[Advies] Dimbare LED-strip defect of LED-driver? Verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:28
Situatie
Pulsschakelaar (JUNG Pulsschakelaar 531EU) --> (is aangesloten op) Shuttle Dimmodule 250W --> (is weer aangesloten op): zowel:
1) Dimbare LED Driver 12V 50W als ook
2) Dimbare LED Driver 24V 100W

Die 1) en 2) zijn weer aangesloten op LED-strips (IP67) van resp. 3 meter 12V en 8 meter 24V.

Alles heeft perfect gewerkt, nu ongeveer 6 maanden oud.

Probleem
- De 3 meter LED-strip flikkerde afgelopen weken eerste minuut na het 'aan gaan'.
- Nu is de LED-strip uitgevallen en gaat niet meer aan.
- De 8 meter (24V) strip doet het nog goed.

Vraag 1
Ik ben doodsbenauwd dat de strip het heeft opgegeven. Zou dat het geval kunnen zijn? Ik heb geen multimeter of elektro-technische kennis om dit snel door te meten. De strip zit helemaal verwerkt in tegelprofiel in de badkamer (nu 6 mnd oud).

Vraag 2
Is dit zo op de juiste wijze aangesloten? Of kan ik beter iets vervangen? De LED-drivers en de dimmer kan ik vervangen. De strips niet.

Foto van de LED-drivers (onderste doet niets meer, wordt ook niet meer warm).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oa8sf5mV7JXy3D8tjd4M7LDQYrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlIfKzcmsuQZgZutiJHXWQ4M.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast erg bedankt voor het meedenken.

[ Voor 9% gewijzigd door radeoxx op 08-12-2025 21:02 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Alle reacties

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:06
Die led drivers gaan regelmatig kapot zonder duidelijke oorzaak. Hier meermaals gehad.

Wissel die eens om als het kan.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Strip gaat zelden in zijn geheel kapot. Dan vallen er leds/secties uit. Dus ik zeg, driver.

En denk dat ik ook wel weet waarom. Denk dat hij gekookt is in die box als daar een deksel op zat.