• Boss429
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04:40
Voor mijn MKB gebruiken wij M365 Business-accounts. Onlangs heb ik één van de licenties via ons hostingbedrijf opgezegd, waarna alle gegevens en bestanden op dat M365-account verloren zijn gegaan. Helaas was herstellen geen optie meer, omdat de afkoelperiode verstreken was voordat ik het doorhad. Dit heeft de nodige zorgen veroorzaakt over cloudopslag, dus wil ik eigen back-ups hebben die niet afhankelijk zijn van licenties.

Wat zijn mijn opties om back-ups van al onze M365-accounts en de gehele organisatie automatisch te laten uitvoeren? Ik heb momenteel maximaal 4 TB aan gegevens en wil graag wat ruimte voor uitbreiding voor de komende jaren. Ook wil ik geen licenties of abonnementen meer betalen, aangezien dat al eens mis is gegaan; ik investeer liever eenmalig in hardware.

Ik moet eraan toevoegen dat ik op dit moment bezig ben met het opzetten van het Unifi-ecosysteem voor de netwerk, beveiliging en toegangscontrole van het bedrijfspand, maar ik kan nergens terugvinden dat Unifi ook automatische opslag of back-ups voor M365 ondersteunt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:41

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zou een Synology NAS kunnen aanschaffen (+ model) waarop je Active Backup for MS365 kunt zetten. Dan heb je gelijk een lokale kopie.

Het back-uppen van MS365 kan niet zomaar elk back-upprogramma of apparaat, bij Synology kost het geen licenties.

uitvoering: Synology DiskStation DS425+

4x 4TB erin of met minder (maar grotere) schijven beginnen maar dan kun je je data kwijt en groeien.
uitvoering: Synology Plus Series HDD, 4TB

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 11-12-2025 07:48 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-12 21:52
Ik weet niet om hoeveel users het gaat, maar anders kan je ook de gratis versie van Veeam Backup gebruik voor je M365 omgeving.

https://www.veeam.com/pro...microsoft-office-365.html

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:23
kan op verschillende manieren:

https://www.microsoft.com...-365/microsoft-365-backup

of skykick (volgens mij heten ze anders tegenwoordig)

weet dat je zegt dat je liever geen abbo meer betaald. maar hou je ook rekening met je 1,2,3 structuur in het maken van backups?

idd gratis tot 10 accounts met veeam (maar dan moet je zelf een server opzetten)
of met een synology nas idd.

• Boss429
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04:40
Hartelijk bedankt iedereen. Ik ga waarschijnlijk voor de Synology oplossing.