Schakelaar met verstelbare timer voor garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:50
Gezocht: een opbouw schakelaar met een verstelbare timer, liefst tamelijk simpel en gebruiksvriendelijk.

Uitleg: Mijn garage staat ongeveer 15 meter van mijn huis, en ik moet regelmatig in het donker van de garage naar het huis lopen. Momenteel gebruik ik een bewegingssensor, maar dat is geen succes vanwege de katten in de wijk en de hond die welleens in de avond nog even in de tuin wil spelen. Dan vinden de kids en de buren het niet leuk als mijn lamp lang aan gaat.
Het zou ideaal zijn als ik een schakelaar had waarbij de lamp voor XX (max. 10 minuten ofzo?) seconden brand en dan automatisch uit gaat. Dan tik ik de schakelaar aan, loop naar buiten, deur op slot en loop ik in het licht naar het huis.

Ik weet dat er opties zijn met hotelschakelaars, klik-aan/klik-uit, losse relais die dan ergens verstopt moeten worden etc. Maar ik hoop dat er ook gewoon een schakelaar bestaat die doet wat ik zoek. Ik heb zelf bij Conrad gezocht en de bouwmarkten gehad, maar niet gevonden wat ik zoek.

Wat ik wel gevonden heb, maar liever niet gebruik:
- Een losse tijdschakelaar in een stopcontact en dan de lamp via een stekker hierop aansluiten
- Een los relais dat ik ergens moet wegwerken (daar is ook eigenlijk niet veel ruimte voor)
- Schakelklok die op vaste tijden aan/uit gaat

De lamp die hier op aangesloten zit is een LED schijnwerper. Het vermogen weet ik niet, maar het is geen absurd felle lamp, dus het zal niet veel zijn.

Dit is het beste dat ik gevonden heb, maar is het eigenlijk nét niet. Daarnaast is dit inbouw, en ik heb opbouw nodig.
https://www.conrad.nl/nl/...-ip20-2-polig-537926.html

Alle reacties

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:09

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:45
Op zich is inbouw niet zo'n punt. Er zijn ook generieke loze opbouwdozen verkrijgbaar waar je een inbouwschakelaar in kwijt kan.
De schakelaar die je zoekt is bekend onder de naam trappenhuis schakelaar. Dan vind je vast wel iets bruikbaars.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• supervinnie40
Geen idee. Het enige dat ik zie is een plaatje en een titel. Geen documentatie, geen uitleg, geen tekst. Dus eigenlijk heb ik geen flauw idee of dit bij mijn wensen past.
Dit is een hele goede. Ik had alleen gehoopt dat het afstellen van de tijd wat simpeler zou zijn. Maar op dit moment is dit wel de beste.
JukeboxBill schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:27:
Op zich is inbouw niet zo'n punt. Er zijn ook generieke loze opbouwdozen verkrijgbaar waar je een inbouwschakelaar in kwijt kan.
De schakelaar die je zoekt is bekend onder de naam trappenhuis schakelaar. Dan vind je vast wel iets bruikbaars.
Bedankt voor de tip, die zoekterm had ik nog niet gebruikt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 11:09
Even op een ander paard: een slimme schakelaar zoals een shelly 1 mini? Die kan achter de drukknop verstopt worden, en kan je instellen om na x tijd uit te schakelen (via wifi). Kost 20€ en hang je aan elke schakelaar of drukknop die je maar wil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• supervinnie40
naftebakje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:13:
Even op een ander paard: een slimme schakelaar zoals een shelly 1 mini? Die kan achter de drukknop verstopt worden, en kan je instellen om na x tijd uit te schakelen (via wifi). Kost 20€ en hang je aan elke schakelaar of drukknop die je maar wil.
Even Gegoogled en lijkt ook een prima optie. Mijn enige bezwaar zou zijn dat het aanpassen van de tijd een stuk lastige is. Maar voor de rest zeker een optie om te onthouden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 11:09
^Variëert de tijd die je over de afstand doet dan zoveel?
Als je wifi betrouwbaar tot de garage reikt, zou je 2 schakelaars met een shelly kunnen gebruiken, een in de garage en een in je huis, om het licht te toggelen. Dan kan je het licht in beide richtingen gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of je gebruikt een (Shelly) Lora schakelaar.

• supervinnie40
naftebakje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:23:
^Variëert de tijd die je over de afstand doet dan zoveel?
Als je wifi betrouwbaar tot de garage reikt, zou je 2 schakelaars met een shelly kunnen gebruiken, een in de garage en een in je huis, om het licht te toggelen. Dan kan je het licht in beide richtingen gebruiken.
Nou, nee. Die afstand blijft gelijk ;-). Maar ik wil er rekening mee houden dat wensen en gedrag kunnen veranderen. En het zou mooi zijn als dit de mogelijkheid bied om mee te veranderen.
pagani schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:28:
Of je gebruikt een (Shelly) Lora schakelaar.
Thanks voor de tip, maar op het moment geef ik de voorkeur aan "mechanisch". Althans, niet met signalen enzo. Meestal wil ik dat wel, maar in dit geval geef ik de voorkeur aan ouderwets iets fysieks om in te drukken/draaien etc.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:39
@supervinnie40

Volgens mij voldoet deze helemaal aan je mechanische wensen.

https://www.elektramat.nl...opbouw-grijs-ip44-032030/

• supervinnie40
Dat is een hele goeie. Eigenlijk hoopte ik dat het mogelijk was om de tijd vast te zetten (dus niet elke keer draaien of opnieuw instellen), en dat je daarna enkel op een knop hoeft te drukken. Maar het is op zich ook niet zo'n ramp om de knop te draaien.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:45
supervinnie40 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:13:
[...]

Geen idee. Het enige dat ik zie is een plaatje en een titel. Geen documentatie, geen uitleg, geen tekst. Dus eigenlijk heb ik geen flauw idee of dit bij mijn wensen past.
Even verder zoeken dan vind je hem ook hier:
https://www.elektrobode.n...s-12m-500w-2dr-pt-sup-004
Hoef je nergens aan te draaien. Nou ja, een keer om hem in te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 10-12-2025 09:41 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:49
Zoals hierboven gezet, shelly met auto off-timer. Met normale schakelaar dmv state change. Dus maakt niet uit of je hem “aan” of “uit” zet maar de knop wisselen en hij gaat aan. Of een pulsdrukker als schakelaar.
Heb het op de compressor, schakelaar omzetten en na 15 mins gaat ie weer uit.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:40
Ik zoek het zelfde maar dan tot 2 uren (30, 60, 120 minuten) voor een uitblaas-ventilator, die iedereen kan bedienen, nog nooit iets gevonden.
Steevast zijn het weer die complexe schakelklokken óf de tijd is te kort.
Is dat nu zo moeilijk? bijvoorbeeld: 1x drukken 1 ledje brand = 30 minuten; 2x drukken 2 ledjes branden = 60 minuten.; 3x drukken voor 120 minuten ..., druk op <off> en alles gaat uit.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1