Nieuwe kabels voor voeding. Kan je zo maar elke kabel kopen?

Pagina: 1
Acties:

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:19
Ik heb momenteel een Corsair RM550x (2018) Zwart. Deze voeding heeft ongelooflijk stugge kabels. Wat kabel management heel erg lastig maakt.

Nu wil ik dus nieuwe kabels aanschaffen om op mijn nieuwe (2de hands V&A) moederbord te gaan zetten en op mijn straks nieuwe 9060XT.

Nu hoorde ik een paar maanden geleden een van de podcasters van tweakers praten over een fout met niet stock kabels die zijn PSU en moederbord heeft gefrituurd. Dus nu ben ik angstig over welke kabels ik er op kan zetten.

Waar moet ik op letten bij aanschaf van nieuwe kabels? Het gaat met name om de mobo kabel en de GPU kabel. Deze hebben hele dikke sleeves van wel 5+ centimeter en blokkeren dus een hoop.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:58
Alleen kabels kopen die 100% met je voeding werken. Absoluut geen kabels bv vsn een ander merk/type voeding pakken.

Je kan bv kijken naar een setje van cable mod of van corsair zelf maar die laatste is erg duur geworden.

Bijna goedkoper om een nieuwe voeding
Waar de kabels al single sleeved van zijn

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:26
Wat @freaky35 zegt.
Aan de voeding kant is er nauwelijks standaardisatie in de connectors en de volgorde van de aders.
Absoluut niet mixen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-12 15:54
Inderdaad geen kabels van andere voedingen gebruiken. Ook niet als ze gewoon passen en dezelfde labels hebben. Ik heb dit laatst ook nog ondervonden toen ik de kabels van twee voedingen per ongeluk door elkaar haalde, het heeft me een (oude) SSD gekost.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:06
uitvoering: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart maakt gebruik van kabels met Corsair Type 4 pinout. Neem je andere kabels dan veroorzaakt dat kortsluiting.

Maar een compleet setje Type 4 kabels kost bijna net zoveel als een nieuwe goede voeding met individueel gesleevde kabels als uitvoering: Enermax Revolution III 650 watt en uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart

• DeBers
Thanks! Fijn dat ik het even heb gecheckd. Dan kaj ik inderdaad beter voor een nieuwe voeding gaan of nog even door met deze lelijke dingen.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04
Kabels even warm maken met een föhn op het moment dat je ze in positie brengt misschien een idee?
Het stugge komt waarschijnlijk door de buitenmantel, misschien dat je ze op deze manier flexibeler krijgt, en ze na het afkoelen ook beter op hun plek blijven?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:58
MaD_co schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:49:
Kabels even warm maken met een föhn op het moment dat je ze in positie brengt misschien een idee?
Het stugge komt waarschijnlijk door de buitenmantel, misschien dat je ze op deze manier flexibeler krijgt, en ze na het afkoelen ook beter op hun plek blijven?
Inline-condensatoren op de 24-polige ATX-kabel EPS12V en PCIe zorgen voor een goede spanningsafgifte en stabiele stroomvoorziening.

zou met hitte uitkijken,met die condensators

Ik ken die kabels van corsair wel die zijn echt inderdaad enorm stug

• DeBers
En zou dit dan een risico' tje zijn? Of is dit prima? Corsair en type 4: https://www.amazon.nl/COR...le%2Caps%2C84&sr=8-4&th=1

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:06
Heb je niets aan want een 9060 XT maakt geen gebruik van 12v 2x6.

• DeBers
Uszka schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:09:
Heb je niets aan want een 9060 XT maakt geen gebruik van 12v 2x6.
Haha kak. Goeie. Ik dacht dat dit een mobo connector was.
Pagina: 1