Mijn vraag
...
Ik ben al een tijd lurker hier, maar wilde nu toch eens iets delen.
Ik heb de afgelopen week een kleine test gedaan met een aluminium-lucht setje samen met m’n power station, gewoon om te zien of het iets toevoegt tijdens een korte storing van 24–48 uur.
Het viel me eigenlijk positief mee.
Wat ik heb gedaan
aluminium-lucht unit met verwisselbare aluminiumplaten
platen hoef je pas te vervangen als ze écht op zijn
zoutoplossing als elektrolyt
belastingen: LED-lampen, router, telefoons
test in een koude schuur rond 4–7°C
Wat me opviel
In de kou levert het systeem zichtbaar minder (zo’n 10–20%), maar werkt nog prima.
Voor lage, constante belasting is het verrassend efficiënt.
Voor piekbelasting en warmtedingen totaal ongeschikt — daarvoor gebruik ik de lithium power station.
Je moet wél genoeg aluminium + elektrolyt in huis hebben, anders houdt het snel op. Het voelt meer als “brandstof” dan als batterij.
Voorlopige indruk
Voor basiszaken (licht, internet, telefoons) zou dit best 1–3 dagen kunnen overbruggen, mits je de consumables hebt. Geen wondermiddel, maar wel een leuk en bruikbaar extraatje.
Vraag aan de kenners hier
Heeft iemand ervaring met dit soort luchtkathode-systemen in écht vochtige NL-winter?
En tips om de performance bij lage temperaturen te verbeteren?
Benieuwd naar jullie inzichten.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
...
Ik ben al een tijd lurker hier, maar wilde nu toch eens iets delen.
Ik heb de afgelopen week een kleine test gedaan met een aluminium-lucht setje samen met m’n power station, gewoon om te zien of het iets toevoegt tijdens een korte storing van 24–48 uur.
Het viel me eigenlijk positief mee.
Wat ik heb gedaan
aluminium-lucht unit met verwisselbare aluminiumplaten
platen hoef je pas te vervangen als ze écht op zijn
zoutoplossing als elektrolyt
belastingen: LED-lampen, router, telefoons
test in een koude schuur rond 4–7°C
Wat me opviel
In de kou levert het systeem zichtbaar minder (zo’n 10–20%), maar werkt nog prima.
Voor lage, constante belasting is het verrassend efficiënt.
Voor piekbelasting en warmtedingen totaal ongeschikt — daarvoor gebruik ik de lithium power station.
Je moet wél genoeg aluminium + elektrolyt in huis hebben, anders houdt het snel op. Het voelt meer als “brandstof” dan als batterij.
Voorlopige indruk
Voor basiszaken (licht, internet, telefoons) zou dit best 1–3 dagen kunnen overbruggen, mits je de consumables hebt. Geen wondermiddel, maar wel een leuk en bruikbaar extraatje.
Vraag aan de kenners hier
Heeft iemand ervaring met dit soort luchtkathode-systemen in écht vochtige NL-winter?
En tips om de performance bij lage temperaturen te verbeteren?
Benieuwd naar jullie inzichten.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
duurzame energie, off-grid living, noodverlichting, DIY elektronica