Noodstroomvoorziening batterij: wat aan te schaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-12 14:22
Eerste opmerking: geen idee of ik deze vraag in het juiste forum heb gezet.

Discussie/feedbacktopic:
Je hoort er steeds meer over dat we rekening moeten houden met (langdurige) stroom / electriciteits uitval.
Persoonlijk vind ik dit relevant en heb ik maanden geleden deze generator gekocht.
(Nog niet hoeven te gebruiken gelukkig, maar dat is meestal met nood).

Nu zoek ik aanvullends hierop een batterij of powerbank. Iets mobiels bijvoorbeeld. Het voordeel daarvan is deze makkelijk te bedienen is (generator moet je toch buiten laten staan etc.).

Use cases:
1. direct stroom voor een paar uur (langer dan laadt ik hem op met de generator);
2. 220V output is wel wenselijk niet verplicht
3. Niet al te groot/zwaar. Hij kan op bed meegenomen worden bijvoorbeeld
4. Genoeg vermogen voor een paar uur voor het volgende:
* Laptop gebruik
* opladen van telefoon
* lampje opladen (via USB)

5. Makkelijk en snel op te laden via de generator (maar ook via stroomnet).

Liefst niet al te duur en hoeft geen topkwaliteit te zijn maar gewoon goed.
Ik heb met die hele kleine powerbanks (die platte schijfjes) het gevoel dat die maar heel licht zijn (kan het mis hebben), dus ik zat te denken aan een "box model", maar zoals gezegd wel compact om mee te nemen op/naast bed), Maar als zo'n schijf/plaat model ook voldoet ook prima.

Ik zoek dus geen volwaardige thuisbatterij (die je kunt opladen met zonnepanelen): die vind ik veel te duur (voor dit gebruik) en ook te zwaar.

Wie heeft er (aankoop) advies/tips/ punten waar ik nog rekening mee moet houden?

Dank u wel.

Alle reacties

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:34
Ik heb zelf een mobiele batterij gekocht van 0,5kWh, met een 12v sigaretten uitgang, een 800watt 230v uitgang en een aantal USB C en A uitgangen. Oplaadbaar met PV of gewoon netstroom. Hij fungeert ook als UPS, dus staat nu tussen het net en m'n NAS/Router/AP in de meterkast. Kan dat ongeveer 5 uur draaiend houden als ik de NAS niet uit zet. Kostte mij 135,-, dus op zich per kWh erg voordelig. Wellicht vind je soortgelijke aanbiedingen.

Wellicht is zoiets dus ook geschikt voor jou, al is dit niet echt heel mobiel, toch een klein doosje met wat gewicht. Voor je use-case zou je met een kleiner exemplaar toekunnen, ik vond die ik nu heb qua prijs-vermogen dermate gunstig dat ik het wel handig vond. Plus dat ik zo een gezin online kan houden evt.

Oukitel P800e

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:13

Snow_King

Konijn is stoer!

Koop je dan wel iets als Aspen benzine? Want normale benzine is niet al te lang houdbaar. Aspen kan je jaren bewaren en gewoon gebruiken.

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-12 14:22
NiGeLaToR schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:21:
Ik heb zelf een mobiele batterij gekocht van 0,5kWh, met een 12v sigaretten uitgang, een 800watt 230v uitgang en een aantal USB C en A uitgangen. Oplaadbaar met PV of gewoon netstroom. Hij fungeert ook als UPS, dus staat nu tussen het net en m'n NAS/Router/AP in de meterkast. Kan dat ongeveer 5 uur draaiend houden als ik de NAS niet uit zet. Kostte mij 135,-, dus op zich per kWh erg voordelig. Wellicht vind je soortgelijke aanbiedingen.

Wellicht is zoiets dus ook geschikt voor jou, al is dit niet echt heel mobiel, toch een klein doosje met wat gewicht. Voor je use-case zou je met een kleiner exemplaar toekunnen, ik vond die ik nu heb qua prijs-vermogen dermate gunstig dat ik het wel handig vond. Plus dat ik zo een gezin online kan houden evt.

Oukitel P800e
@NiGeLaToR dank je voor je reactie!
Jouw suggestie van de powerstation die je voorstelt, lijkt me op zich wel wat. Maar, ik zie op de foto's in ieder geval geen 220 V Power ingang.. Hoe is hij op te laden/waar zit de power ingang?

• NiGeLaToR
@pastafan achterzijde, gaat gewoon zo’n 230v kabel met stekker in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvYnHR_Wkq-LhdyTYkMXV24ZAaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5WUUYLthBCJSEmHZd3B5SNI.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is er veel aanbod op dit thema, kwestie van zoeken naar wat voor jouw situatie werkt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-12 13:30

franssie

Save the albatross

@pastafan verschilt een beetje per merk, maar de meesten hebben een ingebouwde lader, dus gewoon 230V kabel erin, net zoals bij een PC. Sommigen hebben een externe lader (zoals bij een laptop, die laden trager).

Let er ook op dat ie ook in de auto kan laden op 12V (de generator die wellicht voor je huis staat) en bedenk hoeveel je watt je hoe lang nodig hebt.

zo heb ik bijvoorbeeld deze
https://www.ankersolix.co...ions=&Sort_by=Recommended

Wel duurder en twee maal de capaciteit, dus ook zwaarder. Maar een enkele kWh is voor mij wel een minimum om een aantal dagen door te kunnen komen. al heb ik ook wel een generator, maar die is meer als ik even meer vermogen nodig heb of de (het?) powerstation op te laden. Geen zin om de generator een hele nacht buiten te laten snorren voor wat idle gebruik als ik slaap (los van risico op diefstal, waar ik tot gisteren niet zo bang voor was maar ze hebben onze brievenbus gestolen :o )

Zit alles bij alleen voor een zonnepaneel moet je nog even de juiste verloop zoeken op amazon oid als je een niet Anker paneel zou willen gebruiken (zoals ik).

[ Voor 56% gewijzigd door franssie op 12-12-2025 18:10 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:22
Ik zie de noodzaak niet zo om een dure (camping) powerbank aan te schaffen. Telefoon opladen kan gewoon met een simpele powerbank of in de auto, laptop kan ook in de auto maar ik zou niet weten waarom ik mijn laptop moet opladen als de stroom volledig is uitgevallen. Aangezien mijn huis niet full electric maak ik me ook niet zo druk om het uitvallen van het electriciteitsnet.

Engineering

• NiGeLaToR
@Tupolev zolang er gasdruk is zou je met een accu je CV zelfs kunnen laten werken. Als er écht langdurig stroom uitvalt stopt de water- en gasvoorziening vroeg of laat ook.

Een keer in NH een langdurige uitval gehad en water en gas bleven werken, maar gsm viel direct uit. Was toen blij met percolator, oud radio’tje en de autoradio.

Heb die 0,5kWh ding voor een trip gekocht en bedacht dat een forsere ‘powerbank’ wel handig kan zijn. De 135€ oid die ik kwijt was wel waard.

Generator heb ik nog niet eens aan gedacht.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:22
NiGeLaToR schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:05:
@Tupolev zolang er gasdruk is zou je met een accu je CV zelfs kunnen laten werken. Als er écht langdurig stroom uitvalt stopt de water- en gasvoorziening vroeg of laat ook.

Een keer in NH een langdurige uitval gehad en water en gas bleven werken, maar gsm viel direct uit. Was toen blij met percolator, oud radio’tje en de autoradio.

Heb die 0,5kWh ding voor een trip gekocht en bedacht dat een forsere ‘powerbank’ wel handig kan zijn. De 135€ oid die ik kwijt was wel waard.

Generator heb ik nog niet eens aan gedacht.
Is natuurlijk handig om te hebben voor tripjes, en dan is het meteen een leuke backup. Het voordeel is natuurlijk dat je nog gewoon kan douchen bij stroomuitval. Wel zo relaxed als je noodgewongen wat langer thuis moet zijn 😎.

[ Voor 19% gewijzigd door Tupolev op 14-12-2025 07:08 ]

Engineering

Pagina: 1