de accu eruit kunt halen.

Oslik blyat! Oslik!

• honey
dion_b schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:42:
Als je je zorgen maakt over de accu (zou ik alvast niet doen nav dit clickbaiterig stuk prut) en je het zeker niet draadloos wilt gebruiken kun je natuurlijk kijken of je het open kunt schroeven en de accu eruit kunt halen.
Ik wilde eerst toetsen OF ik me zorgen moet maken. Het uit elkaar schroeven en de accu verwijderen lijkt me wel te doen, maar laat ik liever achterwege als het niet nodig is.

Je leest regelmatig berichten (ook op Tweakers) dat er opladers of telefoons worden teruggeroepen vanwege explosie- of brandgevaar. We kennen allemaal de filmpjes van spontaan ontbranding van elektronica van accu’s. Misschien was dit nu ook een ding, omdat draadloze toetsenborden steeds populairder worden en niet alles uit China de beste componenten gebruiken.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:02

chromeeh

the Gnome

honey schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:25:
[...]

Ik wilde eerst toetsen OF ik me zorgen moet maken. Het uit elkaar schroeven en de accu verwijderen lijkt me wel te doen, maar laat ik liever achterwege als het niet nodig is.

Je leest regelmatig berichten (ook op Tweakers) dat er opladers of telefoons worden teruggeroepen vanwege explosie- of brandgevaar. We kennen allemaal de filmpjes van spontaan ontbranding van elektronica van accu’s. Misschien was dit nu ook een ding, omdat draadloze toetsenborden steeds populairder worden en niet alles uit China de beste componenten gebruiken.
1. Niet laden als je niet in de buurt bent
2. Niet een tobo nemen met een accu als je het niet vertrouwd
3. Opgelost :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Pagina: 1