Extra slaapkamer realiseren op zolder met hoge nok

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Meiss
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:13
Mijn vraag
...Hoe zouden jullie op deze zolder een extra slaapkamer realiseren?

• De trap komt uit in het midden van de zolder die nogal een hoge nok heeft.
• We willen een afgesloten kamer. Omdat er rechtsachter de trap, (dus rechtsboven op de tekening) een washoek bevind met daarin wasmachine en droger droger, en rechtsonder op de plattegrond een muurtje met daarachter een technische ruimte ten behoeve van de warmtepomp, etc. (Ingang technische ruimte zit aan de rechter kant)

•We zouden ook nog iets van kasten voor algemeen gebruik willen realiseren.
•mogelijk ook een inbouwkast voor op de kamer van mijn zoon.

•Op zolder zijn al twee dakramen gerealiseerd.
•Het knieschot zit op 1,50 meter hoogte. En vanaf dan komt er pas een dakraam. Dus in principe niet een hele lage schuine wand.

Ik ben een beetje bang dat als ik gewoon een muur plaats van buiten muur naar binnen muur, grenzend aan de buurman, dat het dan zo'n hele hoge muur gaat worden die nogal op je af komt zodra je de trap op komt gelopen. Misschien hebben jullie ideeën waar ik niet aan denk? Jullie zijn creatief, dus ik hoop op jullie input... 🤞🏻Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-9-6Q1zNNSrs0XmQIhu6b9N7uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oZmjC8BN8XhZ2nWSQm7F0i0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-12 14:40
Hoe hoog is het midden? 4 of 5 meter?

Is een vliering boven de slaapkamer en het trapgat op 2,5m een optie als je bang bent voor een "hoge muur"?

Dan heb je ook extra opslagruimte.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:10
of gewoon de muur in twee kleuren verven, onderkant donker en bovenkant licht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Inderdaad gewoon een vliering plaatsen. Dan kost het minder energie om die slaapkamer warm te krijgen / houden en heb je tevens fijne bergruimte :)
Ook kan je dan makkelijker een scheidingswandje met deur zetten tussen slaapkamer en de technische ruimte en wasruimte. En achter de technische ruimte zou je nog prima een (inbouw)kast kwijt kunnen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25
Je hoeft helemaal niet bang te zijn voor een hoge muur. Er is gelegenheid genoeg om wat ruimtelijkheid te creëren met een overloop. Er is een raam voor natuurlijke lichtinval. Bij dat raam kan ook een accessoire staan. Als de trap aan de linker en onderzijde niet verticaal is doorgetrokken met een muur dan creeert dat ook een open overloop. Recht tegenover de trap kan een deur.

De rest kan min of meer vrij zolang je het maar niet verhokt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-12 15:12
Crash schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:12:
Inderdaad gewoon een vliering plaatsen. Dan kost het minder energie om die slaapkamer warm te krijgen / houden en heb je tevens fijne bergruimte :) ...
Vergeet niet dat warmte stijgt. Ik heb de zolderkamers 4m hoog gelaten, en dat scheelt flink in hete zomers (naast dikke isolatie uiteraard). De hitte hangt hoog in de kamer, en je zweet je bed niet uit. En ook in de winter is het vanzelf niet echt koud, de warmte komt vanzelf naar de zolder toe.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1