Ik heb een vraag over de hoofdaansluiting van ons appartementen complex. Tijdens de bouw is er een hoofdaansluiting van 3x50A aangelegd. Dat leek mij wat veel en ik ben daar verder in gedoken en inmiddels is de aansluiting teruggebracht naar 3x35A.
De grootverbruiker is de lift. Gegevens hiervan zijn:
Aanloopstroom 42A,
Aansluitwaade 10kVa,
Motorvermogen 11kW,
Nominaalstroom 24A.
Zekering hoofdgroepenkast 35A.
Als ik na de electra tekening kijk (en meterkast) is die afgezekerd op 3x16A.Ik heb inmiddels ook het maximaal vermogen bijgehouden en dat ligt rond de 14-15kW. Dan zou ik denken dat een hoofdaansluiting 3x25A voldoende zou zijn. Alleen de aanloopstroom van de lift staat op 42A, dat ligt nu al boven de 35A, en ook boven de 16A van de liftgroep zelf zonder dat dit problemen opleverd.
Als ik verder kijk naar de afschakelgrafiek van een mespatron zou dat ook geen problemen op moeten leveren:
:strip_exif()/f/image/NHldRmgffFsi8zvC81KBK1iv.png?f=user_large)
Mijn vraag, kan de hoofdaansluiting terug naar 3x25A? Als de aanloopstroom een probleem zou zijn dan ik 3x16A toch ook al niet voldoende? Wie heeft hier ervaring mee?
De grootverbruiker is de lift. Gegevens hiervan zijn:
Aanloopstroom 42A,
Aansluitwaade 10kVa,
Motorvermogen 11kW,
Nominaalstroom 24A.
Zekering hoofdgroepenkast 35A.
Als ik na de electra tekening kijk (en meterkast) is die afgezekerd op 3x16A.Ik heb inmiddels ook het maximaal vermogen bijgehouden en dat ligt rond de 14-15kW. Dan zou ik denken dat een hoofdaansluiting 3x25A voldoende zou zijn. Alleen de aanloopstroom van de lift staat op 42A, dat ligt nu al boven de 35A, en ook boven de 16A van de liftgroep zelf zonder dat dit problemen opleverd.
Als ik verder kijk naar de afschakelgrafiek van een mespatron zou dat ook geen problemen op moeten leveren:
:strip_exif()/f/image/NHldRmgffFsi8zvC81KBK1iv.png?f=user_large)
Mijn vraag, kan de hoofdaansluiting terug naar 3x25A? Als de aanloopstroom een probleem zou zijn dan ik 3x16A toch ook al niet voldoende? Wie heeft hier ervaring mee?