Internetkabel naar kantoor trekken

Pagina: 1
Acties:

• redtoller
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-12 02:00
Hallotjes,

Sinds een jaar woon ik in een nieuwbouwhuis waar ik volgens de aannemer nooit heb doorgegeven dat ik een loze leiding naar mijn kantoor wilde. Hierdoor heb ik op de 1ste verdieping alleen een loze leiding op de slaapkamer, die twee ruimtes van mijn kantoor verwijderd is. Ik heb op dit moment een internetkabel vanuit de meterkast naar mijn kantoor getrokken, maar die gaat over de trap en mijn vriendin is die kabel beu. Op de zolder zat een mooie loze leiding recht boven mijn kantoor, maar die is sinds een paar maanden in gebruik door de zonnepanelen. Mijn laatste bedenksel was vanuit mijn kantoor recht naar beneden boren, aangezien er op de begane grond genoeg loze leidingen liggen, maar ik bedacht me net op tijd dat op de begane grond en eerste verdieping overal vloerverwarming ligt. Wat ik wel heb, op mijn kantoor, is een klein kastje met daarin allemaal leidingen voor die vloerverwarming. Heeft iemand geniale ideeën om toch bekabeld te kunnen internetten in mijn situatie. Ik heb naar Powerline gekeken, maar het potentiele snelheidsverlies vind ik toch erg grof.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 12:41
redtoller schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:03:
Hallotjes,

Hierdoor heb ik op de 1ste verdieping alleen een loze leiding op de slaapkamer, die twee ruimtes van mijn kantoor verwijderd is.
Voor je allemaal moeilijk gaat doen zou ik eerst deze buis eens proberen.
Trek er een CAT kabel doorheen en sluit er een access point op aan.
Grote kans dat je hierdoor al voldoende WiFi bereik krijgt op je kantoor om fatsoenlijk te kunnen werken.

Mocht het niet werken, kun je daarna altijd nog gaten boren o.i.d.
Bijvoorbeeld door de muur naar de andere kamer en dan met een dun kabelgootje gaan werken bijvoorbeeld.

• redtoller
Rensjuh schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:06:
Voor je allemaal moeilijk gaat doen zou ik eerst deze buis eens proberen.
Trek er een CAT kabel doorheen en sluit er een access point op aan.
Grote kans dat je hierdoor al voldoende WiFi bereik krijgt op je kantoor om fatsoenlijk te kunnen werken.
Ah, sorry dit had ik inderdaad wel kunnen vermelden. Daar staat al een WAP. dit is zo'n 5 meter verwijderd van mijn kantoor, maar dit geeft me toch een redelijk zwak signaal

• Rensjuh
redtoller schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:08:
[...]

Ah, sorry dit had ik inderdaad wel kunnen vermelden. Daar staat al een WAP. dit is zo'n 5 meter verwijderd van mijn kantoor, maar dit geeft me toch een redelijk zwak signaal
Dus even voor de duidelijkheid, door die buis loopt een kabel en daar heb je een AP op aangesloten?
Dus dan is het geen loze buis meer? :-)

Welke AP is het (merk en type)?

[ Voor 3% gewijzigd door Rensjuh op 11-12-2025 14:10 ]

• redtoller
Rensjuh schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:10:
[...]

Dus even voor de duidelijkheid, door die buis loopt een kabel en daar heb je een AP op aangesloten?
Dus dan is het geen loze buis meer? :-)

Welke AP is het (merk en type)?
Klopt helemaal. Het was een loze buis, nu is het een buis met ethernetkabel erdoor heen. Zoals alles hier in huis (qua netwerken) is het een TP-link, de EAP245

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-12 14:06
Die buis die je nu in gebruik hebt voor de zonnepanelen, loopt daar netwerk doorheen voor die panelen? Of stroomkabel?

Meeste buizen passen namelijk prima 2 netwerkkabels in, of indien niet mogelijk een switchje bij de zonnepanelen en alsnog naar beneden boren naar je kantoor?

Als laatste optie inderdaad vanaf je slaapkamer langs de plint door 2 muren heen boren, maar dat moet ook maar net kunnen :)

What seems to be the officer, problem?

• Rensjuh
redtoller schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:12:
[...]

Klopt helemaal. Het was een loze buis, nu is het een buis met ethernetkabel erdoor heen. Zoals alles hier in huis (qua netwerken) is het een TP-link, de EAP245
Je zou eens een AP met externe antennes kunnen proberen, die hebben mogelijk net wat beter bereik.
En zit je wel op de 2.4GHz?
Dat gaat beter door de muur dan 5GHz.
Qua afstand en die 1 of 2 muren zou ik toch wel verwachten dat je redelijk bereik zou moeten hebben op je kantoor.

Anders blijft er inderdaad weinig over dan gaten boren door de muur en met een gootje gaan werken ben ik bang.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Wat ik wel heb, op mijn kantoor, is een klein kastje met daarin allemaal leidingen voor die vloerverwarming.
Als dat een vloerverdeler is met een signaalkabel naar de WP op de beganegrond kan je door die buis misschien nog een utp trekken.
Heb je toevallig plattegronden van de woning? Een nieuwbouwhuis heeft vaak ook een soort van leidingschacht van kruipruimte naar zolder voor wasmachine aan of -afvoer en/of wc beluchting etc.

Sys Specs

• redtoller
Rensjuh schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:17:
[...]

Je zou eens een AP met externe antennes kunnen proberen, die hebben mogelijk net wat beter bereik.
En zit je wel op de 2.4GHz?
Dat gaat beter door de muur dan 5GHz.
Qua afstand en die 1 of 2 muren zou ik toch wel verwachten dat je redelijk bereik zou moeten hebben op je kantoor.

Anders blijft er inderdaad weinig over dan gaten boren door de muur en met een gootje gaan werken ben ik bang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jS6N-koUw3B6IgB1JVQVapTKBiM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j3Pno6XmOXmp1dxxUbP9smD8.png?f=user_large

Helaas wel. Economy class is 2.4, Business class 5.0. Die wordt niet eens gevonden hier
Xilvaro schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:14:
Die buis die je nu in gebruik hebt voor de zonnepanelen, loopt daar netwerk doorheen voor die panelen? Of stroomkabel?

Meeste buizen passen namelijk prima 2 netwerkkabels in, of indien niet mogelijk een switchje bij de zonnepanelen en alsnog naar beneden boren naar je kantoor?

Als laatste optie inderdaad vanaf je slaapkamer langs de plint door 2 muren heen boren, maar dat moet ook maar net kunnen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mlbzl0vddQq14y6Jx9OoMktrSXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8TuNwW6NqBbFrzLLTlyeJs4n.png?f=fotoalbum_large

Dit is een schematische tekening van de bovenverdieping. Is de rode lijn hoe jullie het voor jullie zien qua trekken van die internetkabel?

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-12 14:06
Oei die zag ik even niet aankomen :) Dat is nogal een omweg, maar hey, als het werkt werkt het haha. Niet ideaal..

What seems to be the officer, problem?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-12 14:47
[...]
Op de zolder zat een mooie loze leiding recht boven mijn kantoor, maar die is sinds een paar maanden in gebruik door de zonnepanelen.
[...]
Hier een switch plaatsen geen optie?

• Rensjuh
redtoller schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:24:
[...]

[Afbeelding]

Dit is een schematische tekening van de bovenverdieping. Is de rode lijn hoe jullie het voor jullie zien qua trekken van die internetkabel?
Waar zit je trap?
Daar zit vaak nog wel een loze ruimte die bij een trapkast uit komt.
Kun je niet vandaar naar je meterkast?
Als die toevallig links in de hoek bij je kantoor zit ben je een stukje dichterbij en hoef je geen goot op je muur te maken.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11
PROnline schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:31:
[...]

Hier een switch plaatsen geen optie?
Ik vermoed dat er elektra doorheen gaat en geen utp...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Helaas wel. Economy class is 2.4, Business class 5.0. Die wordt niet eens gevonden hier
Is dit met een laptop? Of een desktop met wifi kaart? Heb je al een keer gekeken hoeveel signaal je telefoon haalt op WiFi?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan je niet gemakkelijk naar de zolder komen en dan weer naar beneden naar je kantoor.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03:08
Ik heb naar Powerline gekeken, maar het potentiele snelheidsverlies vind ik toch erg grof.
De vraag is hoeveel snelheid heb je echt nodig?
Natuurlijk is Powerline (veel) langzamer dan bekabeld (GB) maar kan toch een makkelijke/practische oplossing zijn.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48
Plaats eens een goede foto van de plattegrond van je eerste verdieping (neem aan dat je die plattegronden hebt).

Zoals geopperd zou een extra lan kabel via de slaapkamer 1 of zolder kunnen. Of vanaf de huidige kabels met behulp van een switch het een en ander verdelen.

Een foto van de vloerverwarmingsverdelerkast (mooi scrabble woord >:) ) zou ook kunnen helpen. Zit daar niet nog een loze leiding?

Waar hangt je ketel, trouwens? Indien op zolder dan heb ik meestal een leidingschacht (vaak in de hoek van de trap).

[ Voor 31% gewijzigd door TheKerremenke op 11-12-2025 15:44 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Misschien zit ik er naast hoor, maar de binnenmuren in zo'n nieuwbouwwoning zijn tocj geen gewapend beton? Want dan moet elk beetje accesspoint toch prima dat stukje kunnen doen?

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:15
Sissors schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:44:
Misschien zit ik er naast hoor, maar de binnenmuren in zo'n nieuwbouwwoning zijn tocj geen gewapend beton? Want dan moet elk beetje accesspoint toch prima dat stukje kunnen doen?
Meestal niet nee... Dus je zou denken dat het goed moet zijn. Is er al gekeken naar de 2.4ghz kanalen en er voor gezorgd dat je meerdere AP's niet elkaar/met de buren aan het storen zijn?

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:19
Normaliter is inderdaad bij nieuwbouw alles op de verdieping prima te doen

Maar jouw plaatje gaat "om een hoek" en wifi gaat dat niet :P
Wat zit er in het missende stukje rechtsonder van je plaatje?

Verder eens dat veel snelheid vaak niet nodig is op een werkplek (ik zou zeggen 50mbit is zat) maar dan wel stabiel 50mbit.

Powerline en 2.4ghz zijn naar mijn ervaring methodes die je wel 50mbit kunnen geven, maar hakkelend en stotend. Prima voor een zonnepaneel oid maar niet om op te werken

[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 11-12-2025 16:01 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:45
Nieuwbouw:

Je zou een kabel door de dekvloer kunnen leggen. Dat is veel werk en niet eenvoudig. Bestaande leidingen opsporen, openhakken / slijpen, pvc-buis er in. Netjes wegwerken in de betonnen muur. Alles dichtsmeren. En weer afwerken.

edit: laat maar. ik zie dat je vloerverwarming hebt. Dan blijft er weinig scenario over. Powerline heb ik ook wel eens gedaan. Maar slecht bevallen.

[ Voor 24% gewijzigd door BovenHond op 11-12-2025 15:52 ]

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:23
[...]

[Afbeelding]

Tenzij je plafondhoge kozijnen hebt, zou je ook netjes in kabelgootjes bovenlangs kunnen gaan? Dan ga je vanaf de UTP-aansluiting gelijk naar boven (of langs het dichtstbijzijnde deurkozijn), scheelt weer een xx aantal meters.
Pagina: 1