Advies plaatsing speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Question258
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11-12 21:09
Ik heb een U vormige kamer en vier gelijke speakers. Ik wil ze op de grond zetten bij de rode stippen 1 -4, maar de groene 5-13 kan ook. We gaan Ingrijpend verbouwen dus ik wil bekabelen. Ik hou van muziek maar geen enorme professional. Geen tv. De speakers heb ik al dus ik zoek vooral naar hoe de geluidsgolven goed lopen om in de hele ruimte redelijke kwaliteit te krijgen. De vier speakers zitten op twee uitgangen (L R) op mijn receiver. Wat adviseren jullie me? Zie ook foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMw3FC9xq7rWjY37u-leoxhKCd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IduZlP7GQnN5gTj0jIn8AjN2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Question258 op 10-12-2025 16:02 ]

Alle reacties

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-12 12:46
Misschien in je post iets meer duiden. Wat wil je? Gewoon casual achtergrondmuziekje, echt dedicated naar muziek luisteren of wil je ook genieten van film?

Budget, welke speakers? Etc. Hoe aansturen en bekabeld versus draadloos.

• Question258
Oh ja goede vragen. We gaan Ingrijpend verbouwen dus ik wil bekabelen. Ik hou van muziek maar geen enorme professional. Geen tv. De speakers heb ik al dus ik ziek vooral naar hoe de geluidsgolven goed lopen om in de hele ruimte redelijke kwaliteit te krijgen. De vier speakers zitten op twee uitgangen (L R) op mijn receiver. Ik zal t aan de post uitvoegen.

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-12 20:55
Je mist nog steeds veel informatie, wat heb je voor speakers op welke hoogte, hoe ver van de muur etc etc

• Question258
In mijn vraag schrijf ik dat ik ze op de grond wil zetten, maar advies daarover is ook welkom. Vrij dicht tegen de muur zodat ze niet in de weg staan. En waarom is het type speaker belangrijk? Het zijn hele gewone doorsnee speakers . Ik zou graag weten welke plaatsing in de ruimte het best is. Waar kaatsen de geluidsgolven tegenaan , waar kruisen ze, wat is het best?

[ Voor 8% gewijzigd door Question258 op 11-12-2025 07:32 ]

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-12 22:05
Lijkt me een gekke opstelling om dat op deze manier aan te sluiten. Vergeet ook niet dat als je ze aansluit op L en R van je versterker dat je dan dus waarschijnlijk stereo geluid hebt. Dat is prima voor muziek, maar als je speakers zo ver uit elkaar staan krijg je wel een gekke geluidsweergave. Zet je bijvoorbeeld een speaker linksboven op het rode stipje dan hoor je daar zeer waarschijnlijk alleen het rechter of het linker audiogeluid. Of je moet instellen dat je versterker het mono uitstuurt.

Je zoekt denk ik eigenlijk een soort systeem als sonos doet met multi-room.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Dit is zo'n gevalletje waarbij ik zeg: Wat jij het mooist vind staan, zet ze daar neer.

https://wren.co/join/Devian

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:19
Het is in zoverre belangrijk dat als jij het over boekenplank speakers hebt dat het op de grond zetten daarvan niet handig is omdat de tweeter op oorhoogte moet voor het beste geluid.

Verder, als ik muziek ga luisteren dan ga ik op de bank zitten zodat ik een driehoek vorm met de speakers, en dus de tweeters op oorhoogte heb, dan klinkt het voor mij het beste.

Gezien de opstelling die je hebt bedacht lijkt het meer op casual listening dus achtergrondgeluid en dan maakt het natuurlijk allemaal niet zo uit en zijn vervelende reflecties misschien ook minder aan de orde (vanwege het toch vaak lagere volume)?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Question258
Ja het is lastig om goede plekken te kiezen. Ik
Luister idd naar muziek als achtergrond maar zet het ook weleens lekker hard. Ik kan wel de boxen een klein beetje hoger zetten of evt zelfs aan de muur hangen als dat helpt. Grootste vraag is hoe je overal goed geluid krijgt in die rare ruimte. In elk gevalniks in de poten van de u hè? (Zit hoek en eethoek)

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:55
Question258 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:31:
En waarom is het type speaker belangrijk?
Daarom! Waar vermeldt je niet gewoon even het type speakers? Er wordt al een paar keer om gevraagd. Het maakt namelijk nogal verschil.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:45
Hang ze schuin in de vier hoeken aan het plafond, t.h.v. positie 2, 3, 10 en tegenover 13. Waarschijnlijk dek je daarmee de ruimte behoorlijk af en heb je rondom geluid.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:19
Question258 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:31:
In mijn vraag schrijf ik dat ik ze op de grond wil zetten, maar advies daarover is ook welkom. Vrij dicht tegen de muur zodat ze niet in de weg staan. En waarom is het type speaker belangrijk? Het zijn hele gewone doorsnee speakers . Ik zou graag weten welke plaatsing in de ruimte het best is. Waar kaatsen de geluidsgolven tegenaan , waar kruisen ze, wat is het best?
Nogmaals, je wilt advies over speaker plaatsing maar wilt niet vertellen wat voor speakers het zijn. Niet eens of het boekenplank speakers of vloerstaande speakers zijn.

Je wilt ze op de grond zetten, slecht idee met boekenplank speakers; de tweeter moet op oorhoogte. Je wilt ze dicht tegen de muur zetten, slecht idee als je speakers hebt met een bass-reflex poort aan de achterkant; dan kan het boomy gaan klinken.

Maar met de beperkte informatie ben ik het verder eens met @Yaksa, dat zal de beste dekking opleveren, maar je mist dan wel mooi stereo geluid.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1