Inboedel en kostbaarheden

Pagina: 1
Acties:

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik ben mijn verzekeringen eens aan het bekijken en zit met een uitdaging, die mijn tussenpersoon niet kan oplossen.

Ik heb een kostbaarheden verzekering voor sierraden en horloges. Deze heeft prima voorwaarden en dekt wat ik wil dekken.

Thuis hebben we echter ook een collectie designertassen en een verzameling/collectie merkkleding met een waarde van rond de €50k en groeiende. Volgens mijn tussenpersoon is dit niet te verzekeren, omdat de afschrijvingsvoorwaarden van toepassing zijn.
Iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik zorgen dat ook dit gedekt wordt tegen verlies/diefstal/schade/brand/etc.?

The best is yet to come

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bijna alles is te verzekeren en van een waarde te voorzien. De aanschafwaarde is na een periode meestal niet de werkelijke (vervangings)waarde. Afschrijving is niet van toepassing bijvoorbeeld bij sommige collectables zoals kunst. Bij gebruiksvoorwerpen onderhevig aan slijtage is afschrijving wel van toepassing. Designertassen kunnen in beide categoriën vallen, een verzameling van gebruiksgoederen moet wel uitzonderlijk zijn voordat er sprake is van waardegroei ten opzichte van de aanschafwaarde.

Kijk eens of er een andere tussenpersoon is die er moeite in wil steken. Je kan ook zelf een expert inschakelen om de verzameling te waarderen.

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Het is wel te verzekeren, maar niet tegen de nieuwwaarde. Er is afschrijving op van toepassing, waardoor je jezelf moet afvragen of je het wilt verzekeren tegen de premie die je wilt betalen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:06
Onderling1987 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:55:
Het is wel te verzekeren, maar niet tegen de nieuwwaarde. Er is afschrijving op van toepassing, waardoor je jezelf moet afvragen of je het wilt verzekeren tegen de premie die je wilt betalen.
Er hoeft helemaal niet per definitie afschrijving van toepassing te zijn.

Maar ja, alles is te verzekeren. De juiste tussenpersoon kent de juiste partijen wel voor dit soort bijzonderheden. Voor een 'mannetje' wat alleen standaard verzekeringen van een paar grote partijen verkoopt, zal het wellicht teveel moeite zijn om het te regelen.

Wanneer @Dean Martin van mening is dat de goederen waar het hier om gaat niet of nauwelijks afschrijving kennen, kan er gezocht worden naar een taxateur voor de verzamelingen. Deze kan dan een taxatierapport opstellen en dan kan de verzameling tegen de getaxeerde waarde verzekerd worden. Afhankelijk van hoe bijzonder en zeldzaam de spullen binnen de verzameling zijn, kan de taxatiewaarde veel lager, maar ook veel hoger uitvallen dan wat er ooit voor de spullen is betaald.

Uiteraard is het wel van belang dat het taxatierapport wordt opgesteld door iemand die door de verzekeringsmaatschappij erkend wordt als taxateur voor de betreffende goederen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Dean Martin
  • Niet online
Ivow85 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:08:
[...]

Er hoeft helemaal niet per definitie afschrijving van toepassing te zijn.

Maar ja, alles is te verzekeren. De juiste tussenpersoon kent de juiste partijen wel voor dit soort bijzonderheden. Voor een 'mannetje' wat alleen standaard verzekeringen van een paar grote partijen verkoopt, zal het wellicht teveel moeite zijn om het te regelen.

Wanneer @Dean Martin van mening is dat de goederen waar het hier om gaat niet of nauwelijks afschrijving kennen, kan er gezocht worden naar een taxateur voor de verzamelingen. Deze kan dan een taxatierapport opstellen en dan kan de verzameling tegen de getaxeerde waarde verzekerd worden. Afhankelijk van hoe bijzonder en zeldzaam de spullen binnen de verzameling zijn, kan de taxatiewaarde veel lager, maar ook veel hoger uitvallen dan wat er ooit voor de spullen is betaald.

Uiteraard is het wel van belang dat het taxatierapport wordt opgesteld door iemand die door de verzekeringsmaatschappij erkend wordt als taxateur voor de betreffende goederen.
Dat laatste werd door de tussenpersoon inderdaad ook aangegeven, maar tevens de boodschap dat het vinden van een taxateur die de verzekering accepteert zeer lastig zal zijn voor deze items.

The best is yet to come

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-12 15:25
Dean Martin schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:50:
[...]

Dat laatste werd door de tussenpersoon inderdaad ook aangegeven, maar tevens de boodschap dat het vinden van een taxateur die de verzekering accepteert zeer lastig zal zijn voor deze items.
Een goede verzekeringsmaatschappij heeft dat soort taxateurs gewoon in een lijstje staan.
En er zijn natuurlijk ook speciale maatschappijen op het gebied van kunst (en daar horen dan designertassen ook bij), maar die verzekeren ook whisky- of wijnverzamelingen.

Als je even wat zoektermen in google gooit ( verzekeren van verzamelingen designtassen), dan vind je dat wel.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dean Martin schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:15:
Iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik zorgen dat ook dit gedekt wordt tegen verlies/diefstal/schade/brand/etc.?
Let goed op; sommige inboedelverzekeringen dekken dan wel een object van waarde binnenshuis maar buitenshuis stellen ze dan extra voorwaarden of beperkende dekking.

Een voorbeeld zijn (professionele) paardenzadels; veel verzekeraars dekken ze wel als ze thuis liggen en helaas gestolen worden of verbranden. Maar het zadel is niet gedekt waar je denkt dat je dat ding gebruik: op stal / manage. Dan moet ie ineens een aanvullende dekking hebben bijvoorbeeld bij Centraal Beheer en ben je verplicht om te zadel bij niet gebruik dus in een afgesloten kast (met slot) en camera-toezicht te plaatsen.

Nou zal het gebruik van een zadel (van grofweg 4K Euro) anders zijn dat het buiten lopen met een designertas van 4K maar dat is wel een tip die ik je wil meegeven: de binnenshuis en buitenshuis dekkingen kunnen per verzekeraar of optionele module of zelfs per gebruikvoorwerp verschillen.

Nog een tip / zorg: veel mensen denken wel een goede inboedelverzekering te hebben (bijvoorbeeld voor sieraden) maar leggen dan voor 75K aan gouden juwelen in een brandkastje van de Gamma. Dan ben je dus niet verzekerd (bija 95% van de verzekeraars) tegen diefstal en vaak ook niet bij brand omdat dat ding van de Gamma maar een lage beveiliging (brand / diefstal) en lage waardeberging heeft.

Ongetwijfeld is dit bekend bij je, gezien je (kostbare) startpost maar een volgende lezer kan er misschien iets meer mee doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:45

Fe2O3

Ja das roest

Is het een verzameling? Of gewoon dure kleren die je draagt?

Een verzameling kan je laten taxeren, en daarna verzekeren.

Gebruiksvoorwerpen, ook dure, volgen de afschrijvingslijst van je verzekering. Als je de bonnetjes nog hebt. Kleding kent een afschrijvingstermijn van 2 jaar meestal. Daarna is het verzekeringstechnisch waardeloos, tenzij verzamelobject.

Voor beide smaken kunnen eisen aan opslag en gebruik zijn voor ze verzekerd zijn, zie polis.

[ Voor 16% gewijzigd door Fe2O3 op 10-12-2025 13:45 ]

Dum de dum

• Dean Martin
  • Niet online
Fe2O3 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:44:
Is het een verzameling? Of gewoon dure kleren die je draagt?

Een verzameling kan je laten taxeren, en daarna verzekeren.

Gebruiksvoorwerpen, ook dure, volgen de afschrijvingslijst van je verzekering. Als je de bonnetjes nog hebt. Kleding kent een afschrijvingstermijn van 2 jaar meestal. Daarna is het verzekeringstechnisch waardeloos, tenzij verzamelobject.

Voor beide smaken kunnen eisen aan opslag en gebruik zijn voor ze verzekerd zijn, zie polis.
Zowel de tassen als kleding is beide. Het heeft waarde die stijgt, maar ze worden wel gebruikt/gedragen.

The best is yet to come

• Gerolamo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-12 17:23
Ik heb ook een vrij specifieke collectie, waarbij aangegeven is dat er inderdaad getaxeerd moet worden.

Mijn verzekeraar heeft uiteindelijk mij als expert geaccepteerd en dus als taxateur, gezien ik als enige expertise binnen Nederland bezit (en slechts enkele anderen in Europa - tevens in mindere mate).

Hiervoor moet ik een inventaris bijhouden en in geval van schade/verlies/diefstal moet ik zelf deze taxatie onderbouwen. Ik ga er van uit dat dit alsnog een hels gevecht zal worden, ondanks dat ik een archief aan materiaal mbt prijzen in de markt bij houd.

Maar beter iets dan niets denk ik dan...

• Dean Martin
  • Niet online
Gerolamo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:50:
Ik heb ook een vrij specifieke collectie, waarbij aangegeven is dat er inderdaad getaxeerd moet worden.

Mijn verzekeraar heeft uiteindelijk mij als expert geaccepteerd en dus als taxateur, gezien ik als enige expertise binnen Nederland bezit (en slechts enkele anderen in Europa - tevens in mindere mate).

Hiervoor moet ik een inventaris bijhouden en in geval van schade/verlies/diefstal moet ik zelf deze taxatie onderbouwen. Ik ga er van uit dat dit alsnog een hels gevecht zal worden, ondanks dat ik een archief aan materiaal mbt prijzen in de markt bij houd.

Maar beter iets dan niets denk ik dan...
Mag ik vragen bij welke partij?

The best is yet to come

• Gerolamo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-12 17:23
Dean Martin schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:51:
[...]

Mag ik vragen bij welke partij?
Interpolis (via Rabobank)
Pagina: 1