Nieuwe (semi-zakelijke) laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:26
Voor mijn vrouw (nog steeds) aan het kijken voor een andere laptop.
Eerst zochten we een laptop puur voor Photoshop, maar vanwege het verminderde gebruik van Photoshop de laatste tijd zijn we toch verder aan het kijken.
De bedoeling is nu dat er een wat kleinere laptop (14 inch) komt die ze makkelijk in haar tas mee kan nemen (voor haar werk) naar haar cliënten.
Tevens zou het fijn zijn als ze alsnog wel wat met Photoshop kan doen.

Wat ga je met je laptop doen?
OS word gewoon Windows, hier valt niet van af te wijken.
Software is voornamelijk Office en Photoshop/GIMP en natuurlijk een webbrowser.
Voor de rest niet heel veel spannends.
Wat ons aanspreekt aan de 2 gevonden laptops is dat het een 2-in-1 is, je kunt deze ook als tablet gebruiken.
Zo kan hij ook makkelijk gebruikt worden als tekentablet.

Wat is je budget?
De laptops waar we nu op uit komen zijn tussen de €1100,- en €1200,-
Mag iets meer zijn, mag iets minder zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja.
Deze zal zo'n 3 dagen in de week in de tas (in een sleeve) meegenomen worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben nu op 2 laptops (2-in-1) van Lenovo uitgekomen.

De 1e is de Yoga 7i 2-in-1 14 (Ultra 7-Windows 11 Home-32GB-1TB).
Deze kost € 1179,01.

De 2e noemen ze Yoga 7 2-in-1 Gen 10 (14" AMD).
Deze kan je zelf samenstellen en hierbij heb ik dan gekozen voor de 1TB SSD, het duurdere (helderdere?) scherm en de extra pen om vervolgens op € 1141,33 uit te komen.

Ik heb het idee dat die 2e wat beter is voor fotobewerking vanwege de (volgens mij) wat betere ingebouwde GPU.
Volgens mij is de AMD processor wat beter qua multi-core perfomce, terwijl de Intel processor wat beter is qua single-core performance.
Photoshop/GIMP gebruiken meen ik zowel multi- als single-core, evenals Office.

De prijzen verschillen slechts enkele tientjes, maar hoe zit het met de performance?
Ik heb zelf het idee dat de Yoga op basis van AMD wat betere performance zal halen en wat meer toekomstvast is i.v.m. de WiFi 7 (en Bluetooth 5.4) en de iets (of veel) betere iGPU.
Kloppen mijn gedachten of kan ik juist beter de Yoga op basis van Intel aanraden?
Deze CPU heeft iets meer cores en een Intel Ultra processor wat volgens mij de batterij weer ten goede komt.

Kort samengevat even hieronder de (belangrijkste / grootste) verschillen:
Yoga 7i 2-in-1 14 (Ultra 7-Windows 11 Home-32GB-1TB)
Intel Core Ultra 7 155H
Intel Arc
32 GB LPDDR5X-7467MT/s
1 TB SSD M.2 2242 PCIe Gen4 TLC
14" 2,8K (2880 x 1800), OLED, spiegelend, touchscreen, HDR 500, 100% DCI-P3, 400 nits, 120 Hz, glas, weinig blauw licht
Hybride 1080p FHD IR met dubbele microfoon en privacyschuifje
Geen Vingerafdruklezer (nice to have)
Wi-Fi 6E 2x2 AX & Bluetooth® 5.1 of hoger

Yoga 7 2-in-1 Gen 10 (14" AMD)
AMD Ryzen AI 7 350
Radeon 860M graphics
32 GB LPDDR5X-7500MT/s
1 TB SSD M.2 2242 PCIe Gen4 TLC
14" 2,8K (2880 x 1800), OLED, spiegelend, touch, HDR 1000 True Black, 100% DCI-P3, 1100 nits (HDR-piek)/500 nits (SDR-typisch), 120 Hz, glas
5 MP IR met dubbele microfoon, Computer Vision
Wel Vingerafdruklezer (nice to have)
Wi-Fi 7 2x2 BE 160 MHz en Bluetooth® 5.4

Ik hoor graag jullie meningen hierover.
Ik hoor het ook graag als jullie zeggen "NEE! Pak niet zo'n Lenovo Yoga" om wat voor reden dan ook :+

Alle reacties

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:59
Wij zetten de Yoga 7 2-in-1 Gen 10 veel zakelijk in. Prima dingetje voor MKB. Eigenlijk geen problemen mee.
De 9e generatie had wel veel accu problemen, die zagen we nog wel eens terugkomen maar dat lek lijkt in de nieuwe generaties boven water.

Ik zou zeker voor fingerprint gaan, i.v.m. MFA. Veelgehoorde klacht van gebruikers zonder FP reader i.c.m. Windows Hello.

[ Voor 20% gewijzigd door LTwinter op 09-12-2025 14:49 ]

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:26
Thanks.
Ook dat zag ik al wel als een (klein) voordeel, maar meer 'nice to have'.

Iemand die nog iets over CPU/iGPU te vertellen m.b.t. performance Office/Photoshop/GIMP?

Bedankt!