Welke drivers installeren mobo nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:42
Goedemorgen,

Weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag:

Gister nieuwe hardware besteld en vraag me toch af wat nou verstandig is mbt de installatie van de aangeboden drivers op de site van het moederbord: https://www.msi.com/Mothe...K-MAX-WIFI/support#driver

Kan iemand hier iets zinvols over zeggen? Windows herkent veel zelf, maar is dat de juiste manier?

AMD Chipset Driver -> Ja
Lan drivers (Ethernet, Wifi en BT) -> Alleen indien Windows dit zelf niet herkent?
On-board VGA -> Nee, ga ik toch niet gebruiken
Audio -> Alleen indien Windows dit zelf niet herkent?
PIDE/Sata -> Ik ga alleen M2 ssd gebruiken. Niet nodig?

Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door trixie24 op 12-12-2025 08:45 ]

Alle reacties

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:18
De tijd dat je manueel drivers moet installeren is toch zo goed als voorbij tenzij het iets specifieks is.
De drivers die Windows installeert zouden dezelfde moeten zijn als de drivers die je op de site vindt.

Het kan natuurlijk geen kwaad om ze zelf nog eens te installeren als je dat wenst maar is zeker niet nodig.
In apparaatbeheer kan je kijken welke hardware nog niet herkend is door Windows en daar kan je dan zelf de drivers nog voor installeren.

Ik zie trouwens dat er bvb drivers voor SATA beschikbaar zijn. Het kan zijn dat je die drivers moet sideloaden tijdens de installatie van Windows.
Op mijn MSI Laptop was dat ook nodig omdat hij geen harde schijven vond. Door de drivers te sideloaden tijdens de installatie kon dat weer wel.

• trixie24
Asterion schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:33:
De tijd dat je manueel drivers moet installeren is toch zo goed als voorbij tenzij het iets specifieks is.
De drivers die Windows installeert zouden dezelfde moeten zijn als de drivers die je op de site vindt.

Het kan natuurlijk geen kwaad om ze zelf nog eens te installeren als je dat wenst maar is zeker niet nodig.
In apparaatbeheer kan je kijken welke hardware nog niet herkend is door Windows en daar kan je dan zelf de drivers nog voor installeren.

Ik zie trouwens dat er bvb drivers voor SATA beschikbaar zijn. Het kan zijn dat je die drivers moet sideloaden tijdens de installatie van Windows.
Op mijn MSI Laptop was dat ook nodig omdat hij geen harde schijven vond. Door de drivers te sideloaden tijdens de installatie kon dat weer wel.
Dus ook chipsetdriver doet Windows zelf? Is die Sata driver ook nodig als je pcie m2 ssd gebruikt? Ik ken Sata alleen als een Sata aansluiting voor een "oude" harddisk.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
trixie24 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:42:
[...]

Dus ook chipsetdriver doet Windows zelf? Is die Sata driver ook nodig als je pcie m2 ssd gebruikt? Ik ken Sata alleen als een Sata aansluiting voor een "oude" harddisk.
De fabrikanten leveren hun drivers bij Microsoft aan zodat deze geïnstalleerd kunnen worden.

Wat jij nog even kunt doen is in je device manager kijken of er nog gele uitroeptekentjes bij devices staan. Deze drivers zul je dat zelf moeten fixen (indien gewenst).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:18
trixie24 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:42:
[...]

Windows doet inderdaad zoveel mogelijk zelf.

Jouw moederbord ondersteunt m.2 PCIe.
m.2 is de formfactor. Hoe je aansluiting eruit ziet.
PCIe is de manier waarop het data gaat overbrengen om het simpel te zeggen.

Je hebt daarnaast ook m.2 SATA (niet op jouw moederbord).
De formfactor is hetzelfde maar de manier waarop het data gaat overbrengen is helemaal anders.
Dus je ziet de verwarring al komen? Beiden hebben m.2 als aansluiting maar je kan ze niet uitwisselen.

Je weet het misschien wel al maar let goed op als je een SSD koopt voor op je moederbord dat je de juiste kiest.
m.2 SATA of m.2 PCIe.

Je kan ze installeren, het kan geen kwaad.

https://www.corsair.com/e...e-sata-and-nvme-for-ssds/
Zij zeggen dus ook het volgende:
Belangrijk is dat, alleen omdat je ziet dat een schijf een M.2 model is, dat niet betekent dat het een PCIe NVMe schijf is. Er zijn ook M.2 SATA-schijven en je moet ervoor zorgen dat je de juiste schijf voor je systeem kiest om er het beste uit te halen.

[ Voor 18% gewijzigd door Asterion op 12-12-2025 10:07 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik laat Windows altijd zoveel mogelijk zelf de drivers vinden/installeren.
Makkelijk en scheelt soms extra/onnodige programma's die dan mee worden geinstalleerd.
Je kan nog kijken of er aanvullende (driver) updates zijn:
Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers..
Alleen voor gaming/audio kunnen soms specifieke drivers wel nuttig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 12-12-2025 10:14 ]

• trixie24
Asterion schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:05:
[...]

Windows doet inderdaad zoveel mogelijk zelf.

Jouw moederbord ondersteunt m.2 PCIe.
m.2 is de formfactor. Hoe je aansluiting eruit ziet.
PCIe is de manier waarop het data gaat overbrengen om het simpel te zeggen.

Je hebt daarnaast ook m.2 SATA (niet op jouw moederbord).
De formfactor is hetzelfde maar de manier waarop het data gaat overbrengen is helemaal anders.
Dus je ziet de verwarring al komen? Beiden hebben m.2 als aansluiting maar je kan ze niet uitwisselen.

Je weet het misschien wel al maar let goed op als je een SSD koopt voor op je moederbord dat je de juiste kiest.
m.2 SATA of m.2 PCIe.

Je kan ze installeren, het kan geen kwaad.

https://www.corsair.com/e...e-sata-and-nvme-for-ssds/
Zij zeggen dus ook het volgende:

[...]
Samsung 990 pro, dus dat zit goed! Thanks!
Pagina: 1