Rond gebogen hout voor tuinbankje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ethefrankenic
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-12 22:06
Ik ben bezig om een bankje te maken in onze tuin, ik heb de basis al gemetselt.
Nu wil ik bankirai planken op schroeven.
Om dit te doen wil ik dwarslatjes vastschroeven op het metselwerk met pluggen/schroeven.
Op deze dwarslatjes wil ik dan de planken schroeven.

Om de rugleuning mooi rond te krijgen moet het hout gebogen zijn. (radius ca 2m).
Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen?
de dwarslatten zouden ongeveer 20 mm dik moeten zijn om hierin te schroeven, als dit ook van bankirai is, is dit te stug om te buigen.

Ik heb al één en ander gekeken op youtube over stomen van hout, maar dat lijkt me nogal lastig om thuis te doen.
Alvast bedankt voor jullie antwoord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aGvRRD1akzN4m9GY_SFYxXoK24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BZMOyLXIHcEURrwrz0zZww4c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGBdRoiKEo08DG88RCKdT1DTNmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L7WmTuUnw067qlird0usrMoR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2-t6SIY5uyLZAXNMw7FiIbJisc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mbBPEJob2feYt1P8ZY9t5CmN.png?f=user_large

Alle reacties

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:59
Ik gok het eenvoudigst... Allemaal korte stukjes maken die recht zijn tussen elke verticale steun?

Anders misschien latten van multiplex stroken die je gaat behandelen. Als je die strook 5cm breed zaagt kan je die mogelijks wel voldoende ronding geven.

Maar de rugleuning die je er op zet is recht dus of dat nu ideaal is..?

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:47
Ipv stomen, in een bak met water leggen. Meestal is het idee van stomen om vocht in de nerven te krijgen. Het gaat minder snel dan met een autoclaaf, maar je kunt wellicht het proberen om 1 plank volledig onderwater te zetten voor een paar dagen. Zorg wel dat hij dan niet op de grond ligt zodat aan alle kanten hier vocht in kan komen.

Bankirai staat er volgens mij wel deels om bekend dat ze water redelijk afstoten. Dus eenvoudig wordt het niet denk ik.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:11
Zonder stomen zijn er ook opties. Je kunt heel veel bogen laten frezen en die op elkaar lijmen tot plankjes. Soort laagjes constructie. Dit is mogelijk niet sterk in de richting die je nodig hebt.

Je kunt ook dunne platen lamineren op een gebogen mal.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:58
Ik zou niet gaan lamineren voor een buitenbank.
Bankirai buigen zonder juist materiaal is bijna onmogelijk - een bak met water gaat niet werken, moet ook warmte hebben. En dan nog is het een harde en vette houtsoort.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

sonina schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:56:
Ik gok het eenvoudigst... Allemaal korte stukjes maken die recht zijn tussen elke verticale steun?

Anders misschien latten van multiplex stroken die je gaat behandelen. Als je die strook 5cm breed zaagt kan je die mogelijks wel voldoende ronding geven.

Maar de rugleuning die je er op zet is recht dus of dat nu ideaal is..?
Dit. Iedere plank van de rugleuning met een eigen afstandhouder van hout, metaal, whatever op de muur monteren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• ethefrankenic
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-12 22:06
Bedankt voor alle feedback, ik ga even kijken naar een ander materiaal. gerecycled kunststof is makkelijker te buigen en kan ook onbehandeld buiten blijven.
Pagina: 1