Welke versterker bij DALI Oberon 7?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• 1100XX
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:09
Wij kijken tv / films of luisteren muziek (flac) via een recent aangeschafte set Oberon 7 met bijpassende center/surroundspeakers.
Deze worden nu nog aangestuurd door een toch wel wat oude Denon AVR-X2400.

Ik veronderstel dat de Denon nu toch wel de beperkende factor is.
Iemand advies wat het best passend bij de Oberon 7 zou zijn als vervanger van de Denon ?

Ik snap het, ligt aan de ruimte, persoonlijke voorkeur enz enz maar een richtpunt aan de horizon zou wel fijn zijn.

Beste antwoord (via 1100XX op 12-12-2025 00:42)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
De genoemde Denon ondersteunt HDMI 2.0b waarmee je tot 4K60 kan doorgeven. Niet de laatste versie maar genoeg voor films en series. Tegelijkertijd wordt dolby atmos en dts:x ondersteunt en is de receiver daarmee dus wel bij de tijd.

Het staat je natuurlijk vrij om de receiver te vervangen voor een moderne variant en dan door het te geloven ook te ervaren dat het dan beter klinkt. (Is vast een wetenschappelijke naam voor, ik weet het alleen nu ff niet).

Je hebt het niet over een subwoofer dus ik neem aan dat je die niet hebt? Mijn advies zou zijn om geen nieuwe receiver aan te schaffen maar een subwoofer toe te voegen aan je set. Daar heb je op het gebied van geluidskwaliteit veel meer aan!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:23
Zit hier wat tussen: https://www.aperionaudio....e-amplifiers-in-the-world ?

Het is handiger als je iets meer richting aangeeft, denk dan aan dingen zoals een budget en andere zaken die je wilt kunnen doen met het apparaat. Wat je ook zou kunnen doen is dit in een zoekmachine gooien, ik vond bijvoorbeeld deze discussie: https://forums.whathifi.c...for-dali-oberon-7.113050/
Of deze: https://www.avforums.com/...stem-with-oberon.2325062/

Waar het op neerkomt is dat er een hoop opties zijn en het is denk ik handiger als je daar zelf eerst wat meer handvaten voor bedenkt.

• 1100XX
Ik had verwacht die laatste opmerking met mijn laatste opmerking te ondervangen.

Als ik al die vragen had kunnen beantwoorden dan had ik er verstand genoeg van om zelf een keuze te maken.

Heel simpel: prijstechnisch in verhouding met de Oberon 7 en 7.1 aansluiting.
Films kijken, muziek luisteren.

Verder zou het cool zijn als ie koffie kan zetten en tosti's bakken maar in geval van nood heb ik daar een vrouw voor.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
De genoemde Denon ondersteunt HDMI 2.0b waarmee je tot 4K60 kan doorgeven. Niet de laatste versie maar genoeg voor films en series. Tegelijkertijd wordt dolby atmos en dts:x ondersteunt en is de receiver daarmee dus wel bij de tijd.

Het staat je natuurlijk vrij om de receiver te vervangen voor een moderne variant en dan door het te geloven ook te ervaren dat het dan beter klinkt. (Is vast een wetenschappelijke naam voor, ik weet het alleen nu ff niet).

Je hebt het niet over een subwoofer dus ik neem aan dat je die niet hebt? Mijn advies zou zijn om geen nieuwe receiver aan te schaffen maar een subwoofer toe te voegen aan je set. Daar heb je op het gebied van geluidskwaliteit veel meer aan!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:36
Ik heb hier ook Oberon's en wat andere surround speakertjes aan een Marantz Cinema 70s.
Waarom ga je niet eens een naar Hifi Klubben, die hebben alles staan en sluiten met liefde een en ander aan om te beluisteren.

https://www.hifiklubben.n...-receiver/maracinema60bk/
https://www.marantz.com/nl-nl/category/cinema-series/

[ Voor 24% gewijzigd door ppeterr op 11-12-2025 15:55 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... My two cents...

Die 1000 (?) euro voor een nieuwe versterker had meer impact gehad als je die in de speakers had gestopt...

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:36
Die DALI Oberon 7 zijn toch prachtige speakers? Ik ben er iig heel tevreden over. En dan heb ik zelfs de 5 serie :)
Wellicht is dit overzichtje handig, en zou ik ook tot de conclusie komen dat een andere versterker niet heel nuttig is.

https://www.zkelectronics...x2400h/marantz-cinema-60/

[ Voor 119% gewijzigd door ppeterr op 11-12-2025 16:23 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:15

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

1100XX schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:40:
Wij kijken tv / films of luisteren muziek (flac) via een recent aangeschafte set Oberon 7 met bijpassende center/surroundspeakers.
Deze worden nu nog aangestuurd door een toch wel wat oude Denon AVR-X2400.

Ik veronderstel dat de Denon nu toch wel de beperkende factor is.
Iemand advies wat het best passend bij de Oberon 7 zou zijn als vervanger van de Denon ?

Ik snap het, ligt aan de ruimte, persoonlijke voorkeur enz enz maar een richtpunt aan de horizon zou wel fijn zijn.
Om onduidelijke redenen heb je het format voor aankoopadvies niet ingevuld. Het is de bedoeling dat je je wensen en wat je reeds gevonden hebt, zo goed en duidelijk mogelijk invult. Die inzet mist nu volledig.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Er is geen receiver die bij je speakers past. Op hetzelfde volume, in dezelfde pure direct stand, klinken ze allemaal hetzelfde. Hoe je wel een receiver uitkiest zie je hier: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Gebruik het format en de link om je topicstart zsm te verbeteren. Anders zal ik hem helaas moeten sluiten. Dit is niet om je te plagen, maar om ervoor te zorgen dat wij de juiste informatie krijgen zodat jij een zo goed mogelijk passend advies krijgt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:15

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ramon schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:19:
Psycho-akoestiek

Your Friendly Neighborhood Moderator

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ppeterr als je er blij mee bent uiteraard perfect. Maar het zijn geen enorm moeilijke high end speakers. Anything goes qua versterker.

Daarnaast hebben speakers veel meer effect op het geluid. Vandaar mijn opmerking.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 11-12-2025 20:28 ]

• 1100XX
Het invullen van de adviesvragen word nergens verplicht voor het openblijven van een topic.
Ik heb het advies niet ingevuld maar toch staan de antwoorden vrij goed omschreven in mijn tekst.
Als het er dan om gaat dat ik alleen het format niet heb gebruikt en je daarom iets wil sluiten, ga je gang.
Ik hou meer van de geest van de wet dan de letter van de wet, maar jij bent hier de handhaver.

Voor de rest heb ik van mensen die wel iets zinnigs als antwoord op mijn vraag hebben gepost vrij eenduidige antwoorden gekregen die duidelijk hout snijden.
Alleen had ik er geen idee van.
Ik heb hier dus bevestigd gekregen dat mijn huidige Denon prima geschikt is. voor deze speakers. ( Sub ga ik nog erbij zetten )
En dat antwoord is het mooiste wat ik maar had kunnen krijgen, ben ik erg blij mee, dank voor degene die gewoon de moeite hebben genomen antwoord te geven <3

[ Voor 11% gewijzigd door 1100XX op 12-12-2025 15:09 ]

• 1100XX
En uma thurman is altijd _/-\o_
Pagina: 1