Nieuwbouwwoning 2017 verbouwen: wanden eruit + lift plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Aasas
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:34
Beste medetweakers,

Ik wil jullie graag meenemen in dit avontuur.
  1. Kennis op te doen.
  2. Ik heb geen ervaring in (ver)bouwen.
  3. Ervaringen te delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtOkh_ZSLN8M6JdG2KemwV3YAUs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cB0GJUzwGfVwN3dAdziKVyMn.png?f=user_large

Context

Wie we zijn
Afgelopen maand hebben ik en mijn vriendin een huis gekocht in een klein dorp. Mijn vriendin zit in een elektrische rolstoel en zochten voornamelijk naar een gelijkvloerse woning. Maar helaas waren er geen gelijkvloerse woningen in dit dorp, en we willen graag in de buurt wonen bij familie. Dus hadden we weinig keus.

Zelf ben ik wel handig met gereedschap en heb ik wel technisch inzicht. Zo maak ik beursmeubelen, tijdelijke bruggen waar pallets overheen kunnen van 500gk (vraag mij niet waarom), etc. Ik heb ook voldoende gereedschap, alleen heb ik nooit verbouwd. Ook ben ik wel handig met elektra, maar wil ik dit allemaal netjes laten doen door een elektricien.
Huis kopen
Tijdens het bezichtigen hebben we rekening gehouden om een lift in het huis te plaatsen. Zo kwamen we bij een nieuwbouwhuis uit het jaar 2017. Hierin zat een lange trap waarvan ik dacht, als we de trap inkorten kan er een lift in worden geplaatst. Voor de tweede bezichtiging ben ik op bezoek gegaan bij enkele liftleveranciers, en die gaven aan dat mijn plan kon (met plattegronden etc). Tijdens de tweede bezichtiging heb ik ook een aannemer mee laten kijken, en gaf ook aan dat het kon. De lift kan er in, en er past ook een trap in. Helaas kon de liftleverancier niet mee, omdat we enigszins haast hadden om een bod te doen op het huis, omdat dit een van de weinige huizen waren, waarin een lift in een huis kon worden geplaatst. Dus soms moet je risico nemen.
Verbouwen
Alleen kregen wij nu helaas te horen dat de aannemer pas in de maand juni kan beginnen. Terwijl wij 1 mei kunnen beginnen met verbouwen. Nu wil ik alvast het voorwerk gaan doen, en eventueel werk wat de aannemer straks niet meer hoeft te doen. Want in de tussentijd kunnen we in onze oude woning blijven, maar wil ik daar zo gauw mogelijk van af, omdat we dan dubbele maandlasten hebben.
Begaande grond
Om de lift te kunnen plaatsen moet er in de vloer een gat worden gemaakt van 5cm diep. Het vloerbeslag zelf is 10cm dik. De liftleverancier heeft berekend dat de vloer het gewicht aankan (aan de hand van bouwtekeningen en advies van de aannemer). Wel moet er nog gekeken worden of er vloerverwarming onder de trap loopt, voordat er een gat wordt gemaakt. Ook moet de muur in de woonkamer worden weggehaald waar de ingang van de lift komt.

Daarnaast willen we op de begaande verdieping voor nu alleen een nieuwe vloer leggen. Nu ligt er een witte gietvloer in, een hele mooie vloer, alleen onhandig wanneer je een zwarte hond hebt, en iemand in een rolstoel met zwarte banden, laat staan wanneer het regent. Daarom zijn we aan het kijken voor een houten vloer, laminaat, pvc, etc. Nog niet heel erg in verdiept. Maar we willen in ieder geval voor een houten 'look' gaan. Ik hoor graag ervaringen hierover :) .

De begaande grond plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1v8gGktZIsBJ4mAs93dmw5jgaXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jqNp0IxJ8K4Iq3NloayEjkmn.png?f=fotoalbum_large
De lift maten worden 95cm diep, en 154cm breed. Dat is nog niet aangepast op de plattegrond hierboven. De deuren van de lift worden in de breedte geplaatst.
De begaande grond laten we verder zoals het is, mocht er budget overblijven willen we de keuken aanpakken. Maar dat is voor later.
Eerst verdieping
Op de eerste verdieping zijn de binnenmuren erg dun, en gehorig. Zo kun je elkaar horen erg goed horen, zonder veel volume. Mijn plan is om alle binnenmuren te vervangen voor gipsblokken. Ik hoor graag suggesties en adviezen hoe ik dit het beste kan aanpakken, ook met bijvoorbeeld elektra.

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1CwbjP5TXvSmancbwWSCcXepLA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fy1qe1wqujac7RppCGSHBiDJ.png?f=fotoalbum_large
De lift maten worden 95cm diep, en 154cm breed. Dat is nog niet aangepast op de plattegrond hierboven. De deuren van de lift worden in de breedte geplaatst. Slaapkamer 3 heeft momenteel geen deur naar de gang, en heeft een opening naar de slaapkamer.
Daarom wil ik graag de verdieping als volgt inrichten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8ai75EbVj0sAtkTjF45kJemWZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYiYKBEPIKzYG1u5YHzOzK1K.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik mij af of het leidingwerk in de badkamer kan worden aangepast, dat je bijvoorbeeld rechts naast de deur de douche hebt, in het midden ergens een toilet en badkamer meubel, en helemaal links het bad hebt staan. Maar ik heb hier gewoon geen ervaring in, en dit hebben wij momenteel nog niet overlegt met de aannemer (afspraak staat ingepland). Het doel is namelijk om de badkamer rolstoeltoegankelijk te maken, en tegelijkertijd zo normaal mogelijk te maken maar wel ruim.
Tweede verdieping - Zolder
De zolder is niet afgewerkt, en hier zijn ook alle binnenmuren erg dun en gehorig. Ook hier zou ik graag de muren willen vervangen.

Plattegrond zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEpg40j998bBZoHfpacWouyvP6o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Kvi6mmElw0MC6oQv5se7ch2.png?f=fotoalbum_large
Orginele plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5Dw1D7ZrhPg79PKOj-tgfMv3Tw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZR5xhKbcwskzBvh8AURkq5Qf.png?f=fotoalbum_large
De lift maten worden 95cm diep, en 154cm breed. Dat is nog niet aangepast op de plattegrond hierboven. De deuren van de lift worden in de breedte geplaatst.
Mijn plan was om de slaapkamer te vergroten, waar nu de wasmachine en droger staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZI1fhs01nIrcd-8Jfupnvin5GY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o7VkT4GhhgxdjIjTHftmE9He.png?f=fotoalbum_large

De wasmachine en droger worden naar voren gezet. Ik wil kijken of ik de wateraansluiting en afvoer kan verplaatsen. De slaapkamer wil ik dan vergroten waar nu de wasmachine staat. Mocht het leidingwerk niet haalbaar zijn, laat ik de wasmachine en droger op zijn plek, en maak ik er een washok/logeerkamer van.

Jullie mening

Ik heb geen tot weinig ervaring in het (ver)bouwen van een huis. En ik ben graag benieuwd naar jullie mening. Ik zal in de toekomst foto's delen, beslissingen en keuzemomenten bespreken en uiteindelijk het eindresultaat delen.
Excuus voor eventuele typfouten, ik maak geen gebruik van Chatgpt.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:30
Gefeliciteerd met jullie huis!

Hou er rekening mee dat de kanaalplaten van de vloer in de breedte van de woning liggen.
(Als er een kanaalplaatvloer in ligt)

En je die dus moet opvangen als je er zo'n groot gat in zaagt.

Trek je de lift door naar de bovenste verdieping?
Ik zou dat persoonlijk wel doen, zodat ze overal kan komen.

Weet niet of er kinderen op de planning staan, dan zou ik zeker overal kunnen komen in huis met de rolstoel.

Leidingen van de badkamer aanpassen is het probleem niet.
Enkel het toilet is een uitdaging, omdat je genoeg afschot in de rioolbuis moet hebben.
Mogelijk krijg je een pijp naar beneden op een andere plek.

[ Voor 22% gewijzigd door FRANQ op 09-12-2025 23:37 ]

• Aasas
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:34
FRANQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:31:
Gefeliciteerd met jullie huis!

Hou er rekening mee dat de kanaalplaten van de vloer in de breedte van de woning liggen.
(Als er een kanaalplaatvloer in ligt)

En je die dus moet opvangen als je er zo'n groot gat in zaagt.

Trek je de lift door naar de bovenste verdieping?
Dankjewel! We hoeven geen gat te maken in de kanaalplaten, we maken gebruik van het bestaande gat, waar nu de trap gebruik van maakt. Het is een wat lange diepe trap om het zomaar te noemen. Daar komt de lift in, tot aan zolder inderdaad. Daarnaast komt er een wat smallere trap zoals in een jaren 80 huis bijvoorbeeld.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:47
het voegt niets toe *knip*

[ Voor 75% gewijzigd door twain4me op 10-12-2025 09:17 . Reden: inderdaad ;) ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Geen verstand van liften. Maar denk goed na over compartimentering bij brand. Zorg dat er plekken zijn waar je vriendin veilig is totdat de brandweer haar uit het huis kan halen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:17
Één woning uit 2017. Je spreker over muren weghalen voor geluid en vervangen door gipsblokken.
Waarvan zijn ze dan nu gemaakt?

En effectief alle muren vervangen?

Voor het verschuiven van sanitair, je moet weg kunnen met afvoerleiding. Die is het moeilijkste.
Ze zitten nu strategisch boven de technische ruimte en toilet op het gelijkvloers.
Een wasbak niet direct een probleem, die afvoer komt van wat hoger en kan je nog wel wat lengte laten maken.
Een toilet, bad of douche hebben hun afvoer helemaal onderaan.

Je gaat dan mogelijks in je keuken een extra leidingkoker moeten voorzien. Toilet gaat wel heel vervelend worden, die krijg je ook niet weg via je keuken.

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:45
Gefeliciteerd met het mooie huis! Misschien een dweilrobot een optie voor de gietvloer? Vriend die in rolstoel zit en een hond hebben zijn voor een stenen vloer gegaan. Hout / laminaat zou ik je afraden gezien onderhoud en vocht. PVC is makkelijk achteraf er overheen te leggen en na x jaar te vervangen.

Als er meer spullen in het huis staan, zal de galm al minder zijn. Je zou eens kunnen kijken naar akoestische panelen op de wanden plaatsen om geluid tegen te gaan. Dei zijn er ook in hout latjes motief wat mogelijk een mooie look geeft en scheelt weer wanden schilderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Fazer013 op 10-12-2025 07:45 ]

• FRANQ
Je zou in plaats van de muren vervangen, er ook een geisoleerde gipsplaat tegenaan kunnen plakken.
https://www.jandeisolatie...28?activeTab=beschrijving

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:41
Let qua vloer goed op dat de banden van rubber zijn, dus meeste (plak/klik) pvc soorten vallen al weg, die kunnen niet goed tegen rubber...

Ik denk dat een gietvloer niet eens een slecht idee is, dat is makkelijker dweilen
Houten vloer moet je zwaar bewerken als je er met natte handen op wil.
Laminaat heb je speciaal voor badkamer, zodat het extra waterafstotend is. Kan een optie zijn als je op budget moet letten.

Tegelvloer een optie?

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:28
Hier wel verstand van Liften. Wat voor model gaat het worden? Ik kijk graag met je mee

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Wil geen spelbreker zijn maar in je plattegrond staat de lift kort op de 'landing' van je trap. hoe groot/diep dit moet zijn is vastgelegd in het bouwbesluit. meestal is de vuistregel dat deze net zo diep moet zijn als de trap breed is: mocht je een standaard trap hebben zal deze ongeveer 90cm zijn? dan moet je landing ook 90cm diep zijn. Op je huidige plattegronden is de lift strak over de landing getekend dus wellicht moet je alles een stukje gaan schuiven, daar lijk je nu geen rekening mee te houden ;)

Dat scheelt dan ook weet met de trap aanpassen, hier is volgens mij ook een bouwbesluit over. over tredes en dieptes ervan weet ik dat zeker (meeste trappen zijn 45graden omhoog) ik weet niet of je dit kan aanpassen naar een 60graden trap.

Daarnaast wel een ver project als het lukt :7 Wil je dit met een klassieke lift doen? dus kabels en lieren? of wordt het een (hydralische) cilinder? deze zal wat goedkoper zijn en compacter, alleen weet ik niet of die 2 hoog kan.

De vraag over de binnenmuren: meestal kan je ze allemaal makkelijk verplaatsen mits het geen draagmuren zijn, echter let wel op met zaken zoals: electra die moeten ook mee, is de vloerverwarming in compartimenten gelegd? meestal doen ze dit na dat de muren staan, dus je kan wat random zones krijgen (hoeft niet erg te zijn juist saying).

Vloerverwarming onder de locatie van de lift hoeft niet erg te zijn en houdt er in je achterhoofd rekening mee dat die er zit. dus dat deel gewoon openhakken en omleggen waar nodig.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het bouwbesluit wordt hierboven al genoemd, maar hou er ook rekening mee dat er eisen zijn aan de trap (mede om jou en overige trapgebruikers niet in een rolstoel te laten belanden). Belangrijkste hierin is de verhouding aantrede (diepte van een trede) en optrede (hoogte tussen elke trede van stavlak tot stavlak).

En heb je ook gekeken naar de hoofdruimte bij het omhoog lopen? Hier zitten ook eisen aan. Als je in een korter stuk omhoog gaat lopen zal je waarschijnlijk ook hoofdruimte moeten creeren.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 10-12-2025 09:14 ]

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:04:
Wil geen spelbreker zijn maar in je plattegrond staat de lift kort op de 'landing' van je trap. hoe groot/diep dit moet zijn is vastgelegd in het bouwbesluit. meestal is de vuistregel dat deze net zo diep moet zijn als de trap breed is: mocht je een standaard trap hebben zal deze ongeveer 90cm zijn? dan moet je landing ook 90cm diep zijn. Op je huidige plattegronden is de lift strak over de landing getekend dus wellicht moet je alles een stukje gaan schuiven, daar lijk je nu geen rekening mee te houden ;)
Goed punt dat de lift op de landing van de trap uitkomt, maar bouwbesluit heeft hier niet meer zoveel over te zeggen. Wat jij doet met je eigen huis moet je zelf weten, bouwbesluit heeft hier geen zeggenschap over.

@Aasas Ik ben architect met veel ervaring met woningbouw en verbouwingen. Ik denk dat je het beste een architect of bouwkundig tekenaar kan inschakelen, die samen met een constructeur dit goed kan oplossen. Ik heb hier ook mijn ideeën over hoe je dit het beste kunt doen. Nu alleen geen tijd om het voor je te visualiseren.

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/QvHxNwVV
Toch snel even met paint gedaan, ik denk dat je zo fijner uitkomt. Hou wel rekening met de draaicirkel voor de lift dat dit overal voldoende is.

[ Voor 7% gewijzigd door invine op 10-12-2025 09:20 ]

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:46
Is er een andere optie mogelijk? Bijvoorbeeld uitbouwen en daar een slaapkamer-en-suite maken? Dan kan je die lift weglaten. En dan is het huis later beter verkoopbaar.

• FRANQ
99ruud99 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:19:
Let qua vloer goed op dat de banden van rubber zijn, dus meeste (plak/klik) pvc soorten vallen al weg, die kunnen niet goed tegen rubber...

Ik denk dat een gietvloer niet eens een slecht idee is, dat is makkelijker dweilen
Houten vloer moet je zwaar bewerken als je er met natte handen op wil.
Laminaat heb je speciaal voor badkamer, zodat het extra waterafstotend is. Kan een optie zijn als je op budget moet letten.

Tegelvloer een optie?
Marmoleum is ook nog een hele mooie optie.
(en duurzaam)

@invine Je afbeelding doet het niet, je hebt hem in een spoiler geplaatst.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 10-12-2025 09:19 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
invine schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:11:
[...]

Goed punt dat de lift op de landing van de trap uitkomt, maar bouwbesluit heeft hier niet meer zoveel over te zeggen. Wat jij doet met je eigen huis moet je zelf weten, bouwbesluit heeft hier geen zeggenschap over.

@Aasas Ik ben architect met veel ervaring met woningbouw en verbouwingen. Ik denk dat je het beste een architect of bouwkundig tekenaar kan inschakelen, die samen met een constructeur dit goed kan oplossen. Ik heb hier ook mijn ideeën over hoe je dit het beste kunt doen. Nu alleen geen tijd om het voor je te visualiseren.
Ben ik het deels mee eens en wil het niet offtopic trekken en gewoon een vet project gemaakt zien worden. Dus ga niet in fittie, maar een bouwbesluit is er wel voor een rede, om gangbare veilige woningen te voorzien en te voorkomen dat beunhazen maar wat doen, mocht je hier iets van willen afwijken is dat natuurlijk geen issue (its more like guidelines, in een eigenverbouwing) maar als je hier nu een 60graden trap gaat maken (alla oude boederijtrappetjes) met een landing van 30cm weet ik zeker dat hier later issues ontstaan omdat iemand zen nek breekt.

"Daarnaast het is je eigen huis en je moet het zelf weten.. " ik hoor het doorzagen van kanaal platen (is dit geen vergunnings traject en dan ligt het bouwbesluit zeker op tafel >:) :> )

• FRANQ
Bartjoo71 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:16:
Is er een andere optie mogelijk? Bijvoorbeeld uitbouwen en daar een slaapkamer-en-suite maken? Dan kan je die lift weglaten. En dan is het huis later beter verkoopbaar.
Dan kan ze nooit boven komen.
lijkt mij persoonlijk geen optie.

De lift staat in het trapgat, dus je kan hem laten weghalen voor verkoop.
En voor 2000 euro staat er weer een nieuwe vuren trap in.

• invine
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:20:
[...]

Ben ik het deels mee eens en wil het niet offtopic trekken en gewoon een vet project gemaakt zien worden. Dus ga niet in fittie, maar een bouwbesluit is er wel voor een rede, om gangbare veilige woningen te voorzien en te voorkomen dat beunhazen maar wat doen, mocht je hier iets van willen afwijken is dat natuurlijk geen issue (its more like guidelines, in een eigenverbouwing) maar als je hier nu een 60graden trap gaat maken (alla oude boederijtrappetjes) met een landing van 30cm weet ik zeker dat hier later issues ontstaan omdat iemand zen nek breekt.

"Daarnaast het is je eigen huis en je moet het zelf weten.. " ik hoor het doorzagen van kanaal platen (is dit geen vergunnings traject en dan ligt het bouwbesluit zeker op tafel >:) :> )
Bij aanpassingen van de constructie ben je verplicht een vergunningsaanvraag te doen. Voor particulieren is bouwbesluit niet een ding, bij projectmatig bouwen wel. Ik ben het eens met je dat bouwbesluit belangrijk is en een goede richtlijn. Mocht het niet helemaal passen binnen bouwbesluit hoeft dit niet perse erg te zijn.

Maar ik denk dat TS het beste uit is met een goede ontwerper die hem hierbij kan begeleiden. Dit zou niet veel moeten kosten.

Ik zou zelf kijken naar een Aesylift :)

[ Voor 11% gewijzigd door invine op 10-12-2025 09:23 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
invine schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:21:
[...]

Bij aanpassingen van de constructie ben je verplicht een vergunningsaanvraag te doen. Voor particulieren is bouwbesluit niet een ding, bij projectmatig bouwen wel. Ik ben het eens met je dat bouwbesluit belangrijk is en een goede richtlijn. Mocht het niet helemaal passen binnen bouwbesluit hoeft dit niet perse erg te zijn.

Maar ik denk dat TS het beste uit is met een goede ontwerper die hem hierbij kan begeleiden. Dit zou niet veel moeten kosten.

Ik zou zelf kijken naar een Aesylift :)
Maar de eisen (die niet van toepassing zijn bij particulieren) voor trappen zijn wel gebaseerd op hele logische (en wenselijke) eisen rondom de veiligheid en het comfort van de trap. Je wil echt geen trap met meer dan 21cm aan optrede, je wil een juiste hoek aantrede-optrede, je wil dat er ruimte over blijft voor je hoofd (die eis is er ook voor particulieren nog, >1.9m van trede tot plafond) etc. En, realistisch gezien, wil je (of een eventuele ambulance of brandweer) ook in staat zijn bij brand of een ander noodgeval je vrouw via de trap naar beneden te krijgen.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46
Misschien een gekke gedachte maar waarom plaats je de lift niet aan de buitenkant? Dus aan de zijkant van het huis. Aan het plaatje te zien lijkt het op een hoekhuis, dus mocht daar genoeg ruimte zijn dan is dat misschien ook een optie.

Dan kan je heel simpel op de begane grond, eerste verdieping en zolder een ingang maken voor de lift en offer je geen ruimte binnen op. Daarnaast hoef je ook niet extra kosten binnenhuis te maken voor het slopen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• invine
  • Nu online
pagani schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:45:
[...]

Maar de eisen (die niet van toepassing zijn bij particulieren) voor trappen zijn wel gebaseerd op hele logische (en wenselijke) eisen rondom de veiligheid en het comfort van de trap. Je wil echt geen trap met meer dan 21cm aan optrede, je wil een juiste hoek aantrede-optrede, je wil dat er ruimte over blijft voor je hoofd (die eis is er ook voor particulieren nog, >1.9m van trede tot plafond) etc. En, realistisch gezien, wil je (of een eventuele ambulance of brandweer) ook in staat zijn bij brand of een ander noodgeval je vrouw via de trap naar beneden te krijgen.
Klopt, voor woningen wil je eigen niet boven de 187.5 uitkomen als je bouwbesluit wil volgen ;) Ik denk ook niet dat je de trap hoeft aan te passen om een lift passend te maken.
Pagina: 1