Noodstroomvoorziening batterij: wat aan te schaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-01 19:09
Eerste opmerking: geen idee of ik deze vraag in het juiste forum heb gezet.

Discussie/feedbacktopic:
Je hoort er steeds meer over dat we rekening moeten houden met (langdurige) stroom / electriciteits uitval.
Persoonlijk vind ik dit relevant en heb ik maanden geleden deze generator gekocht.
(Nog niet hoeven te gebruiken gelukkig, maar dat is meestal met nood).

Nu zoek ik aanvullends hierop een batterij of powerbank. Iets mobiels bijvoorbeeld. Het voordeel daarvan is deze makkelijk te bedienen is (generator moet je toch buiten laten staan etc.).

Use cases:
1. direct stroom voor een paar uur (langer dan laadt ik hem op met de generator);
2. 220V output is wel wenselijk niet verplicht
3. Niet al te groot/zwaar. Hij kan op bed meegenomen worden bijvoorbeeld
4. Genoeg vermogen voor een paar uur voor het volgende:
* Laptop gebruik
* opladen van telefoon
* lampje opladen (via USB)

5. Makkelijk en snel op te laden via de generator (maar ook via stroomnet).

Liefst niet al te duur en hoeft geen topkwaliteit te zijn maar gewoon goed.
Ik heb met die hele kleine powerbanks (die platte schijfjes) het gevoel dat die maar heel licht zijn (kan het mis hebben), dus ik zat te denken aan een "box model", maar zoals gezegd wel compact om mee te nemen op/naast bed), Maar als zo'n schijf/plaat model ook voldoet ook prima.

Ik zoek dus geen volwaardige thuisbatterij (die je kunt opladen met zonnepanelen): die vind ik veel te duur (voor dit gebruik) en ook te zwaar.

Wie heeft er (aankoop) advies/tips/ punten waar ik nog rekening mee moet houden?

Dank u wel.

Alle reacties

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:02
Ik heb zelf een mobiele batterij gekocht van 0,5kWh, met een 12v sigaretten uitgang, een 800watt 230v uitgang en een aantal USB C en A uitgangen. Oplaadbaar met PV of gewoon netstroom. Hij fungeert ook als UPS, dus staat nu tussen het net en m'n NAS/Router/AP in de meterkast. Kan dat ongeveer 5 uur draaiend houden als ik de NAS niet uit zet. Kostte mij 135,-, dus op zich per kWh erg voordelig. Wellicht vind je soortgelijke aanbiedingen.

Wellicht is zoiets dus ook geschikt voor jou, al is dit niet echt heel mobiel, toch een klein doosje met wat gewicht. Voor je use-case zou je met een kleiner exemplaar toekunnen, ik vond die ik nu heb qua prijs-vermogen dermate gunstig dat ik het wel handig vond. Plus dat ik zo een gezin online kan houden evt.

Oukitel P800e

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:23

Snow_King

Konijn is stoer!

Koop je dan wel iets als Aspen benzine? Want normale benzine is niet al te lang houdbaar. Aspen kan je jaren bewaren en gewoon gebruiken.

• pastafan
NiGeLaToR schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:21:
Ik heb zelf een mobiele batterij gekocht van 0,5kWh, met een 12v sigaretten uitgang, een 800watt 230v uitgang en een aantal USB C en A uitgangen. Oplaadbaar met PV of gewoon netstroom. Hij fungeert ook als UPS, dus staat nu tussen het net en m'n NAS/Router/AP in de meterkast. Kan dat ongeveer 5 uur draaiend houden als ik de NAS niet uit zet. Kostte mij 135,-, dus op zich per kWh erg voordelig. Wellicht vind je soortgelijke aanbiedingen.

Wellicht is zoiets dus ook geschikt voor jou, al is dit niet echt heel mobiel, toch een klein doosje met wat gewicht. Voor je use-case zou je met een kleiner exemplaar toekunnen, ik vond die ik nu heb qua prijs-vermogen dermate gunstig dat ik het wel handig vond. Plus dat ik zo een gezin online kan houden evt.

Oukitel P800e
@NiGeLaToR dank je voor je reactie!
Jouw suggestie van de powerstation die je voorstelt, lijkt me op zich wel wat. Maar, ik zie op de foto's in ieder geval geen 220 V Power ingang.. Hoe is hij op te laden/waar zit de power ingang?

• NiGeLaToR
@pastafan achterzijde, gaat gewoon zo’n 230v kabel met stekker in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvYnHR_Wkq-LhdyTYkMXV24ZAaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5WUUYLthBCJSEmHZd3B5SNI.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is er veel aanbod op dit thema, kwestie van zoeken naar wat voor jouw situatie werkt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:47

franssie

Save the albatross

@pastafan verschilt een beetje per merk, maar de meesten hebben een ingebouwde lader, dus gewoon 230V kabel erin, net zoals bij een PC. Sommigen hebben een externe lader (zoals bij een laptop, die laden trager).

Let er ook op dat ie ook in de auto kan laden op 12V (de generator die wellicht voor je huis staat) en bedenk hoeveel je watt je hoe lang nodig hebt.

zo heb ik bijvoorbeeld deze
https://www.ankersolix.co...ions=&Sort_by=Recommended

Wel duurder en twee maal de capaciteit, dus ook zwaarder. Maar een enkele kWh is voor mij wel een minimum om een aantal dagen door te kunnen komen. al heb ik ook wel een generator, maar die is meer als ik even meer vermogen nodig heb of de (het?) powerstation op te laden. Geen zin om de generator een hele nacht buiten te laten snorren voor wat idle gebruik als ik slaap (los van risico op diefstal, waar ik tot gisteren niet zo bang voor was maar ze hebben onze brievenbus gestolen :o )

Zit alles bij alleen voor een zonnepaneel moet je nog even de juiste verloop zoeken op amazon oid als je een niet Anker paneel zou willen gebruiken (zoals ik).

[ Voor 56% gewijzigd door franssie op 12-12-2025 18:10 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:04
Ik zie de noodzaak niet zo om een dure (camping) powerbank aan te schaffen. Telefoon opladen kan gewoon met een simpele powerbank of in de auto, laptop kan ook in de auto maar ik zou niet weten waarom ik mijn laptop moet opladen als de stroom volledig is uitgevallen. Aangezien mijn huis niet full electric maak ik me ook niet zo druk om het uitvallen van het electriciteitsnet.

Engineering

• NiGeLaToR
@Tupolev zolang er gasdruk is zou je met een accu je CV zelfs kunnen laten werken. Als er écht langdurig stroom uitvalt stopt de water- en gasvoorziening vroeg of laat ook.

Een keer in NH een langdurige uitval gehad en water en gas bleven werken, maar gsm viel direct uit. Was toen blij met percolator, oud radio’tje en de autoradio.

Heb die 0,5kWh ding voor een trip gekocht en bedacht dat een forsere ‘powerbank’ wel handig kan zijn. De 135€ oid die ik kwijt was wel waard.

Generator heb ik nog niet eens aan gedacht.

• Tupolev
  • Laatst online: 06:04
NiGeLaToR schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:05:
@Tupolev zolang er gasdruk is zou je met een accu je CV zelfs kunnen laten werken. Als er écht langdurig stroom uitvalt stopt de water- en gasvoorziening vroeg of laat ook.

Een keer in NH een langdurige uitval gehad en water en gas bleven werken, maar gsm viel direct uit. Was toen blij met percolator, oud radio’tje en de autoradio.

Heb die 0,5kWh ding voor een trip gekocht en bedacht dat een forsere ‘powerbank’ wel handig kan zijn. De 135€ oid die ik kwijt was wel waard.

Generator heb ik nog niet eens aan gedacht.
Is natuurlijk handig om te hebben voor tripjes, en dan is het meteen een leuke backup. Het voordeel is natuurlijk dat je nog gewoon kan douchen bij stroomuitval. Wel zo relaxed als je noodgewongen wat langer thuis moet zijn 😎.

[ Voor 19% gewijzigd door Tupolev op 14-12-2025 07:08 ]

Engineering

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tupolev schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:51:
Aangezien mijn huis niet full electric maak ik me ook niet zo druk om het uitvallen van het electriciteitsnet.
Vergeet niet dat je cv-ketel ook niet meer werkt zonder stroom, en gas verliest ook druk bij een langdurige storing.

• Cybje
  • Laatst online: 20:03

Cybje

First Post!

sOid schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:47:
[...]

Vergeet niet dat je cv-ketel ook niet meer werkt zonder stroom, en gas verliest ook druk bij een langdurige storing.
Maar een CV ketel en pomp gebruikt zo weinig elektriciteit dat je die nog wel samen met je koelkast op een kleine accu kunt draaien in noodsituaties.

Heb hier in de afgelopen maand 3x zonder stroom gezeten, waarvan één keer zelfs bijna 8 uur lang. Heb toen gewoon de CV en koelkast van stroom voorzien vanuit m’n elektrische auto. Maar daar kan alleen een gewone stekker op, dus daar kan m’n Weheat Sparrow warmtepomp ook niet op draaien. Gedurende die 8 uur was er wel gewoon gasdruk.

[ Voor 4% gewijzigd door Cybje op 14-12-2025 12:05 ]

Wat ruist er door het struikgewas

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:12
@pastafan is binnenkort eigenaar van een nieuwbouwwoning. Doe dus de aanname dat daar geen cv meer in zit.

• pastafan
Tupolev schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:51:
Ik zie de noodzaak niet zo om een dure (camping) powerbank aan te schaffen. Telefoon opladen kan gewoon met een simpele powerbank of in de auto, laptop kan ook in de auto maar ik zou niet weten waarom ik mijn laptop moet opladen als de stroom volledig is uitgevallen. Aangezien mijn huis niet full electric maak ik me ook niet zo druk om het uitvallen van het electriciteitsnet.
Ik heb het over backups bij langedurige stroomutival (72 uur). Denk aan warm blijven (electrische kachel bedienen), licht hebben/verlichting (iets meer dan zaklampjes). Een CV ketel heb ik niet meer. Maar warm douchen zou eventueel wel kunnen met de generator (geeft max. 2000Watt),

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-01 05:01
Dit is wat je zoekt:
https://www.xtorm.nl/coll...powerbank-100w-40-000-mah

Ik heb zelf voor mijn back country trips deze vriend:
https://www.xtorm.nl/coll...ashlight-quick-charge-3-0

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:12
pastafan schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:10:
[...]

Ik heb het over backups bij langedurige stroomutival (72 uur). Denk aan warm blijven (electrische kachel bedienen), licht hebben/verlichting (iets meer dan zaklampjes). Een CV ketel heb ik niet meer. Maar warm douchen zou eventueel wel kunnen met de generator (geeft max. 2000Watt),
Hoe ga je zorgen voor warm douchewater? Welke aanpassingen aan je meterkast ga je doen? Of heeft jouw warmtepomp(boiler) een schuko stekker?

• pastafan
Thanks, maar dan geef ik liever 150 euro meer uit voor 8 keer zoveel Watt (zie bericht van @NiGeLaToR )

• pastafan
Homer-Simpson schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:55:
[...]

Hoe ga je zorgen voor warm douchewater? Welke aanpassingen aan je meterkast ga je doen? Of heeft jouw warmtepomp(boiler) een schuko stekker?
Ik vind het in een noodsituatie (72 uur zonder stroom) niet noodzakelijk om warm te douchen. Of om uberhaupt te douchen.
Ik stel mij voor dat ik dan mbv waterkoker water verwarm en mij daarmee was. Douchen lijkt mij niet hi prio in nood...

• franssie

franssie

Save the albatross

offtopic:
Voor situaties zonder warm water (of schone douches) zijn er van die natter washanden te koop bij o.a. kruidvat. Worden ook in de zorg gebruikt. Wekt echt prima (wel microplastic) maar we hebben altijd een aantal op voorraad tijdens vakanties en nu thuis

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:50
franssie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:22:
@pastafan verschilt een beetje per merk, maar de meesten hebben een ingebouwde lader, dus gewoon 230V kabel erin, net zoals bij een PC. Sommigen hebben een externe lader (zoals bij een laptop, die laden trager).

Let er ook op dat ie ook in de auto kan laden op 12V (de generator die wellicht voor je huis staat) en bedenk hoeveel je watt je hoe lang nodig hebt.

zo heb ik bijvoorbeeld deze
https://www.ankersolix.co...ions=&Sort_by=Recommended

Wel duurder en twee maal de capaciteit, dus ook zwaarder. Maar een enkele kWh is voor mij wel een minimum om een aantal dagen door te kunnen komen. al heb ik ook wel een generator, maar die is meer als ik even meer vermogen nodig heb of de (het?) powerstation op te laden. Geen zin om de generator een hele nacht buiten te laten snorren voor wat idle gebruik als ik slaap (los van risico op diefstal, waar ik tot gisteren niet zo bang voor was maar ze hebben onze brievenbus gestolen :o )

Zit alles bij alleen voor een zonnepaneel moet je nog even de juiste verloop zoeken op amazon oid als je een niet Anker paneel zou willen gebruiken (zoals ik).
Heb deze gehaald. Vond Anker beter klinken als een no-name merk. Is toch ook wel een veiligheid dingetje. https://www.ankersolix.co...&ref=naviMenu_1_1_2_5_img

Heeft lampje, en voldoende om telefoon en Starlink aantal uren aan te houden.

• franssie

franssie

Save the albatross

The Fatal schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:26:
[...]

Heb deze gehaald. Vond Anker beter klinken als een no-name merk. Is toch ook wel een veiligheid dingetje. https://www.ankersolix.co...&ref=naviMenu_1_1_2_5_img

Prima ding voor het geld denk ik. Let wel dat deze dus niet direct via AC kan laden als ik het goed lees en je dus een USB-C PD lader (van je laptop bijvoorbeeld) moet gebruiken, wat natuurlijk verder prima is.

• NiGeLaToR
The Fatal schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:26:
[...]

Ding van mij blijkt een redelijk bekend merk in grotere electronica te zijn. Wel te merken aan de kwaliteit. Fungeert ook probleem als UPS. Heb hem in die rol zo’n 50 cycles gegeven van 100% naar 30% en weer vol en ging foutloos.

Blijft tricky, Anker sowieso bekend(er) en goed.

• pastafan
NiGeLaToR schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:12:
[...]

Ding van mij blijkt een redelijk bekend merk in grotere electronica te zijn. Wel te merken aan de kwaliteit. Fungeert ook probleem als UPS. Heb hem in die rol zo’n 50 cycles gegeven van 100% naar 30% en weer vol en ging foutloos.

Blijft tricky, Anker sowieso bekend(er) en goed.
@NiGeLaToR ik begrijp nu niet zo goed hoe ik dit moet duiden. Ben je er nou tevreden over, of heb je spijt dat dat je geen Anker/bekender merk hebt gekocht?

• NiGeLaToR
pastafan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:00:
[...]

@NiGeLaToR ik begrijp nu niet zo goed hoe ik dit moet duiden. Ben je er nou tevreden over, of heb je spijt dat dat je geen Anker/bekender merk hebt gekocht?
Dat ik snap dat mensen voor een gerenommeerder merk gaan, maar dat ik vooralsnog geen reden heb gevonden waarom ik zou twijfelen aan die ik heb.

Excuus voor ambiguïteit van mijn reactie - wellicht omdat ie ook enigszins dubbel is.

Tl;dr:

Zou ik deze weer kopen? Ja.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
pastafan schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:10:
[...]IMaar warm douchen zou eventueel wel kunnen met de generator (geeft max. 2000Watt),
Waarbij je dan wel even vergeet dat bij een langdurige regionale stroomstoring de waterdruk na 24 uur al terug gaat lopen en dat er in sommige gebieden dan al helemaal geen water meer uit de kraan komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pastafan
Yaksa schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:20:
[...]

Waarbij je dan wel even vergeet dat bij een langdurige regionale stroomstoring de waterdruk na 24 uur al terug gaat lopen en dat er in sommige gebieden dan al helemaal geen water meer uit de kraan komt.
Waarbij je dan wel vergeet dat daar vooral mensen in flats/hoogbouw last van zullen hebben. En ik dus niet (woon gelijkvloers). En bovendien heb ik voor dit scenario ook geen bijzonder hoge waterdruk nodig, een klein straaltje (genoeg om de waterkoker te vullen) al voldoende is....

• Yaksa
pastafan schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:55:
[...]Waarbij je dan wel vergeet dat daar vooral mensen in flats/hoogbouw last van zullen hebben. En ik dus niet (woon gelijkvloers). En bovendien heb ik voor dit scenario ook geen bijzonder hoge waterdruk nodig, een klein straaltje (genoeg om de waterkoker te vullen) al voldoende is....
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je niet helemaal door hebt wat er allemaal op ons stroomnet is aangesloten. Tenzij je boven een stromend beekje woont ga je echt zonder water komen te zitten binnen een beperkt aantal uren. (Bron: Informatieboekje 'Bereid je voor op een noodsituatie'):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Vv_QZwSFe4WV2a96k_YHN2rQ1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPBTAhq9TOMyuPteQINMyEfb.jpg?f=fotoalbum_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pastafan
Yaksa schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:57:
[...]

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je niet helemaal door hebt wat er allemaal op ons stroomnet is aangesloten. Tenzij je boven een stromend beekje woont ga je echt zonder water komen te zitten binnen een beperkt aantal uren. (Bron: Informatieboekje 'Bereid je voor op een noodsituatie'):
[Afbeelding]
@Yaksa wat wil je nu zeggen?
leuk dat je een scan van een foldertje meestuurt die iedereen heeft gekregen en al gelezen zou kunnen hebben...
Daarin staat ook duidelijk vermeld (in je scan dus ook): er stroomt minder water uit de kraan [...]
Minder wil niet zeggen.

Maar nogmaals, wat is je punt door te stellen dat ik niet zo weten wat er allemaal op het stroomnet is aangesloten? In relatie tot het aanschaffen van een powerstation...

• Yaksa
pastafan schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:08:[...]
@Yaksa wat wil je nu zeggen?
leuk dat je een scan van een foldertje meestuurt die iedereen heeft gekregen en al gelezen zou kunnen hebben...
Daarin staat ook duidelijk vermeld (in je scan dus ook): er stroomt minder water uit de kraan [...]
Minder wil niet zeggen.
Maar nogmaals, wat is je punt door te stellen dat ik niet zo weten wat er allemaal op het stroomnet is aangesloten? In relatie tot het aanschaffen van een powerstation...
Je stelt nog te willen douchen, daar heb je waterdruk voor nodig. Als de pompen uitvallen dan valt de waterdruk na een aantal uren weg en kun je niet meer douchen. Dan kun je wel een powerstation hebben maar dan heb je nog geen (douche)water. Overigens, selectief uit een bron quoten is nogal vervelend, er staat namelijk ook "Op sommige plekken werken de kraan en de WC helemaal niet meer". Woon je op een 'sommige plek' dan ........

• pastafan
Yaksa schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:20:
[...]

Je stelt nog te willen douchen, daar heb je waterdruk voor nodig. Als de pompen uitvallen dan valt de waterdruk na een aantal uren weg en kun je niet meer douchen. Dan kun je wel een powerstation hebben maar dan heb je nog geen (douche)water. Overigens, selectief uit een bron quoten is nogal vervelend, er staat namelijk ook "Op sommige plekken werken de kraan en de WC helemaal niet meer". Woon je op een 'sommige plek' dan ........
@Yaksa en waar lees jij dat ik beweer dat ik wil douchen bij een noodsituatie?

• Yaksa
pastafan schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:33:[...]@Yaksa en waar lees jij dat ik beweer dat ik wil douchen bij een noodsituatie?
Hier: pastafan in "Noodstroomvoorziening batterij: wat aan te schaffen?"

• pastafan
Klopt inderdaad, maar een nuancering is wel op z'n plaats in mijn ogen: ik hoef echt niet per se te kunnen douchen tijdens een langdurige stroomuitval. Dat het technisch wel kan met een generator (mits voldoende waterdruk) heb ik geprobeerd aan te geven.
Later in dit forum geef ik ook expliciet aan dat douchen in een noodsituatie voor mij niet vereist is, en dat ik warm water kan verkrijgen door een waterkoker te gebruiken. In een teiltje dan kunnen wassen is voor mij voldoende.

Ik denk dat ik het zo voldoende heb verduidelijkt.

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:57

Eix

Even los van de “kunnen douchen”-discussie:
pastafan schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:04:
[...]
en dat ik warm water kan verkrijgen door een waterkoker te gebruiken.
Juist voor de usecase ‘warm water’ ben ik eerder geneigd om te kijken naar een goede gasbrander. Dat wil zeggen, ik ben ook in dubio om naast een usb-powerbank nog een iets deftigere noodstroomoplossing aan te schaffen. Maar dan loop je al snel tegen zaken als piekvermogen aan, en uiteraard capaciteit. En een waterkoker is dan typisch iets dat energie vreet. Om daar de noodstroom op te dimensioneren gaat het voor mij in ieder geval niet worden.

De enige nuttige usecases voor aanschaf van een power station die ik tot nu toe heb zijn:
1: back-up voor koelkast en vriezer;
2: kunnen bedienen van knikarmscherm
Zaken als telefoon opladen kan immers ook met een powerbank.

Tegelijk, bij een echte noodsituatie gaat een koelkast of vriezer ook niet het verschil maken.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Je hebt van bijv. EcoFlow en Anker kleine portable powerstations, moet je denken aan 288 Wh (Voorbeeld: https://solarpowersupply....ac-portable-power-station). Die kan je laden met zonnepanelen of met stroom uit het stroomnet en zorgen dat er altijd voldoende in zit voor noodgevallen. Maar die op 100% laten staan is niet lang wenselijk en met bijv. 70-80% blijft er weinig beschikbare capaciteit over.

Dan heb je de wat grotere 1000-2000 Wh modules. Die kan je bijv. ook vanuit het net opladen, voor de zekerheid wat flexibele zonnepanelen erbij.

Zoek je naar een wat grotere toegankelijke oplossing, dan kan je bijv. een thuisaccu met stekker gebruiken, de minimale SoC op een bepaalde waarde instellen en icm. een noodstroomuitgang. Dan kan je van 1 kWh - 20 kWh opschalen met 2200-2500 Watt vermogen. Daarmee kan je ook je koelkast, vriezer, etc. enige tijd voeden en evt. ook laden met direct aangesloten zonnepanelen.

Zoek je een hoger vermogen, dan moet je echt naar eilandmode en wordt het een duurdere oplossing.

Verder is het natuurlijk altijd goed om een klein gasstel met gasmodules paraat te hebben staan, of een enkel elektrisch kookplaatje dat qua vermogen passend is bij het uitgangsvermogen van je gekozen accuoplossing.

Vergeet ook niet dat als de stroom uitvalt ook je router en Wifi wegvallen, dus die moet je ook voeden. En dan moet je maar hopen dat de wijkaansluiting niet ook is uitgevallen. Een laptop heb je dan bijv. niet zoveel aan, tenzij je opgeslagen video's wil kijken of offline wil kunnen doorwerken :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Pagina: 1