Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.
Is voor mij wel een handige route voor de inkopen zo nu en dan.
Ik heb daar nog nooit iets van controle gezien.
Maar goed dat moet ook maar net een beetje in de buurt van je route liggen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Peil.Racer89 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:52:
Ik kan alleen zeggen dat hier in het zuiden er geen pijl op te trekken valt.
Plus de kans is aanwezig dat het hotel ook een geldig ID wil zien.
Verlopen identiteitskaart kan gewijgerd worden, hij is eenmaal niet meer geldig. Kans is al dat je met 3-6 maanden geldigheid al problemen zou kunnen krijgen in het buitenland. Nou heb ik eenmaals een keer gehad dat een passagier geen geldige identiteitskaart had bij een controle van de Duitse politie, daar heb ik het geluk gehad dat ik mocht doorijden aangezien een vervangend model klaar lag. Maar het licht er echt aan wie je tegenkomt bij een politiecontrole
En anders erop gokken dat je niet wordt uitgezet als ongewenst persoon. Maar dat zou ik niet zo snel doen gezien alle controles tegenwoordig.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Normaal gesproken binnen Europa niet. Geldig is geldig. Ik ben voor het werk met spoed binnen Europa naar een klant gevlogen. Mijn paspoort verliep op de dag van mijn vlucht terug. Heenreis no problem. Op de terugreis werd er op het vliegveld even gefronst en een belletje gepleegd voor de zekerheid. Ik mocht ook terug gewoon vliegen want paspoort was op die dag geldig.SammeWim schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:00:
Kans is al dat je met 3-6 maanden geldigheid al problemen zou kunnen krijgen in het buitenland.
Zou niet in een Golf of iets in die trant gaan, die zijn vaak de sjaak, ook buiten de grensen.
Ben zelf ooit naar Zwitserland gereden in een golf, staande gehouden, kofferbak doorzocht en mocht door. Had toen alleen rijbewijs bij me, was verder geen probleem.
Zwitserland in rijden en uit vliegen was ook geen probleem met alleen rijbewijs overigens
Battle.net Spud#2543
Dit heb ik nog nooit gehoord. Overheid zegt ook dat het niet kan.TepelStreeltje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:47:
is je rijbewijs nog wel geldig? Zou voldoende moeten zijn in Schengen gebied.
Zou niet in een Golf of iets in die trant gaan, die zijn vaak de sjaak, ook buiten de grensen.
Ben zelf ooit naar Zwitserland gereden in een golf, staande gehouden, kofferbak doorzocht en mocht door. Had toen alleen rijbewijs bij me, was verder geen probleem.
Zwitserland in rijden en uit vliegen was ook geen probleem met alleen rijbewijs overigensWas mijn paspoort vergeten... Op de luchthaven werd er simpelweg gesteld, schengen land, dus rijbewijs is voldoende.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Denk dat het reizen niet echt een probleem zal zijn qua kans om gecontroleerd te worden maar in het hotel zullen ze wel om een ID vragen, maar of het een probleem is dat die verlopen is zou ik niet weten.mtsberk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:47:
Geachte dames en heren,
Ik heb een dringende vraag waarmee ik momenteel worstel. Vanwege familieproblemen ben ik genoodzaakt om morgen met spoed naar Duitsland (Osnabrück) te reizen. Mijn overnachting in een hotel is inmiddels gereserveerd.
Tot mijn grote schrik constateerde ik zojuist dat mijn identiteitskaart met een jaar is verlopen, wat mogelijk een probleem kan vormen, aangezien ik geen paspoort heb.
Wordt een verlopen identiteitskaart geaccepteerd voor mijn reis?
Graag verneem ik ook of er onder u personen zijn die op de hoogte zijn van de grensovergangen waar de controles minimaal of niet plaatsvinden.
I stand corrected!carpebios schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:49:
[...]
Dit heb ik nog nooit gehoord. Overheid zegt ook dat het niet kan.
Heb ik dus veel geluk gehad!
Battle.net Spud#2543
Volgens dit artikel een boete van 30 euro en je moet terug.
Maar pas op, je kunt ook staande worden gehouden binnen Duitsland. Dat kan verdere gevolgen hebben.
Nu heb je nog wel een document, maar dat is verlopen, Duitsers zijn vreselijk punctueel, dus een waarschuwing zal het niet zijn ben ik bang.
Detail: op de website van de overheid staat dit:
In Nederland (die hebben ook controles) is dit vast veel duurder.Uw paspoort of ID-kaart moet nog geldig zijn op het moment dat u weer uit Duitsland vertrekt.
Je hotel kan ook nog moeilijk doen, overweeg voldoende cash mee te nemen om vooraf te betalen.
Je kunt een noodpaspoort overwegen. Dit regelt de kmar.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Wise enough to play the fool
Daar rij ik ook regelmatig de grens over, überhaupt nog nooit een controle gezien. Ik rij meestal zonder iets anders dan rijbewijs bij me te hebben.Bschnitz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:21:
Wij gaan 1x per week naar Duitsland, afslag Kleve via Nijmegen nooit staande gehouden.
Ik zou me er in zo’n spoed situatie niet zo’n zorgen over maken en gewoon gaan. Binnendoor grensovergang pakken evt.
Rij je in een modale auto met NL platen?
Rij je alleen of enkel een vrouwelijke passagier?
Zie je er niet uit als een Sjonnie?
Mag het wat kosten?
Dan rij je morgen gewoon naar Osnabruck met je verlopen id.
Wees wel zo slim om je gewoon aan de verkeersregels te houden.
[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 11-12-2025 21:35 ]
We hebben de agent gevonden.Rukapul schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:34:
Ben je blank?
Mag het wat kosten?
Dan rij je morgen gewoon naar Osnabruck met je verlopen id.
Wees wel zo slim om je gewoon aan de verkeersregels te houden.
/
Hotel kijkt volgens mij niet eens naar geldigheid.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
A77 / BAB57 -- zoals het "voorheen' was (dus alleen zichtbaar posten) en alleen verdachte voertuigen aanhoudenmtsberk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:47:
Geachte dames en heren,
Ik heb een dringende vraag waarmee ik momenteel worstel. Vanwege familieproblemen ben ik genoodzaakt om morgen met spoed naar Duitsland (Osnabrück) te reizen. Mijn overnachting in een hotel is inmiddels gereserveerd.
Tot mijn grote schrik constateerde ik zojuist dat mijn identiteitskaart met een jaar is verlopen, wat mogelijk een probleem kan vormen, aangezien ik geen paspoort heb.
Wordt een verlopen identiteitskaart geaccepteerd voor mijn reis?
Graag verneem ik ook of er onder u personen zijn die op de hoogte zijn van de grensovergangen waar de controles minimaal of niet plaatsvinden.
Wel nog een geldig rijbewijs?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Inderdaad, veel bombarie waarin alle auto's de snelweg af worden gestuurd, langs het parkeerterrein van de grensovergang. Je staat er op drukke momenten heerlijk lang in de file, maar als je eenmaal langs de douanemannetjes rijdt staan ze lekker met elkaar te kletsen en ze kijken je niet eens aan.Rukapul schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:34:
Ben je blank?
Mag het wat kosten?
Maar als je er bij de Lutte even af gaat en binnendoor rijdt kom je sowieso geen douane tegen.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Stapvoets door mogen hobbelen is de verwachting, maar op zich nog wel een risico dat ze heel snel even je ID willen zien natuurlijk.bwerg schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:43:
[...]
Inderdaad, veel bombarie waarin alle auto's de snelweg af worden gestuurd, langs het parkeerterrein van de grensovergang. Je staat er op drukke momenten heerlijk lang in de file, maar als je eenmaal langs de douanemannetjes rijdt staan ze lekker met elkaar te kletsen en ze kijken je niet eens aan.
De 'verdachte' voertuigen gaan een andere rij in voor de speciale behandeling
Daarom inderdaad nog beter om de bekende vaste controles te vermijden.Maar als je er bij de Lutte even af gaat en binnendoor rijdt kom je sowieso geen douane tegen.
- A1 bij de Lutte wordt standaard gecontroleerd, maar nog nooit er uit gepikt. Volgens mij wordt daar gecontroleerd op vluchtelingen, dus als je er een beetje uitziet als een doorzon Nederlander dan zal het waarschijnlijk wel goed gaan. In het ergste geval sturen ze je terug.
- A35 bij Enschede heb ik nog nooit meegemaakt, maar ook dan moet je echt pech hebben om er uit gepikt te worden.
Eenmaal in Duitsland nog nooit staande gehouden of gecontroleerd. Mocht het je toch overkomen, dom en onschuldig kijken en vooral niet te veel proberen Duits te praten. Geen idee wat de gevolgen zullen zijn, maar met een verlopen legitimatiebewijs sluiten ze je vast niet op.
Aangezien het een spoedgeval is, zou ik het er op wagen, ga je er voor de kerstmarkt heen, dan ook
If it does not kill u, it makes u stronger
Mijn advies: meteen morgenochtend de KMAR bellen en een nooddocument regelen. Geen risico's nemen.