HyperHDR, uitsluitend gebruik op nVidia Shield PRO (2019)

Pagina: 1
Acties:

• burdieb
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-01 23:03
Beste Tweakers,

Ben me gaan verdiepen in HyperHDR, en ook ik wil het project van "DIY Ambilight" aangaan.

Mijn situatie is echter wat simpeler dan die van anderen denk ik, maar dat lijkt de setup wel moeilijker te maken: ik kan tenminste geen duidelijk antwoord vinden op de vraag van wat ik wil, mogelijk is...

Mijn huidige Setup:
- nVidia Shield PRO 2019 (dus met Tegra X1+) speelt mijn media (films/series) van mn Plex-server
- nvIdia Shield Pro is verbonden met Marantz NR1711 versterker via HDMI
- Marantz NR1711 is verbonden met LG OLED55C24LA televisie via HDMI

Ik kijk geen televisie, en gebruik de OLED55C24LA alleen voor het kijken van media vanaf de Shield.
Het is voor mij dus alleen van belang, dat "Ambilight" werkt, voor media dia ik vanaf de Shield afspeel.

Wat ik graag zou willen, is dat ik HyperHDR en n grabber (zoals Piccap er is voor LG WebOS) beiden draai vanaf de Shield, zodat de LEDs worden gegrabbed en aangestuurd worden vanaf de Shield en ik geen extra hardware (bv. Raspberry Pi) nodig heb.

Is dit mogelijk?

Zo ja, top! Is dan de weg: Shield rooten, Hyperion grabber & HyperHDR installeren?

Zo nee, helaas... Dan ga ik me op de extra hardware inlezen...

Ben benieuwd, alvast bedankt!

Groeten,

Bart

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-12-2025
Wat toevallig, ik ben juist bezig met bijna hetzelfde project. Alleen gebruik ik een chromecast ipv een shield pro. Voor zover ik heb gezien kan hyperHDR niet op android draaien, dus blijft een pi noodzakelijk. Je zal ook altijd een device nodig hebben met GPIO pins om de leds aan te sturen. Dat kan eventueel met een ESP32 die WLED draait, maar dan moet je nog ergens de hyperHDR server. En ik heb er niet voor gekozen omdat de grabber dan over wifi met de server communiceert, die dan weer over wifi met WLED communiceert en ik bang ben dat al dat wifi verkeer voor een hoop onnodige latency zorgt.

Op de chromecast heb ik de volgende hyperion grabber al geïnstalleerd: https://github.com/haumlab/hyperion-android-reborn (geen root nodig hier). Volgende stap is hyperHDR instaleren op een pi en bevestigen dat die werkt met de grabber. De led strip is nog onderweg, dus daar zal ik nog even op moeten wachten.

HandsomePotato

• burdieb
Hi!

Ah, daar heb je n goed punt: de GPIO punten…

Ik hoopte een device te besparen op mijn manier, puur omdat ik niet van “overbodige” apparaten houd, maar dat heb ik over t hoofd gezien.

Ik zal die grabber van je even opzoeken van t weekend. Dat zal sideloaden worden, want in de google atore op mn Shield kan ik m niet vinden helaas.

Bedankt voor je tip!

• burdieb
Even een recap trouwens…

Chromecast speelt je media via HDMI
Je draait de grabber op je Chromecast
Grabber stuurt schermcap (draadloos) naar PI
Op PI draait HyperHDR
HyperHDR stuurt Ledstrip aan

Zoiets?

• mard0
burdieb schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:22:
Even een recap trouwens…

Chromecast speelt je media via HDMI
Je draait de grabber op je Chromecast
Grabber stuurt schermcap (draadloos) naar PI
Op PI draait HyperHDR
HyperHDR stuurt Ledstrip aan

Zoiets?
Check, dat is precies mijn stappenplan.

P.s. de app "send files to TV" is perfect om APK's te sideloaden op android TV ;)

HandsomePotato

• burdieb
Hi!

Bedankt weer!

Ik heb hier thuis een apparaat gevonden dat een RPI4 bleek te bevatten, de PI is dus binnen en draaiend ;-)

Sluit je de ledstrip direct aan op de PI? Of gebruik je nog een aparte ledcontroller op de ledstrip, die je dan weer aansluit op de PI?

Welke LEDs heb je onderweg? Met een aparte LED die "neutral wit" uitstraald?

[ Voor 20% gewijzigd door burdieb op 13-12-2025 22:16 ]

• mard0
Ik heb eindelijk tijd gehad dit project af te maken. Tijd ziek geweest tussendoor, maar nu is het vakantie en is er tijd.
Er is een hoop veranderd in de tussentijd....

Bovengenoemde app werkt niet. Alle HDCP (wat alles is wat er toe doet) content is 1 groot zwart vlak. Dus ik heb toch over moeten stappen op een HDMI splitter naar een USB capture card.

De leds heb ik uiteindelijk ook niet direct aangesloten op de pi, maar via een RP2040 board die via USB aangesloten is op de pi. Gebruik makende van: https://github.com/awawa-dev/HyperSerialPico
Grote voordeel hiervan was dat ik maar een klein boardje weg hoefde te stoppen achter de TV. De raspberry pi en voedingen zitten allemaal netjes in de TV kast weggewerkt. Naar de TV gaat stroom voor de leds plus een USB kabel.

Ik heb gekozen voor SK6812 leds met koud witte leds. Heb wel het een en ander gespeeld met de instellingen om de kleuren en het wit goed te krijgen. Denk dat je hier niet aan ontkomt los van welke leds je gebruikt. De verhouding tussen de kleuren en de interactie met wit zal nooit 1 op 1 zijn. En de kleur van de muur waar de leds op schijnen is ook van invloed.

Ben best tevreden over de setup nu.

[ Voor 3% gewijzigd door mard0 op 27-12-2025 14:56 ]

HandsomePotato

• burdieb
Hey!

Bedoel je dat Hyperion Grabber niet werkt?
Dat zou wel heel jammer zijn, daar hangt mn hele setup op 😅

Wat toevallig: als je die Itsybitsy bedoelt, die heb ik ook gekocht en met HyperISP geflashed, omdat die dat 3,3>5V ingebouwd heeft.

Bedoel je dat je pico alleen via USB hebt aangsloten? Niet via de headers, dus zowel stroom als data via USB?

Ik heb overigens ook die SK6812 cold white gekocht: ik heb mn spullen volgens die 2023 Tutorial gekocht…

Het irritante is, dat ik alle spullen verdeeld heb gekocht en rond de feestdagen: de helft ligt hier thuis, de andere helft is inmiddels bezorgd op mn werk, en de voeding wordt maandag afgeleverd…

Hoe heb jij dat gedaan op de hoeken van je tv? Van die “hoekjes” gekocht, of geknipt en gesoldeert?

Bedankt voor je hulp weer!

Gr

Bart

• mard0
Yups, Hyperion grabber werkt niet met bijvoorbeeld Netflix.

Ik gebruik een adafruit feather Scorpio, maar het idee is hetzelfde. Een RP2040 board met een logic level switcher. Dit is wat ik toevallig had liggen.

De pico is inderdaad alleen via USB aangesloten. De leds hebben in mijn geval 12v nodig, dus daar lopen nog 2 extra draden voor.

Ik heb alle hoeken gesoldeerd, want daar was ik het meest bekend en comfortabel mee. Als ik het nog eens zou doen dan zou ik overwegen de led strip niet te knippen en in de hoeken om te vouwen. Dan loopt alles helemaal door tot de hoeken.

HandsomePotato

• burdieb
Hi!

Ah zo... dat zou voor mij niet uitmaken: ik kijk alleen gedownloade content via Plex, dus daar is de DRM al af. Dan zou ik Hyperion Grabber dus wél kunnen gebruiken.

Goed te weten van het feit dat USB voldoende is: ik had bijna ook connecties via GPIU maar dat is dan kennelijk niet eens nodig.

Even benieuwd (want ik ben dus geen electricien): waarom heb je voor 12V ipv 5V LEDs gekozen?

Ik hoop ook ze te kunnen omvouwen, maar heb ook van die "hoekjes" gekocht, zodat ik ze kan knippen en er dan in kan steken als een haakse stekker.

Heb je ergens een filmpje van het resultaat online staan? Ben wel benieuwd...

Gr

Bart
Pagina: 1