Cloud file sharing voor vereniging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-12 19:25
Ik ben lid van een vereniging (service club) en ben gevraagd om een cloud mogelijkheid te starten om documenten/foto's met de leden te delen en te bewaren. Het zou dus vooral gaan om MS365 files en behoorlijk wat foto's. Totale data zou 1 Tb niet overschrijden, misschien zelfs minder.
Daar we non-profit zijn en onze inkomsten het liefst aanwenden voor goede doelen, zal het zo min mogelijk mogen kosten.
We hebben een grote variëteit van leden, digibeten (waarvoor het zo simpel mogelijk moet zijn) tot privacy bewuste leden (die liever niets met bijv Google van doen hebben).

Vraag is dus of iemand een tip heeft voor een dienst die het beste past bij bovenstaand profiel?

Google Workspace heeft een programma voor non-profit organisaties, maar daarvoor hebben alle leden een Google account nodig en dat willen sommigen niet.

Alternatief is een cloudoplossing zoals pcloud.com. Ziet er goed uit qua privacy e.d., maar ik kan moeilijk beoordelen of dat gebruikersvriendelijk is.

Iemand suggesties?

Alle reacties

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:15
Met OneDrive kun je volgens mij, als je het juiste account hebt, delen met externen.
Dan zou je bijv. kunnen kijken naar een Non-Profit account van MS365, kost €9,40 per gebruiker / per maand.
Die heb je dan 1 nodig, het hoofd account.
Vanuit dat hoofdaccount krijg je dan een OneDrive van 1TB die je vervolgens met de leden kan delen.

• Djarum
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:15
Is het de bedoeling om ook echt online te werken aan documenten? Of alleen delen en als foto opslag? Is een eigen nextcloud installatie (op een server) geen goede oplossing? Privacy bewust en mooi schaalbaar.
Ik heb al jaren meerdere nextcloud installaties en het bevalt prima. Als je online aan documenten wil werken zit er wel wat meer configuratie bij, maar gewoon als file sharing werkt het perfect.

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:35
Microsoft heeft ook een programma voor non-profit organisaties. Je kunt iets van 300 gratis Microsoft 365 Business Basic licenties inzetten voor je organisatie. Je kunt via SharePoint / OneDrive bestanden delen etc.

• Jerry33
Djarum schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:44:
Is het de bedoeling om ook echt online te werken aan documenten? Of alleen delen en als foto opslag? Is een eigen nextcloud installatie (op een server) geen goede oplossing? Privacy bewust en mooi schaalbaar.
Ik heb al jaren meerdere nextcloud installaties en het bevalt prima. Als je online aan documenten wil werken zit er wel wat meer configuratie bij, maar gewoon als file sharing werkt het perfect.
We hoeven niet online te werken aan de documenten, dus alleen opslag. Nextcloud zou een optie kunnen zijn, probleem is dan wel dat we afhankelijk zijn van één lid die het thuis wil hosten. Als deze dan vertrekt zitten we weer met een probleem. Of zouden we dat dan op een commerciele server moeten zetten? Wordt dat niet kostbaar?

• Jerry33
Rensjuh schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:37:
Met OneDrive kun je volgens mij, als je het juiste account hebt, delen met externen.
Dan zou je bijv. kunnen kijken naar een Non-Profit account van MS365, kost €9,40 per gebruiker / per maand.
Die heb je dan 1 nodig, het hoofd account.
Vanuit dat hoofdaccount krijg je dan een OneDrive van 1TB die je vervolgens met de leden kan delen.
Ik heb even gekeken op de MS site. Ziet er aantrekkelijk uit, maar weet je zeker dat leden zonder MS account ook de files kunnen benaderen/downloaden?

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:15
Bakkertje_01 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:46:
Microsoft heeft ook een programma voor non-profit organisaties. Je kunt iets van 300 gratis Microsoft 365 Business Basic licenties inzetten voor je organisatie. Je kunt via SharePoint / OneDrive bestanden delen etc.
Ah, dat zocht ik maar kreeg 'm zo snel niet gevonden dus dacht dat ie er niet meer was.
https://www.microsoft.com...ans-and-pricing?market=nl
Business Basic, inderdaad gratis tot 300 gebruikers.
Jerry33 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:48:
[...]

Ik heb even gekeken op de MS site. Ziet er aantrekkelijk uit, maar weet je zeker dat leden zonder MS account ook de files kunnen benaderen/downloaden?
Nee, dat is iets om uit te zoeken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Met privé Onedrive kan dat iig wel. Als je link deelt kan je hem gewoon delen dat hij zichtbaar is voor iedereen, ook zonder Onedrive account.

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hetzner heeft Managed Nextcloud. €4,29 excl btw per maand voor 1 TB.
Of €14,19/maand voor 5 TB.
https://www.hetzner.com/storage/storage-share/

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:55:
Met privé Onedrive kan dat iig wel. Als je link deelt kan je hem gewoon delen dat hij zichtbaar is voor iedereen, ook zonder Onedrive account.
Met een prive-OneDrive loop je wel een AVG-risico. Sowieso is de AVG een van de belangrijkste componenten in dit hele verhaal, afgezien van de techniek.

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:35
Jerry33 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:48:
[...]

Dit is mogelijk, je kunt Sharing op openbaar zetten zodat de hele wereld met een link er bij kan. Ook kun je dit beperken tot prive emailadressen die een gast worden binnen jouw organisatie (tenant)

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-12 21:21
Met het Non-Profit programma van Microsoft, kun je ook voor een x-bedrag per jaar aan Azure tegoed krijgen. Hiermee had de vereniging waar ik lid van was een web-app draaien met een MySQL database erachter en de rekening was ieder jaar precies 0 euro.

In de Azure Marketplace zullen vast wel kant en klare oplossingen beschikbaar zijn, waar je wat mee kan. Anders is er wellicht een handige ontwikkelaar in de buurt, die iets voor jullie in elkaar kan zetten.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het een non-profit organisatie is met een ANBI status kan je je aanmelden bij Techsoup voor de donatie mogelijkheden van Microsoft en Google. Ik weet Google Workspace is helemaal gratis.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-12 21:21
Frogmen schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:55:
Als het een non-profit organisatie is met een ANBI status kan je je aanmelden bij Techsoup voor de donatie mogelijkheden van Microsoft en Google. Ik weet Google Workspace is helemaal gratis.
Het Microsoft non-profit programma verloopt al een aantal jaar niet meer via Techsoup, maar direct via Microsoft zelf:

https://www.microsoft.com...its/offers-for-nonprofits

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je de voorwaarden goed leest dan zie je dat Microsoft hooguit korting geeft voor vrijwilligers. In dit geval kan ik je Google aanbevelen gezien het feit dat je alleen vrijwilligers hebt.
Mijn ervaring met Google is heel goed zeker voor een Scouting groep met 200 stafleden die er gebruik van maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1