Vraag

• Cookiemonsterr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-12-2025
Geachte tweakers,

het volgende,

Initieel een Tmobile 50 Mbit DSL abo afgesloten en geen veranderingen in pakket doorgevoerd. Als ik inlog bij de mijn Odido web omgeving en klik op de pagina met het abonnementen overzicht zie ik als actief abonnement staan: Internet basic dl 100Mbit/s upl 28 Mbit voor een bepaalde prijs , welke in de factuurspecificatie vermeldt wordt als zijnde product: Internet basic , zonder vermelde pakket snelheid. Als ik klik op snelheid wijzigen dan staat er vermeld: huidige snelheid: standaard internet 50 Mbit/ sec waarvan de getoonde prijs overeenkomt met het op de pagina abonnementen overzicht getoonde actieve pakket van 100 Mbit. Gebeld , volgens de medewerker heeft er op alle oude DSL abonnementen van Tmobile met een gecontracteerde snelheid van 50 Mbit een snelheid verdubbelaar plaatsgevonden. Dit is echter niet terug te zien op de pagina snelheid wijzigen op het onderdeel waar het actieve pakket wordt getoond. Aan medewerker gevraagd hoe het kan dat het volgens Odido inmiddels omgezette pakket van 50 Mbit naar 100 Mbit niet wordt getoond op de pagina waar de pakketsnelheid kan worden aangepast. Antwoord van de medewerker was dat op de pagina snelheid wijzigen bij het onderdeel actieve pakket de snelheid wordt getoond waarmee het contract was afgesloten. Iemand bekend met deze gang van zaken?

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Kun je op die pagina überhaupt nog een andere snelheid kiezen?

Het lijkt erop dat Odido gewoonweg is overgegaan op maar één profiel voor DSL die intraint op de maximale snelheid die jouw draadje naar de DSLAM kan halen.

Het scheelt administratieve rompslomp op infrastructuur die ze toch al van KPN “huren”.

Wat is concreet je vraag? Is er een probleem?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Cookiemonsterr
Ik kan de snelheid wijzigen naar 100 Mbit/sec tegen een nihiel prijsverschil, komend vanaf een bepaald bedrag per maand naar een bedrag dat voor de eventueel gekozen 100Mbit een klein beetje hoger is dan de oorspronkelijke prijs, echter wel tegen een nieuw prijsplan. Modem traint in op 100 + Mbit , echter is de daadwerkelijke downloadsnelheid van een enkel bestand via een bekabelde ethernet verbinding max 5,7 Mbit/ sec. Dit komt dus overeen met de gecontracteerde pakket snelheid van 50 Mbit. De concrete vraag is dus waarom er op de abonnement overzicht pagina getoond wordt dat het 100 Mbit pakket actief is tegen de oorspronkelijke prijs, terwijl er op de snelheid wijzigen pagina getoond wordt dat het 50 Mbit pakket actief is tegen de oorspronkelijke prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Cookiemonsterr op 09-12-2025 23:24 ]

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zit het hem niet in het kleine detail 'tot' ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcgA-kn_gfnJc_EMtWu3tikq0WI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ezlY8M7qZoccTUDZhfQ4bOUO.png?f=fotoalbum_large
Dat kan dus ook 50 Mbit zijn...

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• Cookiemonsterr
Het zou eventueel kunnen zitten in het het aangehaalde detail, echter, met betrekking tot de snelheids verdubbelaar heb ik een nieuwsbericht op tweakers gevonden : nieuws: Odido verhoogt internetsnelheid voor bestaande en nieuwe klanten . Bij mij lijkt deze wijziging echter niet doorgevoerd op het oorspronkelijk afgenomen pakket van 50 Mbit.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Welke bandbreedte kan jouw DSL aansluiting aan? Kun je bijvoorbeeld zien op KPN.com door de postcodecheck te doen.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Cookiemonsterr schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:15:
Het zou eventueel kunnen zitten in het het aangehaalde detail, echter, met betrekking tot de snelheids verdubbelaar heb ik een nieuwsbericht op tweakers gevonden : nieuws: Odido verhoogt internetsnelheid voor bestaande en nieuwe klanten . Bij mij lijkt deze wijziging echter niet doorgevoerd op het oorspronkelijk afgenomen pakket van 50 Mbit.
Ik was in de veronderstelling dat dit nieuwsbericht alleen ging over glasvezel aansluitingen, maar dat staat er niet specifiek bij vermeld.

Hier was mijn 50Mbit/s glasvezel aansluiting in ieder geval verhoogd naar 100Mbit/s en in praktijk halen we die snelheid ook.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:45:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat dit nieuwsbericht alleen ging over glasvezel aansluitingen, maar dat staat er niet specifiek bij vermeld.
Lijkt mij dat de laatste alinea over DSL gaat of had T-Mobile vroeger ook een 20Mbps glasvezel abonnement?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:48:
[...]

Lijkt mij dat de laatste alinea over DSL gaat of had T-Mobile vroeger ook een 20Mbps glasvezel abonnement?
Dat bieden ze al een hele tijd niet meer aan, maar die abonnementsvorm heeft wel bestaan, net zoals 50Mbit/s trouwens. Ook die vorm bieden ze al zeker 2 jaar niet meer aan op de website.

• Cookiemonsterr
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:25:
Welke bandbreedte kan jouw DSL aansluiting aan? Kun je bijvoorbeeld zien op KPN.com door de postcodecheck te doen.
Maximaal 97 Mbit / sec download en 28 Mbit upload , als ik het modem uitlees is de beschikbare lijnsnelheid 100+ Mbit en de actuele lijnsnelheid ook 100+ Mbit , maar een test op speedtest.net met een direct bekabelde verbinding naar het modem geeft een maximale download snelheid van 47 Mbit en upload van 28 Mbit.

[ Voor 31% gewijzigd door Cookiemonsterr op 09-12-2025 17:02 ]

• Cookiemonsterr
Inmiddels gebeld met Odido, de medewerker wist van de kostenloze snelheid verdubbelaar maar niet waarom deze niet op mijn abonnement is doorgevoerd, de andere medewerker gaf aan dat de kostenloze snelheid verdubbelaar alleen voor bepaalde klanten zou zijn, deze medewerker kon geen antwoord geven op de vraag voor welke klanten de kostenloze snelheids verdubbelaar zou zijn. Weer een andere medewerker gaf aan dat de kostenloze snelheid verdubbelaar voor alle klanten is, de klant ivm de kostenloze snelheids verdubbelaar door Odido is aangeschreven ( ik heb van Odido nooit een bericht ontvangen over een kostenloze snelheids verdubbelaar en hoe deze te activeren ) en de klant zelf contact dient op te nemen met Odido om de kostenloze snelheids verdubbelaar te activeren en weer een andere medewerker gaf aan dat de kostenloze snelheids verdubbelaar alleen voor glasvezel aansluitingen zou zijn. Zoekend naar informatie over de kostenloze snelheids verdubbelaar kwam ik het eerder door mij aangehaalde nieuwsbericht op Tweakers tegen, op NU.NL en andere websites kom ik ook dezelfde berichten tegen en op de Odido community kom ik een bericht tegen dat de kostenloze snelheids verdubbelaar alleen voor glasvezel aansluitingen zou zijn. Telefonisch aan Odido gevraagd of Odido zelf in het algemeen ergens ( anders dan in de community ) officieel beschreven heeft staan voor welke klanten de kostenloze snelheids verdubbelaar zou zijn, men kon hier niets over terug vinden, vervolgens gevraagd of de algemene informatie ( geen privacy gevoelige, over de kostenloze snelheids verdubbelaar ( welke door Odido destijds o.a. per emailbericht naar klanten verzonden zou , zijn waaruit af te leiden is dat er een kostenloze snelheids verdubbelaar is en voor welke klanten de kostenloze snelheids verdubbelaar zou zijn , aan mij verstrekt zou kunnen worden, waarop het antwoord was dat dat niet kan ivm privacy. Vervolgens benoemd dat het er voor de klant niet duidelijker op wordt op deze manier, waarop wisselende reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door Cookiemonsterr op 09-12-2025 17:46 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Ok, en nu? Je hebt nog steeds niet echt duidelijk verwoord wat nu eigenlijk je probleem is.
Ben je van mening dat je gratis naar 100Mbit hoort te gaan en probeer je je gelijk te halen of zit er iets anders achter bovenstaand epistel? DSL is een techniek waar geen enkele provider nog energie in steekt dus ik acht de kans dat Odido dat voor jou gaat doen erg klein.

Je zult dit soort informatie sowieso niet bij de klantenservice kunnen lospeuteren, want die mensen zijn daar helemaal niet mee bezig. Het is eerstelijns support en ze zijn vooral nuttig voor mensen die zich aan het script houden, zo werkt dat soort organisaties.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hier ook een oud 50 Mbit/s abonnement en ik haal ca 50/30 bij een speedtest.
Het abonnement heet "internet 50" maar er staat wel onder dat de snelheid "tot 100" is. Ik vermoed dat OP hetzelfde heeft.

De lijn kan >100Mb/s aan.
Overgaan op 100Mb/s via de website zorgt voor een nieuwe contractperiode.

Ik heb er zelf nooit werk van gemaakt om dit gratis voor elkaar te krijgen. Ik wil het risico niet lopen op een lagere upload.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XNB1SJD1UamMYD_FEh-j9d-DfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sEm7kTgIDs941Rzk6mP6kFD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgKwk6xZ0Ypvk1z9uZCQpifEEuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s59vo4Ai5Z1AY9RFbKq45qxf.jpg?f=fotoalbum_large

• Cookiemonsterr
nelizmastr schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:23:
Ok, en nu? Je hebt nog steeds niet echt duidelijk verwoord wat nu eigenlijk je probleem is.
Ben je van mening dat je gratis naar 100Mbit hoort te gaan en probeer je je gelijk te halen of zit er iets anders achter bovenstaand epistel? DSL is een techniek waar geen enkele provider nog energie in steekt dus ik acht de kans dat Odido dat voor jou gaat doen erg klein.

Je zult dit soort informatie sowieso niet bij de klantenservice kunnen lospeuteren, want die mensen zijn daar helemaal niet mee bezig. Het is eerstelijns support en ze zijn vooral nuttig voor mensen die zich aan het script houden, zo werkt dat soort organisaties.
Met betrekking tot de door mij aan Odido verzochte algemene informatie over de gratis snelheids verdubbelaar welke bij alle klanten door zou zijn gevoerd vind ik het raar dat Odido deze informatie niet verstrekt. Al zou bijvoorbeeld de gratis snelheids verdubbelaar enkel op glasvezel aansluitingen plaats hebben gevonden, zou een stuk vanuit Odido met de algemene informatie dat de klant in aanmerking komt voor een snelheids verdubbelaar , in situaties waarin klanten zich zouden kunnen bevinden als de mijne, stukken meer duidelijkheid verschaffen. Als ik contact opneem met de klantenservice, serviceafdeling, technische afdeling of de financiële afdeling dan is tot nu toe gebleken dat de beschreven afdelingen geen duidelijk antwoord kunnen geven op de gevraagde informatie. En ja, ik ben van mening dat, mocht blijken dat de gratis snelheids verdubbelaar ook voor DSL verbindingen van toepassing is, de gratis snelheids verdubbelaar alsnog op het pakket wordt toegepast.

• Cookiemonsterr
Morked schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:12:
Het abonnement heet "internet 50" maar er staat wel onder dat de snelheid "tot 100" is. Ik vermoed dat OP hetzelfde heeft.

Ik heb er zelf nooit werk van gemaakt om dit gratis voor elkaar te krijgen. Ik wil het risico niet lopen op een lagere upload.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met betrekking tot de mogelijk lagere upload op de DSL verbinding bij het activeren van de gratis snelheids verdubbelaar op het pakket denk ik dat dat mogelijk te maken zou kunnen hebben met de koperverbinding welke vanuit een vrijwel direct bij de woning gelegen straat verdeel punt komt welke wordt gevoed door een glasvezel verbinding, waarbij het laatste stukje koperverbinding naar de woning toe loopt, waarbij de snelheid hoger zou kunnen blijven ten opzichte van een veel langere koperverbinding welke ( mogelijk via omwegen ) naar een wijkcentrale / verdeelpunt loopt.

• bjusterbaarlik
  • Niet online

Dat risico is nul, de upload wordt niet beperkt namelijk.

• Cookiemonsterr

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij heet het abonnement Internet basic en staat er vermeld dat de download snelheid tot 100 Mbit is en de upload snelheid 28 Mbit is, bij het onderdeel snelheid wijzigen staat bij huidige snelheid dat er een standaard internetabonnement met 50 Mbit is en bij de verwachte maximum snelheid staat 100 Mbit download en 28 Mbit upload is als internet fast geactiveerd zou worden
Pagina: 1