Badkamerventilatie boven systeemplafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:38

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Situatie:
Badkamer met in een hoek van het betonnen plafond een pijp naar zolder. Onder het betonnen plafond zit een verlaagd aluminium systeemplafond. In het systeemplafond zit en roostertje en vanaf dat rooster gaat een flexibele slang door de vaste pijp naar zolder. Op zolder zit een simpele buisventilator tussen deze slang en de dakdoorvoer. Aansturing is aan/uit obv een hygrostaat die regelmatig hapert. De buisventilator is oud en maakt herrie en de slang ruist omdat het rooster maar half onder de pijp zit, waardoor de slang een flinke knik maakt en wordt afgeknepen.

Plan:
Buisventilator vervangen door een ventilatiebox met vochtsensor. Box meteen gebruiken om een tweede buisventilator op de zolder te vervangen.

Vraag:
Het liefst zou ik de knik in de buis tussen rooster en pijp kwijt zijn, maar ik wil het systeemplafond graag intact houden. Zou het mogelijk zijn om de slang daar weg te laten, zodat de box feitelijk alle lucht boven het systeemplafond gaat afzuigen? Of trek ik dan teveel vocht vanuit de badkamer via de kieren tot boven het systeemplafond?

Beste antwoord (via JME op 12-12-2025 19:08)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:14

Wuursj

want worst is al bezet

Zo'n doosje om de verspringing op te vangen kan je ook vrij eenvoudig maken van een stukje ventilatie kanaal. Zoiets bijvoorbeeld waar je de rechthoekige openingen afdopt. Die rechthoekige kanalen zijn minder hoog dan ronde.
Afbeeldingslocatie: https://www.installand.nl/media/catalog/product/cache/9f304e7c862edd68f6a27d1a6b98b1d1/0/_/0_5126008.png

Felxibel probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.
En vocht door je systeem plafond heen trekken zou ik ook proberen te voorkomen, dat vocht gaat in je panelen zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 12-12-2025 12:03 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-12 20:47
of geen flexibele buis (waarom bestaan die dingen uberhaupt) maar gewoon een 90 graden bocht met vaste buis gebruiken met een lekkere grote diameter.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Dat zou mooi zijn, maar de ruimte tussen systeemplafond en vast plafond is helaas nogal beperkt.

• AJM94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-12 13:23
Update: de reactie van @Wuursj hieronder is makkelijker dan planken, het idee is vergelijkbaar :)

Of een compartiment maken met planken precies om de randen van de 2 gaten.

Je zegt al "omdat het rooster maar half onder de pijp zit", dus volgens mij krijg je dan een relatief klein 'doosje' die toch verstopt zit achter het systeemplafond. En zolang je de ventilator maar lang genoeg aanzet verwacht ik dat het met het vocht wel zal meevallen.

Dit zou je natuurlijk ook kunnen oplossen met een stuk PVC buis met een diameter van de totale breedte van rooster + plafonddoorvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_jGL5m3oxx-Dx03nDAcvYXkHhg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zGTGMFSpAyYkwkSByDlNxDwC.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door AJM94 op 12-12-2025 12:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:14

Wuursj

want worst is al bezet

Zo'n doosje om de verspringing op te vangen kan je ook vrij eenvoudig maken van een stukje ventilatie kanaal. Zoiets bijvoorbeeld waar je de rechthoekige openingen afdopt. Die rechthoekige kanalen zijn minder hoog dan ronde.
Afbeeldingslocatie: https://www.installand.nl/media/catalog/product/cache/9f304e7c862edd68f6a27d1a6b98b1d1/0/_/0_5126008.png

Felxibel probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.
En vocht door je systeem plafond heen trekken zou ik ook proberen te voorkomen, dat vocht gaat in je panelen zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 12-12-2025 12:03 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb achteraf ook afzuiging ingebouwd, en in het toilet kwam ik slecht uit met het bestaande gat (t.b.v. natuurlijke ventilatie), een koof, een raam en het verlaagde plafond. Wilde ik middels een rond > vierkant verloopstuk werken dan zou het verlaagde plafond lager moeten en voor het kozijn komen wat ik niet mooi vond. Ik heb dus een verloopstuk achterwege gelaten.

De buis komt dus gewoon uit boven het verlaagde plafond, en een stukje verderop zit een afzuigpunt (ik zuig dus niet/minimaal via de kieren af). Daar tussen zit dus dus gewoon loze ruimte.
Als het verlaagde plafond van vocht absorberend materiaal is dan zou ik dat niet doen in een badkamer, maar als het kunststof is zou je een verloopstuk prima achterwege kunnen laten, wel zou ik dan een afzuigpunt plaatsen.

Bij mij is het overigens aangelegd door een (goed meedenkende) installateur, inclusief meting op aantal m³ afzuiging per uur en de balans tussen toilet en badkamer.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Tekening van @AJM94 klopt maar dan nog wat verder naast elkaar en nog wat minder ruimte in de hoogte. Idee is echter goed en oplossing van @Wuursj lijkt dan toepasbaar. Dank voor voorzet en afmaken beiden!!
Vocht in de aluminium panelen ben ik trouwens niet zo bang voor :+ maar een vochtig betonnen plafond dat onvoldoende nadroogt zou beroerder kunnen worden.

[ Voor 27% gewijzigd door JME op 12-12-2025 19:10 ]

Pagina: 1