Drukverlies in warmtepomp en vervuiling Variotherm systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jurbatov
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-01 12:33
Hoi allemaal,

Ik zit met een complex probleem rondom mijn vloerverwarming en hoop dat jullie hier mij de juiste richting op kunnen sturen. Ik krijg tegenstrijdige adviezen van installateurs en wil voorkomen dat ik geld uitgeef aan de verkeerde oplossing.

Situatie en context
Sinds juni ben ik eigenaar van een nieuwe jaren 30 woning, die al volledig verduurzaamd was. Er ligt een Variotherm systeem (11 groepen) onder de vloer. Zoals te zien is op onderstaande foto, is de verdeler extreem vervuild. De flowmeters (kijkglasjes) zijn pikzwart, ondoorzichtig en waarschijnlijk volledig verkalkt/vastgelopen door magnetiet/sludge. Ik weet ook niet zeker of dit er al was voordat ik eigenaar van de woning ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwtllbcAzdbVy1AEt_Zic2-FI9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aywqs3hMgHiNJvC3uF2BWyni.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast speler er twee zaken die mogelijk met elkaar te maken hebben:
  • Schade: Bij het verwijderen van de tegelvloer in de hal (juni jl.) is er een vloerverwarmingsleiding geraakt. Deze is gerepareerd (koppeling in de vloer).
  • Drukverlies: De warmtepomp verliest geleidelijk druk. In één maand tijd zakt de druk van 1,9 bar naar 1,2 bar. Ik moet dus regelmatig bijvullen.
Ik heb nu een offerte liggen van ca. €1000,- (netto/ex materiaal?) om het systeem te laten spoelen (€80 per groep).

Mijn vragen aan jullie:
  1. Heeft spoelen überhaupt zin zolang er drukverlies is? Is het aannemelijk dat het drukverlies (lek?) zorgt voor constante toevoer van zuurstof en dus deze extreme roestvorming/vervuiling?
  • Hoe groot is de kans dat de reparatie in de hal de boosdoener is van het drukverlies? En hoe spoor ik dit op zonder weer alles open te breken?
  • De installateur wil spoelen voor €1000. Krijg je zulke ernstig vervuilde flowmeters met alleen spoelen weer schoon/werkend, of moeten die sowieso vervangen worden?
  • Wat is wijsheid? Eerst een lekdetectie laten doen voordat ik ga investeren in spoelen?
  • Wat zijn de risico's van niets doen aan dit probleem? Ik heb het vermoeden dat de energieconsumptie van mijn warmtepomp ook vrij hoog is (zie foto's hieronder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crSxqeep4ZexHKtrvjnox_-4lXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDIzGOuVTXPpNhcDF0C8y3UT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRM-TirXvQMGV15v_06GJA95pWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDH4r82hpETunEUQQpW6AoFq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben bang dat ik €1000 aftik voor het spoelen, over een half jaar weer met een slecht functionerend systeem zit. Ik hoop dat ik genoeg informatie heb meeggeven, zo nee, dan hoor ik het graag.

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:59
zit er een microbelontluchter in? en een magneet vuilafscheider? ben je al je leidingen al afgeweest? want die lekkage (het water) zal toch ergens heen moeten...

Bosch 2000AWF

• Jurbatov
H3nk1960 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:30:
zit er een microbelontluchter in? en een magneet vuilafscheider? ben je al je leidingen al afgeweest? want die lekkage (het water) zal toch ergens heen moeten...
Thanks voor de snelle reactie! Ik ben echt een leek op dit gebied, dus ik moest even e.e.a. opzoeken:

Microbelontluchter:
Ik ga vanavond direct kijken bij de warmtepomp of ik deze zie zitten. Gezien de zwarte troep in de verdeler ben ik bang dat er geen vuilafscheider zit, of dat deze blijkbaar dus niet werkt. Is vaak een messing potje in de leiding vlakbij de pomp (leer ik zojuist van Copilot).

Filtermagneet:
Ik ga vanavond even kijken. Er lijkt wel iets op onderstaande factuur te staan wat daarmee te maken kan hebben.

Lekkage:
Goed punt. Ik zie nergens plassen water liggen. De plek in de hal ziet er optisch droog uit aan de oppervlakte. Ook is er na de reparatie en voor de vloer dicht ging, uiteraard getest op lekkage maar dat gebeurde toen niet. Ik weet wel dat tijdens een recentelijke check er een kleine lekkage was naast de pomp. Iets met een pakking dat toen vervangen was (zie factuur hieronder). Ik neem overigens aan dat de lekkage niet per se in de leiding van de vloer hoeft te zitten. Maar ik lees dat het ook aan het expansievat of overstortventiel kan liggen als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY8yA4Jl3QtSO9S7q_3fEjB9c5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5yeijkFkmLnAjhsqvTlkDjH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal vanavond even foto's maken van de opstelling bij de warmtepomp en deze hier plaatsen, ik denk dat dat ook helpt.

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:34
Waarschijnlijk een monoblock panasonic J-serie? Deze heeft een ontluchtingsventiel, die wil nog wel eens gaan lekken. Hier ook ineens gehad afgelopen jaar. Daarom wordt deze vaak dichtgedraaid na het vullen/ontluchten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
Jurbatov schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:27:
[...]
Zoals te zien is op onderstaande foto, is de verdeler extreem vervuild. De flowmeters (kijkglasjes) zijn pikzwart, ondoorzichtig en waarschijnlijk volledig verkalkt/vastgelopen door magnetiet/sludge.

[Afbeelding]
[...]
Kijken we naar dezelfde verdeler :? Ik wil dit nou niet 'extreem vervuild' noemen. Pikzwart :? CV-water zal nooit kraakhelder blijven.
Die flowmeters idem, die vervuilen volgens mij altijd wel enigszins. Mogelijk kun je ze demonteren, schoonmaken en weer gangbaar maken indien nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2025 14:29 ]

• Jurbatov
mister_muller schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:10:
Waarschijnlijk een monoblock panasonic J-serie? Deze heeft een ontluchtingsventiel, die wil nog wel eens gaan lekken. Hier ook ineens gehad afgelopen jaar. Daarom wordt deze vaak dichtgedraaid na het vullen/ontluchten.
Check ik vanavond even, maar volgens mij heb je gelijk.
ThinkPad schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:24:
[...]

Kijken we naar dezelfde verdeler :? Ik wil dit nou niet 'extreem vervuild' noemen. Pikzwart :? CV-water zal nooit kraakhelder blijven.
Die flowmeters idem, die vervuilen volgens mij altijd wel enigszins. Mogelijk kun je ze demonteren, schoonmaken en weer gangbaar maken indien nodig.
Al fijn om te horen dat jij het niet extreem vervuilend vindt. De monteur recentelijk schetste al echt doemscenario's dat de (netgelegde) gietvloer opengehaald moet worden.

• Jurbatov
H3nk1960 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:30:
Dit is mijn installatie, ik kan niet zien of deze een microbeontluchter of magneet vuilafscheider bevat. Zie jij dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uPhSFRvgQjwNfEd4BMLFsbgfrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3LB12wsxVB4ialSMgV2Ze0X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsqfksUT0Igs9mf3l0GirzQ4YeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvHMvthmkFGndvLuaG0G8l5V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErKgmMLYXX6ohrXhoTXsqft6ypo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAvl00Bm5SkA1uatpeJwcQSq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HMd8-VZYJHWL8x-kx8fOOyJCHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZSYdulz0d6FPmhtKftX5Vbj.jpg?f=fotoalbum_large
mister_muller schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:10:
Is dit inderdaad de J-serie?
ThinkPad schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:24:
[...]

Kan het overigens uberhaupt kwaad dat de flowmeters iets vervuild zijn? Of moet je hier wel op acteren?

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:05
De flowmeters van Variotherm zijn demonteerbaar, zodat je ze kan reinigen:
Zie dit filmpje bijv: YouTube: Kunststof vloerverwarming verdeler met pomp of zonder pomp | Technea...

Denk eigenlijk niet dat de vieze glaasjes de werking beïnvloedt, zolang je ze niet opnieuw hoeft af te stellen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:19
Wat beter is, door een erkend bedrijf het volgende laten doen.

Inblokken vloer verdeler, druktest met perspomp. Bij lekkage per groep druktest.
Water laten beoordelen, een halve liter aftappen in een glazen fles en gewoon doorheen kijken.
Bij normale vervuiling systeem helemaal aftappen, en de flowmeters vervangen.
Vuilafscheider met magneet cv systeem 28mm laten plaatsen

Systeem weer opvullen met normaal leidingwater.

Eventueel het restlek laten opsporen maar dat lastiger zijn in een oudere installatie.

PS dit is nog geen abnormale vervuilig, en die flowmeters gaan na jaren altijd vervuilen en vastzitten.
Eigenlijk zijn het waardeloze dingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 24-12-2025 13:04 ]

• Jurbatov
Mauritssvt schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:26:
De flowmeters van Variotherm zijn demonteerbaar, zodat je ze kan reinigen:
Zie dit filmpje bijv: YouTube: Kunststof vloerverwarming verdeler met pomp of zonder pomp | Technea...

Denk eigenlijk niet dat de vieze glaasjes de werking beïnvloedt, zolang je ze niet opnieuw hoeft af te stellen.
Thanks zal ik overwegen.
Technician- schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:01:
Wat beter is, door een erkend bedrijf het volgende laten doen.

Inblokken vloer verdeler, druktest met perspomp. Bij lekkage per groep druktest.
Water laten beoordelen, een halve liter aftappen in een glazen fles en gewoon doorheen kijken.
Bij normale vervuiling systeem helemaal aftappen, en de flowmeters vervangen.
Vuilafscheider met magneet cv systeem 28mm laten plaatsen

Systeem weer opvullen met normaal leidingwater.

Eventueel het restlek laten opsporen maar dat lastiger zijn in een oudere installatie.

PS dit is nog geen abnormale vervuilig, en die flowmeters gaan na jaren altijd vervuilen en vastzitten.
Eigenlijk zijn het waardeloze dingen.
Dank dit is geruststellend. De monteur van de warmtepomp schetste allemaal doen scenarios tm de vloer moet misschien open. Maar dit helpt. Ik ga een gerenommeerde Variotherm dealer zoeken die hierbij kan helpen.

• Technician-
Jurbatov schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:04:
[...]

Thanks zal ik overwegen.

[...]

Dank dit is geruststellend. De monteur van de warmtepomp schetste allemaal doen scenarios tm de vloer moet misschien open. Maar dit helpt. Ik ga een gerenommeerde Variotherm dealer zoeken die hierbij kan helpen.
Waar je naar moet kijken zijn de erkende lekzoekbedrijven.

• Jurbatov
Technician- schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:35:
[...]

Waar je naar moet kijken zijn de erkende lekzoekbedrijven.
Toevallig suggesties in regio Amsterdam/Gooi?

• Technician-
Jurbatov schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:38:
[...]

Toevallig suggesties in regio Amsterdam/Gooi?
https://www.polygongroup....age-opsporen/lekdetectie/

Je kan ook nog eerst je verzekering bellen, wellicht wordt dit vergoed.
(Tenzij rapport aangeeft dat er geen lekkage is natuurlijk)
Deze zijn niet goedkoop wel een goede partij en gaan ook gewoon per slang de verdeler afpersen.
Als er lekkage blijkt kunnen ze met traceergas werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 27-12-2025 17:42 ]

Pagina: 1