Vraag

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:50
Binnenkort ga ik verhuizen. Huidige woning heeft al jaren PV panelen. Gewoon via centrale omvormer want geen schaduw en vol op zuid.

Nu ga ik verhuizen naar een mooie nieuwe woning. Deze heeft op de achterzijde (west) al 10 PV panelen (WP onbekend, maar rond 2016 dus verwacht 280-320). Huis heeft een hybride warmtepomp en ik rij elektrisch. Ik wil dus wat extra PV erbij aan de voorzijde.

Voorzijde heeft een dakkapel, met daarop een airco. Idee is 6 PV boven de dakkapel en 3 eronder. Dakvlak is op het oosten. Met deze setup heb ik dan gedurende het jaar een goede spreiding van opwekking.

Inmiddels al een offerte rondje gehouden en er zijn 2 kandidaten over, graag wat hulp met advies.
Foto's
Deel ik liever niet i.v.m privacy en niet relevant voor de vraag.
Beschikbare (dak)ruimte
Onbekend
Schaduw
Bij draaien zon, richting middag via dakkapel. Bij hoge zon weinig, lage zon ook via airco gedurende de gehele dag.
Jaarverbruik
Nog onbekend, verwacht 5000-6000
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase (3*25)
Budget en doel
Niet bepaald, wel zo goedkoop mogelijk. Ik ben wel nog steeds voorstander van zoveel mogelijk neerleggen, ookal maakt men dit steeds minder intressant. Voor nu wil geen thuisbatterij maar ik sluit dat niet uit dat dit er ooit komt. Idealiter kan ik bij negatieve stroomprijzen (ik heb GEEN dynamisch contract - ook nog geen plannen) de installatie uitzetten danwel direct via app fabrikant of control station, dan wel via wat getweak (Growatt modbus) of via Homey. Zolang het maar automatisch gestuurd kan worden.
Wie gaat het project uitvoeren
Zie offertes
Bijhouden van data
Via app, liefst ook koppeling met HomeWizard en Homey
Reeds verkregen offertes
1) CB; 2 offertes: 9 PV (URE)
1a) : 9 PV (URE) en Growatt
Mijn huidige woning heeft exact deze setup en daar ben ik zeer over te spreken. Ter schaduw gaan ze het met 2 strings installeren zodat de schaduw een beperkte impact heeft.
1a) 9 PV (Ure) en Enphase IQ8MC

2) Kleine partij maar aangesloten bij InstalQ en SGZE. 9 PV (Trina) en eveneens Enphase maar dan wel de IQ8AC.

Tussen partij 1 en partij 2 'maar' 298.
Voordeel van CB is dat die niet direct zullen omvallen en altijd een nette service bieden.
Kleinere partij is echter aangesloten bij SGZE, kan ik dit als waardevol zien?

Het liefst heb ik het gehele kabeltraject buitenom dus lijkt AC mij veiliger, CB geeft aan met DC dat dit ook kan/mag. De reden is dat ik het niet via het dak naar de zolder wil is omdat het er daar aan de binnenkant heel netjes uitziet en ik geen leidigen in zicht wil hebben. Buitenom kan hij achter de regenpijp.
Regio
Utrecht

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:41
enphase nergens voor nodig.
koop gewoon eentje met een 1 fase omvormer. DC kan ook buitenom- in Belgie standaard.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mijn hemel, ik dacht dat coolblue nog niet bestond toen schaduw beheer uitgevonden werd anno 1998…

Door de strings te splitsen in 2, wat voor die tijd gedaan werd in afwezigheid schaduwbeheer, verminder je het vermogen van een moderne omvormer om schaduw te mitigeren…

Als je offertes hebt waarbij Enphase voor ongeveer hetzelfde aangeboden wordt als een string omvormer weet je meteen dat het niet klopt.

Het is beter beide daken op 1 hybride omvormer te hebben, dat is beter mocht er ooit een accu aan gehangen worden… nog minder werk ook… AC-traject is er al, hoeft alleen setje DC bij vanaf dak.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:50
Ronald schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:21:
Mijn hemel, ik dacht dat coolblue nog niet bestond toen schaduw beheer uitgevonden werd anno 1998…

Door de strings te splitsen in 2, wat voor die tijd gedaan werd in afwezigheid schaduwbeheer, verminder je het vermogen van een moderne omvormer om schaduw te mitigeren…

Als je offertes hebt waarbij Enphase voor ongeveer hetzelfde aangeboden wordt als een string omvormer weet je meteen dat het niet klopt.

Het is beter beide daken op 1 hybride omvormer te hebben, dat is beter mocht er ooit een accu aan gehangen worden… nog minder werk ook… AC-traject is er al, hoeft alleen setje DC bij vanaf dak.
Bestaande Ac traject loopt via een PV verdeler. De set die er bij komt is circa 4 kW. Al bestaand geschat 3~3,5 kW. Desondanks verschillende dakvlakken in mijn optiek teveel voor een PV verdeler. Als er 4 of 6 mm2 was getrokken was het een ander verhaal.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De omvormer bepaald hoeveel vermogen er door AC gaat. En beide sets op een 3,6 gaat waarschijnlijk minimaal verlies geven.
Voer maar in op Thomas Berger pvcalc

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:18
ik zou beide daken op 1x 3600W omvormer zetten. Ja dat zullen de PV-verkopers waarschijnlijk niet snel aanbieden helaas. micro's is duur en als het verschil zo klein is weet je zeker dat je string-optie helemaal te duur is. Micro's kosten letterlijk 150% van de paneelkosten zelf, 9x een micro is al 1000 euro en dan nog de gateway, dure kabels etc zit je zo op 1500. Een stringomvormer kost 500.

Ultieme oplossing voor mij zou dus 1x 3,6kW omvormer voor beide dakvlakken zijn. Ja dat topt af als een gek in hoog-zomer maar weinig echt verlies over het hele jaar gezien. En makkelijker met groepen aanpassen, afname en opwek in balans houden etc. Je kunt het simuleren op https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ zoals @Ronald zegt
Pagina: 1