Siri probleem met ios 26.1

Pagina: 1
Acties:

• sngsc6
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-12 15:13
Goedendag,

Afgelopen vrijdag, 5 december, is een nieuwe versie van ios geïnstalleerd (26.1) op mijn mobiele telefoon een iPhone 16. Vanaf dat moment werkt mijn ‘Siri’ niet meer optimaal. De vorige versie zou 18.6.2 geweest zijn. En op deze versie werkte Siri goed.

Even mijn situatie:
Ik ben mindervalide, en kan mijn handen en armen niet meer gebruiken om mijn iPhone te bedienen, daarom heb ik dus Siri nodig.
Na de upgrade van ios, blijkt dat mijn telefoon wel reageert in mijn dag situatie, maar niet in de nacht situatie, als ik een mondkapje op heb, voor mijn beademing, een abneu-kapje. Het lijkt er dus op, dat mijn microfoon wordt geknepen.

Nu heb ik al een tijd het gevoel, dat bij iedere ios update, de functies worden geknepen, en bovenstaande bevestigde dit maar weer.

Nu is de vraag, hoe krijg ik Siri weer naar behoren aan de praat onder ios 26.1?
Of anders, hoe installeer ik ios 18.6.2?

Wie kan mij helpen?

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:28
Heb je al eens contact opgenomen met Apple support? Die zijn beter in staat om voor jouw specifieke situatie te kijken of er iets te doen is. Mijns inziens (maar dat is maar een mening) is het niet zo dat er bewust zaken 'minder goed' gemaakt worden. In tegendeel, er wordt ook echt verbeterd met elke nieuwe iOS uitgave.

Wat zou kunnen (maar dat is speculatie van mijn kant) is dat Siri weer opnieuw aan het trainen is in het herkennen van jouw stem. Omdat het een geheel nieuwe versie is van het OS kan het zijn dat er nieuwe trainingsalgoritmes aan het werk zijn en dat je over tijd weer terug gaat naar de situatie die je had. Er is verder geen reden te bedenken door mij waarmee dit te verklaren is. Maar misschien heeft iemand anders de oplossing voor je.

Terug naar iOS 18 wordt moeilijk, volgens mij is 26.1 de enige versie die op dit moment nog signed is. (zie hier: https://ipsw.me/iPhone17,3). Je kan dan alleen maar terug door gekke dingen uit te halen en er is ook een risico dat je hierbij data kwijtraakt of dat zaken niet meer goed werken. Er zijn Youtube videos die lijken te vertellen hoe je dit kan doen, maar ik zou zelf kijken hoe je de huidige situatie kan verbeteren zonder die stap. Het zou ook kunnen dat je probleem dus niet in de iOS versie zit maar in de 'maturity' van de Siri trainingsdata op je telefoon. Terug naar iOS 18 garandeert niet dat dit daarmee ook teruggezet wordt.