Nieuw op tweakers en eerste PC-Build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jamctl
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09-12 23:16
Beste Mede-tweakers,

Sindskort ben ik ook lid van dit forum, na het bekijken van de tweakers video's en regelmatig een stille lezer te zijn. Heb ik besloten om ook een account aan te maken en bij te dragen aan de community. Naast dat ik een nieuw lid ben, ben ik ook sindskort begonnen met het bouwen van een eigen game pc. Waarbij ik advies aan jullie wilde vragen met betrekking tot mijn build.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het systeem wil ik gaan gamen, denk aan CSGO, Cyberpunk, Warzone, FIFA, BF6. Daarnaast wil ik het ook een sterke workstation pc maken, aangezien ik wil dual-booten en fedora erop gaan draaien naast Windows :X . Fedora wordt voornamelijk gebruikt om bepaalde sysadmin taken in de vingers te krijgen en nieuwe dingen leren. Aangezien ik veel doe met containerisatie en Red Hat spullen. Daar heb ik wat mini pc's voor en daar ga ik deze workstation niet voor gebruiken maar toch fijn als ik dan al op een linux bak zit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om heel eerlijk te zijn had ik voor mijzelf 2500 als maximum gezet, alleen na veel onderzoek doen heb ik besloten om een sterke 1440p machine te bouwen en later deze te upgraden naar een sterke 4k game pc. Waarbij ik voornamelijk heb gekeken naar prijs en kwaliteit verhouding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Enige eis en/of wens die ik heb is dat een systeem maak die komende jaren meegaat en dat ik vrij makkelijk kan upgraden om het een sterke 4k machine te maken.

Wat verwacht je van ons?
Wat ik leuk zou vinden is als jullie naar mijn huidige buildlijst kijken en zien of er bottlenecks te zien zijn of eventueele verbeteringen die ik kan gaan uitvoeren. Misschien dat ik iets meer geld moet neerleggen om eventueele meer TB te krijgen etc. Mijn doel is puurweg advies van jullie ervaren pc bouwers te krijgen aangezien dit mijn eerste is. Ik ben trouwens niet anti-rgb alleen als ik er meer voor moet betalen dan hoeft voor mij niet. Ik wil gewoon de beste performance krijgen voor het geld en als het goedkoper kan, waarom niet.

Onderstaande build, heb de CPU kunnen scoren voor 370 euro en de RAM sticks voor 215 euro.
Mijn huidige monitor: LG 34WP65CP-B.AEU (uitvoering: LG 34WP65CP-B Zwart)

[Mbr]*knip* printscreens en linkjes naar externe winkelmandjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor de Handleiding Pricewatch[/]

Mijn dank is groot!

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D – €370
Koeler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE – €35
Moederbord: ASUS TUF Gaming B650-PLUS – €145
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5-6000 CL30 – €215
SSD: Samsung 990 Pro 2TB – €173
GPU: PowerColor Hellhound RX 9070 XT 16GB – €649
Case: Montech XR – €59.90
PSU: NZXT C850 Gold (2024) – €135.85
Totaal: €1785

[ Voor 13% gewijzigd door jamctl op 09-12-2025 17:38 ]

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:06

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je hebt in principe al een mooi pakketje samengesteld. Zelf had ik voor de 7800X3D gekozen, want dat geld had je dan kunnen gebruiken voor denk ik de belangrijkste upgraden: naar een RTX 5080 gaan. Die begint bij €1029 en is wel relatief flink meer geld, maar als je op 1440P ultrawide echt alles op 120Hz wil kunnen doen, is dat denk ik wel de upgrade die als hij in het budget past nog nuttig kan zijn. Aan de andere kant kun je met een RX 9070 XT ook wel een behoorlijk eind komen op 100Hz met deze resolutie dus als dat voldoende voor je is: uiteindelijk krijg je met deze GPU simpelweg meeste bang for the buck. Hij is overigens nog wel 2 a 3 tientjes goedkoper te krijgen.

Ik zou eigenlijk maar 1 ding sowieso doen: neem uitvoering: NZXT C1000 Gold Core of een andere 1000W voeding met goede ratings. Je hebt namelijk een 4K wens, dan is de kans vrij groot dat je nog eens een GPU nodig hebt die steviger is. Door die nu al meteen te kopen hoef je die later niet nog eens te vervangen. Scheelt geld en tegen die tijd een hoop gerommel ;)

youtube.com/@hisrep

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:52
Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASUS Prime X870-P€ 186,76€ 186,76
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 639,99€ 639,99
1BehuizingenChieftec Apex Lumo€ 63,75€ 63,75
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 43,90€ 43,90
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 101,58€ 101,58
1Interne SSD'sKioxia Exceria Plus G4 2TB€ 186,89€ 186,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.222,87
Nieuwer moederbord met X870 chipset en PCIe5.0 slot voor de videokaart. Meer M2 sloten en zware stroomvoorziening.
Cpu-koeler met 7 heatpipes.
Behuizing met 4x 14cm ARGB pwm fans en snelle 10Gb/s front USB-C (Montech XR slechts USB2.0 type-C) https://www.chieftec.eu/products-detail/590/GA-01B-L-OP
Goedkopere ASUS 9070 XT videokaart
Goedkoper ATX3.1 Tier-A 850W Gold voeding met 7jaar garantie.
Op de Samsung 990 Pro zit een lange levertijd, daarom de snellere PCIe5.0 Kioxia gekozen (voorheen Toshiba).