3x een game desktop voor kinderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• prikkiechickie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:11
Dag allen!

Ik ontvang graag jullie advies. Voor de kerst willen wij voor onze 3 jongens (8, 11 en 13) met beperkt budget nieuwe computers aanschraffen. Ze gamen op dit moment alle 3 op oude imacs die meer dan 13 jaar oud zijn.

Zelf hebben mijn man en ik niet veel verstand van PC's (wij zijn Apple gebruikers). De kinderen roepen soms wel dingen zoals 'minimaal een 3060 mama'. De kinderen zeggen ook dat het goedkoper is om zelf een computer te bouwen maar daar hebben wij zelf weinig ervaring mee - alhoewel ik het best wel wil proberen - lijkt mij iets kan en klaars het gemakkelijkst.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[i]De jongens spelen 90% Roblox en 20% Minecraft. De oudste wil ook graag Microsoft Flight Simulator of andere flight simulators kunnen spelen. Hij heeft namelijk een Trustmaster Joystick en Throttle die hij nu aper kan gebruiken op zijn iMac. Misschien dat ze in de toekomst ook andere spellen gaan spelen zoals Fortnight. Ze hebben het soms ook over spellen op Stream./i]

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wij hebben helaas echt een bepert budget en willen het liefst rond de 500 a 600 euro per kind uitgeven. Ik besef me dat dat weinig is daarom zoeken ook iets wat toekomst bestendig is wat we de komende jaren kunnen uitbreiden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
We hebben al keyboards en muizen - verder niksl

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee - ik heb de Best Buy guide 1080 bekeken maar dit is ons nog te duur

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Wat verwacht je van ons? Vriendelijk advies. Helaas speelt geld bij ons een rol. We zoeken echt iets wat komende periode met de kinderen mee kan groeien - geupgrade kan worden en een tijdje mee kan gaan. Wat zouden jullie doen als je in onze schoenen zou staan?

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:19

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik vrees dat het echt een veel beter idee is om 1 PC voor alle 3 samen te kopen, want dan is er iets samen te stellen dat niet alleen nu al echt leuk mee kan komen, maar ook goed upgradebaar.

Voor het gestelde budget kan je ook tweedehands niks vinden dat echt goed upgradebaar is naar de toekomst toe, zelfs die 3060 grafische kaart wordt al spannend.

Eén mooie bij Azerty gebouwde PC waar je ook nog jaren mee vooruit kan:
https://azerty.nl/product...-ti-ryzen-5-7500f/9507336

En dan is het simpelweg 3 windows gebruikersaccounts aanmaken, dan heeft iedereen toch zijn eigen PC als het ware. Wellicht om die reden nog wel goed even te vragen of er in plaats van 1TB ook een 2TB SSD in kan.

youtube.com/@hisrep

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Tweedehands pc's een optie?

Op 1080p heb je echt niet heel veel nodig. Net iets nieuws besteld. maar ik speel bijvoorbeeld BF6 op 1440P met een 3700x/2070 super uit 2020 en dat gaat echt prima. Op 1080p zijn alle games met een vergelijkbare setup prima te spelen. Markplaats in de gaten houden?

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:16

Dhrax

Prog Lord

Super leuk natuurlijk dat je dit wilt doen voor de kinderen, een eigen PC op de kamer juich ik ook altijd toe. Beter dan dat simpele gepruts op een console waar je verder ook net niks mee kan en helemaal niks van leert.

Je hebt echter wel een probleem, en dat is je budget. Met het eisenpakket wat je hebt is hier echt geen mouw aan te passen. Als je nu 3 degelijke systemen wilt aanschaffen dan ben je echt minimaal 3000-4000 EUR kwijt. Zeker ook als je kijkt naar mogelijkheden om te upgraden in de toekomst.

In dit geval moet je dan al uitwijken naar 2de hands. Marktplaats staat vol met systemen die binnen je budget passen. Je kunt ook de Tweakers vraag & aanbod raadplegen, dan koop je over het algemeen een goed systeem van een mede-tweaker en is de kans dat je 'genaaid' word kleiner. Hoewel op Tweakers natuurlijk ook genoeg rotte appels rondlopen.

Pak je nu 1 systeem dan heb je opties maar houdt er rekening mee dat ze elkaar dan in de haren vliegen en je goede afspraken moet maken wie wanneer de PC mag gebruiken. Als kind wil je natuurlijk gewoon een vette bak op je kamer en je niet druk willen maken om je broertje/zusje. Een gedeelde PC moet je niet willen vind ik.

Links naar Marktplaats mag dacht ik niet maar pak dit er eens bij en zoek dan op 'Desktop 3060'. Staan echt leuke systemen op die veelal ook binnen budget passen ;)

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:15
Leuk cadeau! Dat is een flinke kerst dit jaar 😋

Voor dat budget is het momenteel niet mogelijk om een game PC samen te stellen. Zoals anderen zeiden, moet dat dan tweedehands.

Wat eventueel ook een optie is, is een PC handheld. bijv. de ASUS ROG Xbox Ally Wit.
Die kunnen ook met een adapter aangesloten worden op een combinatie muis + toetsenbord + monitor, en anders kunnen ze er gewoon lekker mee op de bank chillen.

Die dingen hebben alleen niet superveel power. Genoeg voor Roblox en Minecraft, maar ik lees dat de 13-jarige al meer wilt.
Ik zou hem de optie bieden dat ipv de handheld, jullie dat geld richting een propere desktop steken. Dan kan hij zelf invulling geven aan hoe dat eruit moet zien.
Dat kan dan een tweedehands bak zijn, of als meneer een bijbaantje neemt, een wat nieuwer/krachtiger exemplaar.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:44
Marktplaats is geen gek idee, ik zie in de range 500-600€ best een groot aanbod, zoals bijvoorbeeld deze.

Dan is een 3060, 16gb en een ryzen cpu toch in ene mogelijk. Alleen, niet nieuw. Mogelijk wel al met Windows, dat is immers ook niet gratis.

Edit en anders met een filter zoals dit is er kant-en-klaar ook nog wel eea mogelijk:

categorie: Pc's

Echter, voor uitbreidbaarheid in de toekomst wil je nu bij AMD bijvoorbeeld AM5 platform met DDR5, wat door geheugen tekorten in ene een hele dure grap is geworden.

[ Voor 42% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-12-2025 15:26 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@NiGeLaToR Het probleem met marktplaats is dat het allemaal niet/nauwelijks meer upgradebaar is.

En dan even tussendoor "de oudste wil ook graag flight simulator spelen". Dat is één van de zwaarst mogelijke spellen voor GPU's en CPU's die je kan bedenken. Met dit budget moet je dat gewoon niet willen proberen. Vergeet even de beeldschermen, toetsenborden en muis niet! Zelfs 2e hands gaat het je gewoon niet fatsoenlijk lukken.

Ik zou echt kiezen tussen of het simpelweg niet doen, of één heel prima pc waar omstebeurt op gespeeld wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-12-2025 16:01 ]

youtube.com/@hisrep

• NiGeLaToR
@DeNachtwacht ze spelen nu op bejaarde iMacs lees ik. Dan is dit een stap vooruit.
Dat het niet upgradebaar is snap ik en goed dat je het benoemt, ik probeer dit alleen niet het zoveelste 'ik heb een vraag'-topic te laten zijn waar geen antwoorden in staan maar vooral debat over de vraag.

Dus, marktplaats kan voor betere gamepc, maar 2ehands + veelal niet of beperkt te upgraden.
Die nieuwe pc die ik post idem: is vorige generatie hardware, sneller dan oude iMac, maar ook niet toekomstvast.

Probleem is dat die 1080p guide wellicht toekomstvaster is maar niet 3 x past in het budget. Dus de TS zal ergens concessies moeten doen. Als ik een 9-13 jarige kiddo was wist ik het wel: doe mij maar een 600,- optie die beter is dan ik heb dan.. niets, omdat iemand op Tweakers zegt dat het niet toekomstvast is. Maarja, ik ben een 40+ kiddo en niet afhankelijk van mijn mama :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@NiGeLaToR Sorry, maar je leest mijn argumenten niet en/of reageert daar simpelweg niet op. Even verduidelijken :P

TS wil:
- vrij forse spellen spelen
- in de toekomst upgraden
- met een budget van €500-600 per PC inclusief toetsenbord, muis, monitor en ongetwijfeld headset
- spreekt nergens over tweedehands

Zelfs voor tweedehands
- is dit budget te krap én
- tweedehands in die prijsklasse is niet / nauwelijks meer te upgraden.

Het gaat er niet om dat we hier graag een debat over de vraag beginnen, maar dat soms iemand (heel begrijpelijk als je er minder goed in zit) gewoon iets vraagt wat niet mogelijk is. Dan is uiteindelijk een "antwoord op de vraag" alleen maar veel te veel water bij de wijn, en simpelweg uiteindelijk een teleurstelling in plaats van iemand verder helpen.

[ Voor 28% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-12-2025 16:24 ]

youtube.com/@hisrep

• NiGeLaToR
@DeNachtwacht welnee, je focust jezelf op 1 usecase voor 1 PC en negeert de andere twee ;)
De oudste wil ook graag Microsoft Flight Simulator of andere flight simulators kunnen spelen. Hij heeft namelijk een Trustmaster Joystick en Throttle die hij nu aper kan gebruiken op zijn iMac.
Bovendien - er bestaan ook flightsims die wel gewoon draaien op zo'n pc. Je hoeft niet de meest recente versie te spelen, toch?

Voelt voor mij meer als een kwestie van denken in mogelijkheden of beperkingen. Keuze is aan TS :)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sorry, maar je bent heel positief :) alleen niet zo realistisch. Even als voorbeeldje Microsoft Flight Simulator: dan kun je kiezen uit Flight Simulator X uit 2006 (die kun je op die oude imacs al prima spelen) of Microsoft Flight Simulator 2020, die voor elke PC voor dit budget alleen op heel basale instellingen zal werken.

Ik daag je uit een mooi voorbeeld van een tweedehands pc, nogmaals inclusief toetsenbord, muis, monitor en en headset voor €600 aan te leveren. Dan kunnen we hier samen feitelijk kijken hoe ver je ermee komt. Ik denk: niet ver.

youtube.com/@hisrep

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:46
500/600 is haalbaar. Als je de videokaart 2de hands koopt. ( gebruik de basis PC BBG als basis, de grootste kostenpost zit hem in videokaart )

Maar als je alles erbij nodig hebt dan is dat niet haalbaar. ( toetsenbord,muis monitor etc )
Pagina: 1