Ik gebruik op mijn eigen server waar Windows op draait, een VM via Hyper-V waar Nextcloud (op Ubuntu) op draait. Deze heb ik destijds geïnstalleerd via snap. Werkt allemaal prima. Ook heb ik voor het domein een certificaat via Let's Encrypt. Echter vernieuw ik deze steeds handmatig. Momenteel vernieuw ik mijn certificaat als volgt:
Ik log in met Putty via SSL en voer dan het volgende commando uit:
Daarbij vul ik dan mijn domein in waarvan ik het certificaat wil vernieuwen en klaar is kees.
Nu Let's Encrypt de geldigheid van de certificaten steeds verder gaat verkorten, wil ik die vernieuwing automatisch laten doen, want volgens mij zit ik anders iedere 30 dagen te boel te vernieuwen. De makkelijkste manier schijnt via certbot te zijn. Echter krijg ik dit niet werkend, ik blijf verschillende foutmeldingen krijgen. En mijn kennis schiet hier tekort. Hopelijk kunnen jullie helpen.
Er zijn verschillende vergelijkbare stappenplannen op internet te vinden voor 'Let's Encrypt certbot auto renew' (waar ik op zoek)
Ik installeer certbot
Daarna kan ik als test een eerste / tijdelijke certificaat installeren via:
En dan wordt gevraagd welke domeinnamen.
Dan krijg ik de volgende melding:
Could not bind TCP port 80 because it is already in use by another process on this system (such as a web server). Please stop the program in question and then try again.
En hier loop ik al vast / schiet mijn kennis te kort. Hoe kom ik echter wat port 80 gebruikt, kan ik dat zomaar stoppen of wat moet ik veranderen? Bedoelen ze hiermee de Apache server (of wellicht Nginx; hoe kom ik er eigenlijk achter op welke Nextcloud draait, want schijnt met allebei te kunnen?)
Kwam ook nog deze stap tegen:
Dan ook weer de domeinnaam aangeven, en dan krijg ik ook foutmelding:
Dat krijg ik de melding dat de nginx plugin niet geïnstalleerd is (waaruit ik opmaak dat mijn Nextcloud op Apache draait?)
Omdat ik het ooit, aantal jaren geleden, geïnstalleerd heb via snap en mijn Nextcloud daarna out of the box werkte, heb ik dus ook weinig kaas gegeten van de achterlichtende configuratie ervan.
Als ik ga zoeken op de fouten Error while running apache2ctl graceful en httpd not running kom ik op sites waar allerlei uit te voeren / uit te proberen commando's mij om de oren vliegen, waar ik dan een beetje huiverig voor ben om dat zo maar te doen zonder dat ik eigenlijk begrijp wat ik doe. Ik wil niet mijn (goed draaiende) Nextcloud omgeving om zeep helpen.
Kan iemand mij een zetje in de juiste richting geven?
Ik log in met Putty via SSL en voer dan het volgende commando uit:
code:
1
| sudo nextcloud.enable-https lets-encrypt |
Daarbij vul ik dan mijn domein in waarvan ik het certificaat wil vernieuwen en klaar is kees.
Nu Let's Encrypt de geldigheid van de certificaten steeds verder gaat verkorten, wil ik die vernieuwing automatisch laten doen, want volgens mij zit ik anders iedere 30 dagen te boel te vernieuwen. De makkelijkste manier schijnt via certbot te zijn. Echter krijg ik dit niet werkend, ik blijf verschillende foutmeldingen krijgen. En mijn kennis schiet hier tekort. Hopelijk kunnen jullie helpen.
Er zijn verschillende vergelijkbare stappenplannen op internet te vinden voor 'Let's Encrypt certbot auto renew' (waar ik op zoek)
Ik installeer certbot
code:
1
| sudo apt install certbot |
Daarna kan ik als test een eerste / tijdelijke certificaat installeren via:
code:
1
| sudo certbot certonly --standalone |
En dan wordt gevraagd welke domeinnamen.
Dan krijg ik de volgende melding:
Could not bind TCP port 80 because it is already in use by another process on this system (such as a web server). Please stop the program in question and then try again.
En hier loop ik al vast / schiet mijn kennis te kort. Hoe kom ik echter wat port 80 gebruikt, kan ik dat zomaar stoppen of wat moet ik veranderen? Bedoelen ze hiermee de Apache server (of wellicht Nginx; hoe kom ik er eigenlijk achter op welke Nextcloud draait, want schijnt met allebei te kunnen?)
Kwam ook nog deze stap tegen:
code:
1
| sudo certbot --apache |
Dan ook weer de domeinnaam aangeven, en dan krijg ik ook foutmelding:
Doe ik deze als Nginx:Error while running apache2ctl graceful.
httpd not running, trying to start
AH00558: apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1. Set the 'ServerName' directive globally to suppress this message
(98)Address already in use: AH00072: make_sock: could not bind to address [::]:80
(98)Address already in use: AH00072: make_sock: could not bind to address 0.0.0.0:80
no listening sockets available, shutting down
AH00015: Unable to open logs
Unable to restart apache using ['apache2ctl', 'graceful']
Encountered exception during recovery: certbot.errors.MisconfigurationError: Error while running apache2ctl graceful.
httpd not running, trying to start
code:
1
| sudo certbot --nginx |
Dat krijg ik de melding dat de nginx plugin niet geïnstalleerd is (waaruit ik opmaak dat mijn Nextcloud op Apache draait?)
Omdat ik het ooit, aantal jaren geleden, geïnstalleerd heb via snap en mijn Nextcloud daarna out of the box werkte, heb ik dus ook weinig kaas gegeten van de achterlichtende configuratie ervan.
Als ik ga zoeken op de fouten Error while running apache2ctl graceful en httpd not running kom ik op sites waar allerlei uit te voeren / uit te proberen commando's mij om de oren vliegen, waar ik dan een beetje huiverig voor ben om dat zo maar te doen zonder dat ik eigenlijk begrijp wat ik doe. Ik wil niet mijn (goed draaiende) Nextcloud omgeving om zeep helpen.
Kan iemand mij een zetje in de juiste richting geven?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023