Vraag

• Rvm1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-12 08:20
Mijn vraag
Ik gebruik al jaren een iPhone en maak hierbij veel foto's die ik graag gebruik voor foto albums etc. Het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik werk op een Windows Laptop en dat iCloud op Windows voor mij echt verschrikkelijk slecht werkt.
Er is een iCloud voor Windows app, maar deze heeft geen zoekfuncties of uberhaupt functies, het is een dump van alle foto's en dat is voor mij niet te doen. De iCloud voor Windows webapp is beter qua gebruiksvriendelijkheid, maar het downloaden van bestanden daar, levert mij heel vaak foutmeldingen op.
Dus ik ben gaan kijken naar alternatieven en kwam al snel Google Foto's tegen wat een Windows App heeft en die werkt voor mij heel fijn.

Nu kan ik helaas niet Google Foto's instellen als standaard foto's app in iOS, dus is mijn vraag. Kan ik op de één of andere manier foto's direct naar Google Foto's sturen, zonder dat mijn iCloud vol raakt of de Apple Foto's app deze op mijn iPhone opslaat. Ik heb al meerdere methodes geprobeerd, maar ben voorzichtig, omdat er veel emotionele waarde aan de foto's zit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
iPhone 14 - 128GB - iOS26

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • iCloud Windows App: Geen fijne gebruikservaring en geen filter of zoekmogelijkheden door de enorme berg. Daarnaast geen mogelijkheid om favorieten of albums syncen voor eenvoudiger zoeken.
  • Ik heb iCloud al uitgezet, maar m'n iPhone gaf toen aan dat ik de foto's lokaal diende op te slaan, maar met 128GB opslag zat dat binnen no-time vol.

[ Voor 3% gewijzigd door Rvm1 op 11-12-2025 09:31 ]

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik herken dat icloud en iphone foto's op een niet apple computer bekijken echt klote is.

Mijn oplossing:
- Gewoon icloud en Apple photos gebruiken (beste manier om apple apparaten gebruiken is apple dingen gebruiken)
- Daarnaast google photo's om foto's snel op windows pc's te kunnen bekijken

Als ik het zo lees, is je probleem niet zozeer het gebruik van google photo's daarvoor maar dat je icloud uit wilt hebben (waarom ontgaat me een beetje) en dan wilt dat google photos de "opruim" functie overneemt zodat je telefoon niet te vol raakt? Wat is precies het probleem van gewoon WEL icloud gebruiken voor de automatische backup en daarnaast google voor foto's kijken (mijn oplossing)?

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 11-12-2025 09:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Rvm1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-12 08:20
Het punt van iCloud zit met name in dat ik de foto's op mijn Windows laptop wil hebben, zodat ik ze daar kan gebruiken voor fotoboeken maken online etc. De iCloud (web)app werkt hierbij bijzonder onvriendelijk, waardoor ik een alternatief zoek om door m'n foto's te kunnen bladeren, waar de Google Foto's app op Windows bijvoorbeeld heel handig in is.

Echter krijg ik het niet voor elkaar om enkel Google Foto's (en daarmee Google Cloud) of Apple Foto's (en daarmee iCloud) te gebruiken. Nu zit ik met zowel een iCloud als een Google Cloud abo, omdat ik niet van iCloud af kom en Google Foto's gebruik als toepassing om op Windows fatsoenlijk foto's te kunnen selecteren en downloaden.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:17
Ik kan de Google foto's app installeren, daar in de instellingen klikken op 'Back-up', het knopje aanzetten en dan kan ik zowel op de telefoon als op elk ander apparaat via Google foto's mijn album bekijken. Als je dan in de Foto's app (nou ja, Apple kiest ervoor om de instellingen via een omweg in de telefooninstellingen te verbergen, dus via Instellingen-Apps-Foto's) 'Icloud-foto's' uitzet, gaan je foto's niet meer naar Icloud. Dan is je standaard gratis Icloud waarschijnlijk genoeg.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rvm1 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:42:
Nu zit ik met zowel een iCloud als een Google Cloud abo, omdat ik niet van iCloud af kom en Google Foto's gebruik als toepassing om op Windows fatsoenlijk foto's te kunnen selecteren en downloaden.
Dit is dus mijn oplossing. Icloud om je telefoonopslag in bedwang te houden en google photos voor de snelle toegang en zoekfunctionaliteit op windows computers. Wat is hier precies het probleem? Dat je twee keer kosten maakt? Of heb je echt een functioneel probleem dat het niet werkt?

@Of-Aaargh maakt google photo's ook je telefoon leeg zoals icloud dat doet als je meer dan je opslaglimiet aan foto's hebt?

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 11-12-2025 10:10 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:17
JvS schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:09:
[...]

@Of-Aaargh maakt google photo's ook je telefoon leeg zoals icloud dat doet als je meer dan je opslaglimiet aan foto's hebt?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij staat het uitzetten van Icloud-foto's los van de optie daaronder ('Optimaliseer Iphone-opslag'), dus je kunt Icloud uitzetten en toch je opslag van foto's op je telefoon beperken.
In elk geval werkt de backup van Google Foto's maar één kant op. Het is backup, geen synchronisatie. Je kunt dus altijd handmatig foto's van je Iphone verwijderen via de standaard Apple Foto's app. Die worden dan van je telefoon verwijderd (en van Icloud als je sync aan hebt staan), maar het heeft geen invloed op de foto's in je Google opslag.
Let er wel op dat je in Google Foto's bij de backup-opties kiest voor back-upkwaliteit 'Oorspronkelijke kwaliteit' en niet voor 'Opslagbescherming' (tenzij je Google-ruimte beperkt is en je het geen probleem vindt dat je foto's in lagere kwaliteit worden opgeslagen).

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Pagina: 1