Vraag

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Medetweakers,

Ik weet niet of dit een simpele vraag is of niet, maar daarom stel ik hem hier ;) Ik heb voor verwarming/tapwater nog een CV ketel (geplaatst in 2021) en ik vroeg mij af of ik bij langdurige stroomstoring een UPS/generator kan gebruiken om m'n CV ketel aan de praat te houden, of valt de inkomende gasdruk op termijn ook weg bij een algehele stroomstoring of blijft de gasflow redelijk constant (ook bij stroom uitval in de omgeving)?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Beste antwoord (via ArcticWolf op 09-12-2025 22:12)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
De druk in het gasnet wordt op peil gehouden met boosterstations, die zijn meestal voorzien van noodstroom door middel van een aggregaat. Maar ook die draaien niet oneindig door. Dus de druk zal even op peil blijven totdat ook daar alles wegvalt, als de pompen en de instrumentatie uitvallen in zo een station dan komt er geen gas meer je huis in.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
De druk in het gasnet wordt op peil gehouden met boosterstations, die zijn meestal voorzien van noodstroom door middel van een aggregaat. Maar ook die draaien niet oneindig door. Dus de druk zal even op peil blijven totdat ook daar alles wegvalt, als de pompen en de instrumentatie uitvallen in zo een station dan komt er geen gas meer je huis in.

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:43
Op termijn valt de gasdruk wel weg ja. Maar dan is je UPS eerder leeg denk ik. Een cv trekt tussen de 50 en 150 W.

Het zal je huis niet heel lang houden, maar het kan je misschien een half uurtje vooruit helpen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Galaxis schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:07:
Dank! Weer wat geleerd, goed om te weten.

@Bramtweakers m'n ketel verbruikt idd 75W als die aan staat, dus dat valt nog enigszins mee.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:43

TeeDee

CQB 241

Ik vraag me dan altijd af; waarom?

- Het is tijdelijk, prima, morgen weer warm water of niet, anders met een dekentje op de bank.
- als 't tijdelijk is: kan je t prima uitleggen als je denkt dat je stinkt ;)
- Het is permanent,douchen is dan wel 't laatste waar je aan zou moeten denken.

[ Voor 15% gewijzigd door TeeDee op 09-12-2025 22:16 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:42
Zelf heb ik een aggregaat geluidsgedempt, 400V 10kvA op diesel en ook veel diesel.
Staat op aanhanger op de zaak.
Als ik die even ophaal en aansluit dan kunnen we weken door.
Ons huis is all electric.

• ArcticWolf
  • Niet online
TeeDee schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:14:
Ik vraag me dan altijd af; waarom?

- Het is tijdelijk, prima, morgen weer warm water of niet, anders met een dekentje op de bank.
- Het is permanent,douchen is dan wel 't laatse waar je aan zou moeten denken.
Ja, is het tijdelijk ja? Dat kun je niet zeggen op dit moment, de overheid heeft dit niet voor niks gepubliceerd:
https://www.rijksoverheid...-voor-op-een-noodsituatie

Met de kijk op de situatie in Oekraïne, is verwarming/stroom toch wel echt een eerste levensbehoefte, het is bijzonder warm deze winter vooralsnog maar dat is een geluk bij een ongeluk.. wat als het -10C was en er was nu een aanval op het e-net...

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 09-12-2025 22:19 ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:43

TeeDee

CQB 241

ArcticWolf schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:18:
[...]

Ja, is het tijdelijk ja? Dat kun je niet zeggen op dit moment, de overheid heeft dit niet voor niks gepubliceerd:
https://www.rijksoverheid...-voor-op-een-noodsituatie

Met de kijk op de situatie in Oekraïne, is verwarming/stroom toch wel echt een eerste levensbehoefte, het is bijzonder warm deze winter vooralsnog maar dat is een geluk bij een ongeluk.. wat als het -10C was en er was nu een aanval op het e-net...
Dat bedoel ik te zeggen, (want je reageert alleen op het 'tijdelijke'), na verloop van tijd valt "alles" uit. Electricteit, gas noem maar op. Dan kan jij wel gaan investeren in noodstroom oplossingen, maar zoals @Technician- hierboven aangeeft met die oplossing ben je veiliger. Niet met je gas aansluiting.

En als echt alles uit gevallen is: dekens, warme/dikke sokken enz enz.

[ Voor 3% gewijzigd door TeeDee op 09-12-2025 22:28 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• ArcticWolf
  • Niet online
TeeDee schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:26:
[...]

Dat bedoel ik te zeggen, (want je reageert alleen op het 'tijdelijke'), na verloop van tijd valt "alles" uit. Electricteit, gas noem maar op. Dan kan jij wel gaan investeren in noodstroom oplossingen, maar zoals @Technician- hierboven aangeeft met die oplossing ben je veiliger. Niet met je gas aansluiting.
Daarom mijn vraag hoe lang ik op gas verder kan voordat het niet meer mogelijk is, dat is nu wel duidelijk. Voor de lange duur kan ik nu wel op zoek naar een andere oplossing ;) investeren in all electric heeft in mijn situatie weinig nut helaas, verbruik zo weinig gas en elektriciteit dat ik er 17 jaar over doe om de investering naar all-elec eruit te halen. Al vaker naar gekeken...

Dan zijn sokken en een extra deken toch echt voordeliger }:O

[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 09-12-2025 22:31 ]

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:43
Zelf heb ik wel mijn router en AP's op een UPS.
Maar dat is echt om de korte dipjes op te vangen. De kachel kan ik wel missen. De wifi (kan) tijdens gamen vervelender zijn!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:13
De CV-ketel kan vaak niet op een UPS of aggregaat worden aangesloten zonder speciale transformator.
Test je setup dus goed voordat je hem laat mottenballen.
Daarnaast zou ik wel iets van een powerstation of powerbank achter de hand houden, altijd handig voor licht of je telefoon op te laden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jim423 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:12:
De CV-ketel kan vaak niet op een UPS of aggregaat worden aangesloten zonder speciale transformator.
Waarom zou dat niet kunnen? Een UPS levert gewoon 230V/50Hz met een bepaald vermogen. Zolang dat vermogen niet lager is dan wat benodigd is, zie ik niet in waarom er nóg een transformator nodig is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:20

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Jim423 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:12:
Wat voor 'speciale transformator' bedoel je hier?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Question Mark schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:19:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Een UPS levert gewoon 230V/50Hz met een bepaald vermogen.
Iets te kort door de bocht. Niet elke ups levert een zuivere sinus.

Ook gaan ups's, zeker de kleinere, niet altijd goed om met inductieve lasten en zaken als inrush current

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:53
Mee eens, de gasdruk word door compressoren geregeld die op zijn buurt gedeeltelijk door gasturbines 5-30 Megawatt vermogen) worden aangedreven die als brandstof weer aardgas hebben. Dit kan dus erg lang standhouden, helaas gaan de pijplijn beheerders in Europa over naar elektromotoren aangedreven compressoren waardoor dit netwerk ook afhankelijk is van elektriciteit en dus kans is dat het gas ook ophoud te stromen. De vermogens van de elektromotoren gaat in de richting van 5 tot 10MW, een noodstroom aggregaat is niet toerijkend om dit over te nemen. En daardoor kan je eigenlijk niet er van uitgaan dat het aardgas beschikbaar blijft bij langdurige stroomuitval.
Een houtkachel is nog steeds de beste prepper oplossing :)

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou denk ik een stekkerbatterij zoals marstek dan aanschaffen en evt. bij uitval de stekker ompluggen. Zo zou je het nog wel 1 of 2 dagen kunnen volhouden.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:27
_Richie_ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:42:
Ik zou denk ik een stekkerbatterij zoals marstek dan aanschaffen en evt. bij uitval de stekker ompluggen. Zo zou je het nog wel 1 of 2 dagen kunnen volhouden.
Zo denk ik er ook over.
Ik heb ook nog een open haard op gas die werkt met een kleine noodaccu, dat heb ik al geprobeerd. De accu is alleen nodig om de gasklep te openen en voor de ontsteking.
Een grotere noodaccu kan de pomp van de cv wel een tijdje aan de gang houden. Een cv draait maar enkele uren per dag.

• tweakers19999
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Die boosterstations draaien voor instrumentatie/verlichting op noodstroom maar het daadwerkelijke compressie/pompen gebeurd met een paar flinke gasturbines die draaien op gas.. nu ook al veel elektrische maar voor elke elektrische is toch een gasturbine achter de hand.

Ook alle andere plekken in het net zijn voorzien van noodstroom of werken op het gas zelf zodat het blijft draaien.

Dus het gasnet zal wel up and running blijven.
Pagina: 1