PostNL, maar toch DHL, en beide verwarrende informatie

Pagina: 1
Acties:

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12 23:32
Ik had iets besteld in de VS. Uiteindelijk (duurt natuurlijk altijd even) kreeg ik een mailtje van PostNL dat ik inklaringskosten moest betalen. Logisch en verwachtte ik ook. Na het betalen kreeg ik een bevestiging, en volgens PostNL was het pakket vandaag door de douane gekomen en zouden zij mijn pakket gaan bezorgen.

Echter, daarnet kreeg ik ineens een mail van DHL dat zij mijn pakket hebben ontvangen, maar dat het pakket is achtergehouden door de douane (‘held at customs’).

Ik snap het even niet meer.
  1. Waarom gaat een pakket op dezelfde dag nog van de ene naar de andere vervoerder, nota bene een concurrent? Door de kerstdrukte?
  2. Waarom geeft PostNL me andere informatie dan DHL?
Het is écht één pakket; ik heb niet meerdere besteld, dus het is niet dat ik zelf pakketten verwar.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32
Is de ene niet scam en de andere echt? Heb je de links gecontroleerd?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• TheVivaldi
DutchKel schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:20:
Is de ene niet scam en de andere echt? Heb je de links gecontroleerd?
Die van DHL kwam me in eerste instantie inderdaad wat scam-achtig over, maar de link leidt naar https://webtrack.dhlecs.com/, wat volgens DHL zelf klopt. En ook de locatie van waar het pakket verstuurd is komt overeen.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:30
Twee zending voor elk een deel van je bestelling? @TheVivaldi

• TheVivaldi
duvekot schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:27:
Twee zending voor elk een deel van je bestelling? @TheVivaldi
Het betreft één item, dus dat verwacht ik niet.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-12 11:51
Wat zegt PostNL waar het pakket is? Komt het nog eraan of is het idd overgedragen aan DHL?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:18

Qwerty-273

Meukposter

Als beide inderdaad hetzelfde pakket betreft dan kan je daar later nog bezwaar voor maken. Uiteindelijk is er maar 1 douane waar je de kosten aan afdraagt.

https://www.postnl.nl/kla...gskosten/wanneer-betalen/
Bezwaar maken tegen inklaringskosten
Ben je het niet eens met de inklaringskosten? Dan kun je bezwaar indienen. Je moet dan eerst de inklaringskosten betalen en het pakket in ontvangst nemen. Ook moet je de verpakking goed bewaren. Zit er een douaneformulier op het pakket? Bewaar die dan ook. Of maak er een foto van.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:13
Qwerty-273 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:24:
Als beide inderdaad hetzelfde pakket betreft dan kan je daar later nog bezwaar voor maken. Uiteindelijk is er maar 1 douane waar je de kosten aan afdraagt.

https://www.postnl.nl/kla...gskosten/wanneer-betalen/

[...]
Neemt niet weg dat beide postbedrijven dan ook nog afhandelingskosten rekenen die je ook weer apart moet zien terug te krijgen.

• TheVivaldi
mfkne schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:49:
Wat zegt PostNL waar het pakket is? Komt het nog eraan of is het idd overgedragen aan DHL?
PostNL zegt dat het pakket door de douane is en dat het bezorgd gaat worden. Des te vreemder dat DHL iets anders meldt (los van dat het vreemd is dat DHL ineens om de hoek komt kijken).

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-12 11:51
Dan zou ik gewoon afwachten. Normaal gesproken zou die deze week waarschijnlijk bezorgd worden. Als je dan je volledige bestelling hebt ontvangen zou ik de e-mail van DHL gewoon negeren.

• TheVivaldi
mfkne schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:01:
Dan zou ik gewoon afwachten. Normaal gesproken zou die deze week waarschijnlijk bezorgd worden. Als je dan je volledige bestelling hebt ontvangen zou ik de e-mail van DHL gewoon negeren.
Ga ik dat doen — dank je wel!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:18

Qwerty-273

Meukposter

Vanwege de volgende pagina gebeurt het ook wel regelmatig (?) dat PostNL dubbele inklaringskosten rekent.
https://www.postnl.nl/kla...gskosten/geldterugvragen/
Dubbel inklaringskosten betaald
Ging er iets mis en heb je daardoor 2 keer inklaringskosten betaald aan PostNL? Daar balen we van. Vraag hier je inklaringskosten terug, zodat we je terug kunnen betalen.
Het gelinkte formulier is specifiek als PostNL twee keer is komen aankloppen. Na ontvangst dus bezwaar.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• RyuRyu
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-12 21:30
Ik snap privé en privacy enz, maar iedereen wilt echt wel weten wat je heb besteld! :P

Dus?

Paradis is a State of Mind

• TheVivaldi
RyuRyu schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:16:
Ik snap privé en privacy enz, maar iedereen wilt echt wel weten wat je heb besteld! :P

Dus?
Hehe. :+

Een slaapmasker van Manta, eentje die ze niet in de EU- en UK-webwinkel hadden.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:02
Wellicht kun je met een global tracking app/site wat meer zien over de hele reis van het pakketje.
Vaak is de t&t van een carrier beperkt tot hun eigen flow.
Ik gebruik zelf vaak https://parcelsapp.com/ voor internationale zendingen.

Overigens, mijn ervaring met PostNL zodra je de inklaring betaald hebt, het met een paar dagen ook wel daadwerkelijk bezorgd wordt.

• jayjay1990
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-12 10:29
Overigens kan het ook zijn dat DHL de originele vervoerder is. Na de douane voert PostNL de rest af. Dit heb ik ook een keer gehad bij een pakketje uit de VS. De eerste email is dan van PostNL omdat die er mee bezig zijn en weten dat het voor jou is. De 2e is DHL die een update geeft. Let inderdaad wel op of je niet nu dubbel kosten betaald hebt. In mijn geval, was bij de shop al betaald voor inklaringskosten enz. maar kreeg ik die ook nog eens van PostNL. De webshop heeft dat toen netjes opgelost door het bedrag terug te storten.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:02
jayjay1990 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:39:
Overigens kan het ook zijn dat DHL de originele vervoerder is. Na de douane voert PostNL de rest af. Dit heb ik ook een keer gehad bij een pakketje uit de VS. De eerste email is dan van PostNL omdat die er mee bezig zijn en weten dat het voor jou is. De 2e is DHL die een update geeft. Let inderdaad wel op of je niet nu dubbel kosten betaald hebt. In mijn geval, was bij de shop al betaald voor inklaringskosten enz. maar kreeg ik die ook nog eens van PostNL. De webshop heeft dat toen netjes opgelost door het bedrag terug te storten.
Ja dat kan ook goed, dan draagt de carrier het over aan de standaard postbezorger in land van aankomst, PostNL dus in ons geval.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:25
jayjay1990 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:39:
Daar zit ik ook aan te denken ja. Al is dat meestal met een andere buitenlandse verzender. Zou eigenlijk verwachten dat in geval van DHL dit gewoon door DHL verwerkt word.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:43
Ik had vorige week ook een pakketje uit Duitsland, daar was het DHL maar was bezorgd door PostNL

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:22
CappieL schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:01:
Ik had vorige week ook een pakketje uit Duitsland, daar was het DHL maar was bezorgd door PostNL
Daar zit ik dus nu ook mee, heb track en trace code van dhl gekregen inclusief link van DHL.de , maar dhl e-commerce Nederland stuurt mij met de track en trace code door naar PostNL

• TheVivaldi
UPDATE: nu staat er bij DHL ineens ‘cleared customs’. Dus er was twee keer een controle nodig, gezien PostNL eerder rapporteerde dat het al door de douane was? Tjonge, en dat voor een slaapmasker van een gerenommeerd bedrijf…

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38
Ik zet m'n geld in op dat ze per ongeluk je bestelling 2x hebben verstuurd, en dat je van zowel PostNL als van DHL een pakket zal gaan krijgen :P

The devil is in the details.

• TheVivaldi
Nu zegt PostNL weer in een mail dat ze mijn pakket gaan bezorgen. Ik ben reuzebenieuwd wie van de twee er nu langs gaat komen…

Ik heb nogmaals de afzender gecontroleerd en allebei noemen ze dezelfde, namelijk Manta Sleep, terwijl ik er toch echt maar één ding besteld heb.

[ Voor 47% gewijzigd door TheVivaldi op 10-12-2025 19:15 ]

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:32
TheVivaldi schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:12:
UPDATE: nu staat er bij DHL ineens ‘cleared customs’. Dus er was twee keer een controle nodig, gezien PostNL eerder rapporteerde dat het al door de douane was? Tjonge, en dat voor een slaapmasker van een gerenommeerd bedrijf…
Klopt toch exact met wat @jayjay1990 schreef? PostNL was gewoon sneller. En je had al betaald voordat DHL je de vraag überhaupt stuurde. En nu zijn ze weer traag, dus je krijgt de update omdat je via PostNL al betaald hebt.

• TheVivaldi
Maar DHL blijft ook updates sturen. Waarom blijven ze dan allebei updates sturen dat ze mijn pakket gaan bezorgen?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Laat je ons wel weten hoe dit gaat aflopen @TheVivaldi ? Want het wordt nu toch wel echt spannend wie/wat/hoeveel gaat bezorgen... :+

Mooie Plaatjes   

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-12 09:41
TheVivaldi schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:13:
Nu zegt PostNL weer in een mail dat ze mijn pakket gaan bezorgen. Ik ben reuzebenieuwd wie van de twee er nu langs gaat komen…
UPS?

• VonAalscht
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-12 13:40

VonAalscht

Raaaar

TheVivaldi schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:24:
Maar DHL blijft ook updates sturen. Waarom blijven ze dan allebei updates sturen dat ze mijn pakket gaan bezorgen?
Is het niet gewoon dat PostNL de updates (ook) aan DHL doorgeeft en DHL die weer aan jou doorgeeft?

• TheVivaldi
UPDATE: pakketje is binnen! Maar ik snap er nog altijd niks van. Zowel PostNL als DHL zeggen nu dat het pakketje bezorgd is. Echter was het uiteindelijk PostNL die het bij het afleverpunt bezorgd heeft (is ook een PostNL-only-punt), dus wat DHL er nu mee te maken heeft en waarom ook DHL claimt dat het bij hetzelfde (PostNL-)punt bezorgd is…?

[ Voor 19% gewijzigd door TheVivaldi op 11-12-2025 16:44 ]

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:46
TheVivaldi schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:43:
UPDATE: pakketje is binnen! Maar ik snap er nog altijd niks van. Zowel PostNL als DHL zeggen nu dat het pakketje bezorgd is. Echter was het uiteindelijk PostNL die het bij het afleverpunt bezorgd heeft (is ook een PostNL-only-punt), dus wat DHL er nu mee te maken heeft en waarom ook DHL claimt dat het bij hetzelfde (PostNL-)punt bezorgd is…?
Maar je leest dus niet de reacties hier, waarin de meest logische conclusie wordt gegeven dat DHL de oorspronkelijke vervoerder is, maar in Nederland aan PostNL heeft overgedragen, en DHL meld gewoon ook de updates die zij van PostNL krijgen?

Of geloof je die conclusie niet? Kan, maar zeg dat dan...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• TheVivaldi
Sorry, dat was me even ontgaan. Althans, ik had het wel gelezen, maar het was niet goed tot me doorgedrongen.

Alleen klopt het dan nog niet helemaal, want DHL meldt een heel ander tijdstip afleveren dan PostNL. Of is dat een foutje in het DHL-systeem?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:55
TheVivaldi schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:15:
Alleen klopt het dan nog niet helemaal, want DHL meldt een heel ander tijdstip afleveren dan PostNL. Of is dat een foutje in het DHL-systeem?
Is het verschil een heel aantal uren? Dan is het misschien dezelfde tijd maar in een andere tijdzone.
Anders is het tijdstip dat DHL noemt misschien het moment waarop PostNL ze heeft laten weten dat ze het hebben afgeleverd.

• TheVivaldi
vanaalten schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:56:
[...]

Is het verschil een heel aantal uren? Dan is het misschien dezelfde tijd maar in een andere tijdzone.
Anders is het tijdstip dat DHL noemt misschien het moment waarop PostNL ze heeft laten weten dat ze het hebben afgeleverd.
Ik snap het al: het is wel degelijk een foutje in het DHL-systeem. Volgens DHL zou het pakket om 11:36 bezorgd zijn op het afhaalpunt, maar volgens PostNL was de melding van 11:36 dat de bezorger onderweg was. Blijkbaar vat DHL op dat als de bezorger onderweg is, dat het al bezorgd is.

• TheVivaldi
Iedereen bedankt voor het meedenken! :) Ik blijf het een apart iets vinden, maar soit.
Pagina: 1