Windows laad tot en met blauw logo maar daarna zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Seph
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-12 15:53
Windows 10 installatie. Veel custom software dus preferentie om de installatie te redden. Herinstallatie is erg veel werk. Geen recente image backup.

Windows laad tot en met het blauwe logo. Net als normaal verdwijnt die, maar ik krijg geen login scherm. Het lijkt er op of windows voor een gedeelte normaal laad (tot en met het blauwe logo). Maar dat er daarna iets verkeerd gaat. Safe mode wil ook niet laden.

Ik weet dat het niet om de display of display driver gaat omdat de services ook niet starten die normaal gesproken al voor de login plaats vinden. (Zoals RGB verlichting blijft hangen op standaard) En ook services die ik extern kan benaderen zijn niet bereikbaar.

Ik heb al DISM en SFC scannow geprobeerd via een andere windows installatie door: sfc /scannow /offbootdir=E:\ /offwindir=E:\Windows en Dism /Image:E:\ /Cleanup-image /Restorehealth /Source:"E:\windows". Beiden voltooien correct.

Als ik echter probeer via WinRE command line (Via recovery environment) (Als admin) SFC of DISM te laten draaien werken de commando's niet. DISM wil gewoon niet draaien. En SFC wel maar geeft een foutmelding.

Heb ook nog rechten van de schijf permissions gereset voor Windows.

Alle reacties

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:13
Je kan, als je een nieuwe installatie wilt doen, ook kiezen om Windows te herstellen.
Heb je dat al geprobeerd?

• Seph
Helaas geen goede ervaringen mee gehad. Probleem is dat als het niet werkt, een andere oplossing ook min of meer uitgesloten is omdat hij bestanden veranderd.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Seph schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:40:Windows 10 installatie. Veel custom software dus preferentie om de installatie te redden. Herinstallatie is erg veel werk. Geen recente image backup.
Herkenbare situatie ja.
In zulke gevallen maak ik altijd eerst een clone/image op terug te vallen bij herstel pogingen
[b]Seph schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:40:[/
Als ik echter probeer via WinRE command line (Via recovery environment) (Als admin) SFC of DISM te laten draaien werken de commando's niet. DISM wil gewoon niet draaien. En SFC wel maar geeft een foutmelding.
Je komt dus wel in de herstel omgeving/RE van Windows zelf.
Wat voor foutmelding geeft dan SFC precies?

Andere opstart opties van herstel omgeving zoals lage resolutie mode?
Je krijgt dus wel het scherm te zien met het Windows laadcirkeltje/bolletjes maar geen login scherm?
Ik zou eerst alle niet essentiële hardware afkoppelen, eventueel GPU kaart eruit als je CPU zelf een GPU heeft.
Ik heb ook wel eens een Windows omgeving kunnen herstellen door de SSD (tijdelijk) in een andere PC te plaatsen/booten.
Zie eventueel dit topic waar een Youtuber nog wat tips geeft:
The_Doman schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:39:
Zie deze recente video voor mogelijke opties die je kan proberen om Windows te herstellen.
Bij de laatste optie die hij laat zien (20:10) wordt dan de hele Windows UEFI boot partitie opnieuw aangemaakt.
Dit kan dan vaak de meeste boot/reparatie problemen oplossen.
CyberCPU Tech: Stuck in Automatic Repair? Fix It WITHOUT Formatting
Vaak probeer ik eerst Windows te starten met een externe bootmanager van USB zoals Ventoy/Strelec.
Als dat al niet werkt is het vaak behoorlijk hopeloos wat betreft herstelpogingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqFpqYe6ktEamBiRHxeXBSHaS-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YM0wnxOjTWeX30VrWIupgqaW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

• Seph
Bedankt voor de uitleg.

Ik kom in de herstelomgeving.
Ik heb geen niet essential hardware die ik kan afkoppelen. En geen on CPU graphics.
Ik heb geen andere computer om de drive in te stoppen.

Denk niet dat het nog gaat lukken. Maar het is wel vreemd dat hij na het laden stopt en niet tijdens het blauwe logo (wat meestal gebeurd als het mis is).