Hoe maak ik een dynamische hyperlink in Google Sheets?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FrW
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:59
Ik probeer een dynamische hyperlink in Google Sheets te maken. Ik heb van alles geprobeerd, maar het lukt me niet.
Ik wil nl. een hyperlink plaatsen en daar verwijzen naar een cel in een ander blad. De volgende cel moet dan verwijzen naar de volgende cel in dat andere blad.
Testvoorbeeld: 1 sheet met 2 tabbladen, Blad1 en Blad2.
In blad 2, kolom B wil ik op rij 2 een hyperlink plaatsen dat gaat naar blad1, kolom B rij 2. De link daaronder, dus in blad 2, kolom B, rij 3 moet gaan naar blad 1, kolom B, rij 3 enz.. voor de hele rij.
Onderstaande 2 hyperlinks werken niet, de cursor blijft staan in Blad2, terwijl ik automatisch naar Blad1, cel B2 wil:
=HYPERLINK("#'Blad1'! &b2"; "Ga naar Blad1 cel B2")
=HYPERLINK("#Blad1!B" & RIJ(); "Ga naar Blad1 cel B" & RIJ())

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1czRYEXl8zAKQJCjpj4YMCNbHm4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ajU5eA58jKwrTcmHeh4MrZKs.png?f=user_large

Alle reacties

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Methode 1:
1. Rechtsklik in Blad2 op B2 en kies in het verschijnende menu: "Link invoegen".
2. Typ in het venster dat verschijnt bovenaan (daar waar 'Tekst' staat): Ga naar Blad1 cel B2
3. Typ in het vak daaronder: Blad1!B2 . Zodra je dat hebt gedaan zal onder dat vak het teken van een hyperlink verschijnen met daar achter Blad1!B2 .
4 Klik op 'Toepassen' en druk op Enter, de link staat dan in de cel.
5. Om de link toe te passen: wijs de cel aan, dan zal onder de cel de Blad- en celnaam verschijnen waar de link naar verwijst. Klik die aan en de celaanwijzer zal meteen naar het juiste blad en de juiste cel verplaatst worden.

Methode 2:
Je kunt ook het volgende doen:
1. Ga naar de doelcel (cel B2 in Blad1), klik daarop met de rechtermuisknop en kies in het verschijnende menu: Meer celacties bekijken-->Link naar deze cel ophalen. Er zal dan de mededeling verschijnen dat de link naar het klembord is gekopieerd.
2. Selecteer de cel waarin de link moet komen te staan (dat is B2 in Blad2), plaats de muisaanwijzer in de formulebalk en typ:
=Hyperlink("
3. Klik na de aanhalingstekens op de rechtermuisknop, kies in het verschijnende menu: Plakken (er verschijnt dan een lange tekst), typ na die tekst:
";"Ga naar Blad1 cel B2")
en druk op Enter. De link staat dan in de cel.
4. Om de link toe te passen: wijs de cel aan, dan zal onder de cel de Blad- en celnaam verschijnen waar de link naar verwijst. Klik die aan en de celaanwijzer zal meteen naar het juiste blad en de juiste cel verplaatst worden.

[ Voor 42% gewijzigd door dix-neuf op 09-12-2025 18:11 ]

• FrW
Bedankt voor je reactie en duidelijke beschrijving! Ik heb een hyperlink kunnen maken en deze gaat zoals jij beschrijft naar het goede blad en cel. Het lost mijn probleem echter niet op, want dit is een statische hyperlink. Bij de volgende rij (rij 3) gaat de link weer naar cel B2 in Blad1, maar het moet naar cel B3 gaan, en zo verder, dus rij 4 gaat naar B4 in blad1 enz... (Zie voorbeeld afbeelding in mijn vorige bericht)
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en zou het fijn vinden als je hier ook een oplossing voor hebt!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-12 15:17
FrW schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:48:
Bedankt voor je reactie en duidelijke beschrijving! Ik heb een hyperlink kunnen maken en deze gaat zoals jij beschrijft naar het goede blad en cel. Het lost mijn probleem echter niet op, want dit is een statische hyperlink. Bij de volgende rij (rij 3) gaat de link weer naar cel B2 in Blad1, maar het moet naar cel B3 gaan, en zo verder, dus rij 4 gaat naar B4 in blad1 enz... (Zie voorbeeld afbeelding in mijn vorige bericht)
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en zou het fijn vinden als je hier ook een oplossing voor hebt!
Het antwoord staat al in het tweede voorbeeld: de formule HYPERLINK. In combinatie met ADDRESS kan je die dynamisch maken:
code:
1
=HYPERLINK(ADDRESS(ROW(),COLUMN(),,,"Blad1"),"Ga naar Blad1 cel " & ADDRESS(ROW(),COLUMN()))

• FrW
Ik heb de link in mijn sheet geplakt, maar krijg een #ERROR!. Foutmelding: parseerfout in formule.
Kennelijk is de formule niet helemaal goed. Wie weet hier de oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unCTOII2wNNprI31zve0MeNEhPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmlon9qDTYQqbBg66cMVQ9EN.png?f=fotoalbum_large

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:55

Reinier

\o/

Misschien staat je locale op NL en dan werkt address() niet?

:)

[ Voor 9% gewijzigd door Reinier op 10-12-2025 12:57 ]

• FrW
Je kunt ook de functie ADRES gebruiken i.p.v. ADDRESS, maar de hyperlink werkt nog steeds niet.
#ERROR! parseerfout in formule.
De landinstelling van mijn Google Sheets is: Nederland. Zou het hier iets mee te maken hebben? Dat bepaalde notaties ; of , e.d. anders in de formule moeten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2s4KXNgUpaZalDXQTYRdQ3Hcrvk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pfsKNuEsQsy2PmD1WNsWph0G.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door FrW op 10-12-2025 14:28 . Reden: spelfoutje ]

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-12 15:17
Als je taalinstelling Nederlands is moet je waarschijnlijk ook puntkomma's gebruiken in plaats van komma's tussen de verschillende functieparameters

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:56
FrW schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:48:
Je kunt ook de functie ADRES gebruiken i.p.v. ADDRESS, maar de hyperlink werkt nog steeds niet.
#ERROR! parseerfout in formule.
De landinstelling van mijn Google Sheets is: Nederland. Zou het hier iets mee te maken hebben? Dat bepaalde notaties ; of , e.d. anders in de formule moeten?

[Afbeelding]
"ADRESS" moet "ADRES" zijn als je het in het Nederlands probeert.

Echter, probeer dit eens:

code:
1
2
=HYPERLINK("#" & ADDRESS(ROW(),COLUMN(),,,"Blad1"),
           "Ga naar Blad1 cel " & ADDRESS(ROW(),COLUMN(),,,"Blad1"))

[ Voor 11% gewijzigd door Munki op 10-12-2025 15:21 ]

• FrW
@Munki Heel erg bedankt voor het meedenken. Helaas werkt jouw formule ook niet. Dezelfde ERROR: parseerfout in formule.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXodAJOfwg07jfX8mRbWeSybRTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OyPJma7gaePE5KNB2qSBWAqB.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1