Juiste hoofdschakelaar voor 3 fase aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Amordulce81
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-12 21:02
Ik mag van mij werk nu ook elektrisch autorijden en daarbij komt nu ook een laadpaal en wil vast goed voorbereid zijn.

Huidige situatie:
Heb nog een 1 fase aansluiting 25a.

Toekomstige:
Uitbreiden naar een 3 fase aansluiting

Nu wil ik dit gaan regelen via liander, maar nu ben ik benieuwd of mijn hoofdschakelaar al geschikt is?
En wat zou ik nog meer moeten aanpassen in de meterkast?

De aanpassingen voor de laadpaal in de meterkast worden trouwens gedaan door mijn werkgever.

Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hbtd21UkNwntWtmMorHeeoqCsX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmRZlhxl0GOoIcwT0LvtQNiI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Zo te zien heb je een 3 fase hoofdschakelaar, dus dat gaat goed.

Als de werkzaamheden toch worden uitgevoerd namens je werkgever, hoef je daar sowieso niets voor te doen toch? Ook al zou het de verkeerde hoofdschakelaar zijn, gaat de elektricien die komt hem wel vervangen.. :)

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:46
Even voor de zaken vooruit gelopen.

Wat is momenteel je wachttijd bij liander in je regio?
Ik heb 2 jaar moeten wachten namelijk voordat ik kon worden omgezet naar 3x25A.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:00
Als je daar een 3 fase automaat bijzet voor een laadpaal zit de groepenkast helemaal vol. Dus ik denk dat je zeker over uitbreiding/vervanging moet nadenken.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 17:49
@Amordulce81 heb je ook een foto van de elektameter, of van de kast zonder kap? Want de hoofdschakelaar is al een 3 fasen exemplaar. Best kans dat je gewoon al 3x25 hebt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Amordulce81
De wachttijd weet ik nog niet.
Laat ik je later weten.
Wat voor mijn nu van belang is:
Heb dus al een 4 pollige schakelaar.
Begrijp dus goed dat ik voor de aanvraag naar 3 fases bij Liander niks voor die tijd hoef aan te passen.

En als Liander is geweest een elektricien het verder kan aanpassen uitbreiden voor de laadpaal?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:37
Zowel hoofdschakelaar als aardlekschakelaars zijn 4-polig dus het vermoeden bestaat dat je al 3 fasen hebt.
Waarom denk je dat je 1x 25A hebt? Dat is vrij zeldzaam.
Schroef het deksel anders eens van het onderste kastje af en plaats een foto.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
of veiliger: druk een paar keer op de knop van je slimme meter en kijk hoeveel fases er aanwezig zijn. Staat onder "aanwezige fases" : "L1 L2 L3" . dit zou betekenen 3 fases. Als je alleen " L1 " in het schermpje ziet staan dan is het 1 fase.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-12 16:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

joke_name schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:47:
Even voor de zaken vooruit gelopen.

Wat is momenteel je wachttijd bij liander in je regio?
Ik heb 2 jaar moeten wachten namelijk voordat ik kon worden omgezet naar 3x25A.
Je kan mazzel hebben. Ik moest twee jaar wachten, maar toen werd ik ineens op een donderdag na een maand gebeld dat ze een gaatje hadden :)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Amordulce81
Ik zie alleen L1 staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s4FoIFMpibwDpisWfe_Co-ioh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BE6OkDlakd2vzdxHljTUVTQ2.jpg?f=fotoalbum_large

• Amordulce81
Bij Liander zou ik begin februari 2026 aan de beurt zijn.

Nog even terugkomend op het volgende:
Begrijp dus goed dat ik voor de aanvraag naar 3 fases bij Liander niks voor die tijd hoef aan te passen?

En als Liander is geweest een elektricien het verder kan aanpassen uitbreiden voor de laadpaal?

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:40

Snow_King

Konijn is stoer!

Amordulce81 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:24:
Bij Liander zou ik begin februari 2026 aan de beurt zijn.

Nog even terugkomend op het volgende:
Begrijp dus goed dat ik voor de aanvraag naar 3 fases bij Liander niks voor die tijd hoef aan te passen?

Klopt. Het lijkt er op dat alles er al is voor L2 en L3. Liander moet alleen de kabels nog aansluiten + automaten plaatsen/vervangen.
Pagina: 1