Kaarsjes met Zigbee, Matter of Z-wave

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Menno_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:18
De kerstdagen komen eraan en alle lampen in mijn huis zijn gekoppeld aan Home Assistant behalve… de kaarsjes.

Zijn er kaarsjes die werken met Zigbee, Matter of Z-wave?

In dit forum heb ik een topic gevonden van een jaar geleden waar alternatieve oplossingen werden aangedragen zoals:
  • Kaarsjes met infrarood besturen met een IR hub
  • Batterijen vervangen door een adapter en schakelen met een Zigbee stekker.
Beide oplossingen zijn voor mij niet ideaal. Ik wil geen snoeren en voor IR is een zichtverbinding nodig.

Via de gebruikelijke zoekmachines en webwinkels heb ik nog geen kaarsen gevonden.

Ik ben benieuwd of bij een van jullie een product bekend is dat wel met een van de genoemde protocollen werkt.

Alle reacties

• matsen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Ben niet zo bekend met Zigbee of andere slimme kaarsen helaas. Echter wel een andere optie: Hue lampen.
Met de Hue app kun je lampen instellen op het profiel: "kaars" of "open haard". Hiermee kan je mooie sfeerverlichting creëren en via Home Assistant oid aansturen.
Wellicht een optie voor je ;)

• _Menno_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:18
Bedankt voor de tip! Die functie ken ik inderdaad. Ik ben alleen echt opzoek naar een kaars/waxinelichtje. De Hue lampen zijn daar geen echte vervanger voor.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Misschien zijn ze er wel met 433MHz RF afstandsbedieningen? Ik heb zelf een Broadlink RM4 Pro aan mijn Home Assistant hangen. Deze hangt in de meterkast, maar kan mijn ventilator in de slaapkamer prima besturen.