Offertes nieuwe keuken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-12 20:46
Mijn vraag
We zijn op zoek naar een nieuwe keuken en hebben inmiddels 1 offerte ontvangen van een keukenboer naar aanleiding van een vrijblijvend gesprek. Nu willen we graag nog wat andere keukenboeren benaderen om uiteindelijk meer offertes te hebben en te kiezen. Nu vraagt de volgende keukenboer om de offerte van de eerste keukenboer door te sturen. Is dat normaal en gebruikelijk?

Beste antwoord (via aaaido op 12-12-2025 15:02)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11
Nee, laat ze zelf een offerte maken.

Toevallig zelf ook mee bezig geweest. Als je naar de grote bedrijven gaat, kunnen ze in een systeem elkaars offertes zien a.d.h.v. postcode en huisnummer en zit er soms wat korting als ze meer omzet nodig hebben in die vestiging. En er zijn veel keukenbedrijven onderwater van dezelfde holding.

Dat gezegd hebbende, is vaak of het houdwerk/blad etc. goedkoper of de inbouw apparatuur of de arbeid. De 'winst' moet vaak uit één van die drie komen. Ik weet niet hoeveel tijd en kijk je erop hebt en of er leidingen etc. verplaatst moeten worden of groepen aangelegd. Wat ik zou doen is zelf de inbouwapparatuur kopen (vaak in Duitsland goedkoper en voor garantie moet je bijna overal contact opnemen met de merk leverancier (ook al moeten ze dat eigenlijk zelf doen)), een mooie keuken uitzoeken en zelf een kwalitatief goede ZZP monteur zoeken die hem perfect naar wens kwalitatief goed inbouwt (dit laatste laat vaak te wensen over bij grote bedrijven). Maar daar zit één maar aan: Omdat je zelf alles los doet ben jij eindverantwoordelijk, laat je alles door één partij doen, dan kan je hen aanspreken. Maar daar zit ook vaak het prijsverschil in.

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 12-12-2025 13:50 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Alle reacties

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-12 16:25
Hij zou het kunnen doen zodat hij een vergelijkbaar product aan kan bieden. Je kan uiteraard de offerte doorzetten, echter zou ik de prijzen er wel uithalen.
Het is anders te makkelijk, dan gaat diegene er een paar honderd euro onder zitten

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:30
Ik zou vooral kijken of het niet toevallig een keukenboer is die onder dezelfde groep valt. Als dat namelijk wel zo is dan gaan ze er geen moeite in stoppen omdat de offerte niet wezenlijk anders gaat zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • Beste antwoord

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11
Nee, laat ze zelf een offerte maken.

Toevallig zelf ook mee bezig geweest. Als je naar de grote bedrijven gaat, kunnen ze in een systeem elkaars offertes zien a.d.h.v. postcode en huisnummer en zit er soms wat korting als ze meer omzet nodig hebben in die vestiging. En er zijn veel keukenbedrijven onderwater van dezelfde holding.

Dat gezegd hebbende, is vaak of het houdwerk/blad etc. goedkoper of de inbouw apparatuur of de arbeid. De 'winst' moet vaak uit één van die drie komen. Ik weet niet hoeveel tijd en kijk je erop hebt en of er leidingen etc. verplaatst moeten worden of groepen aangelegd. Wat ik zou doen is zelf de inbouwapparatuur kopen (vaak in Duitsland goedkoper en voor garantie moet je bijna overal contact opnemen met de merk leverancier (ook al moeten ze dat eigenlijk zelf doen)), een mooie keuken uitzoeken en zelf een kwalitatief goede ZZP monteur zoeken die hem perfect naar wens kwalitatief goed inbouwt (dit laatste laat vaak te wensen over bij grote bedrijven). Maar daar zit één maar aan: Omdat je zelf alles los doet ben jij eindverantwoordelijk, laat je alles door één partij doen, dan kan je hen aanspreken. Maar daar zit ook vaak het prijsverschil in.

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 12-12-2025 13:50 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lekker makkelijk, de tweede keukenboer hoeft minder na te denken en gaat er iets onder zitten. Waarschijnlijk kraakt hij de 1e offerte ook af.

En als het op het einde niet klopt krijg jij de schuld omdat jij documenten hebt aangeleverd.

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-12 20:46
Ik vind dit zelf ook geen normale manier van zaken doen en hebben al besloten geen zaken meer te doen met deze keukenboer. Maar was wel benieuwd hoe anderen hier naar kijken :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 11:09
Ik denk dat het heel normaal is. Wil je zelf 5 keer opnieuw hetzelfde gesprek voeren over wat je wel wil, als je voor jezelf al beslist hebt (zou je toch niet zo of zo aanpassen...)?
Gewoon met de andere offerte (waar je de prijs van af hebt gehaald) en vragen wat ze vergelijkbaar kunnen leveren. Verschillen zijn er sowiezo, al was het maar de kleuren waar je uit kan kiezen.

En als budget een punt is: ikea is de grootste keukenbouwer. Als je je zin vind in hun aanbod, zijn ze niet te kloppen qua prijs. Maar je kan niet een kastje in een afwijkende maat maken omdat dat net wat handiger uitkomt.

Een andere bedenking: een goeie timmerman kan de keuken die je wil perfect op maat maken, en dat is verbazend betaalbaar. Mijn neef is timmerman en heeft voor de lol onze keuken (ikea inclusief hun toestellen: 5pits inductie, oven, microgolfoven, grote inbouwkoelkast, afzuigkap) even berekend, kwam op dezelfde prijs uit maar dan zonder de toestellen; en ook met de legplanken exact waar je wil (zonder reeks ongebruikte gaatjes), alles tot in detail afgewerkt en symmetrisch, ....). Maar een goeie timmerman heeft wel gemakkelijk een wachttijd van een jaar...

Stenen werkblad kan je ook bij een steenkapper halen, dat kan ook iets zijn wat je achteraf upgrade.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 12-12-2025 15:12 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1