Hi allemaal,
Voor mijn werk + deels prive gebruik heb ik thuis een server staan met daarop Unraid. Momenteel heeft deze server de volgende specs:
Ryzen 5700X3D
64GB DDR4 (non-ecc) RAM
1TB caching NVME SSD
GT 710 videokaart (puur voor output naar een monitor zodat ik eventuele kernel crashes kan zien...gebeurt overigens bijna nooit)
en circa 30TB in opslag via HDD's
Ik wil deze server upgraden zodat ik, ten eerste, meer rekenkracht heb gezien ik VM's wil gaan draaien (VM's met o.a. ScreamingFrog en andere scraping tools om websites met 500K+ URL's op wekelijkse basis te scrapen). Daarnaast wil ik ook LLM's lokaal gaan draaien, gezien deze momenteel in de cloud zitten en nieuwe klanten aangeven de voorkeur te hebben bij lokale LLM's (ivm dataprivacy). Mijn voorkeur gaat uit naar i.i.g 1 grafische kaart nu, met de mogelijkheid om op een later moment een 2e grafische kaart erbij te zetten. ECC RAM twijfel ik over, gezien de prijzen.
Mijn budget is 2K-3K en de volgende componenten heb ik al en hebben voor nu geen upgrade nodig:
- case (Define R5 dus genoeg ruimte)
- opslag
Voor nu heb ik de volgende lijst samengesteld; wat zijn jullie tips hierbij?
Voor mijn werk + deels prive gebruik heb ik thuis een server staan met daarop Unraid. Momenteel heeft deze server de volgende specs:
Ryzen 5700X3D
64GB DDR4 (non-ecc) RAM
1TB caching NVME SSD
GT 710 videokaart (puur voor output naar een monitor zodat ik eventuele kernel crashes kan zien...gebeurt overigens bijna nooit)
en circa 30TB in opslag via HDD's
Ik wil deze server upgraden zodat ik, ten eerste, meer rekenkracht heb gezien ik VM's wil gaan draaien (VM's met o.a. ScreamingFrog en andere scraping tools om websites met 500K+ URL's op wekelijkse basis te scrapen). Daarnaast wil ik ook LLM's lokaal gaan draaien, gezien deze momenteel in de cloud zitten en nieuwe klanten aangeven de voorkeur te hebben bij lokale LLM's (ivm dataprivacy). Mijn voorkeur gaat uit naar i.i.g 1 grafische kaart nu, met de mogelijkheid om op een later moment een 2e grafische kaart erbij te zetten. ECC RAM twijfel ik over, gezien de prijzen.
Mijn budget is 2K-3K en de volgende componenten heb ik al en hebben voor nu geen upgrade nodig:
- case (Define R5 dus genoeg ruimte)
- opslag
Voor nu heb ik de volgende lijst samengesteld; wat zijn jullie tips hierbij?
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X3D Boxed | € 670,99 | € 670,99 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 159,- | € 159,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 5060 Ti 16GB GDDR7 OC Edition | € 436,99 | € 436,99 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock Pro 3 Black | € 39,28 | € 39,28 |
| 2 | Geheugen intern | Kingston KSM56E46BS8KM-16HA | € 308,01 | € 616,02 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM1000x (2024) | € 185,55 | € 185,55 |
| 1 | Interne SSD's | Samsung 990 EVO Plus 2TB | € 179,90 | € 179,90 |
| Totaal | € 2.287,73 | |||