• zappo3
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-12 13:00
Hallo Tweakers,

Ik ben sinds kort binnenshuis verhuisd naar de zolder. Ik blijk nu boven nauwelijks wifi te hebben en kabels trekken is geen optie. Ik wil daarom een mesh systeem kopen.

Ik heb na het lezen van het artikel review: TP-Link XE75 Pro - Sneller surfen in drukke wifiomgevingen een vraag over de ideale setup:

Uit het het artikel begrijp ik dat je snelheid grofweg gehalveerd wordt per node waar de data overheen gaan. Klopt het dan dat het beter is minder nodes te gebruiken, ook als het signaal matig is? Oftewel.. wil ik 3 nodes gebruiken zodat ik op elke verdieping goed signaal heb? Of is een node naast de router en een node op zolder (door 2 verdiepingen beton) een beter idee?

Bedankt!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zit precies in dezelfde situatie als jij. Ook geen mogelijkheid om een kabel te trekken naar het zolder, dus hier staat ook een setje TP-Link XE75 Pro te snorren. Op iedere verdieping staat er eentje: op de benedenverdieping staat 'ie in de meterkast, gekoppeld aan de router, op de eerste verdieping staat 'ie in de klerenkast en op de zolder staat 'op mijn werkplek, waarbij mijn pc's weer bedraad zijn gekoppeld.

Omdat ik het geen fijne gedachte vind, dat de TP-Link vlak naast mijn oor staat tijdens het slapen, schakel ik deze iedere avond uit. Dat maakt exact 0 verschil (voor mij) in snelheid of bereikbaarheid in en rondom het huis.

De ene keer geeft de TP-Link app trouwens aan dat de zolder node verbonden is via de node op de 1e verdieping en de andere keer is deze rechtstreeks verbonden met de node in de meterkast.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn informatie. Het ene huis is het andere niet, maar ik had hier voorheen ook behoorlijk veel moeite om de zolder te bereiken. Nu werkt het als een speer. Ik heb overigens mij meterkast node direct onder de trap staan, terwijl mijn zolder node ongeveer bij het trappengat staat. Op die manier heeft het signaal de meest directe weg zonder beton.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Snelheid halveren is bij een xe75pro pas aan de orde bij de 3e node omdat het systeem tri band is.

Dan nog is die halvering vaak niet zo erg.

Wifi door betonnen vloeren is vaak een ramp waar een trappengat je uitkomst is. Plaats je nodes vanaf de bg langs de trap voor beste signaal.

Oveelr het algemeen is 1 per verdieping wel aan te raken voor het “horizontale signaal” maar als t vooral om zolder gaat kun je eerst met 2 proberen

CISSP! Drop your encryption keys!

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:36
Bij mij staat de eerste Deco in de meterkast en de tweede hangt ter hoogte van de zoldervloer in het trapgat. Zelfs draadloos zorgt dit voor zeer goed bereik op alle verdiepingen. (Onze woning heeft wel 125 m2 vloeroppervlak, zou kunnen dat een grotere woning meer problemen heeft)