Beginnen met smarthome, Homey of HomeAssistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snekko
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-12 15:18
Voor onder de kerstboom is de kerstman op zoek naar een smart home oplossing voor mij, echter weet hij niet welke hij het beste kan kiezen, Homey of Home Assistant

Wat gebruik ik nu:

Momenteel gebruik ik voor mijn energie dashboard homewizzard, echter is dit niet compleet. De goodwe omvormer wordt niet meer weer gegeven, en daarnaast heb ik aandelen van 2 windmolens via de windcentrale welke ik graag zou willen implementeren, zodat ik een compleet energie dashboard heb. Ik weet dat er wat problemen zijn met actuele opbrengst maar via Home Assistant wel een workaround is of was: https://github.com/jobvk/Home-Assistant-Windcentrale
Via Homey was er wel een toevoeging, maar ik weet niet in hoeverre deze actueel is. Deze lijkt namelijk niet meer up-to-date te zijn

Voor het klimaat in huis gebruik ik de Smartlife app (Tuya). Via wifi en zigbee 3.0 thermostaten wordt de temperatuur in huis gemeten en eventueel de 3 airco’s in en uit geschakeld. De airco’s zijn van LG, 2x met wifi, 1x zonder wifi. Alle 3 de airco’s kunnen worden bediend door de Tuya app. Daarnaast zijn er 2 olieradiatoren welke via smartstekkers aangestuurd worden indien nodig, en 2 infrarood panelen welke via een tuya remote button werken, en welke standaard na een uur weer uitgaan.
Daarnaast is er een pellet kachel in huis welke via wifi te bedienen is via DP-remote. Deze stuur ik niet via de Tuya app aan, e.e.a. i.v.m. o.a. het schoonmaken van de kachel, maar zou graag willen dat als de pellet kachel aangezet wordt, dat de airco’s op de begane grond uit gaan. Dit zou ook nog wel op te lossen zijn met een extra tuya temperatuur sensor onder het klepje.

Daarnaast zijn in huis een aantal zigbee raamschakelaars, welke bepalen of sommige smartstekkers wel of niet aan mogen. (Zonde om te stoken als het raam open staat),een vocht gestuurde badkamerventilator welke ook via Tuya werkt, een aantal klik aan klik uitschakelaars voor verschillende verlichting, tuya lampen welke via bluetooth werken via de zigbee hub welke ook bluetooth ondersteund, en een weer station welke via Weather Underground werkt. Verlichting wordt momenteel eigenlijk alleen gebruikt tijdens vakanties, of tijdens filmavond met de kids dmv druk op de knop welke een gepresette waardes geven dan. En niet te vergeten, Lulu de stofzuiger werkt ook via de Tuya app.

In de toekomst zal er mogelijk een warmtepomp, 2 warmtepompboilers en een batterij bij komen. En mogelijk een (PH)EV, hoewel ik dat niet op korte termijn verwacht.

Feitelijk werkt alles nu, via Tuya, is alleen mijn energie dashboard niet compleet. En daarnaast wil ik mogelijk zodra in 2027 het salderen wegvalt, en mijn vast contract zonder terugleverkosten afgelopen is, ik wat meer gaan sturen op zonnestroom.

Homey pro neig ik naar, omdat het allemaal out of the box compleet is, minder moeilijke leercurve, niet in the cloud, maar wel erg duur.
Home Assistant heb ik wel eens naar gekeken, maar heeft meer add ons nodig (Zigbee, klik aan klik uit, bluethooth) en daarnaast moeilijker te leren. Echter om mee te beginnen wel goedkoper. Tevens weet ik niet, of je via HA de via Tuya App gestuurde zigbee en bluetooth hub kunt gebruiken.

Beide systemen ontwikkelen zich sneller, dan dat ik me kan inlezen, zo lijkt het wel, en er staat zoveel over geschreven dat ik door de bomen, het moeras niet meer zie en in alle info verdrink, en dus niet duidelijk heb wat ik echt nodig heb.

Wie kan de kerstman helpen… o<:)

Alle reacties

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 11:02
Er is een Tuya integratie voor home assistant, waardoor al je Tuya devices in home assistant komen in je automatiseringen ermee kunt maken. Je zou het "gewoon" eens kunnen proberen, al heeft HA wel een significante leercurve. Je Tuya app blijf je dan gebruiken om Tuya devices toe te voegen, maar Home assistant ziet ze ook en kan ze (ik denk via een API van Tuya en dus ook hun servers) aansturen.

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-12 13:50
Als je van experimenteren en uitproberen houdt, en basiskennis hebt van protocollen + code zou ik voor de HomeAssistant gaan, maar let op, je krijgt er dan ook direct een nieuwe hobby bij.
Ik gebruikt het al jaren, vind het leuk om er mee te ' spelen ' en het is zeer flexibel.

Homey heb ik geen ervaring mee, maar hoor daar wel goeie verhalen over.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Home Assistant heb ik wel eens naar gekeken, maar heeft meer add ons nodig (Zigbee, klik aan klik uit
Met add-ons bedoel je waarschijnlijk extra hardware? In HA-jargon zijn add-ons namelijk extra programma's die draaien naast HA ;)

Op zich valt het mee met wat de meeste gebruikers nodig hebben. Zigbee los je op met een stickje van €25. Of je voor kaku extra hardware nodig hebt ligt eraan welke serie je hebt: modern kaku-spul is gewoon zigbee. Oud spul gaat via 433Mhz en daar heb je wel aparte hardware voor nodig.
daarnaast moeilijker te leren.
Daar kan ik zelf geen uitspraak over doen, omdat ik Homey nooit heb geprobeerd. Wel is HA de laatste jaren véél simpeler geworden en ik lees her en der dat het niet echt als significant moeilijker dan Homey wordt ervaren.

Voordeel van HA is dat je het gewoon eens gratis kunt installeren om te kijken wat je ervan vindt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Snekko
Ik ga ervan uit dat klik aan klik uit gewoon 433 Mhz is, zat er namelijk al in toen we 5 jaar geleden het huis kochten. Nu vind ik dat niet zo spannend als dat niet gaat via HA. het betreft nl het licht in de kelder en op de gang.

Ben alleen bang dat mijn basis kennis programmeren vrij basis is. Heb in mijn jongere jaren ooit wat mods voor games aangepast naar mijn wensen, maar daar houd het ook me op dan.

ik zal eens kijken of ik HA op de windows pc aan de gang krijg. kopen kan nog altijd nog. Hoogstens dat ik wat anders moet zoeken voor onder de kerstboom.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Snekko wat bedoel je precies met programmeren? Echt regels met code typen om iets voor elkaar te krijgen? Dat hoeft zowel bij HA 's Homey niet voor een basis domotica systeem.

Wat je wel nodig hebt, ongeacht voor welk systeem je kiest, is zelf nadenken over wat er moet gebeuren en dat opdelen in stapjes. Dat neemt geen enkel systeem je uit handen.

Voorbeeldje bij een lamp die aan gaat op basis van een bewegingssensor: moet de lamp meteen uit als er geen beweging meer gedetecteerd wordt? Moet hij nog 5 minuten aan blijven nadat er geen beweging meer gedetecteerd wordt? Moet de lamp alleen binnen bepaalde tijdstippen aan gaan, of afhankelijk van hoe veel licht er in een kamer gemeten wordt? Moet je domotica weten dat dat iedereen naar bed is en dat de lamp niet aan moet gaan (zodat je niet verblind wordt als je 's nachts naar de wc gaat), of mag de lamp dan wel aan maar op 1% helderheid of alleen de kleur rood?

Dat is wat mij betreft programmeren, nadenken over wat er stap voor stap moet gebeuren, onder welke voorwaarden. Als je dat helder hebt boeit het volgens mij niet zoveel of je het nou bij elkaar klikt in de GUI van Homey of van HA. En beide systemen gaan dit denkwerk van wat precies de bedoeling is niet van je uit handen nemen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• haam
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-12 17:10
home assistant heeft alleen IP als standaard protocol. Voor andere protocollen moet je hardware toevoegen (zigbee stick, etc). Volgens mij heeft homey wat meer van dit soort zaken standaard aan boord.
Als je al hubs hebt (bv voor klik aan/uit) kan HA hier mee omgaan..
HA heeft een enorme community en veel mogelijkheden, maar als je wat exotisch gebruikt, kan het op termijn niet meer ondersteunt worden.

Op zich zijn veel dingen in HA redelijk straight forward. Ik ken homey zelf niet maar denk dat het op dit moment nog net iets gebruiksvriendelijker is.
Het is dus vooral een prijs/tijd kwestie.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:31
Tuya ondersteuning is een beetje wildwest volgens mij. Officiële ondersteuning bij Homey ontbreekt momenteel omdat Tuya niet meewerkt. https://homey.app/nl-nl/app/com.tuya/Tuya/

Status sinds november 2024:
The official Tuya App for Homey is currently broken for new users due to Tuya revoking API access. You will get an error saying "No matching app user information". We are working together with Tuya on fixing this issue.
Ik heb verder geen ervaring met Homey dus ik weet niet of dit betekent dat je het niet aan de praat kunt krijgen.

In Home Assistant is er zowel een door HA ondersteunde integratie die via de Tuya cloud werkt als meerdere HACS Tuya integraties waarmee je Tuya spul (maar niet alles) lokaal kunt aan sturen.

Home Assistant is in de laatste paar jaren enorm gebruikersvriendelijker geworden, programmeerkennis is niet meer nodig. Veel populaire integraties zijn ook plug and play. Het is vooral meer uitzoekwerk, maar dat komt deels ook omdat er gewoon meer aanbod is omdat iedereen en zijn moeder integraties kan toevoegen vanwege het opensource karakter. Ook kun je Home Assistant op oneindig veel apparaten installeren dus daar begint je zoektocht al versus de keuze die je hebt voor Homey.

• Snekko
Ik heb gisteren HA op mijn PC gezet om een en ander uit te proberen. Dat is inmiddels gelukt, de Tuya applicatie is ook makkelijk binnen gekomen, maar toen ik de P1 meter van Home wizzard wilde toevoegen lukte dat niet omdat deze op een ander netwerk draaid dan de pc. Ik had me niet gerealiseerd dat deze op hetzelfde netwerk dienen te zitten. Voor nu probeer ik bij HA het netwerk aan te passen maar heb geen enkel idee waar dat kan.

Het zou ergens onder Instellingen --> Systeem --> Netwerk moeten zitten, maar daar kan ik nergens wat vinden.

Ik weet ook niet of ik mijn VM in windows opnieuw moet configuren om dat om te kunnen zetten.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

Homey is door LG overgenomen. Als privacy je wat waard is zou ik voor HA kiezen. Die hebben een onafhankelijke stichting opgericht om te voorkomen dat partijen het ooit kopen om al je data op te zuigen voor marketingdoeleinden.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12 16:14

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Snekko schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:50:
Ik weet ook niet of ik mijn VM in windows opnieuw moet configuren om dat om te kunnen zetten.
Je moet je VM netwerk configuratie in "bridge" mode zetten. Als deze in "route" mode staat dan maakt 'ie een nieuw netwerk aan. In bridge mode zit de VM op hetzelfde netwerk als je PC. Home Assistant maakt veel gebruik van DNS autodiscover / mDNS waardoor je automatisch apparaten op je netwerk kunt vinden. In routed mode worden die pakketjes niet doorgegeven tussen netwerken en zal je HA ervaring een stuk minder zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Snekko
P1 meter heb ik inmiddels gekoppeld gekregen, moest de VM opnieuw opstarten.

De volgende uitdaging is de Goodwe omvormer, deze zit niet op het wifi netwerk, en heeft geen ip adres.
Pagina: 1