Gpu upgrade max

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roelzxr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:17
Gegroet Tweakers ,

Wat zou de juiste Gpu zijn voor men ietwat verouderde pc ondertussen ?

De meeste games 1920X1080 144HZ ( wanneer mogelijk ) zijn meestal op medium/high settings , GTA5 , RDR2 Fallout 4+ londen , Cyberpunk , BAR , sommige games zijn verzwaard met mods of lichter gemaakt .
Het is ok en goed maar ik mis toch wel wat ... vooral als ik de steam index wil gebruiken voor half-life Alyx, DoomVR , Fallout 4 VR , elite dangerous+VR , het schiet wel wat tekort .
via msi programma zie ik veel dat de cpu 50 tot 70% draait en gpu in de meeste gevallen 100% 85-90 graden

Alles vernieuwen is even geen optie meer met de zwaar verhoogde prijs van RAM geheugen . de gpu prijzen waren veel te duur een tijd geleden , en nu dit :(
Ik kan gerust een nieuwe pc kopen maar de prijzen vind ik persoonlijk barslecht op deze moment .
Ik was wat aan het opzoeken en vond nvidia 3070 of 3090 voor de maximum eruit te krijgen zonder echt overkill te zijn voor de CPU ?
Misschien een iets zwaardere PSU ?

De verwachting is een stap hoger in de resolutie 1440 , en grafische kracht tot de max kunnen zetten .

Moederbord : Asrock Z370 pro extreme 4 pci express 3 ( 8.0 GT/s )
CPU : Intel core i7 8700K ... overclocked 4500 MHZ multiplier X45 allcore . 6 cores 12 threads
CPU Cooler : Corsair A70
RAM : DDR4 Corsair vengance 2X16 GBytes ( 32 GB ) ... manuele 3200 MHZ overclock
GPU : Nvidia 1080 GTX ... meeste settings in nvidia control panel staan uit , enkel ingame staan ze aan
PSU : Corsair rm 650 X
RAID : Extra raid kaart met 4 harde schijven
SSD : 2 ssd's en 2 nvmes
Beeldscherm : G7 odessy samsung 27.9"

Groetjes RoelZXR

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:51
Ik zou voor een amd kaart gaan, omdat die minder van de cpu afhankelijk zijn. Bv een 9060xt.kans is nog steeds op een bottleneck op 1080p.

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2025 07:36 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wat je nog zou kunnen doen is een firmware update van je moederbord en dan tweedehands een Intel Core i9-9900K of Intel Core i7-9700K / 9700KF van de V&A plukken als die voor een leuk prijsje te vinden is: categorie: Processors

Daarna kun je omdat je 32GB ram hebt, nog zelfs naar een RX 9070 gaan dus meer dan voldoende performance om 1080P soepel te spelen. Zelf zou ik met een 1080 wel minimaal hiervoor gaan om echt een forse upgrade te hebben.

Daarnaast ook goed om even na te denken over een nieuwe PSU wellicht. Zeker als je voor de RX 9070 zou willen gaan wordt dat te krap, een goede 850W voeding met flinke garantie is nu overkill, maar wel best een goede investering die ook naar een latere nieuwe PC weer mee te nemen is.

youtube.com/@hisrep

• freaky35
Daaarom een 9060xt bv hoef je ook geen andere voeding., 9700 zou geen upgrade zijn een 9900k wel, als je die voor een redelikke prijs kan vinden

Verder wat is het budget?

En aan het cpu verbruik te zien, loopt die toch wel asrdig op de tenen. Dus een andere cpu kan al veel doen

[ Voor 33% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2025 09:55 ]

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:58
uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 OC Edition 16GB GDDR6 of uitvoering: Acer Nitro Radeon RX 9070 OC 16GB is denk ik een logische upgrade. Dan hoef je je voeding niet te upgraden en je verdubbelt je FPS makkelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Dekar op 11-12-2025 15:34 ]

• roelzxr
hoi allemaal ,

Ik denk dat ik voorlopig de uitvoering: Acer Nitro Radeon RX 9070 OC 16GB ga kopen .

Een betere CPU ga ik voorlopig niet kopen maar ik denk er wel aan .
Ik kan nog wel een paar jaartjes verder zo .

En hartelijk bedankt voor jullie voorstellen :)

[ Voor 37% gewijzigd door roelzxr op 11-12-2025 23:35 ]

• roelzxr
hoi allemaal ,

maandag was de kaart al geariveerd :)

Allereerst de nvidia uninstaller gedaan , mappen weggegooid , pc uitschakelen alle stekkers uitgetrokken en een uurtje gewacht .
Nieuwe GPU geinstaleerd pc heropgestard , geen beeld . oei ... afgezet en hdmi kabel op het moederbord aangesloten .
terug beeld en klaar voor AMD stuurprogramma te instaleren .
pc terug uitschakelen en displayport aangesloten op de GPU . Beeld terug hoera en testen maar .
alle games werken en werken doen ze zeer goed , alle toeters en bellen aangezet ingame RDR2 bv draait zeer goed , Cyberpunk gemiddeld goed maar veel beter dan de oude nvidia 1080GTX . Er is zeker nog ruimte voor verbetering maar ik laat de AMD software instellingen voorlopig op default . ik heb beeldscherm veranderd naar 3840X2160( aanbevolen) games draaien ook soepel , netjes :)
5 dagen elk spel een uurtje testen en opwaarderen van grafische instellingen , allemaal geen problemen .

Gisteren steam index aangesloten en toen begonnen de problemen met het beeldscherm 2X displayport is 2 beeldschermen en op mijn scherm zelf kan ik verder naar links gaan met de cursor maar dan moet ik door de steam index kijken met 1 oog want het beeld daar is elk scherm is gehalveerd ? probeer maar iets te doen , ook is alles fixed dus ik kan niet naar boven onder links of rechts draaien met mijn hoofd want het beeld gaat niet mee , toch steam VR aangezet . Rood sherm ( 2 grote rode ronde vlekken op het sherm ) ook in steam index volledig rood sherm aiai .
na wat proberen bij beeldscherm instellingen ( 3D resolutie verhoogt tot maximum ) uiteindelijk toch geslaagd om Half life ALYX aan de praat te krijgen ( vraag me niet hoe ) .
wauw wat een verschil alles max zalig en soepel :)
In vr geschakeld naar thuis en toen begon het problemen te krijgen ik dacht even de default instelling aan te zetten en terug naar half life ALYX gaan . Probleem , start niet meer op .
fallout 4 is halverwege geupdated ondertussen en heb ik niet kunnen afzetten dus HARD RESET uit paniek ( ik kon niet navigeren naar fallout om de update uit te schakelen door de index ) .
boel terug opgestard maar nu verteld AMD dat het stuurprogramma niet geschikt is voor mijn grafische kaart ? mss door de HARDE RESET ?
Amd software terug geinstaleerd maar nu zijn er enkele startup EXE's verdwenen fallout 4 bv. heeft geen EXE meer en in vortex herkent het fallout 4 niet meer steam index uitgetrokken om terug normaal te zijn maar nog steeds geen fallout 4 exe gevonden .
Cyberpunk bv. geen probleem ? exe is er en start op in vortex zoals normaal .

ik heb wat liggen zoeken achter mogelijke problemen maar AMD zou het probleem zijn .

Toen ik nog met Nvidia werkte was de steam index zo goed als plug en play ready zonder al te veel problemen , steam index starte op van zodra ik VR starte maar nu met amd start de index op van zodra ik de pc aanzet dus hoofdsherm zit in de index en op mijn gewoon scherm zie ik niets .

Denk dat ik heel wat werk ga hebben om VR terug aan de praat te krijgen ... was ook al aan het denken om mss een format C: te gaan doen als laatste redding .

[ Voor 99% gewijzigd door roelzxr op 20-12-2025 10:24 ]

• freaky35
wat heb je precies dan allemaal gedaan dan vraag ik me af.
Verder hoe heb je de oude drivers verwijdert. van nvidia?

• roelzxr
oude drivers zijn verwijderd via Configuratiescherm / programma's en onderdelen , en daarna alle NVidia mappen verwijderd .
PC uitgeschakeld , alle kabels uitgetrokken knop voeding uitgeschakeld , uurtje gewacht . PC open en grafische kaart verwisseld met AMD .
boel opstarten gaf geen beeld eerst op de GPU aangesloten displaypoort dus had ik een hdmi kabel aangesloten op het moederbord om tijdelijk een beeld te hebben .
instalatie AMD gelukt , PC terug uitgeschakeld en hdmi uitgetrokken uit moederbord , Displaypoort aangesloten naar de GPU en ik had terug beeld en kon beginnen

• roelzxr
zo technisch ben ik niet dus via trail and error geprobeerd ... i know it's messy .
op het gewone scherm macheerd alles goed en perfect zelfs ( denk ik ) . maar van zodra ik de VR aansloot begon het . pc opstarten met VR bril aangesloten geeft meerdere beeldscherm en ik kan mijn hoofdscherm enkel zien via VR bril en dan nog 2 beeldshermen dus met 1 oog erdoor kijken lukte wel tijdelijk wel om deels te navigeren .
ik heb ondertussen al de VR terug uitgetrokken want ik kan zo niet verder .

• roelzxr
ik zal nog eens proberen . pc uit vr terug aansluiten en proberen om de problemen beter te omschrijven .

• freaky35
daar ga je de mist mee in dus,je had beter met ddu de driver kunnen verwidjeren,nu kunnen er restjes driver nog zijn achtergebleven,dat kan voor problemen zorgen,zeker van nvidia naar amd

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:47
Ik weet niet of AMD dit nu beter voor elkaar heeft met RDNA4, maar niet al te lang geleden was het devies nog altijd van iedereen die ik ken die 'wat' met VR Brillen deed, voor VR koop Nvidia en geen AMD.

Ik zou zeker proberen de problemen op te lossen, maar wel voordat je retour periode verloopt. zodat als je het niet opgelost krijgt, je als je dat wil de kaart nog kan retourneren.

• roelzxr
@Dennism gisteren werkte de index na wat proberen zeer goed met half life Alyx ... perfect zelfs maar van zodra ik naar steam home VR ging starte de problemen ik schakelde naar default settings en kon ALYX niet meer starten . enkel een knalrood sherm in VR en op men gewoon beeldscherm 2 rode cirkels .
idd AMD heeft problemen maar het heeft gewerkt en dat probeer ik te fixen mss dat men beeldscherm instellingen ergens in conflikt zitten samen met de index ?

@freaky35 in het register zoeken achter Nvidia sleutels om te vewijderen ?

Nogmaals dank je wel voor de hulp die jullie geven . Ik probeer men best om alles zo goed mogelijk te omschrijven ik heb net enkele foto's gemaaktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RRJz9QCFoPCL90DK1ej2JUGBN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jtup5AjpvOTTFOCEPevLfLA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aicBIpLSV4Hk5WMGJJK8Kzku0N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJwnZwWB0JrQw6JOkTaE3GtV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ex1Z0gAGTwMayWkSTFSNn-k2z9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nn4bIYbGliIVA0TxAYZFmGPI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5MNcpfdvWsJeJnov3B9ysi308M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnocGGH512HYJLJdeoTzUsUA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYg9sHsHRshmyqjMS2HzldQg0QY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYRl0LwqV9QUoRyVQ6KNSjJG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEHZRH5vi-SYp6-JmDxP5a-lt0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dr8FSXomX9YRA1fWkQ8evQZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4sfiFDvYqx7Zz377NLDbu4VjZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1zRnOAVN2vqZ8l3drHMnzEa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fnjMjkCsz-LcwGqpn15XGqQuCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIvbRkPGuV2abNcr5dDf3PWl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6hIHsOWURXIq0x7NME8QBfGRiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28P7YJkIxiSgNejL41fyMkpo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lbc1X_c5z0XQr5pRsBht_x4Ge6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoK3NTl2hYgREuMzAf9h7et7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQxTbCe6mMUGL8hVXj1qMt8Jivo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUvS43Pz2NZr3YyiJ7wYbqhl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIS1Q9g76NPlBypvHJYvlUM1KcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdCogxc33hDnk7jyQKeAcLbe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shLzyupvBQ7JoPeSWPDWesBc8oA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7H6lfoTvff7mb2fH5UBOORK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58KctP8xYT5O2EegmkwjHsO5J2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgX5OdAxd2PZjgWCXQtp8jpf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX51kWrDO1gZOWD-C-FCssnlRhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3hhVQtLROHc1xc8xyi2tFMT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o63wws1uqDtZ6sk1txJnvaHuklY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUBG0WRH5lmXfl35YsLM0qzo.jpg?f=fotoalbum_large

• roelzxr
ik heb ondertussen even in steam home kunnen geraken maar ik heb zware vertragingen nu , met hoofd draaien dan word alles wazig enkel stilzitten was goed .

• roelzxr
Goeiemorgend allemaal ,
Gisteren is alles dus van kwaad naar erger gegaan . DDU is geinstaleerd en zowel AMD als NVIDIA software verwijderd . Daarna de software van AMD terug geinstalleerd . Dat was dus geen oplossing met VR .
Kheb op het steam forum gelezen dat ik oude drivers zou kunnen instaleren , mss dat het helpt nog niet getest natuurlijk .
Ik ga zo zo meteen na de nodige caffeine boost de AMD-drivers verwijderen, de oude 1080GTX opnieuw installeren en eens kijken of het dan weer werkt, Steam VR opnieuw installeren en de oude VR-instellingen weer in orde maken , Half life testen of alles weer werkt en dan GPU terug verwisselen en proberen om de oudere AMD drivers te instaleren .
Het is zo irritant om te weten en gezien te hebben dat het werkte in het begin ( zeer goed zelfs ) buiten die opstartproblemen die ik erger aan het maken was .

• roelzxr
Nvidia terug geinstalleerd , geen enkel probleem in VR , starten van de eerste keer , afsluiten heropstarten verschillende games even testen ... the lab , home , half life , doom vfr allemaal vanzelf , het probleem ligt dus enkel bij amd zelf . Wat jammer ik keek er zo naar uit :/

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je zou nog even kunnen kijken of er goede moderne AMD drivers zijn voor jouw VR headset, Ik heb zelf bijv. de Reverb G2 en die deed in principe niks meer in windows 11 totdat hobbyisten een speciale eigen steam driver hebben gemaakt. Zou me niet verbazen dat zoiets er ook moet zijn, maar idd is de meest veilige / makkelijke optie helaas omruilen voor een RTX 5070.

youtube.com/@hisrep

• roelzxr
Het antistatische zakje had ik al in de vuilbak gegooid , de doos zelf heb ik hier liggen , ik weet niet of ze dat zo aannemen ? kheb nog nooit een product moeten terugsturen .
En anders ... gekocht voor 547 euro verkoop 350 euro 5 dagen uitgestest VR niet echt mogelijk . zelf komen halen en te testen in mijn systeem of als de persoon in kwestie wil neemt ie zijn eigen pc mee mijn monitor heeft ook freesync dus geen problemen .

• freaky35
roelzxr schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:06:
Het antistatische zakje had ik al in de vuilbak gegooid , de doos zelf heb ik hier liggen , ik weet niet of ze dat zo aannemen ? kheb nog nooit een product moeten terugsturen .
En anders ... gekocht voor 547 euro verkoop 350 euro 5 dagen uitgestest VR niet echt mogelijk . zelf komen halen en te testen in mijn systeem of als de persoon in kwestie wil neemt ie zijn eigen pc mee mijn monitor heeft ook freesync dus geen problemen .
bewaar het spul altijd, ze kunnen zeker moeilijk doen als het niet op correcte manier word terug gestuurd, zorg dus dat de gpu in een anti statische zak zit,in de orginele doos.

Zonde van je geld om de gpu dan gelijk voor 200 euro minde te verkopen ,daar heb je ook een nieuwe cpu bv voor
Pagina: 1