Hotspot temp van 106 graden - RTX 3080

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DrWillyJ
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:09
Mijn vraag
Een hotspot van 106, wat kan je er aan doen, of is het prima? Ik lees veel, maar kom er ook niet helemaal aan uit. Kan het nu wel kwaad, is het normaal.

Sinds dit weekend in het bezit van een 3080 PNY XLR8. Op zich heb ik prima temperaturen als ik HWinfo en furmark moet geloven. GPU maximaal 72, gemiddeld 67 graden. Alleen die hotspot, daar schrik ik van. Merkbare warmte ook rondom de case, voornamelijk het glas.

Thermal pads vervangen, of de koelpaste (mx4 gebruik ik graag) vervangen? Of zo laten? Andere opties (behalve een nieuwe kaart kopen :P) Ik vind het lastig.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11
NZXT H6 flow
Ryzen 5600x, thermaltake koeler
32 GB RAM 3000mhz
Case fans
- Boven 120mm 2x out, 1x in (zonde om de koude lucht er meteen uit te zuigen lijkt mij)
- Voor-/zijkant Be quit 3x 120 mm
- Achter 1x 120 mm
- Onder 2x Be quit 140 mm

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Case fans aanpassen, fans aanpassen van videokaart

Ik gebruik fan control overigens, maar het valt me op dat de fans van de GPU soms ook ineens een paar seconden maximaal gaan draaien en dan weer terug naar 50% (daar heb ik het nu op ingesteld, nog harder en dan lijkt het net op je op schiphol staat)

HW info na een aantal uur gamen
https://we.tl/t-pdpe6QPsNj

Furmark:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpSNDnkZmQbHzPjBMCdu_bDLeS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bI45KSCXGBpyxwF6jQPK8MPv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door DrWillyJ op 08-12-2025 21:24 . Reden: verkeerde afbeelding ]

Alle reacties

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-12 17:14
Ik had hetzelfde met zowel een 7900xtx als mijn huidige 4090.

Bij de eerste was het definitief opgelost met een Thermal grizzly kryosheet, echt perfect.

Bij de 4090 gaf zo'n sheet gek genoeg 0,0 verschil na meerdere pogingen. Hiervoor een Honeywell Thermal pad gekocht (goedkoop bij AliExpress te krijgen, zoek op passionate girl store voor het juiste spul). Dit werkt grandioos en mijn hotspot blijft nu circa 80 graden tijdens gaming, gpu temp net onder de 70.

Throttling gebeurt rond de 110 graden dus de kaart is wel redelijk beschermd. Toch kan het de prestaties beïnvloeden en vind ik het persoonlijk niet fijn dat een kaart zo heet wordt dat er ingegrepen moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door meljor op 08-12-2025 22:58 ]

• DrWillyJ
@meljor die Honeywell gebruik je dan ipv koelpasta als ik het zo bekijk?

Heb jij alleen dat vervangen, of ook al je thermal pads?

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-12 17:24
Zelfde hier als bij Meljor, de 3080 staat bekend om hoge hotspots, mede omdat bij veel fabrikanten de thermal pads van ondermaatste kwaliteit zijn.
Deze vervangen met pads van Aliexpress (let op de juiste dikte mm) en de paste vervangen met Noctua NT-H1 die speciaal ook voor GPUs is gemaakt. Ook hier hotspot van 100 naar 80 gegaan

Ik had gebruikt gemaakt van deze video, is wel de Gigabyte maar geeft wellicht wat inzicht

[ Voor 28% gewijzigd door Turismo op 09-12-2025 14:08 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• DrWillyJ
@Turismo die dikte, die vind ik lastig. Nu heb ik op YT wel een video gezien van een filmpje waarin hij 1,5 en 3mm gebruikt, waar een andere betere resultaten had met 1 en 2 mm.

Ik heb op Ali gekeken, maar bij hetgeen Meljor aanhaalde, zie ik niets van een dikte, of ik kijk er echt overheen.

Jij hebt liever de paste dan de pads begrijp ik. Las gisteren wel dat noctua een afrader is hier op het forum?

De grootste vraag daarnaast is ook wel HW Info. Ik zie een maximaal, maar ook een feitelijk. Die feitelijk zit op en om de 82 graden. Is die max een eenmalige meting, of is het ook echt een temp die non stop op 105 staat?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:00

HugoBoss1985

Xenotech

Turismo schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:04:
Zelfde hier als bij Meljor, de 3080 staat bekend om hoge hotspots, mede omdat bij veel fabrikanten de thermal pads van ondermaatste kwaliteit zijn.
Deze vervangen met pads van Aliexpress (let op de juiste dikte mm) en de paste vervangen met Noctua NT-H1 die speciaal ook voor GPUs is gemaakt. Ook hier hotspot van 100 naar 80 gegaan

Ik had gebruikt gemaakt van deze video, is wel de Gigabyte maar geeft wellicht wat inzicht
[YouTube: Gigabyte RTX 3080 Gaming OC thermal pads replacement (20 W/m-K) - same for Eagle/Vision 3080Ti/3090]
Nt-h1 is speciaal voor cpu's gemaakt. Niet voor gpu's. Het is zelfs af te raden voor gpu's. Zeker voor gpu's met dit soort stroomverbruik. Het spul is veel te dun.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-12-2025 23:29 ]

• Turismo
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:28:
[...]

Nt-h1 is speciaal voor cpu's gemaakt. Niet voor gpu's. Het is zelfs af te raden voor gpu's. Zeker voor gpu's met dit soort stroomverbruik. Het spul is veel te dun.
Ze hadden GPU vast niet vermeld op hun eigen site dan zou je zeggen? https://www.noctua.at/en/products/nt-h1-3-5g/features
Wellicht zit ik ernaast, ik had het juist onderzocht en werd juist toegejuicht vanwege de hogere viscosciteit waar het beter met hotspots omgaat, het draait hier al 2 jaar prima we zullen zien

NT-H2 zou wel echt specifiek voor GPUs gemaakt zijn, dat is waar https://www.noctua.at/en/products/nt-h2-3-5g#hero
Net als Arctic mx-6 maar dat vind ik afgrijselijk spul om mee te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Turismo op 10-12-2025 10:04 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Turismo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:57:
[...]

Ze hadden GPU vast niet vermeld op hun eigen site dan zou je zeggen? https://www.noctua.at/en/products/nt-h1-3-5g/features
Wellicht zit ik ernaast, ik had het juist onderzocht en werd juist toegejuicht vanwege de hogere viscosciteit waar het beter met hotspots omgaat, het draait hier al 2 jaar prima we zullen zien
Ik zie op die hele pagina letterlijk 1 vermelding van "GPU" :P
Het is volgens mij ontwikkeld voor CPU gebruik, dat is immers ook de core business van Noctua.

Ik spreek vanuit eigen ervaring met verschillende koelpasta's, ook NT-H1.
De viscositeit van deze koelpasta is helemaal niet zo hoog (t.o.v. bijvoorbeeld Arctic Ceramique).
Zoals ik zei: het is gewoon erg dun spul.
I.v.m. pump out maar ook doordat het vaak al direct weggeduwd wordt/voor kale plekken zorgt tussen het contact van GPU en heatsink.
Pump out is volgens mij een groter probleem met videokaarten (gpu's) met hoger stroomverbruik.

@DrWillyJ Kan beter gelijk gewoon voor PCM/PTM gaan.
Dan ben je overal vanaf.
Thermal pads ook gelijk vervangen; standaard thermal pads zijn vaak niet zo goed, scheuren vaak als je de kaart demonteert en zijn soms gewoon niet geschikt voor hergebruik i.v.m. (niet her-)comprimeren.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-12-2025 10:06 ]

• Turismo
HugoBoss1985 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:03:
[...]

Ik zie op die hele pagina letterlijk 1 vermelding van "GPU" :P
Het is volgens mij ontwikkeld voor CPU gebruik, dat is immers ook de core business van Noctua.

Ik spreek vanuit eigen ervaring.
De hogere viscositeit is juist een nadeel.
I.v.m. pump out maar ook doordat het vaak al direct weggeduwd wordt/voor kale plekken zorgt tussen het contact van GPU en heatsink.
Pump out is volgens mij een groter probleem met videokaarten (gpu's) met hoger stroomverbruik.

@DrWillyJ Kan beter gelijk gewoon voor PCM/PTM gaan.
Dan ben je overal vanaf.
Thermal pads ook gelijk vervangen, standaard thermal pads zijn vaak niet zo goed, scheuren vaak als je de kaart demonteert en zijn soms gewoon niet geschikt voor hergebruik i.v.m. (niet her-)comprimeren.
Naja voor mij genoeg beter als 0x :P is toch wel een soort van semi-bevestiging.
En ja ik had het spul nog liggen toevallig, had geen zin om wat speciaals te kopen, en ik hou mn temps altijd strak in de gaten, tot zover gaat het goed. Ergste wat kan gebeuren is die socalled "pumpout" en hogere hotspots, we zijn 2 jaar verder ik geloof het wel, deze zomer toch weer een opfrisbeurt geven.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Turismo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:07:
[...]

Naja voor mij genoeg beter als 0x :P is toch wel een soort van semi-bevestiging.
En ja ik had het spul nog liggen toevallig, had geen zin om wat speciaals te kopen, en ik hou mn temps altijd strak in de gaten, tot zover gaat het goed. Ergste wat kan gebeuren is die socalled "pumpout" en hogere hotspots, we zijn 2 jaar verder ik geloof het wel, deze zomer toch weer een opfrisbeurt geven.
Gebruik NT-H1/H2 aub niet voor gpu's.

Voor de goede orde: ik had mijn post even aangepast i.v.m. verkeerde info (viscositeit).

Tja zo kan je het ook zien.
Ik doe het tegenwoordig liever in 1x goed en ook dat ik er niet meer naar om hoef te kijken.
Met de duurdere/forsere kaarten liever PTM/PCM en niveau RX480/1070/2070 Arctic Ceramique.

Met koelpasta heb je wellicht wat eerder onderhoud.
Het ligt ook aan wat voor een videokaart je dit gaat toepassen.
Met lagere TDP's valt het qua pump out wellicht nog wel mee.
Qua duurzaamheid is NT-H1 volgens mij wel goed spul hoor.

Als je bijvoorbeeld naar sommige Gigabyte videokaart heatsinks kijkt...
Die hebben een soort direct touch heatpipes waar soms tussen de heatpipes nog wat ruimte zit.
Dan heb je met dunne (lage viscositeit) koelpasta op al die plekken al gewoon een hotspot probleem.
Het maakt dan ook nog uit hoe je het aanbrengt: spreiden over de gpu is in dat geval veel beter dan een kruis of meerdere dotjes.

Maar ik gebruik dus altijd Arctic Ceramique (als ik koelpasta gebruik), dat werkt gewoon altijd heel goed en is heel dik.
Voor bijvoorbeeld AMD cpu's is dat weer niet aan te raden omdat het ontzettend plakt i.v.m. de dikte.
Met een Wraith Prism trek je zo de cpu uit het socket als je niet goed/voorzichtig doet.
Dat is weer een voordeel van/met NT-H1.

Ik heb mijn 6800XT van PCM/PTM voorzien, inclusief nieuwe pads.
En tegenwoordig let ik met een nieuwe videokaart aanschaf op dat er standaard PCM/PTM op zit.
Ondanks dat het ook beperkt houdbaar is zal de videokaart dan onderhoudsvrij zijn, behalve de fans natuurlijk (XFX Magnetic air is daar weer een oplossing voor).

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-12-2025 10:21 ]

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-12 13:46
Via Afterburner tweaken is ook een optie. Powerlimit een paar % omlaag zetten bijv. ten koste van wat fps.

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@DrWillyJ Waar maak je je eigenlijk zorgen om?
Moderne GPU's schakelen zichzelf automatisch terug (het bekende throtlen) wanneer ze boven een temperatuur dreigen te komen die schade op zou kunnen leveren in de chip zelf.
Zelf opnieuw thermal pads en koelpasta aanbrengen zou wel eens helemaal verkeerd uit kunnen pakken, al helemaal wanneer je daarin niet bedreven bent.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DrWillyJ
@HugoBoss1985 welke pads zou je aanraden? Ok heb op Ali gekeken, maar daar staan geen diktes bij dus die is denk ik puur voor de die.

@Yaksa ik heb al vaker de kaarten in huis uit elkaar gehaald en van koelpasta voorzien, maar las veel omtrent thermal pads vervangen op de 3080. En vanwege de hoge hotspot en de voel-/merkbare warmte wat meer/dieper gaan zoeken. Zelf gebruik ik graag de mx4 pasta, die ik ook op de oudere karten heb gebruikt en die doen het goed. Ik denk dat ik daar ook als eerste mee begin en dan dat even aankijk, als is een pad ook wel erg interessant als ik de ervaringen lees voor op de die.

• meljor
Ik heb de pads van het geheugen nooit vervangen, was ook niet nodig want temp was goed en daarna nog steeds. Tenzij ze stuk gaan bij verwijdering koeler...

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DrWillyJ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:02:
@HugoBoss1985 welke pads zou je aanraden? Ok heb op Ali gekeken, maar daar staan geen diktes bij dus die is denk ik puur voor de die.

@Yaksa ik heb al vaker de kaarten in huis uit elkaar gehaald en van koelpasta voorzien, maar las veel omtrent thermal pads vervangen op de 3080. En vanwege de hoge hotspot en de voel-/merkbare warmte wat meer/dieper gaan zoeken. Zelf gebruik ik graag de mx4 pasta, die ik ook op de oudere karten heb gebruikt en die doen het goed. Ik denk dat ik daar ook als eerste mee begin en dan dat even aankijk, als is een pad ook wel erg interessant als ik de ervaringen lees voor op de die.
Gelid is het enige waar ik ervaring mee heb en wat ik altijd gebruikt heb.
Wellicht is er wat beters te krijgen dus ik weet niet goed of ik die gelijk zou aanraden.

Wel een goed punt van @Yaksa
PCM/PTM aanbrengen is wel iets ingewikkelder dan koelpasta aanbrengen.
En als je nog nooit thermal pads hebt vervangen dan kan ik je aanraden om goed onderzoek te doen naar de dikte... wat je online vind klopt niet altijd tenzij het info is van de fabrikant zelf... maar dan nog. Die gebruiken soms ook nog wel eens niet comprimeerbare pads/pads die niet bedoeld zijn om te comprimeren.
Als je dan dezelfde dikte pads koopt maar een variant die gecomprimeerd moet worden om goed te werken dan gaat het ook minder goed/fout.
Meten is weten maar dan moet de kaart eerst uit elkaar.
Als je wat twijfelt of een groot verschil hebt in wat je gemeten hebt en wat je kan krijgen qua pads en diktes dan kun je wellicht beter wat zachtere pads nemen die wat meer kunnen comprimeren.

Pads kun je meten met een schuifmaat, de ruimte tussen componenten voorzichtig met voelermaatjes.

Gelid pads zijn in ieder geval bedoeld om iets te comprimeren.

In ieder geval direct na de kaart aanpakken en je systeem aanzetten een monitoring software aanzetten voor de temperaturen.
En de kaart even idle laten en de temperaturen blijven bekijken.
Als dat allemaal goed is met load testen en ook dit goed blijven bekijken.
Als je iets van een hoge waarde ziet gelijk de load stoppen/de pc uitzetten en de kaart opnieuw openmaken.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-12-2025 13:17 ]

• Yaksa
  • Nu online
DrWillyJ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:02:@Yaksa ik heb al vaker de kaarten in huis uit elkaar gehaald en van koelpasta voorzien, maar las veel omtrent thermal pads vervangen op de 3080. En vanwege de hoge hotspot en de voel-/merkbare warmte wat meer/dieper gaan zoeken. Zelf gebruik ik graag de mx4 pasta, die ik ook op de oudere karten heb gebruikt en die doen het goed. Ik denk dat ik daar ook als eerste mee begin en dan dat even aankijk, als is een pad ook wel erg interessant als ik de ervaringen lees voor op de die.
Je begrijpt, denk ik, niet goed wat ik bedoel met 'een probleem hebben'.
Je doet een test, je ziet een hotspot en de boel wordt wat warmer, maar je merkt het niet tijdens gebruik.
Ook nog 'ns terwijl je fans op 50% staan, die kunnen dus nog wel een tandje omhoog om de temperatuur sneller af te voeren en ja, dat maakt geluid. Maar daar gaat nieuwe koelpasta en thermal pads waarschijnlijk maar een minieme verandering in brengen.
Beter gooi je wat minder power naar de chip en stel je met FanControl een wat betere curve in voor de fans op de GPU zelf. Dat kost je niks en je hoeft niks uit elkaar te halen. Don't fix it if it ain't broken.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DrWillyJ
@Yaksa ik heb de fans, van de gpu, ook op 90% laten draaien een uur lang. Dat gaf geen verschil. Fans van de case die op de gpu (onder de gpu eigenlijk) staan, ook op 90%. Ook geen verschil in temp.

Toen alle fans op 90% laten draaien. Ook geen verschil, maar wel continu die hoge hotspot.

Dit alles met tussenpauzes waarvan de pc uren uit gestaan heeft en dus van koud af aan gestart. Dus in dat opzicht al veel geprobeerd met de fans.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:34
Haal je constant 100+ graden bij hot spot? Of zit het meestal lager?

Op zich kan een videokaart best wel even tegen 105 graden, en zolang 'ie zelf niet terugklokt zal het sowieso wel meevallen, maar het verschil van 68 graden gemiddeld en 105 graden hot spot is wel vrij groot.

The devil is in the details.

• Yaksa
  • Nu online
DrWillyJ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:00:
@Yaksa ik heb de fans, van de gpu, ook op 90% laten draaien een uur lang. Dat gaf geen verschil. Fans van de case die op de gpu (onder de gpu eigenlijk) staan, ook op 90%. Ook geen verschil in temp.

Toen alle fans op 90% laten draaien. Ook geen verschil, maar wel continu die hoge hotspot.

Dit alles met tussenpauzes waarvan de pc uren uit gestaan heeft en dus van koud af aan gestart. Dus in dat opzicht al veel geprobeerd met de fans.
En heb je ook al geprobeerd om met MSI Afterburner de GPU enigszins te undervolten?
Dat schijnt voor de performance zowat niks uit te maken, terwijl de temperatuur wel naar beneden gaat.
Hier is een video hoe je dat het beste voor elkaar kunt krijgen.

• meljor
Undervolt kan ietsje helpen maar verder: als het koellichaam geen goed contact maakt helpt een hoge fan speed ook weinig.

Zo moeilijk is het niet om een kaart open te maken. Goede pasta gaat zeker het verschil maken en werkt ie waarschijnlijk weer als nieuw.

Grote nadeel hiervan is dat nagenoeg iedere pasta met de huidige zwaardere kaarten vaak na 3 - 6 maanden weer opnieuw moet (pumpout door hoge warmte).

Dat is het grote voordeel van o.a. de Honeywell pad, dan hoef je niet weer. Aanbrengen hiervan vergt alleen iets meer precisie en geduld.

• DrWillyJ
@Hahn De grootste vraag daarnaast is ook wel HW Info. Ik zie een maximaal, maar ook een feitelijk. Die feitelijk zit op en om de 82 graden. Is die max een eenmalige meting, of is het ook echt een temp die non stop op 105 staat?

Draai ik Furmark, staat de hotspot non stop op 105

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:34
DrWillyJ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:54:
@Hahn De grootste vraag daarnaast is ook wel HW Info. Ik zie een maximaal, maar ook een feitelijk. Die feitelijk zit op en om de 82 graden. Is die max een eenmalige meting, of is het ook echt een temp die non stop op 105 staat?

Draai ik Furmark, staat de hotspot non stop op 105
Dat is makkelijk te ondervinden. Als je load erop zet of erafhaalt en de temp verandert niet, dan is het een maximum, geen continue meting.

The devil is in the details.

• DrWillyJ
@Hahn zowel in Furmark als tijdens het gamen blijft de feitelijke hotspot om en nabij de 102 graden, dat is best wel hoog imo

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DrWillyJ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:59:
@Hahn zowel in Furmark als tijdens het gamen blijft de feitelijke hotspot om en nabij de 102 graden, dat is best wel hoog imo
Vooral de delta met je gpu temp vind ik (te) hoog.
Pagina: 1