Mini Pc als Game (en eventueel media) server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AliPaca
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-12 09:08
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De kerstperiode komt er weer aan en dat wil zeggen dat er alweer een (modded) minecraft / valheim server opgezet wordt in de vriendengroep. Stilaan ben ik die hosting services en alles wat erbij komt kijken wel een beetje beu. MiniPC's zijn tegenwoordig voor een prikje te vinden en gezien hun kleine form factor en laag verbruik leek dit mij wel een interessante optie als mogelijke mini game server.

Enkel heb ik niet echt een idee wat er vereist is op HW vlak voor het draaien van bvb een MC / valheim / Enshrouded server (max 8 spelers). Volgens mij valt dit allemaal best wel mee, maar ik had toch graag wat advies gehad.

Nog twee extra dingetjes;
- eventueel de mogelijkheid om er een Plex server op te hosten, alleen is mass storage natuurlijk niet zo handig met een MiniPC... :)
- mogelijkheid om een VPN server te hosten

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximum 300 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet van toepassing.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie bovenaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein, energie efficient en stil natuurlijk, alhoewel ik ook wel snap dat de combo van die 3, samen met goeie performance wss niet in een mini pc past voor zo'n beperkt budget. Maar we kunnen hopen!

Ga je overklokken?
Niet van toepassing

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben niet thuis in de markt van minipc's of al de verschillende SKU's van CPU's die er bestaan en hoe ze met elkaar vergelijken. In de desktopmarkt ken ik mijn weg meer dan goed, maar hier had ik toch graag even wat advies om te voorkomen dat ik "een kat in een zak" koop. Verder ook wat inzichten over de vereisten van het betrouwbaar draaien van een game server (bvb minecraft met enkele mods). Kom ik met 16GB toe bvb? Hoe belast zo'n server zijn cores? Moet ik extra aandacht hebben voor de netwerk interface m.b.t latency op zo'n MiniPC?...

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik denk dat je een goede basis hebt met deze review van een moderne instapper: review: GMKtec NucBox G3 Plus met Intel N150 - Een simpele, zuinige en goedko...

Kort gezegd is dat ook waar je op wil letten: koop een CPU / chipset van de moderne generatie, de N150 is een instapper maar wel heel modern dus heeft allerlei hardwarematige versnellingen (zie ook de review) voor veelgebruikte taken, en krijgt natuurlijk langer driver updates dan een ouder exemplaar. Het is vooral belangrijk om hierop te letten aangezien je in het mini pc wereldje nogal eens verleid wordt ook voor (sterk) verouderde CPU's e.d. te gaan...

Overigens zijn mini pc's met de N150 chipset inclusief voldoende ram en SSD op AliExpress al voor rond de €150 te vinden. Ik durf alleen niet goed te zeggen of het sterk genoeg is voor jouw gebruik, daarvoor is de tweakers review dus wel handig om eens door te gaan.

youtube.com/@hisrep

• Scribe
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:56
Geen heel groot budget, maar moet denk ik wel lukken. Minecraft is vooral singlethreaded, maar bepaalde stukken draaien alsnog op andere threads. Maar de focus ligt dus eerder op singlethreaded performance dan meer cores. Networking interface lijkt mij niet heel belangrijk, gewoon standaard 1Gbit ethernet zou meer dan genoeg moeten zijn.

Nu het lastige stukje: 16GB RAM, maximaal 300 euro? Met de huidige prijzen van RAM wordt dat nog een behoorlijke opgave. Voor deze prijs is slechts 1 mini pc te vinden in de hele price watch en die draait op een trage Intel N100 CPU.
Zelfs met 8GB RAM onder de 300 euro moet je al naar iets kijken wat refurbished is. En zelfs daar naar kijkende zou ik niet echt weten wat ik voor deze prijs aan kan raden.

• Scribe
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:56
DeNachtwacht schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:38:
Ik denk dat je een goede basis hebt met deze review van een moderne instapper: review: GMKtec NucBox G3 Plus met Intel N150 - Een simpele, zuinige en goedko...

Kort gezegd is dat ook waar je op wil letten: koop een CPU / chipset van de moderne generatie, de N150 is een instapper maar wel heel modern dus heeft allerlei hardwarematige versnellingen (zie ook de review) voor veelgebruikte taken, en krijgt natuurlijk langer driver updates dan een ouder exemplaar. Het is vooral belangrijk om hierop te letten aangezien je in het mini pc wereldje nogal eens verleid wordt ook voor (sterk) verouderde CPU's e.d. te gaan...

Overigens zijn mini pc's met de N150 chipset inclusief voldoende ram en SSD op AliExpress al voor rond de €150 te vinden. Ik durf alleen niet goed te zeggen of het sterk genoeg is voor jouw gebruik, daarvoor is de tweakers review dus wel handig om eens door te gaan.
Dat zou best een leuke zijn als hij nog ergens te krijgen was :'(

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zoals ik al zei is AliExpress hier je vriend, zie bijvoorbeeld:

https://nl.aliexpress.com...34621%7C_p_origin_prod%3A

N150 cpu, 16GB ram en 512GB SSD included, en met de kerst couponcode dus al voor €125 thuis :P

youtube.com/@hisrep

• AliPaca
Thx voor de tips beide.
Dat zou best een leuke zijn als hij nog ergens te krijgen was :'(
Ik zie die gewoon beschikbaar op Amazon, met 16 gb ddr4 en 512 ssd voor 307 euro met een 50 euo kortingsvoucher beschikbaar.

De CPU lijkt idd wel aan de zwakke kant, ik vrees er een beetje voor als ik de tweakers review zo lees. Misschien toch eens zoeken naar concretere vergelijkingen met hetgeen ik nodig heb.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:32
Minisforum verkoopt zelf ook refurbished mini pc's met 1 jaar garantie en 30 euro kortingscode.
https://minisforumpc.eu/p...ed?variant=52323985981806 of https://minisforumpc.eu/p...rum-nab6-lite-refurbished zijn dan beide 250 euro en hebben 16GB geheugen + 512GB SSD.

• AliPaca
We hebben een winnaar, die refurbished Minisforums lijken duidelijk de beste deal, thx!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Pas hier dus wel weer mee op dat dit een 3 jaar oude processor is en precies wat ik net zei. Het kan op zich interessant zijn, maar val dus niet voor de 'i5'. Dat is wel snel, maar zelf zou ik qua toekomstbestendigheid misschien toch ook dit soort dingen overwegen hoewel het natuurlijk wel weer stukje duurder is:

https://minisforumpc.eu/p...pc?variant=52006663061870

Nieuwste Ryzen AI 255, sneller dan die Intel, maar daarnaast ook 3 jaar moderner. Stel je van de AI functies niet veel voor, maar als je nog een SSD thuis hebt liggen en van de v&a voor een schappelijke prijs 16GB ram kan vinden ben je nog steeds onder de €500 klaar en heb je een veel toekomstbestendiger systeempje. Op de V&A staan trouwens soms ook wel aardige ram dealtjes.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-12-2025 23:37 ]

youtube.com/@hisrep

• AliPaca
Ivgl met de N150 lijkt die 12600H in ieder geval een stuk veelbelovender.

Gisteren avond in bed is mij nog iets anders te binnen gekomen dat ik bij mijn oorspronkelijke post ben vergeten in de beschrijving. Ik zou de Mini in kwestie ook willen gebruiken als apparaat om Steam link te draaien en output te leveren naar een 4k60hz TV. Ik begrijp dat niet zomaar eender wat die encoding + output naar 4K kan draaien, dus dat kan ook nog wel een rol spelen in de keuze...

Na vanmorgen wat rond te surfen kwam ik bvb op deze mini waar ik goeie dingen over heb gelezen;
https://www.amazon.com.be...c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1

Maar na een snelle vergelijking te maken komt de Mini die jij voor stelt er nog beter uit, zowel qua CPU als iGPU. Maar dan moet ik idd op jacht gaan naar DDR5 :p. Een SSD'tje heb ik nog wel liggen.
Pagina: 1