4K 160hz monitor - Balk tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Gotharan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Sinds een paar dagen heb ik een AOC G4 U32G4U monitor 4K 160hz / FHD 320hz. Tijdens het opstarten vlak na het ronddraaiende witte cirkeltje voor Windows 11, flits er een balk onder in beeld. Eenmaal in Windows 11 is er niets aan de hand en werkt het beeld gewoon goed. Is dit een probleem of kan dit geen kwaad?
Het lijkt erop dat het iets met een overschakeling in de monitor is van UEFI BIOS naar Windows.

Ik heb uitgezocht of het met de monitor te maken heeft, door:
- Andere kabels te proberen. Zowel DP als HDMI.
- Instellingen in de BIOS (Z890 Tomahawk) aanpassen zodat het alleen op PEG staat.
- De videokaart (RTX 5070 ti) eruit te halen en het met de Intel iGPU proberen.
- Een andere videokaart (RTX 3070) plaatsen en kijken wat dat doet.
In al deze gevallen flitste de balk onder in beeld.

Wanneer ik een andere monitor (27 inch 60hz) aansluit, dan komt het niet voor.
Daarmee kan ik denk wel de conclusie trekken dat het met de AOC monitor te maken heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vp-ln90tgBnug6FRw1HYFxaY4LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UK5HuqfOlYmDk23AmVF6x820.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMDT69hajFKrBToyuMTowU48B7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2Mbhq4aW71udz9C6ev9MJnn.jpg?f=fotoalbum_large

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:40
Dat een monitor even geen beeld toont en dan weer wel bij een mode en/of bron schakeling is niet gek.
Maar dat ie dat met een grote lichte balk doet lijkt me toch niet helemaal de bedoeling.
Dat ansich kan geen kwaad, maar kan wel op een onderliggend probleem wijzen.

Ik zou er een support verzoek aan wagen direct bij AOC zelf (https://aoc.com/nl/gaming/support) onderaan de pagina.

Mogelijk is dit een firmware dingetje (niet zichtbaar beschikbaar als download via de supportpagina's, mogelijk wel via hun G-Mode software)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:42
vraag,heb je toevallig nog geen andere gpu driver geprobeerd? plus is er voor de monitor ook geen driver nodig?

verder inderdaad laatste firmware instaleren voor de monitor
en wat ook nog kan helpen de firmware van de gpu updaten indien er een nieuwe beschikbaar is

• Gotharan
freaky35 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:49:
vraag,heb je toevallig nog geen andere gpu driver geprobeerd? plus is er voor de monitor ook geen driver nodig?

verder inderdaad laatste firmware instaleren voor de monitor
en wat ook nog kan helpen de firmware van de gpu updaten indien er een nieuwe beschikbaar is
Ik heb de nieuwste drivers van Nvidia geïnstalleerd. Voor Windows zijn er nog geen drivers voor de monitor beschikbaar. Als ik daar op zoek dan kom ik uit bij drivers voor de 27" U27G4R. G-Mode heb ik zojuist ook geprobeerd, maar ik zie zo nergens een firmware update.

[ Voor 7% gewijzigd door Gotharan op 11-12-2025 17:04 ]

• Gotharan
Update: Met DDU heb ik alle (Intel en NVIDIA) GPU drivers verwijdert. Zonder drivers zijn er minder artifacts. Installeer ik daarna weer een NVIDIA driver (de laatste en voorlaatste versie geprobeerd), dan is het probleem weer terug.
Wat wil dit zeggen? En wat kan ik dan nog meer doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Gotharan op 11-12-2025 17:26 ]

• freaky35
Gotharan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:04:
Update: Met DDU heb ik alle (Intel en NVIDIA) GPU drivers verwijdert. Zonder drivers zijn er minder artifacts. Installeer ik daarna weer een NVIDIA driver (de laatste en voorlaatste versie geprobeerd), dan is het probleem weer terug.
Wat wil dit zeggen? En wat kan ik dan nog meer doen?
al nog wat oudere drivers geprobeerd? bv 577.00, de latere hebben toch meer kans op bugs,vandaar

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2025 17:34 ]

• Gotharan
Driver 577.00 ook geïnstalleerd en dat geeft ook geen oplossing.
Vervolgens heb ik de 5070 ti in een oude PC geplaatst met windows 10. Ook daar waren artifacts zichtbaar, al leek dat wel in iets mindere mate. Daarmee kan ik wel weer uitsluiten dat het bijvoorbeeld aan het moederbord of geheugen ligt. Het moet haast wel in de AOC monitor of drivers zitten.

• freaky35
en als je de monitor op je oude systeem aansluit met een andere gpu,dan is het er ook nog steeds?

• Gotharan
freaky35 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:13:
en als je de monitor op je oude systeem aansluit met een andere gpu,dan is het er ook nog steeds?
Ja ook die mogelijkheid had ik gedaan.
Ik heb een DP 2.1a kabel besteld. Degene die ik nu heb is blijkbaar 1.4. Misschien maakt een goede 2.1a kabel voor de 160hz nog een verschil.

• freaky35
Er zat geen kabel bij de monitor?
Of is dat die je nu gebruikt?
Pagina: 1