Vraag

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Binnenkort ga ik verhuizen. Huidige woning heeft al jaren PV panelen. Gewoon via centrale omvormer want geen schaduw en vol op zuid.

Nu ga ik verhuizen naar een mooie nieuwe woning. Deze heeft op de achterzijde (west) al 10 PV panelen (WP onbekend, maar rond 2016 dus verwacht 280-320). Huis heeft een hybride warmtepomp en ik rij elektrisch. Ik wil dus wat extra PV erbij aan de voorzijde.

Voorzijde heeft een dakkapel, met daarop een airco. Idee is 6 PV boven de dakkapel en 3 eronder. Dakvlak is op het oosten. Met deze setup heb ik dan gedurende het jaar een goede spreiding van opwekking.

Inmiddels al een offerte rondje gehouden en er zijn 2 kandidaten over, graag wat hulp met advies.
Foto's
Deel ik liever niet i.v.m privacy en niet relevant voor de vraag.
Beschikbare (dak)ruimte
Onbekend
Schaduw
Bij draaien zon, richting middag via dakkapel. Bij hoge zon weinig, lage zon ook via airco gedurende de gehele dag.
Jaarverbruik
Nog onbekend, verwacht 5000-6000
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase (3*25)
Budget en doel
Niet bepaald, wel zo goedkoop mogelijk. Ik ben wel nog steeds voorstander van zoveel mogelijk neerleggen, ookal maakt men dit steeds minder intressant. Voor nu wil geen thuisbatterij maar ik sluit dat niet uit dat dit er ooit komt. Idealiter kan ik bij negatieve stroomprijzen (ik heb GEEN dynamisch contract - ook nog geen plannen) de installatie uitzetten danwel direct via app fabrikant of control station, dan wel via wat getweak (Growatt modbus) of via Homey. Zolang het maar automatisch gestuurd kan worden.
Wie gaat het project uitvoeren
Zie offertes
Bijhouden van data
Via app, liefst ook koppeling met HomeWizard en Homey
Reeds verkregen offertes
1) CB; 2 offertes: 9 PV (URE)
1a) : 9 PV (URE) en Growatt
Mijn huidige woning heeft exact deze setup en daar ben ik zeer over te spreken. Ter schaduw gaan ze het met 2 strings installeren zodat de schaduw een beperkte impact heeft.
1a) 9 PV (Ure) en Enphase IQ8MC

2) Kleine partij maar aangesloten bij InstalQ en SGZE. 9 PV (Trina) en eveneens Enphase maar dan wel de IQ8AC.

Tussen partij 1 en partij 2 'maar' 298.
Voordeel van CB is dat die niet direct zullen omvallen en altijd een nette service bieden.
Kleinere partij is echter aangesloten bij SGZE, kan ik dit als waardevol zien?

Het liefst heb ik het gehele kabeltraject buitenom dus lijkt AC mij veiliger, CB geeft aan met DC dat dit ook kan/mag. De reden is dat ik het niet via het dak naar de zolder wil is omdat het er daar aan de binnenkant heel netjes uitziet en ik geen leidigen in zicht wil hebben. Buitenom kan hij achter de regenpijp.
Regio
Utrecht

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:51
enphase nergens voor nodig.
koop gewoon eentje met een 1 fase omvormer. DC kan ook buitenom- in Belgie standaard.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01
Mijn hemel, ik dacht dat coolblue nog niet bestond toen schaduw beheer uitgevonden werd anno 1998…

Door de strings te splitsen in 2, wat voor die tijd gedaan werd in afwezigheid schaduwbeheer, verminder je het vermogen van een moderne omvormer om schaduw te mitigeren…

Als je offertes hebt waarbij Enphase voor ongeveer hetzelfde aangeboden wordt als een string omvormer weet je meteen dat het niet klopt.

Het is beter beide daken op 1 hybride omvormer te hebben, dat is beter mocht er ooit een accu aan gehangen worden… nog minder werk ook… AC-traject is er al, hoeft alleen setje DC bij vanaf dak.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Freakie1NL
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:21:
Mijn hemel, ik dacht dat coolblue nog niet bestond toen schaduw beheer uitgevonden werd anno 1998…

Door de strings te splitsen in 2, wat voor die tijd gedaan werd in afwezigheid schaduwbeheer, verminder je het vermogen van een moderne omvormer om schaduw te mitigeren…

Als je offertes hebt waarbij Enphase voor ongeveer hetzelfde aangeboden wordt als een string omvormer weet je meteen dat het niet klopt.

Het is beter beide daken op 1 hybride omvormer te hebben, dat is beter mocht er ooit een accu aan gehangen worden… nog minder werk ook… AC-traject is er al, hoeft alleen setje DC bij vanaf dak.
Bestaande Ac traject loopt via een PV verdeler. De set die er bij komt is circa 4 kW. Al bestaand geschat 3~3,5 kW. Desondanks verschillende dakvlakken in mijn optiek teveel voor een PV verdeler. Als er 4 of 6 mm2 was getrokken was het een ander verhaal.

• Ronald
De omvormer bepaald hoeveel vermogen er door AC gaat. En beide sets op een 3,6 gaat waarschijnlijk minimaal verlies geven.
Voer maar in op Thomas Berger pvcalc

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:51
ik zou beide daken op 1x 3600W omvormer zetten. Ja dat zullen de PV-verkopers waarschijnlijk niet snel aanbieden helaas. micro's is duur en als het verschil zo klein is weet je zeker dat je string-optie helemaal te duur is. Micro's kosten letterlijk 150% van de paneelkosten zelf, 9x een micro is al 1000 euro en dan nog de gateway, dure kabels etc zit je zo op 1500. Een stringomvormer kost 500.

Ultieme oplossing voor mij zou dus 1x 3,6kW omvormer voor beide dakvlakken zijn. Ja dat topt af als een gek in hoog-zomer maar weinig echt verlies over het hele jaar gezien. En makkelijker met groepen aanpassen, afname en opwek in balans houden etc. Je kunt het simuleren op https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ zoals @Ronald zegt

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-01 18:41
Zoals velen hier zeggen is micro’s niet per definitie de meest logische keuze. Hybride omvormer is zeker aan te raden!

Maar jij geeft aan al op 3 fase te zitten. Waarom dan geen goede 3 fase hybride omvormer met 2 trackers?

Let op dat hybride omvormers ooit in combi met een accu andere kabels nodig hebben. Vaak zijn kabels te dun.

• Ronald
Nope, 3-fase is helemaal niet logisch ...
41 graden dak, dus een behoorlijke piekscheiding. Op een 3,6kW omvormer geeft Thomas Berger minder dan 2% aftopverlies... op momenten dat de stroom ongeveer niets meer waard is.

3-fase string heeft ook nog eens belabberd schaduwbeheer met 9 panelen van 28-30V tegenwoordig... Tenzij je een installateur vind die Trina Vertex S+ dual wil leggen (45V per paneel)

En een 3-fase string omvormer is 1-2% minder efficient, wat het ergste is op lage vermogens....

Nope, dit kan echt helemaal dikke prima op 1 enkelfase.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 10-12-2025 23:19 ]

• Freakie1NL
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 25% gewijzigd door Freakie1NL op 10-12-2025 23:42 ]

• Ronald
Die prijs is volgens mij in de huidige markt echt niet laag… ik zou echt verder kijken…

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:42
@Freakie1NL Ik heb jou een dm gestuurd met een suggestie waar ik fijn zaken mee heb gedaan. Deze zijn zeker bereid om veel meer met jou mee te denken!

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-01 18:41
Ik snap je punt. Maar los van het feit dat 3 fase wat verlies ervaart tov 1 fase. Waarom zou ts 2 aparte sets verdeeld over 2 fases willen hebben?

Nu gooit de netbeheerder alle vraag/teruglever disbalans op een hoop en verrekend dat, maar wat als zij hiermee besluiten te stoppen? Dan is men in deze afhankelijk van wat zij gaan doen en dit aanhouden.

Daarnaast zou het batterij technisch toch niet handig zijn als er 2 verschillende sets draaien op 2 verschillende fasen?

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03:30
Heb net een set gelegd van 10 Aiko full blank panelen op platdak (=duur) met micro’s voor 41ct/Wp

[ Voor 8% gewijzigd door Tillumen op 11-12-2025 23:06 ]

• Ronald
@Thieskee Het is niet aan de netbeheerder, die volgt namelijk gewoon de meetwet.

• Freakie1NL
  • Nu online
Tillumen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:05:
Heb net een set gelegd van 10 Aiko full blank panelen op platdak (=duur) met micro’s voor 41ct/Wp
Zelf gelegd? Dan zijn de prijzen toch totaal niet relevant cq te vergelijken. Een motorfiets onderhouden kan ik zelf onder de 100. Hem laten onderhouden lukt niet voor onder de 200. Is appels met peren vergelijking en topic hijack. Tenzij je hebt laten installeren, dan verneem ik graag de partij van je.

• Freakie1NL
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhZJwbto4GRpjUXlliLV17MRoDs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IRRvbR8nlOp8QdsffmjHcV7B.png?f=user_large

Kunnen jullie toch nog even meedenken. Geneigd te kiezen voor een centrale omvormer met 2 strings (voor de 3 PV onder en 1 boven, de rest op de andere). Aanbieder hiervan zegt kost slechts 10% opbrengst op jaarbasis ten opzichte van micro's. En andere aanbieder schreeuwt het van de daken en zegt dat het de helft kost. Aanbieder -10% zegt circa 3000 kWh terwijl andere zegt 2000 kWh. Gemini zegt die van 2000 praat onzin. Ter vergelijking micro's komen uit op 3500 kWh, en bij aanbieder -10 op 3100 (en dus minder dan 10% verlies...)

Jullie iets zinnigs?

• Ronald
Zijn je potentiële installateurs zelf een LLM? Ze zijn lekker aan het hallucineren in elk geval.

Individuele tracking (Micro's / optimizers) levert zelden 10% op... Andersom kost het met string omvormer dus ook zelden die 10%, laat staan meer.

Welke string omvormer model/type staat op offerte? Dat wordt heel snel heel belangrijk als je het in string van 3 gaat aansluiten.

https://www.stralendgroen...art-450wp/?v=1a13105b7e4e

Dit is een van de zeer schaarse panelen dat meer spanning maakt.... en dat geeft schaduwbeheerruimte.
Met jou opstelling kan het nuttig zijn om te kijken of een installateur met die panelen kan werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 17-12-2025 17:43 ]

• Freakie1NL
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:31:
Zijn je potentiële installateurs zelf een LLM? Ze zijn lekker aan het hallucineren in elk geval.

Individuele tracking (Micro's / optimizers) levert zelden 10% op... Andersom kost het met string omvormer dus ook zelden die 10%, laat staan meer.

Welke string omvormer model/type staat op offerte? Dat wordt heel snel heel belangrijk als je het in string van 3 gaat aansluiten.

https://www.stralendgroen...art-450wp/?v=1a13105b7e4e

Dit is een van de zeer schaarse panelen dat meer spanning maakt.... en dat geeft schaduwbeheerruimte.
Met jou opstelling kan het nuttig zijn om te kijken of een installateur met die panelen kan werken.
Van de 2 overgebleven offertes;
1) Growatt MIN 3600 TL-XH met 9x URECO FKF450BFW-BB. Wat het fijne is, is dat de Growatt Hybride is e.g. klaar voor thuisbatterij. Voordeel eveneens is dat ik nu ook een Growatt + Ure set die eigenlijk nu 'al' 6 jaar top werken. Monitoring bij Growatt heeft goede integratie met HomeWizard en Homey. Ook kan de nieuwste software schakelen bij negatieve stroomprijs.
2) 9* Trina Solar 445 Wattpiek Vertex S+ Bifacial Dual Glass
Black zonnepaneel (dus precies die jij net benoemd) met Enphase IQ8AC.

Prijs verschil is 479 euro. En dat wil ik alleen overwegen als ik dat kan terugverdienen ten opzichte van set 1.

Je geeft aan string van 3 maar dat klopt niet het gaat 1 string van 4 zijn en 1 van 5.

• Ronald
Growatt MIN 3600 TL-XH heeft een minimum Vmpp van 70V. Als je daar een string van 3 van de Ureco op hangt heb je de-facto geen schaduwbeheer. De dakkapel zal meestal vrijwel gelijk over 3 paneeldelen schaduw werpen en dat kan deze omvormer niet "beheren" (Daarvoor moet hij naar iets onder de 65V, de spanning van 2/3e van de paneeldelen)

Je kunt het laten aanleggen als 2 strings... het combineren van de 2 naar 1 is 3 minuten werk en kan bij de omvormer gedaan worden (met wat stappen voor de veiligheid).

De Enphase optie ga je vrijwel zeker niet terug verdienen. Wellicht is deze installateur bereid om van Enphase af te wijken? De Growatt kan met de Trina's wel die 1e derde schaduwbeheren.

Mijn voorkeur is dus een combi van de 2 keuzes die je voor je hebt.

• Freakie1NL
  • Nu online
@Ronald ik snap je niet precies. Er zijn 3 panelen horizontaal onder de dakkapel. Deze zullen in de middag schaduw pakken daarvan. Schaduw draait eerst op de meest rechter en zo gaat dat steeds een stukje meer naar links. Bovenstaande rij bestaat uit 6 panelen. 2 daarvan pakken juist in de ochtend beperkte schaduw. Maar in de middag juist niet. Idee is om deze 5 (3 onder, 2 boven) als 1 string te plaatsen. De overige 4 panelen hebben nooit last van schaduw en zijn de 2de string. In de ochtend is door de 3 panelen er ruim voldoende aanwezig (39*3) en in de middag net genoeg aanwezig (39*2) en op ideale momenten (39*5). Toch prima binnen 1 string.

Ik weet alleen niet wat het directe effect is van alles op 1 string vs zoals ik hem nu in de offerte heb met deze 2 string setup. Wat is het resultaat als 1 paneel geheel schaduw heeft maar het totaal van de string wel boven de 70 zit?

• Ronald
Paneeldelen met schaduw vallen uit. Anders beperken ze de stroom van de rest en stort het geheel in.
Maar dan moeten de resterende paneeldelen 70V maken. (Ofwel 7 stroken, 3 stroken in de lengte per paneel )

De Ureco doen geen 39V, ze doen 33V bij 1000W/m², iets wat in NL niet noemenswaardig voor komt. Een mooie zonovergoten zomerdag mag je aan 800W/m² denken en met bewolking nog veel minder. De spanning zakt langzaam, en 30V zal regelmatig de optimale spanning zijn.

De stringssplitsing die je beschrijft met omschreven schaduwspel biedt volgens mij geen voordeel boven 1 string. 1 string draait je omvormer op hogere efficiëntie omdat de string spanning dichterbij de ~400V zit die de wisselrichter wil hebben.

• Freakie1NL
  • Nu online
Ik kijk hiervoor naar Voc, kijk ik dan verkeerd?

En alles op 1 string is toch juist meer een nadeel voor de panelen die nooit in de schaduw liggen? Of zijn dergelijke verhalen over centraal omvormers tegenwoordig achterhaald? Ben niet bekend met wat schaduw doet met PV panelen. Lees natuurlijk een hoop op internet maar veel vooral ook wij van wc eend advies..

• Freakie1NL
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEO0CcJIbIN_GK5W5-A-HT8K8j0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A4pqsfkqBzd2whCrTmyCzaLD.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
Ok... negeer letterlijk alles wat uit de LLM's komt over PV. Er staat meer onzin online dan zin op PV-gebied, dus LLM's zijn inherent kansloos om er goede kaas van te maken.

https://mastersinsolar.nl...p-opbrengst-zonnepanelen/

Het stukje over Q-Cells duo is nu het courante model paneel. Vrijwel alles op de markt is zo gemaakt.

Voc is de spanning zonder belasting. Vmp is de belaste spanning. Dat is de relevante. Voc is alleen van belang om te bepalen of je omvormer geroosterd kan worden op overspanning.

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 17-12-2025 23:45 ]

• Chrisverst
@Freakie1NL al eens nagedacht over micros van het merk Apsystems? Die zijn een stuk beter betaalbaarder dan Enphase. Of je zou eventueel tegen de echte schaduw panelen een Tigo optimizer kunnen overwegen.

• Freakie1NL
  • Nu online
Chrisverst schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:15:
@Freakie1NL al eens nagedacht over micros van het merk Apsystems? Die zijn een stuk beter betaalbaarder dan Enphase. Of je zou eventueel tegen de echte schaduw panelen een Tigo optimizer kunnen overwegen.
Offertes die ik heb ontvangen met AP waren duurder dan de goedkoopste Enphase.

• 99ruud99
Nogmaals, wat is de reden dat je naar micro omvormers kijkt? Je hebt namelijk een eenvoudig dak, met genoeg ruimte voor panelen (minimaal 6). Op het moment dat een half (of heel) paneel in schaduw komt, levert dit deel niets op, en loopt de stroom via de bypass. Zolang er genoeg panelen in zon liggen blijft je omvormer aan. Als je ziet dat er maar 8 helften (4 hele panelen, of 3 hele + 2x halve) in zon liggen, of zelfs minder, dan moet je aan micro omvormers gaan denken. Dat is nu totaal niet het geval.

*In werkelijkheid kijk je niet naar hoeveel helften, maar naar de Vmp, zoals Ronald ook al zei. Als je geen zin hebt om te rekenen , met 6 panelen zit je veilig, dus met 9 panelen zit je ruim.

• Ronald
Business case van een tweede systeem is al lastig, dus houdt de kosten minimaal. Niet proberen te optimaliseren tot het uiterste bespaart gewoon veel.

• Freakie1NL
  • Nu online
@99ruud99 Nee dat is ook precies de reden dat ik WEL een centraal omvormer overweeg. Alleen twijfel ik nog hoe het beste om te gaan met de PV die wel in de schaduw komt; 1) alles op 1 string of 2) juist deze schaduw PV only op 1 string.

@Ronald ik heb aan leverancier 1 (Growatt + ureco) gevraagd of ze niet de Trina kunnen leveren. Ik wacht af.

[ Voor 19% gewijzigd door Freakie1NL op 19-12-2025 07:21 ]

• 99ruud99
Alles op 1 string, dat is juist beter dan deel in schaduw op eigen string. Stel nu dan die onderste panelen half in schaduw liggen,met eigen string zouden ze niet starten, als ze bij grote string zitten kan het zijn dat onderste helft van het paneel toch mee doet.

• Chrisverst
Freakie1NL schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:34:
[...]

Offertes die ik heb ontvangen met AP waren duurder dan de goedkoopste Enphase.
Dat is heel bijzonder, Apsystems is over het algemeen veel goedkoper. Of ze zitten te klooien met outlet oude serie enphase micros waar ze vanaf moeten.

Ga voor 1 string alles erop. En pak een tigo voor de harde schaduw panelen. Tigos zijn niet zo duur meer. En geven je wel de zekerheid tegen harde dippen van je string. Om je schaduw goed te beoordelen hebben wij wel een legplan nodig met orientaties.

• Freakie1NL
  • Nu online
Chrisverst schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:04:
[...]

Dat is heel bijzonder, Apsystems is over het algemeen veel goedkoper. Of ze zitten te klooien met outlet oude serie enphase micros waar ze vanaf moeten.

Ga voor 1 string alles erop. En pak een tigo voor de harde schaduw panelen. Tigos zijn niet zo duur meer. En geven je wel de zekerheid tegen harde dippen van je string. Om je schaduw goed te beoordelen hebben wij wel een legplan nodig met orientaties.
Freakie1NL in "Huis gekocht en extra PV wens"

Dak is op het oosten, schaduw op de foto is dus richting draaien van de zon naar het westen.
Ontwerp idee is nu 1 string met onderste 3 PV en dan PV bij de airco (i.v.m ochtendschaduw door airco). En dan de rest (die geen schaduw gaat hebben) op de andere string.

Zit natuurlijk ook te denken om 2 strings te laten leggen maar dan bij de omvormer samen te laten komen tot 1. Tigo's ook intressant inderdaad goedkoop, maar ik zie niet de omvormer (Growatt MIN 3600 TL-XH) in de lijst bij de Tigo's staan met officiele support.

• Chrisverst
Freakie1NL schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:53:
[...]

Freakie1NL in "Huis gekocht en extra PV wens"

Dak is op het oosten, schaduw op de foto is dus richting draaien van de zon naar het westen.
Ontwerp idee is nu 1 string met onderste 3 PV en dan PV bij de airco (i.v.m ochtendschaduw door airco). En dan de rest (die geen schaduw gaat hebben) op de andere string.

Zit natuurlijk ook te denken om 2 strings te laten leggen maar dan bij de omvormer samen te laten komen tot 1. Tigo's ook intressant inderdaad goedkoop, maar ik zie niet de omvormer (Growatt MIN 3600 TL-XH) in de lijst bij de Tigo's staan met officiele support.
Growatt is behoorlijk ondesteund, ik zie de MIN 3600TL-X wel ondersteund. kort door de bocht zou ik mij niet teveel zorgen hierover maken :)
Pagina: 1