• RuneScimi007
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-12 22:54
Hi Testers/IT-professionals,

Ik ben een Test Automation Engineer met drie jaar werkervaring en werk momenteel bij de overheid. Ik ben nog vrij jong (28) en wil graag mijn kennis verbreden door interessante certificaten te behalen en relevante cursussen te volgen. Tot nu toe heb ik TMAP: Quality for Cross-Functional Teams en Professional Scrum Master I behaald.

Zijn hier Test (Automation) Engineers die bepaalde cursussen of certificeringen kunnen aanbevelen? Zowel testgerelateerde certificeringen als algemene IT-certificaten zijn welkom—zolang ze waardevol zijn voor mijn persoonlijke ontwikkeling en/of een sterke toevoeging zijn aan mijn cv.

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en de volgende certificeringen spreken mij aan:
  • ISTQB Certified Tester – Foundation Level
  • (Ik heb al een TMAP-certificaat, maar ik lees dat ISTQB internationaal breder erkend is.)
  • Professional Scrum Product Owner™ I
  • Professional Scrum™ with Kanban
  • Ik weet nog niet precies in welke richting ik in de toekomst wil doorgroeien—of dat nu richting Senior Test Engineer is of meer richting Product Owner/Scrum Master. De PO- en Kanban-certificeringen lijken mij in ieder geval waardevol om in mijn portfolio te hebben.

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-12 13:05
Hangt er wat van af wat je doel is. Mijn collega's maken daar ook onderscheid in. Veelal zijn certificaten een mooie manier om je CV wat te boosten (bijvoorbeeld interessant voor in de detachering/consultancy wereld). Dan zit je inderdaad aan TMAP/ISTQB certificaten of kun je bijvoorbeeld in CI/CD gaan verdiepen (bijv. Azure certificaten halen).

Dat is allemaal wel vrij theoretisch. Als je echt meer wil met test automatisering zou ik aanraden om je meer te verdiepen in programmeren en hoe je dat op een goede manier doet. Dus niet vibecoden, maar echt begrijpen hoe je goede, onderhoudbare testcode schrijft. En daarbij goed begrip hebben van object georiënteerd programmeren. Afhankelijk van je tool die je interessant vindt (tegenwoordig vooral populair: Playwright, Cypress, Robot Framework, en in mindere mate Selenium/Cucumber) kun je je dan specifiek in die richting verder verdiepen.

Beetje schaamteloze plug incoming, maar mijn collega's hebben onlangs nog een mooi hulpmiddel gemaakt waar je goed de trends in de gaten mee kan houden (en op basis daarvan kun je besluiten waar je je verder in wil verdiepen). Het heet de Test Automation TechRadar en kun je hier vinden: https://www.testautomationtechradar.com/