[Advies] Dimbare LED-strip defect of LED-driver? Verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:31
Situatie
Pulsschakelaar (JUNG Pulsschakelaar 531EU) --> (is aangesloten op) Shuttle Dimmodule 250W --> (is weer aangesloten op): zowel:
1) Dimbare LED Driver 12V 50W als ook
2) Dimbare LED Driver 24V 100W

Die 1) en 2) zijn weer aangesloten op LED-strips (IP67) van resp. 3 meter 12V en 8 meter 24V.

Alles heeft perfect gewerkt, nu ongeveer 6 maanden oud.

Probleem
- De 3 meter LED-strip flikkerde afgelopen weken eerste minuut na het 'aan gaan'.
- Nu is de LED-strip uitgevallen en gaat niet meer aan.
- De 8 meter (24V) strip doet het nog goed.

Vraag 1
Ik ben doodsbenauwd dat de strip het heeft opgegeven. Zou dat het geval kunnen zijn? Ik heb geen multimeter of elektro-technische kennis om dit snel door te meten. De strip zit helemaal verwerkt in tegelprofiel in de badkamer (nu 6 mnd oud).

Vraag 2
Is dit zo op de juiste wijze aangesloten? Of kan ik beter iets vervangen? De LED-drivers en de dimmer kan ik vervangen. De strips niet.

Foto van de LED-drivers (onderste doet niets meer, wordt ook niet meer warm).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oa8sf5mV7JXy3D8tjd4M7LDQYrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlIfKzcmsuQZgZutiJHXWQ4M.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast erg bedankt voor het meedenken.

[ Voor 9% gewijzigd door radeoxx op 08-12-2025 21:02 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Alle reacties

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Die led drivers gaan regelmatig kapot zonder duidelijke oorzaak. Hier meermaals gehad.

Wissel die eens om als het kan.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• Septillion
  • Laatst online: 11:57

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Strip gaat zelden in zijn geheel kapot. Dan vallen er leds/secties uit. Dus ik zeg, driver.

En denk dat ik ook wel weet waarom. Denk dat hij gekookt is in die box als daar een deksel op zat.

• radeoxx
Dank.

Update: ledstripkoning vraagt of ik de voeding van de 24V strip eens kan proberen op de 12V strip. Ik denk niet dat een verstandig idee is, wel? Volgens mij is de LED-strip dan zeker defect, niet? 8)7

En Sandervunderink had ik gevraagd om advies en die geven aan dat ze niet adviseren verschillende led drivers te gebruiken achter één dimmer. Snijdt dat hout?

[ Voor 40% gewijzigd door radeoxx op 10-12-2025 18:23 ]

• Septillion

Septillion

24V aan 12V strip is inderdaad vragen hem stuk te maken.

Qua stukgaan van de voeding zie ik geen probleem met soorten mengen. Kan wel zijn dat ze beide enorm andere dimcurve hebben.

Ik denk dus dat ze gewoon te warm worden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Nog een stem voor te warm. Als je er een kassabonnetje bij had gestopt, was dat vast zwart geworden. Die dingen hebben "adem" nodig.
(Eigenlijk is het perfect mogelijk om die te maken dat ze veel hogere temperaturen jarenlang aankunnen, maar dan wordt het 10% duurder, en dat krijgen ze niet meer verkocht).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• radeoxx
Zojuist de module vervangen door een nieuw exemplaar. Helaas! Strip doet niets! :(. Iemand nog ideeën?

• Septillion

Septillion

Meten meten meten. Dus komt er spanning uit? En wat als je hem eens niet echter de dimmer hangt?
Pagina: 1