Renovatie badkamer aarding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bboy1987
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-12 09:17
Goedendag

Paar maanden geleden kluswoning gekocht en we willen ziveel mogelijk zelf doen. Dus daar horen dan ook de nodige vragen bij.

Het volgende:

De badkamer is er helemaal uit gesloopt alle tegels leidingen afvoeren etc.

Er is stroom aangelegd voor de verlichting en stroom voor de spiegel die voorzien is van verlichting.

Nu komen we op het punt dat we de badkamer weer gaan opbouwen afvoer waterleidingen etc.

Nu zitten we met het punt kwa aarding.
Vanuit de meterkast loopt er een blanke stroomkabel van 4mm2 naar de badkamer toe.

Maar hoe gaan we van daaruit verder?

Er.komt een metalen drain
Ingebouwe douche
Ingebouwe wasbakkraan

We willen een aardemat in de betonvloer leggen, ook om de kunstof waterleidingen aan vast te zetten.

Wie kan ons op weg helpen aub

Alle reacties

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:52
Je hebt een centraal aardpunt (CAP) nodig waar je alles op aan sluit met een aardingsblok. Deze wordt vaak achter een kastje / onder de wasbak geplaatst met een plastic deksel.

Zover ik weet moet je alle metalen onderdelen aarden. De aardingsmat, metalen leidingen, radiator en muurplaten (waar de kranen opzitten), frame van het inbouw toilet etc.

https://www.praxis.nl/klu...rden-van-bepaalde-ruimtes

[ Voor 9% gewijzigd door WhatsMyUsername op 11-12-2025 12:16 ]

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:21
Voor de zekerheid zou ik een electricien vragen

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:41
Als het na eigen onderzoek nog zo'n grote open vraag voor je is zou ik er iemand bijhalen die er verstand van heeft.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32
@bboy1987
Er zijn feitelijk 2 lezingen voor dit onderwerp. De traditionele, alles van metaal aarden naar een centraal punt.
Maar aangezien bijna alles nu met kunststof wordt aangelegd zijn er genoeg partijen die niet meer aarden.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:24
Je hebt te maken met normen (NEN1010) en daar kun je niet creatief mee omgaan. Een badkamer wordt bijv. in NEN1010 ingedeeld in zones waar bepaald zaken wel/niet mogen op installatie vlak. M.b.t. aarding: volgens mij dien je metalen douchedrain, waterleiding, handdoek radiator etc. te vereffenen met 2,5 mm2 installatiedraad (met groen/geel isolatie), door deze te verbinden met Centrale Aard Punt (CAP) in badkamer. Heb je er weinig of geen kennis van, dan is het beter om iemand dit te laten doen (installateur). Eventuele optie is om dit toch zelf te doen, maar na instructie en onder supervisie van een installateur.

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-12 16:25
Je moet alle vreemd geleidende delen vereffenen met een CAP.
Indien je waterleidingen van kunstof zijn, dan hoef je b.v. de kraan en radiator niet te vereffenen. Die zijn hierdoor geïsoleerd opgesteld.

Aardmat in het beton, die dien je dus te vereffenen.
Metalstud wand -> frame vereffenen
Radiator -> indien met koperen leiding, vereffenen
Wasmachine -> vereffenen
Bad -> frame vereffenen

De NEN1010 is al een tijdje gratis. Je kan een account aanmaken op NEN Connect en dan de NEN1010 digitaal inzien.
https://connect.nen.nl/
Je moet het wel kunnen lezen....

De NEN1010 spreekt, volgens mij, niet meer over de zonering in de huidige norm, kan het in ieder geval niet meer vinden.
Wel is het advies om dit volgens de NRP5310 te doen, wat neer komt op de oude bepalingen in de NEN1010 om het allemaal makkelijk te houden.

Betreffende de zonering zou je eens kunnen kijken op:https://www.elektramat.nl...chtlijnen/#badkamer-zones

[ Voor 1% gewijzigd door Chielioj op 11-12-2025 15:28 . Reden: url NEN connect toegevoegd ]

Pagina: 1