Vraag

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:59
Mijn vraag
Ik heb een niet thuis kaart met het verzoek om een afspraak in te plannen voor het vervangen van de stadsverwarming meter ontvangen.

Dit betekend in mijn geval dat ook mijn oude terugdraaimeter vervangen moet worden door een slimme meter. I.v.m. zonnepanelen wil ik dit liever niet.

Ik weet dat uiteindelijk in 2027 de meter vervangen moet worden, en dat je in 2026 niet meer mag weigeren. Maar in dit geval gaat het dus om het wel of niet weigeren van het vervangen van een stadsverwarmingsmeter, met als gevolg dat de tergdraaimeter ook vervangen wordt.

Nu ben ik benieuwd wat mijn rechten en plichten zijn, en wat een verstandige aanpak is. Heeft iemand hier advies voor?

Dank alvast!

Beste antwoord (via Job_04 op 12-12-2025 15:38)

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 15:24

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Als je nog een ferrarismeter met twee telwerken hebt, dan schakelt die niet meer tussen die telwerken. Het daarvoor benodigde TF-signaal wordt sinds 1 juli 2021 niet meer verstuurd. Alle meters zijn voor de uitschakeling van dat signaal op "hoogtarief" gezet.

Je saldeert dus op één telwerk.

Als je nu je meter zou laten vervangen, saldeert de meter zelf niet meer (als in: draait niet terug). Levering en teruglevering wordt apart geregistreerd door de meter, en de saldering is daarna dus en administratieve actie in de systemen van de netbeheerder. Dat zal dan gaan over vier telwerken (laagtarief teruglevering op laagtarief levering, en hoogtarief teruglevering op hoogtarief levering).

Wel eerlijk (want die laagtarief teruglevering is minder waard, waardoor andere mensen met PV die wel een digitale meter hebben minder krijgen voor hun laagtarief teruglevering), maar ook nadelig voor jou (want ook jij krijgt dan minder voor de kWh'tjes die je teruglevert op het laagtarief telwerk).

Los van bovenstaande, heb ik in mijn omgeving nog niet gezien dat een stadswarmtemeter gebruik maakt van de communicatiemodule van de elektrameter. Ik vraag me ook af hoe men dat zou doen met mensen die wel een digitale meter hebben, maar geen communicatiemeter (wat gewoon mag, en ook blijft mogen na 2027).

Wat je meestal ziet is dat men een apart modem ophangt in de meterkast en die met een nieuwe meter op de warmteinstallatie verbindt. Die meter en dat kastje verbruiken stroom, en hebben een 230V stopcontact nodig.

Overigens: de mogelijkheid tot weigering die iedereen wel kent van de slimme elektra- en gasmeter is niet van toepassing als je ook stadswarmte hebt:
Als u stadsverwarming of blokverwarming heeft, dan is het niet mogelijk om een slimme meter te weigeren. Wel kunt u de meter laten instellen zodat deze niet op afstand uit te lezen is. U geeft dan zelf jaarlijks de meterstanden door.

[ Voor 14% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-12-2025 14:45 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat zal van je stadsverwarmingcontract afhangen. Als daar in staat dat jij toegang moet verlenen voor onderhoud aan de installatie kun je er weinig aan doen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:43
Job_04 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:59:
Mijn vraag
Ik heb een niet thuis kaart met het verzoek om een afspraak in te plannen voor het vervangen van de stadsverwarming meter ontvangen.

Dit betekend in mijn geval dat ook mijn oude terugdraaimeter vervangen moet worden door een slimme meter. I.v.m. zonnepanelen wil ik dit liever niet.
Ik zie de link niet tussen de slimme elektrameter en de meter voor je stadsverwarming.
Dat zijn twee totaal verschillende systemen, met meestal verschillende beheerders die niet elkaars meter gaan vervangen.
Nu ben ik benieuwd wat mijn rechten en plichten zijn, en wat een verstandige aanpak is. Heeft iemand hier advies voor?
Verstandig: de beheerder in gelegenheid stellen om zijn meter te vervangen.

Spel en typfouten voorbehouden

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:19
Job_04 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:59:
Mijn vraag

Ik weet dat uiteindelijk in 2027 de meter vervangen moet worden, en dat je in 2026 niet meer mag weigeren. Maar in dit geval gaat het dus om het wel of niet weigeren van het vervangen van een stadsverwarmingsmeter, met als gevolg dat de tergdraaimeter ook vervangen wordt.
Waarom zou je elektriciteitsmeter vervangen moeten worden voor stadsverwarming? Hier zijn dat twee verschillende meters......wat me logisch lijkt want warmte <> elektriciteit.

Edit: wat @FredvZ zegt, dus....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:34
Tegenwoordig lift de slimme gasmeter ook mee op de dataconnectie van je elektriciteitsmeter, dus om een slimme gasmeter te hebben moet je ook een slimme electriciteitsmeter hebben.
Ik neem aan dat er bij nieuwe warmtenetmeters een vergelijkbare afhankelijkheid bestaat?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:43
ASW1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:16:
Ik neem aan dat er bij nieuwe warmtenetmeters een vergelijkbare afhankelijkheid bestaat?
Meestal niet.

Spel en typfouten voorbehouden

• Job_04
@FredvZ @TheOmen

Communicatie verloopt met de nieuwe stadswarmte meter inderdaad via de electra meter.

De vraag is dus wat is wettelijk gezien toegestaan voor het weigeren/uitstellen van een slimme stadswarmte meter, zodat hopelijk de terugdraaimeter ook zo laat mogelijk vervangen wordt.

En wat is praktisch gezien handig, even afwachten of actief contact opnemen met de leverancier van stadswarmte.

Nou wil ik ook liever vandaag dan morgen helemaal van stadswarmte af, absurd duur systeem. Wellicht kan ik ze daarmee overtuigen nog even te wachten.

[ Voor 18% gewijzigd door Job_04 op 12-12-2025 11:34 ]

• ASW1
Ik heb geen antwoord voor je, maar begrijp je belang bij het zo lang mogelijk behouden van je ferrarismeter.

Ik bedenk me we dat er altijd een mogelijkheid is om een domme meter te houden, dwz geen toestemming te geven om je slimme meter op afstand uit te laten lezen.
https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter
Misschien kun je dat als reden opgeven, dat je geen toestemming zult verlenen voor het op afstand uitlezen van de slimme meter en er daarom geen reden is de warmtemeter te vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 12-12-2025 11:36 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:37
@Job_04
Begin bij het lezen van je contract voor de stadsverwarming. Oude contracten hadden niet de verplichting tot afname opgenomen, recente contracten wel. Los of het wel of niet mag, vaak betaal je een flinke "boete" voor het afsluiten, heb bedragen van 5K gehoord.
Verder gok ik dat je een nieuwe meter voor je stadsverwarming niet kan weigeren.
Persoonlijk zou ik ook nooit stadverwarming willen, maar dan had je je huidige woning niet moeten kopen. En afstappen ervan is ook een prijzige keuze.

En verder, gewoon een slimme meter laten installeren. Salderen mag gewoon nog in 2026 en daarna wordt dat ding toch verplicht. Je kan je wel verzetten, maar je helpt er echt niemand mee.

Ga eerder je verdiepen in de combinatie, zonnepanelen en thuisaccu, warmtepomp (is logische keuze als je weg wil van stadswarmte) en dynamische contracten. Daar zit op de lange termijn de grootste winst die je kan pakken. Handelen met je batterij is nu nog mogelijk maar dat zal minder worden. Dus je winst zit in het maximaal verbruiken van je eigen opgewekte stroom en in het op de goedkope momenten inkopen en op de dure momenten uit je accu halen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:23
Job_04 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:29:
Communicatie verloopt met de nieuwe stadswarmte meter inderdaad via de electra meter.

De vraag is dus wat is wettelijk gezien toegestaan voor het weigeren/uitstellen van een slimme stadswarmte meter, zodat hopelijk de terugdraaimeter ook zo laat mogelijk vervangen wordt.

En wat is praktisch gezien handig, even afwachten of actief contact opnemen met de leverancier van stadswarmte.

Nou wil ik ook liever vandaag dan morgen helemaal van stadswarmte af, absurd duur systeem. Wellicht kan ik ze daarmee overtuigen nog even te wachten.
Gek, hè dat nuts voorzieningen zo duur zijn, als we allemaal enkel vanuit ons eigen belang denken? Tel maar even na hoeveel werk er voor de andere kant in gaat zitten dat jij niet mee werkt. Je zou het ook van de andere kant kunnen bekijken, dat jij al jarenlang de voordelen van de ferrarismeter hebt gehad, terwijl de rest van Nederland op een digitale meter zat met 4 telwerken. En wat mis je nu in de praktijk? Alleen het laatste jaar salderen gaat niet helemaal meer door, althans je mag wel salderen, maar zal waarschijnlijk een "terugleverboete" mogen betalen.

• Job_04
@chrisborst Ik zal kijken of er in het contract iets staat over meter vervangen. Van stadsverwarming af is iets waar ik me in verdiept heb, en een prima optie (ook financieel) op lange termijn. Maar voor nu voor mijn vraagstelling dus even niet relevant.

@Oilman Ik vind dit een beetje een flauwe reactie. Ik vraag netjes naar mijn rechten en plichten. Niet naar illegale praktijken. Binnen deze mogelijkheden wil ik uiteraard de voor mij voordelige optie, zo gek is dat niet toch? En als ik uiteindelijk afstap van stadsverwarming bespaar ik ze zelfs wellicht nog de kosten van het vervangen van de meter ;)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:23
Job_04 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:21:
@Oilman Ik vind dit een beetje een flauwe reactie. Ik vraag netjes naar mijn rechten en plichten. Niet naar illegale praktijken. Binnen deze mogelijkheden wil ik uiteraard de voor mij voordelige optie, zo gek is dat niet toch? En als ik uiteindelijk afstap van stadsverwarming bespaar ik ze zelfs wellicht nog de kosten van het vervangen van de meter ;)
Gewoon die meter laten vervangen is zonder meer goedkoper dan als jij de boel gaat traineren voor een vol jaar. Je bent puur uit je eigen belang aan het redeneren, omdat je nog een jaar wilt genieten van de beperkingen van de ferrarismeter, moet je het niet proberen te sugarcoaten.

• ASW1
Oilman schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:25:
[...]

Gewoon die meter laten vervangen is zonder meer goedkoper dan als jij de boel gaat traineren voor een vol jaar. Je bent puur uit je eigen belang aan het redeneren, omdat je nog een jaar wilt genieten van de beperkingen van de ferrarismeter, moet je het niet proberen te sugarcoaten.
Iemand stelt een simpele en legitieme vraag over wat zijn/haar rechten zijn, als je vindt dat iemand dat niet mag vragen heb je in dit topic verder niets te zoeken.

• Job_04
@Oilman Jammer dat je een hoop aannames doet vanaf jouw kant. Ik ben niet van plan om de boel te gaan traineren, en het onderste uit de kan halen, dit valt ook nergens terug te lezen.

Even wat voorbeelden aangezien je zelf alleen maar aan moreel verwerpelijke technieken schijnt te kunnen denken:

* Wellicht heeft iemand hier de ervaring dat als je netjes belt voor een afspraak het geen probleem is die datum verder in de toekomst in te plannen
* Misschien is het helemaal geen verplichting om de stadswarmte meter te vervangen, en is 1 belletje voldoende om dit aan te geven.

Ik stop deze discussie nu verder. Jij vind het moreel verwerpelijk, prima.

Ondertussen wacht ik reacties af van mensen die weten wat mijn rechten of plichten zijn of ervaringen hebben hoe dit op een nette en voordelige manier af te handelen.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:55
Wat belet je van die voorbeelden die je geeft toe te passen?

Maar wat is het voordeel als je het uitstelt? Dan kom je toch gauw op de bevindingen van @Oilman .

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:29
Zit er een stopcontact bij je huidige meter?

Hier zou hij ook geplaatst worden maar toen de ingehuurde monteur kwam om deze te plaatsen zag hij dat er geen voedingspunt was en vertrok na het maken van de, tegenwoordig, gebruikelijke fotoreportage.

Later weer een nieuwe afspraak gekregen om de batterij in de meter te komen vervangen. Ergo, geen slimme meter voor de stadsverwarming.

En, ook zoals gebruikelijk, geen enkele feedback vanuit Eneco.
Enige is dat de door slechte werkvoorbereiding gemaakte kosten wel in de tarieven zullen worden verwerkt (en niet ten laste komen van de winst......).

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:10
Oilman schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:55:
[...]

Gek, hè dat nuts voorzieningen zo duur zijn, als we allemaal enkel vanuit ons eigen belang denken? Tel maar even na hoeveel werk er voor de andere kant in gaat zitten dat jij niet mee werkt.
Als die kosten ergens niet in zitten is het dit deel wel. Daarbij moet je ook niet vergeten dat als ik bij de 1e melding van de leverancier mijn meter had laten vervangen ik intussen al 2 meters verder was geweest, terwijl mijn huidige meter nog prima werkt. Dat is dus eerder een besparing dan een kostenpost. Daarbij gaan de meeste kosten in het netwerk zelf zitten en echt niet in die meters.
Je zou het ook van de andere kant kunnen bekijken, dat jij al jarenlang de voordelen van de ferrarismeter hebt gehad, terwijl de rest van Nederland op een digitale meter zat met 4 telwerken. En wat mis je nu in de praktijk? Alleen het laatste jaar salderen gaat niet helemaal meer door, althans je mag wel salderen, maar zal waarschijnlijk een "terugleverboete" mogen betalen.
Jarenlang? Het voordeel heb je nu eigenlijk pas, want normaal gesproken had je anders je contract wel voor een paar jaar vast gezet. Daarbij kun je dit ook omdraaien, wat mist de leverancier nu in de praktijk? Hij krijgt alsnog tijdig zijn gegevens en al die tussenstanden zijn leuk, maar het verbruik weten ze ook al door de metingen in de tussenstations.

En voor TS, is het een vraag om een afspraak te maken, of wordt er gesproken over een verplichting? Want als het alleen een vraag is kun je het naast je neer leggen, maar als ze aangeven dat de oude meter afgekeurd is/kapot is en daarom vervangen moet worden ontkom je er niet aan.

[removed]

• Job_04
@Frappuccino Het voordeel is dat ik nu 1 telwerk heb waarop alles gesaldeerd wordt, bij een nieuwe meter worden dat dus 2 aparte telwerken en apart salderen.

Voordat ik het gesprek in ga wil ik zoals aangegeven mijn rechten en plichten kennen. Mijn ervaringen met deze partij zijn erg slecht. Bij eerdere issues zoals een ingeplande automatische afschrijving voor 3 weken stadswarmte van 16.000! euro kreeg ik telkens onkundige mensen aan de telefoon die nergens vanaf wisten. Ik wil voorkomen dat ik dingen toezeg die niet nodig zijn omdat ik niet de juiste informatie krijg.

@Appeltjeeitje Dank voor je ervaring delen. Ze zijn al 5 keer onaangekondigd/ op afgegeven tijdstippen langsgekomen om de stadswarmte meter te vervangen, elke keer kwamen ze tot de conclusie dat omdat die van mij op 230v aangesloten was er iemand anders moest komen. Elke keer binnen gelaten, en ook gevraagd een melding achter te laten om onnodige bezoeken van een verkeerde monteur te voorkomen. En dus ook vrijgenomen/ thuiswerk dagen voor niets omgewisseld. Inplannen was toen niet mogelijk. Ik betaal >800 euro vastrecht, o.a. voor het onderhoud. Maar daarvoor sturen ze wat foto's met vraag of ik zelf even wil controleren of er issues zijn.

@redwing Het is een vraag om een afspraak te maken, geen verplichting.

[ Voor 6% gewijzigd door Job_04 op 12-12-2025 13:53 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:16
Job_04 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:49:
@Frappuccino Het voordeel is dat ik nu 1 telwerk heb waarop alles gesaldeerd wordt, bij een nieuwe meter worden dat dus 2 aparte telwerken en apart salderen.
Dus? Leg het probleem eens uit.

Voor de rest, de meters zijn niet jouw eigendom. Als ze die willen vervangen mogen ze die vervangen. Als jij weigert zal het resulteren in een complete afsluiting van je huis. Weer aansluiten kost je handen met geld.

Maak je liever druk over nuttige dingen in het leven zeg, wat een gedoe om niks. Kost de maatschappij alleen maar geld dit gedoe.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Frappuccino
Dus de conclusie van @Oilman was gewoon correct.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
@Job_04 Weet je zeker dat de nieuwe warmtemeter met jou slimmemeter voor elktra moet communiceren?

Ik zit zelf bij Vattenfall warmte (:() en daar communiceert de warmtemeter met een apart kastje die er iets van een P1 signaal van maakt en dit ook doorzet naar Vattenfall.

Normaal werken de netbeheerders ook niet samen met de warmtenet beheerders. Zou aan de andere kant wel iets van een verbetering zijn als ze wel gaan samenwerken.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:56:
Voor de rest, de meters zijn niet jouw eigendom. Als ze die willen vervangen mogen ze die vervangen. Als jij weigert zal het resulteren in een complete afsluiting van je huis. Weer aansluiten kost je handen met geld.
Houd eens op met die doemverhalen. Er gebeurt weinig als een iemand niet meewerkt en de wereld gaat er niet aan ten onder. Netbeheerders gebruiken de kostprijs van een meter als dwangmiddel (~60/70 euro voor elektriciteit) om je te bewegen direct de meter te vervangen in plaats van later. Je hebt al betaald voor de meter in de vorm van "meterkosten". Als een oude meter nog gewoon werkt is er geen reden voor de leverancier iets te doen. Die gaan niet iemand afsluiten. Soms kan dat niet eens, met name bij warmtevoorziening blijft de buis gewoon onder of op het perceel lopen. Ook als je zelf de leveringsovereenkomst opzegt.

In geval de warmteleverancier meent dat de meter niet meer goed doet kunnen ze besluiten om een schatting te maken van het verbruik. Als je er zeker van bent dat de meter het goed doet kun je daar bezwaar tegen maken en een verhoogde rekening niet betalen. Dat laat het initiatief bij de leverancier voor nadere stappen.

Er zijn van oudsher een beperkt aantal aanbieders van zowel warmte als elektriciteit/gas. Die kunnen wel constructies bedenken om data centraal door te sturen, maar voor zover ik weet komt dat in Nederland zelden voor omdat netbeheer bij elektriciteit is gescheiden van energieleveranciers. Warmteaanbieders zijn typisch zowel beheerder als leverancier.

• Job_04
@DJP! Zo had ik het wel begrepen. Ik zal voor de zekerheid de vraag stellen aan de stadswarmte leverancier.

@Frappuccino Hoe bedoel je? Dat ik liever geen nieuwe meter heb vanwege hogere kosten? Daar heeft hij gelijk in maar dat zeg ik ook direct in mijn eerste post. Het deel waarin hij direct aanneemt dat ik een jaar lang de boel wil traineren en de leverancier op kosten jagen voor mijn eigen gewin kan ik mij niet in vinden.

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat mensen het zo bezwaarlijk vinden dat ik niet enthousiast wordt van een hogere energierekening. Als ik volledig in mijn recht ben en op een nette manier dit moment iets kan uitstellen is daar niets op tegen lijkt me. Deze weg wil ik behandelen. Doemscenario's over afsluiten heb ik ook niets aan. Ik zoek nette reële oplossingen, dat scenario ga ik nooit ook maar bij in de buurt komen.

Verder even voor de duidelijkheid, mijn energie leverancier heeft mij nog nooit verzocht om mijn oude meter te vervangen

[ Voor 34% gewijzigd door Job_04 op 12-12-2025 14:43 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Job_04 Soms staat er in een koopovereenkomst van de woning/perceel een voorwaarde over de levering van warmte, het geven van toegang en afname. Dan zou je gebonden zijn aan de leverancier; gedwongen winkelnering heet dat. Dat is tegenwoordig vaak niet meer zo nadat er veel rechtszaken zijn gevoerd. Afsluitkosten zijn afhankelijk van de leverancier niet altijd meer waanzinnig hoog. Een conflict creëren kan leiden tot het schrappen of reduceren van die kosten. Je mag het contract beëindigen. Ze komen gewoon de buizen afdoppen of alleen maar de kraan dichtzetten en voorzien van een zegel.

Je kan overstappen op een alternatieve vorm van verwarming, bijvoorbeeld een warmtepomp.

Acties:
  • Beste antwoord

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 15:24

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Als je nog een ferrarismeter met twee telwerken hebt, dan schakelt die niet meer tussen die telwerken. Het daarvoor benodigde TF-signaal wordt sinds 1 juli 2021 niet meer verstuurd. Alle meters zijn voor de uitschakeling van dat signaal op "hoogtarief" gezet.

Je saldeert dus op één telwerk.

Als je nu je meter zou laten vervangen, saldeert de meter zelf niet meer (als in: draait niet terug). Levering en teruglevering wordt apart geregistreerd door de meter, en de saldering is daarna dus en administratieve actie in de systemen van de netbeheerder. Dat zal dan gaan over vier telwerken (laagtarief teruglevering op laagtarief levering, en hoogtarief teruglevering op hoogtarief levering).

Wel eerlijk (want die laagtarief teruglevering is minder waard, waardoor andere mensen met PV die wel een digitale meter hebben minder krijgen voor hun laagtarief teruglevering), maar ook nadelig voor jou (want ook jij krijgt dan minder voor de kWh'tjes die je teruglevert op het laagtarief telwerk).

Los van bovenstaande, heb ik in mijn omgeving nog niet gezien dat een stadswarmtemeter gebruik maakt van de communicatiemodule van de elektrameter. Ik vraag me ook af hoe men dat zou doen met mensen die wel een digitale meter hebben, maar geen communicatiemeter (wat gewoon mag, en ook blijft mogen na 2027).

Wat je meestal ziet is dat men een apart modem ophangt in de meterkast en die met een nieuwe meter op de warmteinstallatie verbindt. Die meter en dat kastje verbruiken stroom, en hebben een 230V stopcontact nodig.

Overigens: de mogelijkheid tot weigering die iedereen wel kent van de slimme elektra- en gasmeter is niet van toepassing als je ook stadswarmte hebt:
Als u stadsverwarming of blokverwarming heeft, dan is het niet mogelijk om een slimme meter te weigeren. Wel kunt u de meter laten instellen zodat deze niet op afstand uit te lezen is. U geeft dan zelf jaarlijks de meterstanden door.

[ Voor 14% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-12-2025 14:45 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Job_04
@mrmrmr Dank voor de input. Dit is ook het plan. Wat mij betreft liever vandaag dan morgen. Afsluiten kost iets van 400 euro dus dat is geen issue. Ik verwarm al bijna volledig elektrisch met airco's en wil nog een warmtepomp plaatsen.

Alleen warm water is wat complexer omdat er doordat de kleine stadsverwarming unit beneden geen ruimte is voor een boiler. Naar zolder loopt geen warm water leiding en op dit te realiseren moet ik gaan breken in mijn badkamer. Kortom helaas een meerjaren plan. Jammer, want warm water voor 2 personen kost me nu met stadsverwarming 1200 euro per jaar.

@Heroic_Nonsense Dankje, je bent de tweede die betwijfelt of het aan de slimme energiemeter gekoppeld zit. Wellicht toch (weer) verkeerd ingelicht door de leverancier. Ik zal ze eerst eens hier over informeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Job_04 op 12-12-2025 14:42 ]

• Job_04
Ik heb de stadswarmte leverancier gebeld en uiteindelijk de technische dienst gekregen die mij verzekerde dat de slimme warmtemeter zelfstandig werkt.

Ik was dus (weer) verkeerd geinformeerd.

Dank aan iedereen met inhoudelijke reacties ik ga een afspraak inplannen.

• Frappuccino
Job_04 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:27:
@Frappuccino Hoe bedoel je? Dat ik liever geen nieuwe meter heb vanwege hogere kosten? Daar heeft hij gelijk in maar dat zeg ik ook direct in mijn eerste post. Het deel waarin hij direct aanneemt dat ik een jaar lang de boel wil traineren en de leverancier op kosten jagen voor mijn eigen gewin kan ik mij niet in vinden.

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat mensen het zo bezwaarlijk vinden dat ik niet enthousiast wordt van een hogere energierekening. Als ik volledig in mijn recht ben en op een nette manier dit moment iets kan uitstellen is daar niets op tegen lijkt me. Deze weg wil ik behandelen. Doemscenario's over afsluiten heb ik ook niets aan. Ik zoek nette reële oplossingen, dat scenario ga ik nooit ook maar bij in de buurt komen.

Verder even voor de duidelijkheid, mijn energie leverancier heeft mij nog nooit verzocht om mijn oude meter te vervangen
Misschien omschrijft hij het een beetje eeh direct, maar dat is door jou misschien onbedoeld wel het resultaat.

En hoezo een hogere rekening omdat je een nieuwe meter krijgt? Door de 'terugleverboete' en/of een lagere terugleververgoeding? Welk bedrag praat je dan over?

Je energieleverancier zal dat totdat hij het moet ook niet vragen, tenzij je van 1 fase naar 3 fase aansluiting wilt gaan. Dan krijg je sowieso een andere meter. Anders pas als de energieleverancier hem vanwege de regelgeving moet vervangen.

Maar je had dus je door jezelf opgegeven voorbeelden al toe kunnen passen.
Contact opnemen met je leverancier of het vervangen kan worden uitgesteld.

En moet je dan 1 of 2 keer thuisblijven? Ik meen dat je 2 leveranciers hebt. Dus degene die de stadverwarmingsmeter vervangt is waarschijnlijk iemand anders dan die de kwh meter vervangt.
Pagina: 1