• vannoetje89
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-12 09:36
Hoi,

We hebben momenteel volgende installatie (in België):

8 kW omvormer

10 kWh Solplanet-batterij (die ik graag zou uitbreiden naar 15 kWh)

22 zonnepanelen: 14 panelen westgericht en 8 panelen zuidgericht

De installatie staat achteraan in de tuin, op het dak van de garage.

We zijn in het algemeen heel tevreden over dit systeem.
Eén beperking in België is wel dat je als particulier maximaal 10 kW omvormervermogen mag hebben.

Probleem

In de winter staat de zon erg laag. Daardoor duurt het tot 11u–12u voor de zon over ons huis heen raakt en onze panelen bereikt. Tegen 16u is de zon al weer weg achter bomen/gebouwen. Resultaat: erg lage winteropbrengst.

Idee

Om die winterzon toch beter op te vangen, overweeg ik om aan de voorzijde van de woning een kleine extra installatie te plaatsen:

± 2 kW omvormer met wat panelen

Geen batterij

Beide systemen kunnen niet met elkaar verbonden worden (tenzij ik mijn hele tuin opnieuw opgraaf, wat geen optie is).

We werken gemiddeld 3 dagen per week thuis met 2 personen, dus verbruik overdag is er wel.

Vraag

Is zo’n extra, losstaand systeem interessant in België?
Of is het de investering niet waard (het sop de kolen niet waard)?

Alle mening en advies is welkom!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
Als je het moet laten doen, dan zal het de investering niet waard zijn. Je blijft uit een heel klein vijvertje vissen.

Voor de winter werkt op de zuid gevel (verticaal dus) het beste... Dan staat de zon er bijna recht op ;-)
Maar dat is in elk geval in Nederland een lastig traject (vergunningen)

Als je dynamische prijzen hebt, kun je beter kijken of je de accu kan inzetten om goedkoop in te kopen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• vannoetje89
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-12 09:36
Hoi Ronald, ik kan eventueel de materialen aankopen aan groothandel prijs + ik kan het grotendeels zelf uitvoeren. Enkel aansluiting en keuring niet. Dus daarom mijn idee :-)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
Voor een heel ruw opbrengst profiel kun je Thomas Berger ‘s pvcalc gebruiken.

Dat is genoeg om verder te kunnen nadenken of het financieel voor jou voldoende gaat opleveren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.