Binnenkort ga ik verhuizen. Huidige woning heeft al jaren PV panelen. Gewoon via centrale omvormer want geen schaduw en vol op zuid.
Nu ga ik verhuizen naar een mooie nieuwe woning. Deze heeft op de achterzijde (west) al 10 PV panelen (WP onbekend, maar rond 2016 dus verwacht 280-320). Huis heeft een hybride warmtepomp en ik rij elektrisch. Ik wil dus wat extra PV erbij aan de voorzijde.
Voorzijde heeft een dakkapel, met daarop een airco. Idee is 6 PV boven de dakkapel en 3 eronder. Dakvlak is op het oosten. Met deze setup heb ik dan gedurende het jaar een goede spreiding van opwekking.
Inmiddels al een offerte rondje gehouden en er zijn 2 kandidaten over, graag wat hulp met advies.
1a) : 9 PV (URE) en Growatt
Mijn huidige woning heeft exact deze setup en daar ben ik zeer over te spreken. Ter schaduw gaan ze het met 2 strings installeren zodat de schaduw een beperkte impact heeft.
1a) 9 PV (Ure) en Enphase IQ8MC
2) Kleine partij maar aangesloten bij InstalQ en SGZE. 9 PV (Trina) en eveneens Enphase maar dan wel de IQ8AC.
Tussen partij 1 en partij 2 'maar' 298.
Voordeel van CB is dat die niet direct zullen omvallen en altijd een nette service bieden.
Kleinere partij is echter aangesloten bij SGZE, kan ik dit als waardevol zien?
Het liefst heb ik het gehele kabeltraject buitenom dus lijkt AC mij veiliger, CB geeft aan met DC dat dit ook kan/mag. De reden is dat ik het niet via het dak naar de zolder wil is omdat het er daar aan de binnenkant heel netjes uitziet en ik geen leidigen in zicht wil hebben. Buitenom kan hij achter de regenpijp.
Nu ga ik verhuizen naar een mooie nieuwe woning. Deze heeft op de achterzijde (west) al 10 PV panelen (WP onbekend, maar rond 2016 dus verwacht 280-320). Huis heeft een hybride warmtepomp en ik rij elektrisch. Ik wil dus wat extra PV erbij aan de voorzijde.
Voorzijde heeft een dakkapel, met daarop een airco. Idee is 6 PV boven de dakkapel en 3 eronder. Dakvlak is op het oosten. Met deze setup heb ik dan gedurende het jaar een goede spreiding van opwekking.
Inmiddels al een offerte rondje gehouden en er zijn 2 kandidaten over, graag wat hulp met advies.
Foto's
Deel ik liever niet i.v.m privacy en niet relevant voor de vraag.Beschikbare (dak)ruimte
OnbekendSchaduw
Bij draaien zon, richting middag via dakkapel. Bij hoge zon weinig, lage zon ook via airco gedurende de gehele dag.Jaarverbruik
Nog onbekend, verwacht 5000-6000Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase (3*25)Budget en doel
Niet bepaald, wel zo goedkoop mogelijk. Ik ben wel nog steeds voorstander van zoveel mogelijk neerleggen, ookal maakt men dit steeds minder intressant. Voor nu wil geen thuisbatterij maar ik sluit dat niet uit dat dit er ooit komt. Idealiter kan ik bij negatieve stroomprijzen (ik heb GEEN dynamisch contract - ook nog geen plannen) de installatie uitzetten danwel direct via app fabrikant of control station, dan wel via wat getweak (Growatt modbus) of via Homey. Zolang het maar automatisch gestuurd kan worden.Wie gaat het project uitvoeren
Zie offertesBijhouden van data
Via app, liefst ook koppeling met HomeWizard en HomeyReeds verkregen offertes
1) CB; 2 offertes: 9 PV (URE)1a) : 9 PV (URE) en Growatt
Mijn huidige woning heeft exact deze setup en daar ben ik zeer over te spreken. Ter schaduw gaan ze het met 2 strings installeren zodat de schaduw een beperkte impact heeft.
1a) 9 PV (Ure) en Enphase IQ8MC
2) Kleine partij maar aangesloten bij InstalQ en SGZE. 9 PV (Trina) en eveneens Enphase maar dan wel de IQ8AC.
Tussen partij 1 en partij 2 'maar' 298.
Voordeel van CB is dat die niet direct zullen omvallen en altijd een nette service bieden.
Kleinere partij is echter aangesloten bij SGZE, kan ik dit als waardevol zien?
Het liefst heb ik het gehele kabeltraject buitenom dus lijkt AC mij veiliger, CB geeft aan met DC dat dit ook kan/mag. De reden is dat ik het niet via het dak naar de zolder wil is omdat het er daar aan de binnenkant heel netjes uitziet en ik geen leidigen in zicht wil hebben. Buitenom kan hij achter de regenpijp.
Regio
Utrecht11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S