Vraag

• enboer
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-12 14:14
Ik heb een vraag over de hoofdaansluiting van ons appartementen complex. Tijdens de bouw is er een hoofdaansluiting van 3x50A aangelegd. Dat leek mij wat veel en ik ben daar verder in gedoken en inmiddels is de aansluiting teruggebracht naar 3x35A.
De grootverbruiker is de lift. Gegevens hiervan zijn:
Aanloopstroom 42A,
Aansluitwaade 10kVa,
Motorvermogen 11kW,
Nominaalstroom 24A.
Zekering hoofdgroepenkast 35A.
Als ik na de electra tekening kijk (en meterkast) is die afgezekerd op 3x16A.Ik heb inmiddels ook het maximaal vermogen bijgehouden en dat ligt rond de 14-15kW. Dan zou ik denken dat een hoofdaansluiting 3x25A voldoende zou zijn. Alleen de aanloopstroom van de lift staat op 42A, dat ligt nu al boven de 35A, en ook boven de 16A van de liftgroep zelf zonder dat dit problemen opleverd.
Als ik verder kijk naar de afschakelgrafiek van een mespatron zou dat ook geen problemen op moeten leveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyVIZLlnZFiJgiw1K32e7U-UW1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NHldRmgffFsi8zvC81KBK1iv.png?f=user_large

Mijn vraag, kan de hoofdaansluiting terug naar 3x25A? Als de aanloopstroom een probleem zou zijn dan ik 3x16A toch ook al niet voldoende? Wie heeft hier ervaring mee?

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:05
Welke klasse zekering is de liftgroep nu dan?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid, hoe heb je het maximale vermogen bijgehouden? Stroomtangen? Slimme meter uitgelezen?

Niet dat het je direct helpt, want ik heb geen idee wat de aansluitwaarde is van onze lift. Maar wij zijn van 3x40A oid naar 3x25A gegaan, erop gebaseerd dat onze lift ook op 3x16A was afgezekerd. Dan hebben we nog een hek wat wel wat stroom kan gebruiken, maar de aanloopstroom daarvan was niet zo hoog, en nou ja, dat gaat al heel wat jaren goed, en bespaard ons ~€1000 per jaar.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:35
Die 3x 16A zekering van de lift zullen C karakteristiek veiligheden zijn, die kunnen een hoge inschakelstroom verwerken zonder eruit te vliegen, die zijn gemaakt om een factor 5 tot 10x zo hoge inschakelstroom te kunnen verwerken.
Echter de hoofdzekering zal dat niet zijn dus die moet die 42A kunnen verwerken.

Die 3x 35A zal er zeker een keer uitvliegen als de lift eens maximaal belast moet opstarten, maar omdat dat niet zo vaak gebeurd heb je er tot nu toe niets van gemerkt.

PS
Je wilt vast niet verantwoordelijk worden gehouden als daardoor een aantal mensen vast komt te zitten in de lift door jouw zuinigheid, want bedenk dat zoiets juist gebeurd als de lift vol met mensen zit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• enboer
Sissors schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:20:
Uit nieuwsgierigheid, hoe heb je het maximale vermogen bijgehouden? Stroomtangen? Slimme meter uitgelezen?
Ik gebruik Homewizard P1 met in combinatie met Domoticz. Alleen piekstromen kun je met een P1 meter niet meten.

[ Voor 78% gewijzigd door enboer op 09-12-2025 14:55 ]

• enboer
Ben(V) schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:36:
Die 3x 16A zekering van de lift zullen C karakteristiek veiligheden zijn, die kunnen een hoge inschakelstroom verwerken zonder eruit te vliegen, die zijn gemaakt om een factor 5 tot 10x zo hoge inschakelstroom te kunnen verwerken.
Echter de hoofdzekering zal dat niet zijn dus die moet die 42A kunnen verwerken.

Die 3x 35A zal er zeker een keer uitvliegen als de lift eens maximaal belast moet opstarten, maar omdat dat niet zo vaak gebeurd heb je er tot nu toe niets van gemerkt.

PS
Je wilt vast niet verantwoordelijk worden gehouden als daardoor een aantal mensen vast komt te zitten in de lift door jouw zuinigheid, want bedenk dat zoiets juist gebeurd als de lift vol met mensen zit.
Als ik na de plaatje kijk in de start van dit topic dan kan de hoofdzekering zeker 200sec 50A volhouden. Als die stroom zo lang aan zou houden dan zou ik dat ook op de P1 meter moeten zien lijkt me. Het totale max vermogen is nog nooit boven de 15kW geweest (20A per fase)

• enboer
jeroen3 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:11:
Welke klasse zekering is de liftgroep nu dan?
Dat bij B16 automaten.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:03

PS
Vooropgesteld: helemaal eens, maar,…

Netbeheerder zijn of trage patronen, of C, soms D automaten. Toch?

Als de lift nu al een blijkbaar B16, waar we dikke vraagtekens bij kunnen zetten of dat juist is, niet er uit weet te krijgen, dan zou hij ook een 25A van bovenstaande er niet uit moet en krijgen toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:37
Vraag is dan of B16 in dit geval selectief is tov C25, voor zover je smeltzekeringen mag vergelijken met C karakteristiek.
Dit ivm het zelf kunnen verhelpen van een storing ipv dat je daarvoor van de netbeheerder afhankelijk bent.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:35
Vergeet niet dat inschakelstromen bij liften heel sterk afhankelijk is van de belasting en bij gemiddeld gebruik in een appartement is die belasting vrij laag (1 of 2 mensen), maar de systeem moet wel de maximale belasting aan kunnen en die zal in dat geval bij een B16 volgens de lift specs er zeker uitvliegen.

Bij woningen gebruikt de netbeheerder altijd B automaten, maar het kan best dat vanwege die liften er C automaten geplaatst zijn dat zou je moet bekijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:05
Persoonlijk vind ik dat een beetje laag voor een installatie die met regelmaat 15kW kan pakken en er risico is op opsluiting bij onbedoeld aanspreken.

Ik zou niet verlagen tenzij je op schrijft krijgt van de liftfabrikant dat dit juist kan werken.
Er zijn wettelijke vereisten voor liften, dit heeft hier mogelijk invloed op.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kan je de liftaandrijving in vermogen begrenzen. Een beetje frequentieregelaar moet dat kunnen zou ik zeggen :)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een B16 automaat kan in koude toestand 32A gedurende 48 seconden verdragen. YMMV.

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:04
Misschien een domme vraag, maar wordt die aanloopstroom verdeeld over de fasen? Want dan valt de belasting per fase opeens best mee.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:03

PS
Ben(V) schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:46:
Vergeet niet dat inschakelstromen bij liften heel sterk afhankelijk is van de belasting en bij gemiddeld gebruik in een appartement is die belasting vrij laag (1 of 2 mensen), maar de systeem moet wel de maximale belasting aan kunnen en die zal in dat geval bij een B16 volgens de lift specs er zeker uitvliegen.

Bij woningen gebruikt de netbeheerder altijd B automaten, maar het kan best dat vanwege die liften er C automaten geplaatst zijn dat zou je moet bekijken.
Volledig onjuiste informatie en dan ook nog een beetje bangmakerij aanpraten. De automaat van de netbeheerder is nooit een 'B' automaat. De netbeheerder gaat geen andere automaten plaatsen afhankelijk van jouw belasting, dan heb je gewoon een ander product af te nemen.

Als de lift al jaren achter 3x16A B zit en die nooit heeft laten trippen, er verder weinig achter de aansluiting (dus hooguit wat LED-verlichting), dan zie ik niet waarom dat niet goed zou gaan met 3x25A hoofdaansluiting wat zoals @Ronald zegt een C of een D automaat is.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-12 22:32
Ik zou heel erg goed naar de verdeling over de 3 fases gaan kijken. Je houd heel erg weinig ruimte over voor de overige verbruikers.
Verder kun je kijken of er al een softstart is gebruikt voor de lift. Zoals bij iedere motor is starten het grootste probleem.
Pagina: 1